Jump to content
IGNORERAD

Åker alla rökare till Thailand på semester ?


smilet

Recommended Posts

Jag jobbar på Arlanda sen 12 år tillbaka , och där är det iallafall förbjudet att röka på plattan och på de flesta andra platser också. Vad fan är det för flygplats du jobbar på där man kan röka nära planen? :rtfm:

Du måste väl ha skrivit fel hoppas jag eller det kanske var när dom inte visste bättre för länge länge sedan?

Jag jobbar som lastare vad jobbar du med? Kan väl också säga att det är inte ofta vi är ute och jobbar flera timmar i sträck.

MVH

Snucke

Det är klart att ingen är så idi*tiskt att man röker bredvid tankbilen. Eller. Jag har jobbat på arlanda i 4 år och snart 3 år på bromma. Vi har en rökruta. Men det är hemligt vart, här på Bromma.

Sedan så måste jag tillägga att det finns folk som brukar röka i truckar och lastband. Men det vet väl du som har jobbat på arlanda så länge. ute på plattan. Jag har jobbat både på SAS och Novia som idag heter Menzis tror jag.

Det går även rykten om två lirare som åkte upp till syd du vet utanför cargocenter för att röka sig en feting en gång. Dem stod sedan i gamla sorteringen as nojiga innan dem stämplade ut.

Jag vet inte om du har varit ute någonting på rulle och jobbat. Men om jag jobbade natt och lastade en och annan dhl kärra då brukade personal ifrån ett vist fraktbolag sätta sig i våra lastband och ta en cigg.

Jag säger inte att jag är nonchalant till säkerheten, men jag har sett en och annan överträdelse äga rum.

Vid ett annat tillfälle så hade UPS hyrt in ett flygplan ifrån turkiet med personal och allt. Dem stod och kedjerökte i flygplanet samtidigt som tanksnubben kom upp med tankbeskedet.

För att svara på din fråga.. Jag har aldrig rökt på plattan, men jag har varit oerhört röksugen efter att ha varit ute och jobbat på plattan under timmar. Jag har har därför valt att använda snus för att jag skall slippa ta ett sådant osäkert alternativ som jag har sett att en del tar..

Som sagt så skrev det med en gnutta humor. Om du förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Serath

    5

  • måne

    3

  • ronoh

    3

  • Herr Chang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Kan lugna er lite med att risken att antända flygbränsle med en cigarett är betydligt mindre än de flesta tror. Det krävs mycket speciella luft/bränsleblandningar för att cigarettglöden skall tända bränslet.

Kasta den i en pöl bränsle funkar t.ex inte

Men regler är ju till för att följas och dom finns inte helt utan anledning

Så här säger t.ex Arlandas regler om rökning utanför själva terminalbyggnaderna:

Inom flygplatsen i övrigt är det förbjudet att

- röka på flygplatsens färdområde, i hangarer samt i övrigt inom 20 meter från luftfartyg,

hangar, tankbil och bränsleanläggning. Detta gäller även i fordon och tillfälliga personalbodar

inom dessa områden. Undantag från förbudet gäller endast inom för rökning iordningställda

och av flygplatsräddningstjänsten godkända ytor och utrymmen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan lugna er lite med att risken att antända flygbränsle med en cigarett är betydligt mindre än de flesta tror. Det krävs mycket speciella luft/bränsleblandningar för att cigarettglöden skall tända bränslet.

Kasta den i en pöl bränsle funkar t.ex inte

Men regler är ju till för att följas och dom finns inte helt utan anledning

Så här säger t.ex Arlandas regler om rökning utanför själva terminalbyggnaderna:

Inom flygplatsen i övrigt är det förbjudet att

- röka på flygplatsens färdområde, i hangarer samt i övrigt inom 20 meter från luftfartyg,

hangar, tankbil och bränsleanläggning. Detta gäller även i fordon och tillfälliga personalbodar

inom dessa områden. Undantag från förbudet gäller endast inom för rökning iordningställda

och av flygplatsräddningstjänsten godkända ytor och utrymmen.

Nja, det krävs inga speciella luft/bränsleblandningar för att tända flygbränsle med en öppen låga, däremot måste temperaturen vara över 30 grader erftersom detta är bränslets flammpunkt (tändas med öppen låga).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

flygbränsle är en blandning mellan diesel och fotogen.

Dem allra flesta som jobbar eller jobbat på en flygplats har gått igenom en brandövning.

Där man bland annat får tända eld på flygbränsle för att sedan släcka med diverse brandsläckare.

Det stämmer att det är i princip omöjligt att tända eld på flygbränsle med en cigarett.

Däremot en varm sommar dag då tempen visar ca 30 grader. Då är det inte lika självklart att det flammar upp.

Men jag hävdar fortfarande att det var menat som ett skämt ifrån första början, sedan är det ju alltid kul att dela med sig av lite ramplegender :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alkoholist, rökte som en borstbindare, jag åker till Thailand varje år, NYKTER, men är ändå alkoholist. Jag tycker det är trevligt nere i Thailand, vad personer gör härnere är för mig rätt så ointressant. Jag åker ner för att njuta av livet.

Däremot så var jag en storrökare när jag drack alkohol, var nog uppe i 25 - 30 cigg varje dag. Idag röker jag 0 cigg. Är nog en av de bästa saker jag gjort när jag bestämde mig för att sluta röka. Fick tillbaks lukt- och smaksinnena, tomater smakade tomater, kände lukten av blommor, sedan finns det nackdelar också med att få tillbaks luktsinnet. Jag började känna hur folk luktade och det var inte alltid så muntert att känna, lite skit gjorde inget men alla dessa personer som häller på sig parfym fast de är nyduschade har jag svårt att förstå. Jag har slutat med allt sådant. Tänker på allergikerna som inte tål starka dofter.

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...