Jump to content
IGNORERAD

USA inverkan på LOS!


svampen

Recommended Posts

Troligen ett måste för GM om dom ska vara kvar på den thailändska marknaden som total domineras av japsen.

Toyota, Honda och Isuzu har över 80 % av den totala bilmarknaden.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    18

  • Avregistrerad clion

    6

  • Offe1609

    6

  • ronoh

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Jag vet inte om jag vill hålla med om att USA brer ut sig i Thailand.

Förvisso finns det ca 130 Mac Donald's restranger, men många av dom vänder sig främst till turister. Och hur många tiotusentals thaiställen det finns som motvikt vet jag inte.

De största livsmedelsjätten är Tesco Lotus är engelsk. Och Lotus konkurrerar med Big C och Carrefour - bägge franska.

Family Mart är japanskt.

När det gäller övervikt så behövs ingen "amerikansk skräpmat" för att fixa den. Thailändarna älskar att fritera, och det brukar på lite sikt sätta sina spår, utan utländsk hjälp. Att sen thailändare älskar supersött kaffe med rikliga mängder mjölk/grädde tror jag inte är jänkarnas fel.

Poffa

Å mc Donald är franchis så det kan man väll inte räkna som amerikanskt.Då det är Thai som sköter rulljangsen

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

GM miljardsatsar i Thailand

Amerikanska General Motors (GM) har fått en kredit på 13,5 miljarder baht (3 miljarder kronor) i tre thailändska banker för att satsa på motor- och fordonsproduktion i Thailand. (TT)

GM, som i veckan gjorde upp om att sälja Saab Automobile till holländska Spyker Cars, lade det thailändska projektet på hyllan i slutet av 2008 sedan det stod klart att man var tvungen att vända sig till USA:s regering för att få undsättningslån.

Bankerna som skrivit på för det thailändska lånet är Bangkok Bank, Siam Commercial Bank och Tisco Bank.

MVH Svampen :wai:

Det är likadant på mitt jobb.I Thailand är det nån importör som har smält upp nån fabrik i bkk dit vi skickar bygg satser om 20st-15st 30st satser som thailändarna monterar i hop.Har kollat om det finns jobb för mig i thai men då måste man vara nåt som inte thailändarna kan så det skiter sig :diablo:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

More oldies 

Vet ej exact var Jomtien 1981? eller Sattahip Har inger bra förminskningsp. med mig därför detta 

Boffe

Sattahip 1978

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

More oldies 

Vet ej exact var Jomtien 1981? eller Sattahip Har inger bra förminskningsp. med mig därför detta 

Boffe

Offe Nyhavn i Pattaya!!!

Där har du lite godis från clirre 1978 välkommen i klubben 555555 (betyder skratt)

sök på nyhavn i reseberättelser :drinks:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Å mc Donald är franchis så det kan man väll inte räkna som amerikanskt.Då det är Thai som sköter rulljangsen

Exaktamente och det är ju likadant med 7Eleven där man anpassat utbudet för Thailand!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Glöm inte Lasangen nu :crazy: tar mig en lite lutare vi hörs

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligen ett måste för GM om dom ska vara kvar på den thailändska marknaden som total domineras av japsen.

Toyota, Honda och Isuzu har över 80 % av den totala bilmarknaden.

Poffa

Är inte GM fortfarande delägare i Isuzu?

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

En vacker strand och en fiskeby, där hundratusentals Thailändska tjejer genom åren sluppit att ta av sig kläderna för fulla,fula, feta eller bara kåta faranger.

Bland det bättre jag läst och som även sammanfattar vad väst världen gjort mot Thailand...

Link to comment
Dela på andra sajter

USA inverkan på världen är ju ganska stor inte minst just nu när finanskrisen har blivit ett faktum.

Thailand tar väl emot ett och annat bidrag ifrån USA. Kan någon bekräfta detta. Jag har hört detta ifrån amerikan som påstod att USA bidrar med militära medel till Thailand.

Usa bidrar med vapen och medel till i stort sett alla som visar sitt intresse att motarbeta det usa inte gillar, dock ser bössan du håller på din avatar ut at vara rysk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Usa bidrar med vapen och medel till i stort sett alla som visar sitt intresse att motarbeta det usa inte gillar, dock ser bössan du håller på din avatar ut at vara rysk...

Läs på kan de va så????????????????????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag vill hålla med om att USA brer ut sig i Thailand.

Förvisso finns det ca 130 Mac Donald's restranger, men många av dom vänder sig främst till turister. Och hur många tiotusentals thaiställen det finns som motvikt vet jag inte.

De största livsmedelsjätten är Tesco Lotus är engelsk. Och Lotus konkurrerar med Big C och Carrefour - bägge franska.

Family Mart är japanskt.

När det gäller övervikt så behövs ingen "amerikansk skräpmat" för att fixa den. Thailändarna älskar att fritera, och det brukar på lite sikt sätta sina spår, utan utländsk hjälp. Att sen thailändare älskar supersött kaffe med rikliga mängder mjölk/grädde tror jag inte är jänkarnas fel.

Poffa

Jag tror du har rätt Poffa dom flesta Thai jag känner äter väldigt sällan fet snabbmat.

Men när dom tex äter frukt vräker dom på socker för att inte tala om kaffet so du nämnde.

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite mera Alldeles för landning på D M 1969 o vid Saturday market mot Vicktory 1969 En liten udda detalj Jag bodde på Soi 23 Sukkomvit och har till o från obseverat att i LOS flyttar man inte på busslinjer i onödan inte samma bussnr som jag skerv upp för att hitta är kvar i stor utsträckning någon har väl ändrats tack var skytrain men 23 finns kvar

Boffe

post-6823-126494272642_thumb.jpg

post-6823-126494295349_thumb.jpg

post-6823-126494272642_thumb.jpg

post-6823-126494295349_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fel är troligtvis Kungens palats men marknaden fans där 

En liten fråga var åker jag Det är en Svensk inblandad ( Utom mig )

Boffe

post-6823-126494340843_thumb.jpg

post-6823-126494340843_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fel är troligtvis Kungens palats men marknaden fans där 

En liten fråga var åker jag Det är en Svensk inblandad ( Utom mig )

Boffe

Väntar på svar Vart?

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Usa bidrar med vapen och medel till i stort sett alla som visar sitt intresse att motarbeta det usa inte gillar, dock ser bössan du håller på din avatar ut at vara rysk...

Sorry den är amerikansk, en thompson. Hittades i djungeln.. någonstans. Det är ett antikt föremål :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappt två veckor efter militärkuppen som avsatte Thailands civile premiärminister Thaksin Shinawatra drar USA tillbaka stora delar av sitt militära bistånd.

Men vissa delar i biståndet, som anses viktiga för USA:s nationella säkerhet, dras inte in. Främst gäller det medel som går till att bekämpa terrorism.

- USA fortsätter att kräva en snabb återgång till demokratiskt styre och demokratiska val i Thailand, kommenterade utrikesdepartementets talesman Sean MCCormack.

Sanktionerna, på nära 24 miljoner dollar, skakar åratal av nära samarbete mellan amerikanska- och Thailändska styrkor i Asien.

Detta hände ju 2006 men USA har ju alltid haft ett ekonomiskt tryck på Thailand.

Om vi frånser den Amerikanska matkulturen så är väl detta ett intressant ämne att ta upp?

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte USA uppfann den kaloririka maten, snarare så har den alltid funnits men inte varit tillgänglig för alla, för dyrt helt enkelt, däremot har de som du säger lyckats marknadsföra snabbmat på ett sätt som aldrig förr...

Senast jag åt på nån "kedja" var i Tisdags, åt glass på SWENSENS, undrar var grundaren av den firman härstammar ifrån :)

Senast jag åt Pizza var i Italien, undrar om de fick Pizzan från USA under VK2?

USA borde skämmas för att de gjort Thailand till det det är idag(???)...

... Det bäst fungerande landet i regionen, till skillnad från Burma, Laos, Kambodja och andra föredetta Europeiska kolonier :kort:

MVH Tommy

Här har du storysen från firman SWENSENS egna ord.

America's Favorite Ice Cream Since 1948

The first Swensen's Ice Cream Store opened at the corner of Union & Hyde in San Francisco in 1948, and a new American Icon was born. Founder Earle Swensen knew he could succeed if he gave his customers three things... quality, quantity, and value for their money. His recipes called for using only the finest ingredients and exacting ice cream making techniques. By good old fashioned trial and error, Earle Swensen developed a perfect blend to ensure that Swensen's customers would get the maximum taste from each and every flavor.

But the key to lasting success is keeping up with the times. Over the years Swensen's has recognized that America is changing the way it indulges itself as more and more folks are becoming conscious of their diets and modifying their lifestyles accordingly. We felt that shouldn't have to mean sacrificing the fun of eating Swensen's Ice Cream, so we developed a whole line of lifestyle products that still give our customers all the delicious taste they've come to expect at Swensen's. So, if you have a special dietary concern such as fat and cholesterol, we think we've got a product just for you. Just ask your server for a copy infomiation pamphlet.

And don't forget to stop by our take home counter and pick up a hand packed pint or quart of your favorite Swensen's Ice Cream. It's the perfect treat for an enjoyable evening at home.

Swensen's Around The World

Today, we're proud of the fact you can enjoy these award winning frozen desserts across the United States as well as in many foreign countries and still growing. If you appreciate great ice cream and other frozen desserts, and all the good times you associate with the memories, then keep on coming to Swensen's. You'll find we're still delivering the best quality, quanity, and value for your money no matter what currency you're used to!

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappt två veckor efter militärkuppen som avsatte Thailands civile premiärminister Thaksin Shinawatra drar USA tillbaka stora delar av sitt militära bistånd.

Men vissa delar i biståndet, som anses viktiga för USA:s nationella säkerhet, dras inte in. Främst gäller det medel som går till att bekämpa terrorism.

- USA fortsätter att kräva en snabb återgång till demokratiskt styre och demokratiska val i Thailand, kommenterade utrikesdepartementets talesman Sean MCCormack.

Sanktionerna, på nära 24 miljoner dollar, skakar åratal av nära samarbete mellan amerikanska- och Thailändska styrkor i Asien.

Detta hände ju 2006 men USA har ju alltid haft ett ekonomiskt tryck på Thailand.

Om vi frånser den Amerikanska matkulturen så är väl detta ett intressant ämne att ta upp?

Mvh Svampen :wai:

Jag visste inte hur mycket pengar det handlade om. Men mycket av de vapen och fordon som thailändarna använde under statskuppen var amerikanskt. Jag iofs att de allra flesta länder köper vapen ifrån USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under Andra Världskriget samarbetade Thailand med Japan och utsattes därför för en mycket lindrig japansk ockupation. I takt med japanernas allt mindre framgångsrika krigsinsatser växte missnöjet bland thailändarna mot dessa och 1944 avsattes ledaren Phibun av en USA stödd motståndsrörelse.

Tiden efter Andra Världskriget blev instabil. Demokratin var formellt återupprättad, men de politiska partierna var svaga. År 1947 tog åter militären makten efter en kupp och snart var Phibun tillbaka som landets ledare. Nu började en ekonomiskt expansiv period. Koreakriget i början av 1950-talet förstärkte produktionen ytterligare och USA inledde ett omfattande militärt och ekonomiskt bistånd eftersom Thailand utrikespolitiskt höll emot det kommunistiska hotet i Sydöstasien.

Vid valet 1957 försökte Phibun stärka regeringes ställning, men valfusket var så uppenbart att valsegern istället blev dess fall. Den nye ledaren general Sarit Thanarat inledde en ny diktatur som framhöll traditionella värderingar. Den ekonomiska utvecklingen fortsatte och Japan började göra stora investeringar i Thailand. Det tilltagande Vietnamkriget gav landet stora fördelar som varuleverantör och USA tilläts uppföra flera militärbaser samt bygga ut vägnätet och annan infrastruktur i landets östra delar.

På 1970-talet skakades Bangkok av studentprotester. USA:s beslut att dra sig ur Vietnam och söka avspänning skapade osäkerhet, den ekonomiska uppgången bromsades vilket skapade problem för många. Studenternas protester mot regimen ledde till sammanbrott för militärdiktaturen 1973, vilket dock inte löste de demokratiska problemen. Hösten 1976 installerades åter en militärledd regering. Den nya diktaturen riktade i första hand in sig på vänsteraktivisterna. 1980 blev general Tinsulanonda regeringschef och återupprättade de nära kontakterna med USA. Han mjukade upp hållningen mot oliktänkande och frigav politiska fångar. Huvudmålet för den nya regeringen var stabilitet. Olje- och gasfynd i Siamviken gav åter ett ekonomiskt uppsving.Inlägg från lasthialand.

Mvh Svampen :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Under Andra Världskriget samarbetade Thailand med Japan och utsattes därför för en mycket lindrig japansk ockupation. I takt med japanernas allt mindre framgångsrika krigsinsatser växte missnöjet bland thailändarna mot dessa och 1944 avsattes ledaren Phibun av en USA stödd motståndsrörelse.

Tiden efter Andra Världskriget blev instabil. Demokratin var formellt återupprättad, men de politiska partierna var svaga. År 1947 tog åter militären makten efter en kupp och snart var Phibun tillbaka som landets ledare. Nu började en ekonomiskt expansiv period. Koreakriget i början av 1950-talet förstärkte produktionen ytterligare och USA inledde ett omfattande militärt och ekonomiskt bistånd eftersom Thailand utrikespolitiskt höll emot det kommunistiska hotet i Sydöstasien.

Vid valet 1957 försökte Phibun stärka regeringes ställning, men valfusket var så uppenbart att valsegern istället blev dess fall. Den nye ledaren general Sarit Thanarat inledde en ny diktatur som framhöll traditionella värderingar. Den ekonomiska utvecklingen fortsatte och Japan började göra stora investeringar i Thailand. Det tilltagande Vietnamkriget gav landet stora fördelar som varuleverantör och USA tilläts uppföra flera militärbaser samt bygga ut vägnätet och annan infrastruktur i landets östra delar.

På 1970-talet skakades Bangkok av studentprotester. USA:s beslut att dra sig ur Vietnam och söka avspänning skapade osäkerhet, den ekonomiska uppgången bromsades vilket skapade problem för många. Studenternas protester mot regimen ledde till sammanbrott för militärdiktaturen 1973, vilket dock inte löste de demokratiska problemen. Hösten 1976 installerades åter en militärledd regering. Den nya diktaturen riktade i första hand in sig på vänsteraktivisterna. 1980 blev general Tinsulanonda regeringschef och återupprättade de nära kontakterna med USA. Han mjukade upp hållningen mot oliktänkande och frigav politiska fångar. Huvudmålet för den nya regeringen var stabilitet. Olje- och gasfynd i Siamviken gav åter ett ekonomiskt uppsving.

Mvh Svampen jap.gif

Svampen.. är det du som är Rainer Stalvik?

http://www.stalvik.com/Svenska/lasthailand.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...