mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Dela Inlagd Januari 21, 2010 Här kommer ett bildrecept på Sai Ua (ไส้อั่ว) . Hoppar över bild i första meddelandet så jag inte stör reklamen. / mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2010 (ändrad) Först behöver vi följande indigrienser behöver vi, från vänster till höger, uppifrån och ner; 1. Två matskedar Soya. 2. Ett dussin vårlökar. 3. Detta är också röd chili, ingår ej i receptet. 4. Tre ägg, en lagom bit 'Kha' 5 2 hela vitlökar. 6. En näve torkad röd chili. 7. Ett dussin bergamottblad 8. En matsked 'kappi' 9. En rågad matsked salt, en rågad matsked socker. 10. Ett knippe koriander. 11. 'Kommin' 12. Lemongras, ca 3 stänger. Ändrades Januari 21, 2010 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2010 Fram med stora morteln och mortla alternativt hacka alla indigrienser. .. "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2010 (ändrad) ... sådär ja nu är allt mortlat ... det gick ju fort. ... Ändrades Januari 21, 2010 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2010 Blanda ihop allting med två kilo grovmalen fläskfärs. Kolla att korvkvarnen är redo. Alternativt går lika bra med en avsågad 1.5 liters petflaska avsågad på mitten och används som tratt. ... "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2010 ... sen är det bara att veva på ... "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2010 före stekning ... och efter stekning ... "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2010 /smaklig måltid ... "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Januari 21, 2010 Dela Inlagd Januari 21, 2010 /smaklig måltid ... Den såg lyckad ut ! jammi! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Januari 21, 2010 Dela Inlagd Januari 21, 2010 Shit, nu blev man hungrig igen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magrood Inlagd Januari 21, 2010 Dela Inlagd Januari 21, 2010 Tack så mycket! Det ser JÄTTEGOTT ut. Ummm Sai ua och nykokt klibbigt ris... Tittade på tråden innan jag satte igång och lagade kvällsmaten. Det blev förstås inte Sai Ua här. Det är för avancerat för mig. Men jag älskar det. Mamma brukar bjuda på det när vi är hos henne. Vem var det som skötte arbetet med morteln? Det var säkert just den ställningen som ger extra krydda till det hela... he he he. Vi brukar sitta så när vi gör samtam, jag och mina kompisar. --- Är din tjej från norra Thailand? Min mamma är därifrån så min tunga har fått uppleva massa gottigottgott från norr också. --- Ojj - nu blir jag hungrig igen. --- Mvh Magrood "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2010 (ändrad) Hej Magrood ... Mortlingen sköttes i omgångar av min tjej och hennes tre systrar. Från Bangkok alla fyra men med känsla för god mat. Jag tror att den sittställningen är bekväm och kraftsparande om man lär sig den från man är ung. För farang funkar det inte att jobba så, antagligen pga ovana Nu är vi tillbaks till Sverige men hade lite sai ua i bagaget, men nu är den slut Precis en sådan korvkvarn hade vi i vårat hem när jag växte upp på 60-70 talet innan man köpte korv i butiken utan tilllverkade den hemma. Ska se om jag kan hitta den i ngt förråd, så kanske vi kanfå igång lite hemproduktion. /mvh Ändrades Januari 21, 2010 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Offe1609 Inlagd Mars 5, 2012 Dela Inlagd Mars 5, 2012 Verkar jobbigt Men massor av Karma blev det + på v bild Offe Flera recept önskas Jag åt idag något mycket lättlagat Fläskköt eller kyckling Curry och ris Stek allt utom riset Peppra lite Klart Offe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd Mars 5, 2012 Dela Inlagd Mars 5, 2012 Är det den där korven som kallas Chieng Mai saucage? "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sangsomcoke Inlagd Mars 5, 2012 Dela Inlagd Mars 5, 2012 Ursäkta min okunnighet med vad är detta för något, tycker mig se det vi brukar kalla för galanga på bilderna. 4. Tre ägg, en lagom bit 'Kha' vad är Kha ? 8. En matsked 'kappi' vad är kappi ? 11. 'Kommin' Kummin ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Mars 6, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 6, 2012 Är det den där korven som kallas Chieng Mai saucage? Sai Ua kommer tydligen från Chiang Mai så det är mycket möjligt./mvh Ursäkta min okunnighet med vad är detta för något, tycker mig se det vi brukar kalla för galanga på bilderna. 4. Tre ägg, en lagom bit 'Kha' vad är Kha ? 8. En matsked 'kappi' vad är kappi ? 11. 'Kommin' Kummin ? Kha på Thai är Galangarot. http://en.wikipedia.org/wiki/Galangal Kappi/Kapi är en räkröra http://en.wikipedia.org/wiki/Shrimp_paste Kommin på thai är Gurkmeja (Tumeric) i detta fall från färsk rot. http://www.templeofthai.com/food/fresh/turmeric-8600000438.php Mycket kryddor i Thai matlagning. mvh "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Korven är säkert god men ser ut som en rejäl poop från en kanadagås Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sangsomcoke Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 (ändrad) Tack Mamma för det svaret. Det finns någon korv från Issan (tror jag) också som påminner om stångkorv eller isterband. Det verkar innehålla ris bla (stångkorv och isterband innhåller korngryn same same) någon som vet vad den mer innehåller och kallas. Korven var inte särskilt stark men man fick chili och ingefära till som man skulle knapra på tillsammans med en tugga från korven. Ändrades Mars 6, 2012 av sangsomcoke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Min fru är sur på mig för att jag inte skaffat korvskinn till dylika saker. Nån som vet var man får tag i det (här i Sverige alltså) ? När jag var liten var det inga problem att köpa i affären men idag skall man väl minst ha tillstånd från hälsoministeriet och kemikalieinspektionen... Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dryas Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Tack för ett trevligt recept det här måste provas till helgen, allt utom kommin hade vi hemma så det är beställt i närmsta Thaishop. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Min fru är sur på mig för att jag inte skaffat korvskinn till dylika saker. Nån som vet var man får tag i det (här i Sverige alltså) ? När jag var liten var det inga problem att köpa i affären men idag skall man väl minst ha tillstånd från hälsoministeriet och kemikalieinspektionen... Prova här http://www.carnivor.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Prova här http://www.carnivor.se/ Beställde snabbt som fan 18 meter. Nu kanske jag tom får en puss av frun Tack för hjälpen!! Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Beställde snabbt som fan 18 meter. Nu kanske jag tom får en puss av frun Tack för hjälpen!! ja 18 meter korv ska hon inte klaga på Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 (ändrad) Beställde snabbt som fan 18 meter. Nu kanske jag tom får en puss av frun Tack för hjälpen!! När jag behövt, har det bara varit att säga till i manuella charkdisken på närmsta affär! Dom tar hem på ett par dagar. Fjälster kallas det nuförtiden. Min handlare brukar fråga om vad jag ska ha dom till och hur stor smet jag tänkt mig. 18 meter är en jävla massa korv och fjålstren är färskvara som inte gillar frysning. Jag älskar oxå korven från norr och ska testa receptet! Tror dock att färsk gurkmeja är omöjligt att få tag på utanför storstadsregionerna. Mvh Amja Ändrades Mars 6, 2012 av amja "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Når jag behövt, har det bara varit att säga till i manuella charkdisken på närmsta affär! Dom tar hem på ett par dagar. Fjälster kallas det nuförtiden. Jag är för lat. Det är 500 meter till affären och 50 cm till bildskärmen Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu