Jump to content
IGNORERAD

Fåglar i Thailand


stefan5300

Recommended Posts

Finns det någon ornitolog här på forumet som vet namnet på denna rovfågel"unge" som frugans grabb kom hem med igår.

post-3132-126353294155_thumb.jpg

post-3132-126353294155_thumb.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklarade för grabben som är 20 år att nu har du blivit "pappa", det är inte bara att skaffa en fågel man måste kunna ta hand om den också och då kommer nästa fråga. Jag matar den med rått kycklingkött, men hur ofta ska den matas? För det blir väl jag som får ta hand om fågeln.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst ska jag försöka att se till så fågeln överlever och sen ska jag försöka att övertala grabben att släppa ut den i det fria när den väl är flygfärdig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej!

Hoppas det är OK att jag lånar tråden och ställer en fråga?

Är det någon som har koll på var eller om det finns någon fågelbok på Thailändska fåglar

att köpa i Sverige?? Skulle vilja plugga på lite om deras fåglar.

Tacksam för svar /Janne

Ändrades av jannef
Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde jag var den enda fågelintresserade här på MPR, men tydligen inte. Kul!

Skådar själv ganska mycket när jag är i Thailand och använder då "Birds of South-East Asia", också av Craig Robson. Något nyare (2005) och mer heltäckande (1270 arter).

ISBN: 1843307464.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att det är relativt få fåglar i Thailand? Jag tycker inte ha sett särskilt många av dom under mina resor i Thailand. Varken på semesterorterna eller i Isaan.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att det är relativt få fåglar i Thailand? Jag tycker inte ha sett särskilt många av dom under mina resor i Thailand. Varken på semesterorterna eller i Isaan.

Ja, jag har också observerat detta. Går man ut i skogen i Sverige så är det väl alltid någon fågel som kvittrar, men i Isaan verkar det vara ont om fåglar.

Är det thailändarna som varit ute med bössan för mycket? Eller orkar fåglarna inte kvittra i värmen, alternativt gömmer sig för jägarna ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårt nybyggda hus i Isaan så har vi många gråsparvar som byggt bo under våra takpannor

Alltid trevlig med lite fågelkvitter

Fast när man tänker efter så ser man inte så många fåglar i det fria

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att det är relativt få fåglar i Thailand? Jag tycker inte ha sett särskilt många av dom under mina resor i Thailand. Varken på semesterorterna eller i Isaan.

Allt är väl relativt lol.gif

Nä, nog har vi många fåglar runt huset i Korat. Mest småfåglar (typ gråsparv) men några större arter också, vet inte namet på dem dock. Men nog har ni rätt i att det inte är samma mängd på fåglarna som i Sverige. Men kvitter har vi från soluppgång till solnedgång runt huset, och på natten är det en och annan fågel som skriker till ibland.

För att inte tala om hos svärmor i norra Isaan, ett dj**la liv på morgonen. Men det är tuppdj**ulen som låter förståss whistle.gif

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte finns så många fåglar i Thailand beror väl på att hungriga magar tagit över.

En av dom första sakerna min fru slogs av när hon kom hit var hur mycket änder som höll till alla vattendrag. "Varför äter ni inte upp dom?"

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte finns så många fåglar i Thailand beror väl på att hungriga magar tagit över.

En av dom första sakerna min fru slogs av när hon kom hit var hur mycket änder som höll till alla vattendrag. "Varför äter ni inte upp dom?"

Hehe... ja, första gången jag satt med fru Chang på uteservering i Göteborg så råkade det finnas gott om duvor där. Fru Changs omedelbara kommentar:

"Om min far varit här hade han gått och hämtat bössan!"

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte en känd TT medlem som tillsammans med sin thaifru försökte fånga ankor i en Göteborgspark? Eller det var bara frun?

Har för mig att någon fotograferade det hela också.. hehe en sådan bild skulle man vilja se... :D

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Isan Lover

Är det bara jag som tycker att det är relativt få fåglar i Thailand? Jag tycker inte ha sett särskilt många av dom under mina resor i Thailand. Varken på semesterorterna eller i Isaan.

Hej

På semester orterna tycker jag att det finns ganska mycket fåglar t.ex i Bang Saen.

Men på landsbygden i Isan var det väldigt lite fåglar under många år, dom åts helt enkelt upp.

Numera finns det gott om fåglar av alla de slag i vår del av Isan, småfåglar, rovfåglar, änder, hägrar vilda hönsfåglar,

kråkor och korpar, det finns även pyttesmå fåglar som har lång näbb som suger nektar i blommorna.

Hos oss beror det på alla gummiträds och eucalyptus odlingar som tar över dom gammla risfälten, dom ger skydd och boplatser.

Och att folk har fått det bättre och helt enkelt inte behöver jaga dessa i samma utsträckning som förr har stor betydelse.

I år kom det ovanligt mycket änder ifrån Kina p.g.a kylan där, vi kunde sitta i sjöboden och se massor av flockar med 50-100

änder i varje komma inflygande norr ifrån.

Dessa jagades och dom var mycket goda.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...