Jump to content
IGNORERAD

Hur länge kan man stanna utan att ansöka om visum?


Packan

Recommended Posts

God kväll.

Åker till Thailand i Februari, och hade först tänkt att stanna i ett par månader, men det har nu blivit ändrade planer.

Jag undrar kort och gott hur länge man kan stanna utan att behöva ansöka om något visum i förväg. Förr var det ju 30 dagar, gäller det fortfarande?

Har fått för mig att det var snack om 15 dagar, men vill gärna få lite klargöranden gällande detta.

/Packan

Link to comment
Dela på andra sajter

God kväll.

Åker till Thailand i Februari, och hade först tänkt att stanna i ett par månader, men det har nu blivit ändrade planer.

Jag undrar kort och gott hur länge man kan stanna utan att behöva ansöka om något visum i förväg. Förr var det ju 30 dagar, gäller det fortfarande?

Har fått för mig att det var snack om 15 dagar, men vill gärna få lite klargöranden gällande detta.

/Packan

Det är fortfarande 30 dagar vid ankomst som gäller. Sen kan man förlänga det på plats och då får man 15 dagar till om man inte flyger ut ur landet och tillbaka. Då får man 30 nya dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer du in i Thailand via landvägen så är det 15 dagar. Kommer du in i Thailand ifrån en flygplats så är det 30 dagar.

Du kan alltså med fördel till längre vistelse flyga in och ut ur landet 2 gånger efter du anlänt ifrån Sverige(du anländer ifrån Sverige?). Vid två visarun ut ur landet med valfritt flygplan så har du därefter möjlighet till en vistelse upp till 3 månader utan visum.

Däremot kan du alltid åka över till ett grannland och fixa ett 3 månaders turistvisum. Det gjorde jag senast i Laos. Handläggningstiden tog 2 dagar.

Åker du in i Thailand landvägen, alltså via tåg eller buss etc så är det 15 dagars stämpling som du får. Detta kan förlängas ytterligare 7 dagar hos migrationsverket för en kostnad av 1900 baht. Glöm inte att ta med dig foto i så fall. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fortfarande 30 dagar vid ankomst som gäller. Sen kan man förlänga det på plats och då får man 15 dagar till om man inte flyger ut ur landet och tillbaka. Då får man 30 nya dagar.

Tack, vilka goda nyheter! :drinks:

Fixar man dessa 15 dagar på flygplatsen, eller på Imigration office, som när man förlänger sitt visum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer du in i Thailand via landvägen så är det 15 dagar. Kommer du in i Thailand ifrån en flygplats så är det 30 dagar.

Du kan alltså med fördel till längre vistelse flyga in och ut ur landet 2 gånger efter du anlänt ifrån Sverige(du anländer ifrån Sverige?). Vid två visarun ut ur landet med valfritt flygplan så har du därefter möjlighet till en vistelse upp till 3 månader utan visum.

Däremot kan du alltid åka över till ett grannland och fixa ett 3 månaders turistvisum. Det gjorde jag senast i Laos. Handläggningstiden tog 2 dagar.

Åker du in i Thailand landvägen, alltså via tåg eller buss etc så är det 15 dagars stämpling som du får. Detta kan förlängas ytterligare 7 dagar hos migrationsverket för en kostnad av 1900 baht. Glöm inte att ta med dig fot i så fall. :great:

Jag flyger ifrån Sverige, via Helsingfors tror jag.

Så då kan jag alltså inte förlänga med 15 dagar utan att lämna Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer att få 30 dagar vid ankomst via flyg. Men lämnar du Thailand så kommer du få 15 eller 30 dagar beroende på ifall du tar flyget tillbaka till Thailand då ska det vara 30 dagar vid stämplingen kommer du in via landvägen på annat sätt så kommer det att bli 15 dagar. Det var det jag fick höra nu när jag grejade min 30 dagars ifrån sverige ankomsten gick ut.

Jag åkte till Laos för att skaffa ett turistvisum.

Lycka Till

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Annars kan du ju ansöka om visum för 60 dagar. Visumen var gratis för några månader sen. Kanske fortfarande? /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer att få 30 dagar vid ankomst via flyg. Men lämnar du Thailand så kommer du få 15 eller 30 dagar beroende på ifall du tar flyget tillbaka till Thailand då ska det vara 30 dagar vid stämplingen kommer du in via landvägen på annat sätt så kommer det att bli 15 dagar. Det var det jag fick höra nu när jag grejade min 30 dagars ifrån sverige ankomsten gick ut.

Jag åkte till Laos för att skaffa ett turistvisum.

Lycka Till

Tack för svaren. Nu förstår jag.

Det får bli 30 dagar för mig denna gång. Är för lat och bekväm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag kommer stanna två månader. Har inte ordnat Visum.

Har T/R biljett CPH-BKK.Har tänkt att göra en visarun till Malysia via flyg.Måste jag ordna den biljetten innan jag åker in Thailand?

Eller jag kan åka in utan visum, fast jag inte har något visum och dem ser på flygbiljetten att jag stannar mer än 30dagar-

Snabba svar, åker på tisdag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag kommer stanna två månader. Har inte ordnat Visum.

Har T/R biljett CPH-BKK.Har tänkt att göra en visarun till Malysia via flyg.Måste jag ordna den biljetten innan jag åker in Thailand?

Eller jag kan åka in utan visum, fast jag inte har något visum och dem ser på flygbiljetten att jag stannar mer än 30dagar-

Snabba svar, åker på tisdag.

No plomplem!

Du får 30 nya dagar när du kommer tillbaka från Malaysia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag kommer stanna två månader. Har inte ordnat Visum.

Har T/R biljett CPH-BKK.Har tänkt att göra en visarun till Malysia via flyg.Måste jag ordna den biljetten innan jag åker in Thailand?

Eller jag kan åka in utan visum, fast jag inte har något visum och dem ser på flygbiljetten att jag stannar mer än 30dagar-

Snabba svar, åker på tisdag.

Hej där Power åk in som vanligt, när du är i Thailand så bokar du en biljett till malysia "brukar vara billigare om man bokar biljetten tidigt" när din månad har gått, då drar du till malysia och när du kommer tillbaka får du 30 dagar till. Hoppas du förstår vad jag menar.

Pissenisse

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, så det blir inga problem i Bangkok då när jag kommer från flyget?

Det är på hemresan de kollar visumet?

En annan fråga.Flyger från köpenhamn till london, london till dubai, och sen dubai till Bangkok. Kan jag checka in bagaget hela vägen från köpenhamn till BKK?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, så det blir inga problem i Bangkok då när jag kommer från flyget?

Det är på hemresan de kollar visumet?

En annan fråga.Flyger från köpenhamn till london, london till dubai, och sen dubai till Bangkok. Kan jag checka in bagaget hela vägen från köpenhamn till BKK?

Tack

Väskan är incheckade hela vägen. Om du inte ämnar att ta ett längre stopp med övernattning och den biten.

Den enda gången då vi lägger av transfer väskor (jobbar som lastare) det är när det är inrikes transfer i Sverige, eftersom alla små inrikes flygplatser i Sverige har inte tull. Det är enbart för att väskorna skall tullas i Sverige. Du kommer inte behöva hämta din väska vid något bagageband förrän du har landat i BKK. Om det inte är så att du måste stanna i dubai eller london under över ett dygn. Men det tror jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väskan är incheckade hela vägen. Om du inte ämnar att ta ett längre stopp med övernattning och den biten.

Den enda gången då vi lägger av transfer väskor (jobbar som lastare) det är när det är inrikes transfer i Sverige, eftersom alla små inrikes flygplatser i Sverige har inte tull. Det är enbart för att väskorna skall tullas i Sverige. Du kommer inte behöva hämta din väska vid något bagageband förrän du har landat i BKK. Om det inte är så att du måste stanna i dubai eller london under över ett dygn. Men det tror jag inte.

Ähum, nu måste jag protestera lite! Landvetter må vara en liten flygplats i jämförelse med Arlanda, men tull finns det... Finns väl ingen anledning till att man inte skulle kunna plocka ut bagaget där om man bytt till inrikes på Arlanda? Annat än att man på Landvetter då skulle behöva kunna gå från ankommande inrikes till bagageutlämning för utrikes, och det är väl flygplatsen tyvärr inte riktigt byggd för. Vilken man väl kunnat passa på att göra när man ändå byggt om en hel del de senaste åren...

I Chiang Mai har man löst det på ett mycket smidigt sätt. Jag behöver aldrig plocka ut väskorna i Bangkok om jag direkt ska vidare till Chiang Mai. Visar förstås passet i Bangkok, men går genom tullen i Chiang Mai.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
broder tuk tuk

Undrar lite över de sk 15 dgrs visaruns.

Är det samma system nu som innan att man kan göra hur många runs man vill eller är det bara ett begränsat antal?

Samma fråga gäller när man flyger ut och sen in i Thailand igen och får 30 nya dagar.

Kan man upprepa detta hur länge som helst?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar lite över de sk 15 dgrs visaruns.

Är det samma system nu som innan att man kan göra hur många runs man vill eller är det bara ett begränsat antal?

Samma fråga gäller när man flyger ut och sen in i Thailand igen och får 30 nya dagar.

Kan man upprepa detta hur länge som helst?

BTT

Som jag förstår så finns inte någon specifik gräns för hur många gånger det går att göra visaruns längre, men tydligen så får vissa ändå en röd stämpel i passet och ett begränsat antal dagar pga för många visaruns? Samma sak gäller om man åker till tex Laos och söker turistvisum, vissa har inga problem medans en del får sina pass rödstämplade. Det är väl kanske inte så konstigt då ett turistvisum är tänkt att vara för just turister, bor man permanent i landet så är det nog lugnast att skaffa sig ett visa för just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om du åker över London Heathrow bli då ej förvånad om ej "bagget" är med Min förra gumma och några bekanta har aldrig fått sitt"bagge" förän efet ett par dagar Men inget ha kommit bort Dett Från LOS och USA till Arn

Boffe

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...