Jump to content
IGNORERAD

Snart tid igen att hedra en förlorad vän.


honken

Recommended Posts

Kanske inte många som vet eller brytt sig.

Men det som stegar närmare i mitt huvud inför resan som kommer snart är att jag måste hedra min förlorade vän.

Känns idag som något jag inte får missa, oavsätt vad.

25 April 2010 blir det ett år sedan Johan Wester lämnade oss.

Det ska hedras på platsen av olyckan med en tyst minut och en blomma.

Han blev 35 den 23 april.

Johan var nyhetschef på Expressen, och en glad person.

Prillan under läppen och snackade alltid om sitt blåvita och arsenal, och jävlades med ett leende på läpparna med mig om AIK.

Kände bara att jag behövde dela med mig lite.

Ändrades av honken

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade tur som hade vänner som dig, vad hände med honom?

Väldigt väldigt tråkigt och jag förstår hur det känns Honken :(

Om jag inte har fel så förolyckades han i en mc olycka i Thailand.

Det stod väl i Expressen också Honken?

Edit...lite sen

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar sorgen Honken, klart att man ska hedra sina vänner. Starkt att dela med dig här. :great:

Klart jag är ute efter sex.....men det händer att jag är ute efter midnatt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han hade tur som hade vänner som dig, vad hände med honom?

Moppe olycka, både han och thai mannen som krockade var berusade.

Thaimannen kom ut från en gränd när Johan kom farandes längst huvudvägen.

Att inte glömma så omkom båda två, och personligen ger jag inte thai mannen skuld över det hela, utan efter Johan gick bort kämpade thai mannen för sitt liv, och vi höll då tummarna på att han åtminstonde kunde få överlevt, men så vart inte fallet.

Thai mannen lämnade efter sig fru och barn.

Må de båda vila i frid.

Ändrades av honken

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar sorgen Honken, klart att man ska hedra sina vänner. Starkt att dela med dig här. great.gif

så beklagligt, så rörande beklagar verkligen

livet är så orättvist

mvh challenger98

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas Honken ursäktar, jag fann detta med Google: http://www.ut.se/nyh...dod(1291920).gm

Beklagar sorgen, det visar hur farligt det är att hyra MC på semestern...

RIP :wai:

Tommy

Lungt, hade en inställning ibörjan att inget kunde hända oavsett hur vårdslöst man körde själv.

Men efter olyckan så stod mopeden parkerad redan innan tanken för intag av alkohol.

Och givetvis försiktigare körning efter det.

Samt att de övriga svenskar man såg som körde som tokar försökte man förklara för vad som hänt och att det kan hända vem som helst.

Men lite som mig så tog dom det säkert med en klackspark då de själva inte fått sätt hur det såg ut när en person ligger i en blodpöl, med sprucken panna och ett käkben som ser ut att sitta vid ryggraden.

De bilderna går jag runt med i min skalle tid från tid.

Numera kommer jag ta det jävligt lungt.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1547052/expressen-har-forlorat-en-lycklig-man

Ändrades av honken

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att dryga ut lite hur jag såg sjukvården fungera, så var det nästan som International Clinic i Koh Chang ville nästan inte ta hand om Thai mannen, pga försäkrings grejer.

Men till slut fick de allt göra det.

Annars ville de att han skulle till andra sidan ön som är minst 30 om inte 50min färd i alla backarna.

Då fick man en liten inblick i hur orättvist det ibland kan vara, och att hur viktigt det är med reseförsäkring.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Respekt :great: Så fint av en AIK:are att skänka en tanke till en god vän

genom en sång tillägnad Blåvitt. Samtidigt, så otroligt onödigt och meninslöst

att lämna jordelivet full på en moppe i Thailand. Det hade kunnat vara jag.

Edvardpop, som numera låter moppen stå efter intagande av alkohol.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några tusen mil på motorcykel i Thailand vid det här laget och några tusen mil rattande bil. Men fortfarande känns varje gång vi ska ut och köra en längre sträcka, som idag när vi körde 45 mil Surin-Bangkok, som ren rysk roulette. Trafiksituationen här är helt vansinnig och jag har bara idag passerat 3-4 färska trafikolycksplatser. Att jag är livrädd inför varje lång bilresa är en underdrift.

Man frågar sig hela tiden när är det vår tur, jag och speciellt min familj, att ligga där i bilen intryckt under en långtradare eller upp och nervält i en djup ravin. Ruggigt dåliga odds i trafiken här. tyvärr. Hoppas därför Honkens väns exempel här kan få andra att tänka efter före.

Ps Har själv legat inlagd på thailändskt sjukhus en hel vecka efter en mc-olycka så jag vet hur jäkla fort en risksituation dyker upp, själv hann jag inte ens prova bromsa när bilhuven plötsligt dök upp framför cykeln.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några tusen mil på motorcykel i Thailand vid det här laget och några tusen mil rattande bil. Men fortfarande känns varje gång vi ska ut och köra en längre sträcka, som idag när vi körde 45 mil Surin-Bangkok, som ren rysk roulette. Trafiksituationen här är helt vansinnig och jag har bara idag passerat 3-4 färska trafikolycksplatser. Att jag är livrädd inför varje lång bilresa är en underdrift.

Man frågar sig hela tiden när är det vår tur, jag och speciellt min familj, att ligga där i bilen intryckt under en långtradare eller upp och nervält i en djup ravin. Ruggigt dåliga odds i trafiken här. tyvärr. Hoppas därför Honkens väns exempel här kan få andra att tänka efter före.

Ps Har själv legat inlagd på thailändskt sjukhus en hel vecka efter en mc-olycka så jag vet hur jäkla fort en risksituation dyker upp, själv hann jag inte ens prova bromsa när bilhuven plötsligt dök upp framför cykeln.

Jag vill råda alla att ta det lugnt på vägarna i Thailand och man kan som passagerare få vara med om vansinnes omkörningar

även när man sitter i en buss.

Det behöver inte heller vara ditt fel utan man kan bli påkörd av någon och vara på fle plats vid fel tidpunkt.

Ta det lugnt i trafiken och respektera avstånd och ta inga risker vid omkörningar.

Var rädd om familjen.

Kim, dina bilder på bildserien tyckte jag känna igen, Tingvallavägen i Märsta, stämmer det ?

mvh challenger98

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagar att din vän rycktes bort från jordelivet alldeles för tidigt. Jag tycker det är bra att du också tar upp en av orsakerna till olyckan dvs. moppefylla. Starkt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklgar sorgen verkligen.

Väldigt fin film du skapat! Vila i frid Johan Wester!

Jens heter jag och jag bor numera på Koh Samui..

Link to comment
Dela på andra sajter

Honken, jag beklagar sorgen och förlusten av din vän...

Starkt och väldigt fint och repektfullt av dig att hedra honom på detta sättet!!

Må han vila i frid...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklgar sorgen verkligen.

Väldigt fin film du skapat! Vila i frid Johan Wester!

PS: inte jag som gjort filmen, utan någon annan vän till han, tror det var en arbetskamrat till Johan.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några tusen mil på motorcykel i Thailand vid det här laget och några tusen mil rattande bil. Men fortfarande känns varje gång vi ska ut och köra en längre sträcka, som idag när vi körde 45 mil Surin-Bangkok, som ren rysk roulette. Trafiksituationen här är helt vansinnig och jag har bara idag passerat 3-4 färska trafikolycksplatser. Att jag är livrädd inför varje lång bilresa är en underdrift.

Man frågar sig hela tiden när är det vår tur, jag och speciellt min familj, att ligga där i bilen intryckt under en långtradare eller upp och nervält i en djup ravin. Ruggigt dåliga odds i trafiken här. tyvärr. Hoppas därför Honkens väns exempel här kan få andra att tänka efter före.

Ps Har själv legat inlagd på thailändskt sjukhus en hel vecka efter en mc-olycka så jag vet hur jäkla fort en risksituation dyker upp, själv hann jag inte ens prova bromsa när bilhuven plötsligt dök upp framför cykeln.

Ja, man får sig en utan tvekan en tankeställare igen, i synnerhet då jag själv råkade ut för en liknande motercykelolycka bara en vecka senare på samma ö (30.april 2009, Kai Bae, Koh Chang). Jag överlevde visserligen med 5 brutna revben men jag hade en otrolig tur att jag hamnade med ryggen på asfalten iställe för mitt för tillfället oskyddade huvud (kommer hädanefter aldrig mera köra utan hjälm). Jag blev påkörd bakifrån av en trafikdåre som trots blinkningar och stopp i mitten körde om mig på höger(huh.gif) sida när jag precis var på väg att själv svänga mot höger. Hos oss är detta ett fullständigt orationellt beteende men i Thailand kan man inte räkna med någon form av rationalitet i trafiken.

Idag förstår jag fru Singha som alltid stannar på vänstersidan innan hon svänger mot höger, istället för att köra mot vägens mitt och invänta mötande trafik som vi gör här. Mina spydiga kommentarer om hennes körstil har jag minsann fått äta upp och jag har lärt mig läxan att alltid räkna med de mest otänkbara situationer i den thailändska trafiken.

Och på så sätt tycker jag det är starkt gjort av dig, Honken, att ta upp din väns öde här. En liten stund av eftertanke kanske bidrar att rädda livet på andra…

För att dryga ut lite hur jag såg sjukvården fungera, så var det nästan som International Clinic i Koh Chang ville nästan inte ta hand om Thai mannen, pga försäkrings grejer.

Men till slut fick de allt göra det.

Annars ville de att han skulle till andra sidan ön som är minst 30 om inte 50min färd i alla backarna.

Då fick man en liten inblick i hur orättvist det ibland kan vara, och att hur viktigt det är med reseförsäkring.

Jag låg på samma klinik och mycket riktigt var det första de frågade mig om vilken försäkring jag hade. Som tur hade jag teckat en dyr förlängning på min reseförsäkring (Trygg Hansa efter 45 dagar) och jag vågar inte ens tänka tanken vad som hade hänt annars...

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några tusen mil på motorcykel i Thailand vid det här laget och några tusen mil rattande bil. Men fortfarande känns varje gång vi ska ut och köra en längre sträcka, som idag när vi körde 45 mil Surin-Bangkok, som ren rysk roulette. Trafiksituationen här är helt vansinnig och jag har bara idag passerat 3-4 färska trafikolycksplatser. Att jag är livrädd inför varje lång bilresa är en underdrift.

Man frågar sig hela tiden när är det vår tur, jag och speciellt min familj, att ligga där i bilen intryckt under en långtradare eller upp och nervält i en djup ravin. Ruggigt dåliga odds i trafiken här. tyvärr. Hoppas därför Honkens väns exempel här kan få andra att tänka efter före.

Ps Har själv legat inlagd på thailändskt sjukhus en hel vecka efter en mc-olycka så jag vet hur jäkla fort en risksituation dyker upp, själv hann jag inte ens prova bromsa när bilhuven plötsligt dök upp framför cykeln.

Kim, jag kan inte låta bli att undra varför du över huvud taget sätter dig i en bil där din familj finns ombord när du upplever varje bilresa i Thaland som en ren rysk roulette... Jag menar, vilken människa vill utsätta sin familj för detta???

Ren rysk roulette kan inte tolkas på annat sätt än en uppenbar risk att bli dödad..och vilken normal människa utsätter sin familj för detta?? Allt annat måste vara bättre än detta alternativ, det må vara tåg, flyg eller buss...ja, hur som helst, vad som helst utom detta alternativ.

Så min fråga till dig Kim blir, varför fortsätter du att utsätta dig och din famil för detta?

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, jag kan inte låta bli att undra varför du över huvud taget sätter dig i en bil där din familj finns ombord när du upplever varje bilresa i Thaland som en ren rysk roulette... Jag menar, vilken människa vill utsätta sin familj för detta???

Ren rysk roulette kan inte tolkas på annat sätt än en uppenbar risk att bli dödad..och vilken normal människa utsätter sin familj för detta?? Allt annat måste vara bättre än detta alternativ, det må vara tåg, flyg eller buss...ja, hur som helst, vad som helst utom detta alternativ.

Så min fråga till dig Kim blir, varför fortsätter du att utsätta dig och din famil för detta?

MVH Nonki

Ja hade det funnits flyg från vår by till Bangkok så hade det sparat oss många risker, tyvärr finns det inte. Hur vi än tar oss mellan A och B med allmänna färdmedel så innebär det en massa osäkra transporter av olika slag. Att köra själv känns inte osäkrare än att sitta i t ex en buss, taxi eller en minibuss, tvärtom tror jag det är betydligt säkrare eftersom jag väljer tider, vägar, trafikrytm osv själv och dessutom undviker att köra i mörker samt när jag är trött mm.

Dessa val är ofta inte möjliga att göra för diverse yrkesförare i Thailand och dom kör dessutom ofta på tidspress.

Tyvärr känns det inte speciellt säkert ändå och jag känner alltid en (hälsosam?) rädsla för att köra långa sträckor i Thailand, mestadels för att jag har småbarn i bilen. Men vår bil är i alla fall utrustad med bilbarnstolar, något man inte har när man åker publikt.

Uppe runt byn känns faran mycket mindre eftersom vägarna där är alldeles utmärkta och trafikintensiteten relativt låg, det är när man kör längs kusterna och nära eller i dom stora folkcentrana det känns värst.

Men visst, jag överväger varje resa om den verkligen är värd risken och senast igår har jag funderat över om vi verkligen ska bila ner den långa sträckan till Krabi som vi tänkt. Har redan nästan bestämt mig för att ta rutten via Koh Samet, Rayong, Chantaburi till Koh Chang och sedan upp en lugn vägsträcka tillbaka till Surin från Chantaburi istället för dom mycket trafikintensiva som gäller hela sträckan Krabi-Surin. Och vi har egentligen gjort Koh Chang rutten redan den här vintern och det skulle därför ha varit roligt att åka till stränder vi inte sett på ett par år. Men just med tanke på trafiken och den långa vägen ner till södern så funderar jag alltså att ändra det beslutet. Vi är för övrigt här i Bangkok för att hämta upp min mor och hennes man som anländer med flyg från Sverige senare idag. Och det är dom vi ska ta på strandtripp.

Ska jag vara helt säker på att inget ska hända så får man tyvärr sluta leva och stanna hemma istället och det är inget lockande alternativ trots dom många riskerna med att resa.

Man får helt enkelt försöka minimera riskerna så gott det går utan att avstå resandet. Vi är trots allt bara på semester och har all tid i världen att minimera dagliga körsträckor, ligga över på hotell någonstans istället för att köra när det är mörkt osv.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill råda alla att ta det lugnt på vägarna i Thailand och man kan som passagerare få vara med om vansinnes omkörningar

även när man sitter i en buss.

Det behöver inte heller vara ditt fel utan man kan bli påkörd av någon och vara på fle plats vid fel tidpunkt.

Ta det lugnt i trafiken och respektera avstånd och ta inga risker vid omkörningar.

Var rädd om familjen.

Kim, dina bilder på bildserien tyckte jag känna igen, Tingvallavägen i Märsta, stämmer det ?

mvh challenger98

Tingvallavägen i Märsta har jag aldrig haft ynnesten att besöka så du har nog tagit fel på person. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...