Jump to content
IGNORERAD

Stora förluster för hotellen på Phuket


Jojje

Recommended Posts

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    3

  • Tallviking

    3

  • andrejsdenruskige

    2

  • nissefisk1

    2

Mest aktiva i denna tråd

Antalet besökare har ju ökat under senare tid om man läser tabellen. Problemet för hotellägarna är väl att det finns alldeles för många rum. Undrar om det finns något annat land som har en så överetablering gällande hotellrum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet besökare har ju ökat under senare tid om man läser tabellen. Problemet för hotellägarna är väl att det finns alldeles för många rum. Undrar om det finns något annat land som har en så överetablering gällande hotellrum?

Kolla hur det är på spanska solkusten !! Dräller av tomma rum och lägenheter som är osålda

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i Pattaya mail att det under säsongen 2004/2005 var som mest gäster här i Pattaya/Jomien någonsin.

Ändå stod ca 30% av alla hotellrum tomma, och då är inte gausthaus och mindre hotell inräknade.

Och just nu byggs det flera stora nya hotell här, samt ett det hela tiden strömmar till nya Faranger som tänker livnära sig på gausthaus/små hotell.

Tidningen uppskattade överkapaciten av hotellrum i Pattaya denna säsong till ca 55% och i Jomtien till ca 20%.

Dessutom stod det om lägenhets och husförsäljningen under sista året.

Ca 85% av alla hus eller lägenheter som står ute till försäljning har funnits för försäljning i mer än 1,5 år, alltså ett och ett halvt år.

Detta inkluderar både nya projekt och redan befintliga lägenheter och hus.

Tänkvärt är då också att räntan i Thailand, och faktiskt i hela världen är på den lägsta nivån som den någonsin varit, och att fastighetsmarknaden i många länder är hetare än någonsin.

Men som sagt, i Thailand näst intill tvärdött.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i Pattaya mail att det under säsongen 2004/2005 var som mest gäster här i Pattaya/Jomien någonsin.

Ändå stod ca 30% av alla hotellrum tomma, och då är inte gausthaus och mindre hotell inräknade.

Och just nu byggs det flera stora nya hotell här, samt ett det hela tiden strömmar till nya Faranger som tänker livnära sig på gausthaus/små hotell.

Tidningen uppskattade överkapaciten av hotellrum i Pattaya denna säsong till ca 55% och i Jomtien till ca 20%.

Dessutom stod det om lägenhets och husförsäljningen under sista året.

Ca 85% av alla hus eller lägenheter som står ute till försäljning har funnits för försäljning i mer än 1,5 år, alltså ett och ett halvt år.

Detta inkluderar både nya projekt och redan befintliga lägenheter och hus.

Tänkvärt är då också att räntan i Thailand, och faktiskt i hela världen är på den lägsta nivån som den någonsin varit, och att fastighetsmarknaden i många länder är hetare än någonsin.

Men som sagt, i Thailand näst intill tvärdött.

Jag tror att Pattaya (och kanske andra delar av Thailand) sitter på en fastighetsbubbla som heter duga. Turismen ökar inte och man bygger mer och mer, det kan inte sluta bra. :unsure:

Link to comment
Dela på andra sajter

På koh samui löste en hotellägare bristen på gäster med att höja priset från 1000 till 1800/bath natten.Vi förfrågan varför svarar han att vi måste ju få in bath för dom rum vi inte hyr ut :crazy: Amazing Thailand Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i Pattaya mail att det under säsongen 2004/2005 var som mest gäster här i Pattaya/Jomien någonsin.

Ändå stod ca 30% av alla hotellrum tomma, och då är inte gausthaus och mindre hotell inräknade.

Och just nu byggs det flera stora nya hotell här, samt ett det hela tiden strömmar till nya Faranger som tänker livnära sig på gausthaus/små hotell.

Tidningen uppskattade överkapaciten av hotellrum i Pattaya denna säsong till ca 55% och i Jomtien till ca 20%.

Dessutom stod det om lägenhets och husförsäljningen under sista året.

Ca 85% av alla hus eller lägenheter som står ute till försäljning har funnits för försäljning i mer än 1,5 år, alltså ett och ett halvt år.

Detta inkluderar både nya projekt och redan befintliga lägenheter och hus.

Tänkvärt är då också att räntan i Thailand, och faktiskt i hela världen är på den lägsta nivån som den någonsin varit, och att fastighetsmarknaden i många länder är hetare än någonsin.

Men som sagt, i Thailand näst intill tvärdött.

Mitt i denna stagnation pågår det en avsevärd nybyggnation av bostäder i Pattaya, men det är nästan uteslutande radhus (s k townhouse) och målgruppen är thailändare.

Samtidigt är det, som Vaxet säger vad gäller nybyggnation och omsättning av "faranghus", tvärdött.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Pattaya (och kanske andra delar av Thailand) sitter på en fastighetsbubbla som heter duga. Turismen ökar inte och man bygger mer och mer, det kan inte sluta bra. unsure.gif

Billiga bostäder kanske!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr verkar Thailändare inte ha fattat att man måste sänka priserna för att få fler kunder

Dom kör istället principen med att vänta till en köpare/kund dyker upp utan att sänka några priser

Man kan ju undra hur ägare/finansiärer tänker där ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr verkar Thailändare inte ha fattat att man måste sänka priserna för att få fler kunder

Dom kör istället principen med att vänta till en köpare/kund dyker upp utan att sänka några priser

Man kan ju undra hur ägare/finansiärer tänker där ?

Tänker ? :suicide:

Har du någon gång upplevt att en Thai sänkt priset utan prutning ifrån någon kund ? :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge :whistle:

Eller: Den som väntar på något gott blir inte fet !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Billiga bostäder kanske!

Troligen, bra om man är köpare men värre för de som har svarte Petter på hand. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

På koh samui löste en hotellägare bristen på gäster med att höja priset från 1000 till 1800/bath natten.Vi förfrågan varför svarar han att vi måste ju få in bath för dom rum vi inte hyr ut crazy.gif Amazing Thailand Mvh Måne

Hehe samma gäller vissa hotel i Phuket, jag har försökt snacka med dom men det är som att prata med en vägg crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hehe samma gäller vissa hotel i Phuket, jag har försökt snacka med dom men det är som att prata med en vägg crazy.gif

Så blir det ofta när man försöker prata med ett hotell.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Så blir det ofta när man försöker prata med ett hotell.

mvh

Så nu fick du va roligt, kissa och lägg dig crazy.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det var bland det för jag tänkte på när jag och familjen kom till Kata i december 2009, vi var där 2007 och jag kan inte säga annat att så mycket hotell de ploppat upp i Karon/Kata på 2 år är chockade.

Jag tror inte att det är mindre på andra ställen i Thailand heller så att hotellen drar med förlust är jag inte förvånad över och jag tror inte att det bara är Phuket. Ibland får man känslan att det är lite storhetsvansinne från hotell ägarna och tyvärr så finns det risk att turismen i regionen kan svikta, tyvärr så kommer jag aldrig åka tillbaka till Phuket igen (inte på ett bra tag) för majoriteten av ryssar och deras inställning till Thailändare och andra turister delar inte jag.

Får se vart vi hamnar nästa gång :wai:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Link to comment
Dela på andra sajter

La märke till den enorma överexploateringen på Phuket och i synnerhet i Patong när jag var där i vintras. Helt otroligt vad mycket hotell det har byggts bara de senaste åren och jämfört med mitt första besök för 7 år sen så är det ju en enorm skillnad.

Men det är ju enbart possitivt eftersom det leder till lägre priser på boende.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

La märke till den enorma överexploateringen på Phuket och i synnerhet i Patong när jag var där i vintras. Helt otroligt vad mycket hotell det har byggts bara de senaste åren och jämfört med mitt första besök för 7 år sen så är det ju en enorm skillnad.

Men det är ju enbart possitivt eftersom det leder till lägre priser på boende.

Mvh Swippe

Thailand och ekonomi är en olöst gåta.

Priserna kan lika gärna gå upp. Dom har ju förlorat pengar och måste höja priserna :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand och ekonomi är en olöst gåta.

Priserna kan lika gärna gå upp. Dom har ju förlorat pengar och måste höja priserna :crazy:

Ja finns säkert många Thaiare som resonerar så men då kursar dom ju till slut. :suicide:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja finns säkert många Thaiare som resonerar så men då kursar dom ju till slut. :suicide:

Mvh Swippe

Ja, och startar ett nytt hotell och gångrar priserna med 4 B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

På koh samui löste en hotellägare bristen på gäster med att höja priset från 1000 till 1800/bath natten.Vi förfrågan varför svarar han att vi måste ju få in bath för dom rum vi inte hyr ut :crazy: Amazing Thailand Mvh Måne

Tyvärr är det så det kan funka. Inte bara i Thailand. Här kan ni läsa om precis samma effekt när bilprovningen i Sverige avregleras:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/1.21423

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan mycket väl vara så att förstagångsturisterna minskar och dom återkommande turisterna kanske väljer att ordna boende på egen hand som att hyra lägenhet/bungalow eller liknande.Precis så som många av oss andra gör.

Ja,byggande av hotel verkar ju inte minska direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

PlayTheGame

La märke till den enorma överexploateringen på Phuket och i synnerhet i Patong när jag var där i vintras. Helt otroligt vad mycket hotell det har byggts bara de senaste åren och jämfört med mitt första besök för 7 år sen så är det ju en enorm skillnad.

Men det är ju enbart possitivt eftersom det leder till lägre priser på boende.

Mvh Swippe

Tyvärr så gäller det knappast överallt.

Tex C&N Hotel i Patong.

I Mars 2006 betalde jag 500 Baht/natt och i December 2009 betalde jag 1800 Baht/natt.

Visst är det skillnad på Mars och December vad det gäller högsäsong men ändå. Nästan 300% upp!

Jag har bott på C&N vid 9 olika tillfällen mellan 2006 och dec 2009 och de har höjt priset

i stort sett hela tiden. Tråkig utveckling...

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...