Jump to content
IGNORERAD

Visumregler för Thailands grannländer?


Marlon

Recommended Posts

Hej,

Funderar på att besöka något/några av Thailands grannländer vid min nästa resa till LOS. Skulle behöva hjälp med att reda ut vad det är för visumregler som gäller för:

1) Laos

2) Burma

3) Kambodja

4) Malaysia

och man åker från Thailand och är:

1) Svensk medborgare

2) Thailänsk medborgare

Ha det gött!

Marlon

Ps. Någon som ska på Malaysias GP den 2 - 4 April?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marion!

För att komma in i Laos får både thailändska och svenska medborgare tillfälligt visum vid gränsstationen. Det tar cirka 45 minuter. En thailändare som saknar pass kan få ett tillfälligt pass från den thailändska gränsstationen. Thailändare utan pass får dock inte resa längre än 50/100 km. (kommer inte ihåg vilket) in i landet.

Åker du bil måste bilen också ha ett "pass". Detta ordnas vid den lokala vägverkskontoret i hem- eller grannstaden. Alla måste ha passfoto med sig. För att underlätta allt föreslår jag att ni kontaktar en resebyrå vid gränsen. De fixar allt och kan kan även ta passfoton.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

är lite nyfiken på hur det är då man ska till Philippines funderar på en visa run dit ???

Sent svar, du har säkert hittat information redan... men ändå.

Som svensk får du resa in och stanna i landet 21 dagar utan visum. Du måste ha biljett ut ur landet som du kan visa upp vid inresan.

Du kan skaffa visum för 59 dagars vistelse, det görs på flygplatsen. Detta system är nytt så det har jag inte testat.. men det har sagts att ambassaderna inte utfärdar 59-dagarsvisum längre.

I övrigt går det bra att förlänga visumet pö om pö genom att besöka immigration som har kontor på ett antal ställen runt om i landet (prydlig klädsel anbefalles, om förlängningen sker i Manila bör även ett oändligt tålamod medtagas). De vet att ta betalt för förlängningen.. När du är uppe i ett års vistelse får du inte förlänga mera, utan måste åka ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...