Jump to content
IGNORERAD

Sjukvaard for thailaendare


Guest Maja

Recommended Posts

Lite chockad undrar jag over om naagon vet hur det egentligen forhaaller sig. Haeromdagen koerde min bror sin 92/aarige svaerfar till sjukhus. Han tilldelades medicin / MEN INGEN MAT! De aaker dit varje dag med mat och naturligtvis saa kan de inte annat aen att ge den hungrige gamle mannen som han delar rum med. Detta var en chock for min bror och som nu maaste anstaella en dam som tar hand om honom naer han kommer hem imorgon.

Visst aer det vael tragiskt. Undrar om thaikungen faar mat paa sitt sjukhus?

Saa laenge allt flyter normalt saa aer Thailand underbart, men naer det haender nagot saa undrar man over vad maenskliga raettigheter finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är helt normalt på kommunala thaisjukhus till skillnad från privatsjukhus. När fruns momror förra året blev sjuk och hamnade på lasarettet i Buriram så va det ett fasligt åkande och sjutsande mellan byn och sjukan. Det fanns hela tiden släktingar vid moromrs sida. Och det var lika för alla patienter och tydligen ingen nyhet för någon.

Blev en salig blandning av människor där, dom som var sjuka låg i sina sängar, dom annhöriga låg och sov/vilade lite överallt.

Tydligen så funkar det så att sjukhuset står för den medicinska vården och annhöriga för omvårdnaden, bädda, byta kläder, mat osv.

Däremot så fick patienterna mat 3 gånger om dagen. så nog får dom mat alltid.

Kan kanske skilja mellan olika sjukhus men det skulle jag inte tro.

Ban

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske skilja mellan olika sjukhus men det skulle jag inte tro.

Ban

Vardkvaliten mellan olika statliga sjukhus skiljer sig enormt at. Det har varit/ar en av de framsta argumenten kring 30-bahts reformens misslyckande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gaellde Cha Am Hospital. (ringde och kollade med Daa och mat ingick inte men mediciner) Vi har det nog bra i Svedala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som i de flesta länder i världen, så måste man ha en sjukförsäkring, så också i Thailand. Är du anställd och betalar skatt (vilket många struntar i för de resonerar kortsiktigt eller helt enkelt inte har råd) så ingår den allmänna sjukförsäkringen vilket ger ett gott skydd. Jag har en svensk bekant som arbetar i ett thailändskt bolag som genom den allmänna sjukförsäkringen fick en hjärtoperation utförd på ett mycket bra sätt. Visserligen inte på det dyraste privata sjukhuset, men han var mycket nöjd med kvalitén och bemötande. Kostade honom inte 1 baht. Inte alltid, men ofta kan man skapa sina egna förutsättningar även i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige kostar det 80:- per dygn att ligga på sjukhus, det får man mycket mat för i Thailand!

(Och då har vi VÄRLDENS HÖGSTA SKATT i Sverige)!

Ja, för all del. Men hur mycket tjänar man efter skatt i Sverige jämfört med Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för all del. Men hur mycket tjänar man efter skatt i Sverige jämfört med Thailand?

Herr Chang har talat.

Procentuellt tjänar vi mera, efter skatt, här i Thailand. :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ang. huvudfrågan så måste man se till att ha försäkringar i Thailand.

Olika länder har olika system, kanske bra att ta reda på hur vissa viktiga saker fungerar innan man klagar på att det INTE funkar som i Sverige.

Detta gäller inte bara Thailand såklart, utan alla länder man åker till.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ja, för all del. Men hur mycket tjänar man efter skatt i Sverige jämfört med Thailand?

Herr Chang har talat.

Det beror på vilket yrke man har. Eftersom lönespridningen är mycket större i Thailand än i Sverige. Finns många många i Bangkok som har en köpkraft överstigande EU-snittet, men också många som hankar sig fram dag för dag.

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta mer än att jämföra inte är det lättaste ..

Finns så många variabler.

Hög lönespridning - Låg lönespridning.

Lågt skattetryck - Högt skattetryck.

Låga prisnivåer - Höga prisnivåer.

Låg välfärd - Hög välfärd

etc. etc .

Ganska triviala fakta men att ändå ofta förbisedda på forumet ...

smile.gif /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, det är inte lätt att jämföra. Priser på varor och tjänster beror mycket på hur det svenska systemet är uppbyggt. Vill man ha lägre priser i Sverige får man nog också vara beredd att acceptera stora förändringar i detta system.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, för all del. Men hur mycket tjänar man efter skatt i Sverige jämfört med Thailand?

Herr Chang har talat.

Det är väldigt olika förstås men om man räknar skatten vi betalar för sjukvård procentuellt så betalar vi förmodligen mer i genomsnitt i procent av vår inkomst än en Thailändare gör!

För övrigt har jag en son som endast har några tusenlappar i månadsinkomst och han får ändå betala 80 Kr per natt!

Det som blir mest rättvist när man har världens högsta skatt är att ingen betalar något för att ligga på sjukhus har man däremot mycket låg skatt eller ingen skatt alls så skall de som vill och kan betala kunna välja vilken sjukvård de vill ha och vill betala för.

Dock är det bra med skatt (liten/låg) så att de som inte kan försörja sig får vård, mat, uppehälle, skola osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Bäst att jämföra bör väl den vara som är svensk men försörjar sig på en anställning i Thailand

som inte är kopplat varken till ett västerländsk företag eller en västerländsk utbildning.

Med "vanlig thailändsk lön" så att säga.

Misstänker att det inte finns så många sådanna personer här.

De flesta expats har nog slantar med sig eller en säkerhetslina som är förankrad i det

sociala säkerhetsnätet i hemlandet.

Har själv varit med om en sådan flytt i min ungdom och noterat att ju nyligare man flyttat

desto negativare inställd är man mot hemlandet.

Det lär ta 5-7 år att bli helt "expatriotiserat".

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt olika förstås men om man räknar skatten vi betalar för sjukvård procentuellt så betalar vi förmodligen mer i genomsnitt i procent av vår inkomst än en Thailändare gör!

För övrigt har jag en son som endast har några tusenlappar i månadsinkomst och han får ändå betala 80 Kr per natt!

Tror det var 2004 jag senast låg inlagd på lasarett och då var kostnaden också 80 kr/natt. Fantastiskt att det inte ökat nåt sen dess.

Den kostnaden är för all mat och fika man får per dygn och det är jäkligt billigt tycker jag. Mat måste man väl ha vare sig man är frisk eller sjuk, hög- eller lågavlönad.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det var 2004 jag senast låg inlagd på lasarett och då var kostnaden också 80 kr/natt. Fantastiskt att det inte ökat nåt sen dess.

Den kostnaden är för all mat och fika man får per dygn och det är jäkligt billigt tycker jag. Mat måste man väl ha vare sig man är frisk eller sjuk, hög- eller lågavlönad.

Fritz..

Jo men man behöver inte äta för 80 spänn om dagen, hade min son ätit för 80:- om dagen så hade det blivit 2400:- i månaden, han hade knappast klarat av att betala sina räkningar med den låga inkomst han har för tillfället i så fall!

Hur många kronor kostar skolmaten? 5? 10? inga 80 spänn vill jag lova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...