Jump to content
IGNORERAD

Modellflyg i Thailand


Tommy

Recommended Posts

Har länge funderat på att plocka upp min gamla hobby igen, radiostyrt modellflyg.

Bor som jag säkert nämnt i Bangkok och det verkar vara en stor hobby här, jag känner till 4 flygfält och vet att det finns fler.

Det som fått mej att "ta tummen ur" är att det öppnade en ny hobbyshop bara ett par kvarter bort och att de har ett fält bara 6 Soier ner från vårt hem, på Lad Pla Kao Soi72. :dance1:

Var där och kollade förra Fredagen och fick provflyga en nybörjarkärra, som funkade så bra att jag beställde en på stående fot, 3000 bath färdigbyggd i Svenska färger, inklusive allt utom radiosändare och batterier.

2 veckor leveranstid, bara en vecka kvar!

Tänkte köpa en radiostyrning, men i morse sa frugans exmake att jag kan få hans :wai: , som han köpte tillsammans med 2 flygplan, bara för att tjejen i butiken han klev in i var så förbenat söt ;) Han flög bara 3 gånger sedan var flygplanen kraschade :lol:

I vilket fall som helst så föredrar han RC-Bilar och tävlar på nationell nivå, en av de skickligare i landet, påstår han.

Undrar stillsamt om det är några fler medlemmar som håller på, eller är intresserade?

En stor fördel med denna hobbyn är att flera av de Thai som håller på talar hyfsad engelska, och med ett gemensamt intresse så skapas nya vänner! Kanske är likadant med andra hobbys som Golf etc?

Lägger in lite bilder när jag har dem!

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    8

  • jokasto

    3

  • in-ka

    2

  • ban samet

    2

Mest aktiva i denna tråd

Tommy, jag håller inte på med modellflyg själv, men har en mycket intresserad kompis. Han har dessutom modellflygar-kontakter i Thailand och han har just träffat en thai-tjej så det kan nog bli aktuellt med mer aktiva kontakter med Thailands modellflygare framöver. Vill du ha kontakt med honom så kan du PM:a mig så kan jag förmedla kontakten då han inte är medlem här på MPR.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Herr Chang,

Den där parrot-manicken med sin videokamera är helt klart fräck.

Skulle inte förvåna mig om de i Thailand försöker sig på att montera en bricka ovanpå,

och sedan försöker servera ölen med flygande service.

En "flygmoped" vore också kul att prova på.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article710903.ece

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som adresser till dessa modell flygfält i Bkk skulle vara jätte kul att flyga även där då sommar är ganska kort här hemma...

IMG_0004_web.JPG

IMG_0030_web.JPG

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som adresser till dessa modell flygfält i Bkk skulle vara jätte kul att flyga även där då sommar är ganska kort här hemma...

Johan

Snyggt plan Johan!

Den enda adress jag kan ur huvet är det lilla "fält" som ligger där jag bor, Vägen heter Lat Pla Kao, Soi72 ( sidogata72) och sen in 500 meter på den Soien.

De andra fälten jag känner till ligger 1:ute vid Don muang nånstans (har karta på Thai), 2: I Minburi (jag har karta på Thai), och 3: på gatan Kubon Soi8.

Ett tips om du känner nån som kan Thai är att köpa en RC-flyg tidning i Thailand och läsa annonserna, där finns ofta små kartor till flygfälten.

Vet även att det flygs i Chonburi/Pattayatrakten, men lite osäker på var, läste det på siten "rcgroups.com" för ett tag sedan

Jag börjar som sagt nu och har säkert mer info om någon månad.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha en sådan här...

Herr Chang har talat.

Visst ser det kul ut?!

Typen av farkost har funnits länge som radiostyrd leksak, men nu finns den alltså med kamera och kan styras med en simpel nalle? ;) Tekniken tar ytterligare stormsteg! :)

Bara att handla!

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

... men nu finns den alltså med kamera och kan styras med en simpel nalle?...

Tja, den underlättar, om inte annat, tillvaron för den som har böjelse för fönstertittning. crazy.gif

Snygga modellplan annars som visats här i tråden.

Har annars funderat på om det skulle kunna finnas intresse för RC-segling i trakten av Udon Thani. Sett några hyggligt stora "sjöar" nära centrum som skulle kunna funka för matchracing. Nog en god idé att odla några hobbies i all enkelhet - vore ju trist om man skulle nödgas ha alkoholen som enda hobby, vid en framtida dagdrivartillvaro i Thailand.cool.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt igen Johan!

Här är en länk: http://www.minicrafthobby.com/sitemap.asp?OrderID=BbDcLt12525512365453 till en tillverkare/importör i BKK- Minburi, hyfsat nära vårt hem låt säga 10-20 minuter med bil.

Tror de har ett riktigt fält, det finns en karta på siten.

De håller lite höga(??) priser tycker jag, men jag har dålig koll på priserna i Sverige, sist jag köpte nåt där var i höstas det blev ett par "Silverlit" plan (förvånansvärt kul) och en halvdyr men imponerande liten "Kyosho Minium"-Cherokee som jag flög i brorsans idrottshall (det var då jag fick mitt återfall, mest tack vare Silverlit Sportflyer).

UT006, RC-segelbåtar finns i Thailand, fast de är svåra att hitta, jag har bara hittat 1 affär i Bkk som säljer dem, och de är billigare i Sverige (kolla leksaksaffären på Frölunda torg, om du har vägarna förbi)...

Affären som säljer RC-segelbåtar och en massa annat som har med RC att göra ligger på andra sidan gatan från "Phantip Plaza" bara att knalla över gångbron och gå 20-30 meter åt vänster (sett från Plazan).

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

finns det någon som har erfarenhet av privatflyg i Thailand? senaste resan var det några som höll på med skärmflyg nära våran by men jag fick aldrig tillfälle att prata med dom, är det tillåtet med privatflyg överhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tillåtet med privatflyg i Thailand. Jag har hört att det tidigare har varit förbjudet för privatpersoner att äga flygplan, men som sagt, numera är det tillåtet.

Ultralätta plan av olika utförande har stött på vid många tillfällen men vanliga små privatplan har jag bara sett vid några enstaka tillfällen, så dom verkar inte finnas i någon större mängd.

Min egen erfarenhet av "privatflyg" inskränker sig till ett antal dyrköpta försök att flyga RC-helikopter :( .

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Här nedan är några länkar ang privatflyg i Thailand.

Det finns en del att välja mellan.

Det finns en ganska ny anläggning utanför Pattaya som heter "Pattaya Airpark"

http://www.thailandoutlook.tv/tan/ViewData.aspx?DataID=1023823

http://www.funflying.biz/aircraft.html

****************Prislista *****************

Get ready for take off with Fun Flyings special packages that land right at your demand.

Safe and easy. Anyone can fly.

http://www.funflying.biz/packages.html

FF1: Price 4.0 Million Baht

Ultralight Pilot License (UPL)

FK9 Aircraft

FF2: Price 4.2 Million Baht

Private Pilot License (PPL)

FK9 Aircraft

FF3: Price 4.7 Million Baht

Ultralight Pilot License (UPL)

FK12 Aircraft

FF4: Price 4.9 Million Baht

Private Pilot License (PPL)

FK12 Aircraft

FF5: Price 5.6 Million Baht

Private Pilot License (PPL)

FK14 Aircraft

Other Services : Pilot Licenses

FF6: Price 500,000 Baht

Private Pilot License (PPL)

With lodging for 2 months at the Aviator Retreat

Full board all inclusive of three meals,

personal private lesson and training

FF7: Price 300,000 Baht

Private Pilot License (PPL): all inclusive plane, manuals, fuel, and others

FF8: Price 110,000 Baht

Ultralight Pilot License (UPL)

With lodging for 2 weeks at Aviator Retreat

Full board all inclusive of three meals,

personal private lesson and training

FF9: Price 90,000 Baht

Ultralight Pilot License (UPL): all inclusive plane, manuals, fuel, and others

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som harc egen erfarenhet av att privatflyga? hur ä

r det med kontrolerad luft tx? när jag började flyga var det fri luft på många ställen, nu ä det tvart om,

vad kostar ett ul-plan i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den här udda snubben som ser ut som Adam Alsing har inga hämningar, he he.

Modellflygare är han också :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskar man kunde flyga så här. kontrollerad radio störning???

Johan

Alan är i världsklass, men den där videon visar exakt varför jag inte gillar helikoptrar, det ser inte kul ut bara stressigt, och när nybörjare flyger ser det kaotiskt och tråkigt ut på samma gång, JAG ser ingen tjusning i det.

Min stil är mer avslappnat som segelflyg och lungn akrobatikflygning, fast ibland vill man flyga vilt också, fast flyga, inte skruva sig upp i lufthavet med en överdimensionerad propeller (Helikopeter :crazy: ).

Mitt plan var inte klart idag som utlovat, jag vart inte ens förvånad, TiT, köpte lite tillbehör som batterier och laddare, och en radiostyrd "Stålmannen"-leksak som jag ser fram emot att provflyga snarast!

Får se om det blir nån flygning imorron?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Var ute i Lördags och flög i Suan rot fai.

Träffade en kille, som jag känner via ett annat forum, han visade nåt intressant, FPV!

FPV "First Person View" är när man har en kamera i flygplanet som sänder filmen till en monitor, eller som Ale har, ett par Goggles som visar filmen.

Han lät mig testa hans goggels medan han flög en sväng i parken...

Mycket häftigt, jag försökte omedvetet parera i svängarna, nästan så att jag trillade omkull!

Sen bjöd han på en loop, det sög ordentligt i magen när han tog upp planet ur loopen.

Jag hade med mig ett par små plan, som jag och Jimmy flög med, en strålande dag, vindstilla och inte för varmt, bästa flygvädret jag upplevt i Bkk hittills!

En Tub, från Ales sista flygning i lördags, Jag och Jimmy syns i slutet på flygningen.

Ale har filmat en heldel runt om i Thailand, de flesta har bättre kvalite än denna, och han flög inte FPV på beacherna. kolla hans andra Youtube filmer.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

har en kompis i Göteborg som flyger modellhelikoptrar och har hus i Thailand,granne med mig.Han skall flytta ner nu och hålla på medsin hobby där.Han är ett riktigt proffs på detta,har t.o.m varit landslagsledare och tävlat i många länder med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej

Det ska ha körts ett VM i RC-bilar i eller i närheten av Pattaya, är det någon här som har någon info om detta?

Det vore kul att höra hur våra svenska tävlande fixade värmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om där finns några modellflygfält runt phuketområdet

Dessa kan nog svara på den frågan: http://www.phukethobbymodel.com/media/cessna.htm

Lite lustigt att se en filmsnutt om Arvika, på en Phuket hobbysida!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

hej är det nån som vet var man kan köpa helikopter i Bangkok mvh

Hur seriös helikopter letar du efter?

Dessa är bra: http://translate.google.com/translate?u=http://www.hobbythai.com/english.htm&hl=th&langpair=auto|en , och har hyfsade priser som jag sett det, iaf på den mest avancerade jag har, en Nine Eagles Solo pro :bag:

De säljer tex T-Rex.

Detta nr går till en engelsktalande gubbe på hobbythai: +66891344988

Annars är det bara att köpa en hobbytidning i Bkk och kolla annonserna.

Jag gissar att Hkp är större än Flygplan i Bkk, av utrymmes skäl, sen klagar ju inte Thai på störande buller heller :whistle:

Lycka till Bansamet, jag antar att du är Driverns kompis?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...