Jump to content
IGNORERAD

Irish Coffee


Sluggo

Recommended Posts

Min tjej och hennes syster har en liten restaurang och jag skall lära dom att göra en god Irish Coffee.

Någon som vet nått billigare alternativ än Jameson el. black label, som ändå smakar bra?

Finns farin socker att få tag i? Vad heter det på thai el. engelska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej och hennes syster har en liten restaurang och jag skall lära dom att göra en god Irish Coffee.

Någon som vet nått billigare alternativ än Jameson el. black label, som ändå smakar bra?

Finns farin socker att få tag i? Vad heter det på thai el. engelska?

Sluggo...

Har du ngn. kontakt med koh Chang? På piren i bang bao finns det en bartender som är en viroteous (stavning) på Irish Coffe.

Han är thai och har jobbat på många ``stora´´ barer runt om i världen i sin ungdom, jag har aldrig varken före eller efter smakat en bättre eller häftigare serverad Irish.

Ja farin eller iaf. brunt socker finns i Los. En riktig Irish serveras med Jameson, men om du vill fuska så är dom övriga smakerna så starka att du säkerligen kan använda 100 Pipers eller ngn. annan inhemsk Hmmm nåja Wiskey...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Odin:

Tack för svaret.

Jag gillar att ta en Irish som efterrätt och då orginalet.

Har fått många goda och häftigt serverade, synd att elda upp alkoholen bara.

Men har också provat med thai "wiskey" som inte har varit så bra.

Undrade om någon kanske hade testat olika thai sorter och fått ett hygligt resultat,

eller dom smakar lika allihopa.

Priset betyder ju en del på en liten thai restaurang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Odin:

Tack för svaret.

Jag gillar att ta en Irish som efterrätt och då orginalet.

Har fått många goda och häftigt serverade, synd att elda upp alkoholen bara.

Men har också provat med thai "wiskey" som inte har varit så bra.

Undrade om någon kanske hade testat olika thai sorter och fått ett hygligt resultat,

eller dom smakar lika allihopa.

Priset betyder ju en del på en liten thai restaurang.

Ganska många faranger kommer och käkar billigt där.

Söker därför ett billigt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se bara till att restaurangen vet vad en Irish coffee är. På Koh Chang beställde jag och svågern in det på Cookies Hotels restaurang.

Vad vi fick in... Ice coffee!

Inte riktigt rätt, men servitrisen var helt huh.gif när vi envisades, så vi vart utan Irish coffee den gången.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha Ja Thaiarnas uppfinningsrikedom är oändlig.

För 15 år sedan så beställde jag en Irish på en restaurang som låg på Coral island utanför Phuket. Och när servitören såg ut som en fågelholk i ansiktet så försökte jag förklara ingredienserna.

- Coffe, brown sugar, wiskey men när jag kom till cream så kom holk-minen fram igen, och han flackade med ögonen innan han sken upp i ett leende och säger ``ok ok i fix´´

Efter en liten stund så kom han tillbaka med en hel vagn med diverse flaskor och en medhjälpare och skred till verket:

Först så häller han i Wiskey i glaset med lite farin sätter eld på det och släcker brasan med kaffe, sen blandar han mer farin med Wiskey i en shaker skakar som tusan och tömmer även detta i glaset (då var vi uppe i ca:50% wiskey)

Varvid han tittar segervisst på mej och toppar glaset med GLASS??

Jag kunde inte förstå hur fan han kunde komma på att ha glass i glaset förrän min polare pekade bakom min rygg och när jag vänder mej om så ser jag skylten som säger IceCREAM.

Ok det blev ingen Irish coffe men en jäkligt god kaffedrink som vi döpte till Swiss/Swed coffe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Haha Ja Thaiarnas uppfinningsrikedom är oändlig.

För 15 år sedan så beställde jag en Irish på en restaurang som låg på Coral island utanför Phuket. Och när servitören såg ut som en fågelholk i ansiktet så försökte jag förklara ingredienserna.

- Coffe, brown sugar, wiskey men när jag kom till cream så kom holk-minen fram igen, och han flackade med ögonen innan han sken upp i ett leende och säger ``ok ok i fix´´

Efter en liten stund så kom han tillbaka med en hel vagn med diverse flaskor och en medhjälpare och skred till verket:

Först så häller han i Wiskey i glaset med lite farin sätter eld på det och släcker brasan med kaffe, sen blandar han mer farin med Wiskey i en shaker skakar som tusan och tömmer även detta i glaset (då var vi uppe i ca:50% wiskey)

Varvid han tittar segervisst på mej och toppar glaset med GLASS??

Jag kunde inte förstå hur fan han kunde komma på att ha glass i glaset förrän min polare pekade bakom min rygg och när jag vänder mej om så ser jag skylten som säger IceCREAM.

Ok det blev ingen Irish coffe men en jäkligt god kaffedrink som vi döpte till Swiss/Swed coffe

Den lät klockren ! Ska prova i helgen :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det tycker jag låter bra Toprunner det är faktiskt gott, jag har gjort den ett antal gånger sen dess.

Ett litet råd: minska lite på farinet glassen innehåller ju en del socker.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

HeHe, den blandningen var minst sagt intressant. Men kanske man kan testa den själv vid tillfälle. Men man får väl blanda själv då det riskerar att bli vad som helst annars. biggrin.gif

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

En annan bra drink med glass lärde jag mig i Italien:

Scruppino Veneziano:

Lemon Sorbet-Vodka-Prosecco

Kallades i folkmun för Scruppino och bara veklingar använde Vodka, andra tog Grappa :crazy:

Jag har aldrig haft bättre avrundningar på stora måltider, man blev i princip hungrig igen efter ett par sådana som efterrätt :P

Link to comment
Dela på andra sajter

snabb "irish coffee"!!! sang som (30cl 80% kostar ca 130 bath) efter önskad styrka och smak en portion neskafe 3-1 slå på varmvatten toppa med snabb grädde

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej och hennes syster har en liten restaurang och jag skall lära dom att göra en god Irish Coffee.

Någon som vet nått billigare alternativ än Jameson el. black label, som ändå smakar bra?

Finns farin socker att få tag i? Vad heter det på thai el. engelska?

Det heter väl inte Irish Coffee för intet så fuska inte, använd irländsk whisky.

Det finns ju billigare alternativ än Jameson som är fullt godkända att använda.

Dålig whisky kan man drick ändå härnere.

snabb "irish coffee"!!! sang som (30cl 80% kostar ca 130 bath) efter önskad styrka och smak en portion neskafe 3-1 slå på varmvatten toppa med snabb grädde

SangSom har 80% PROOF, vilket är 40% VOL.

130 bath! Vi tar endast 95 bath för den ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
pattayanordic

alternativ till irish, vi döpte den till Ingarö kaffe engång i tiden.

2cl brandy

4cl baileys

kaffe

toppa med lite grädde (alt gammeldags vaniljglass) o riv på lite mörk chocklad

gott!

Pattaya Nordic Bar, Soi Buakhao, Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det Tullamore Dew i Thailand? cool.gif

Farin socker = Brown sugar på engelska.

Mvh

Kimmo

post-3089-127089004364_thumb.jpg

post-3089-127089004364_thumb.jpg

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Det här orginalet och det är så det ska vara

måste vara riktig vispgädde går inte att dricka den med spaygrädde

den dunstar bara bort och då kan man inte dricka den för den ska ju drickas genom grädden

Ingredienser

vispad grädde

hett kaffe

4 cl Jameson Irish Whiskey

2 tsk farinsocker

Tillagning

I ett högt glas på fot tillsättes

farinsocker och Jameson.

Häll över hett, starkt bryggkaffe

tills ca 1 cm återstår av glaskanten.

Blanda tills sockret löses upp.

Häll försiktigt den lätt vispade

grädden över baksidan på en sked.

Servera Irish Coffee utan

sugrör eller sked.

Jameson Irish Coffee

Irish Coffee, Irlands gåva till världens mest populära drinkar, är en relativt ny uppfinning.

Detta mot bakgrund av att den irländska whiskeyn druckits i dryga 1000 år. Irländarna har druckit whiskey i sitt te ända sedan tedrickandet populariserades på 1500-talet.

När transatlantflygningarna tog sin början i slutet av 2:a världskriget utgjorde Shannon Airport på västra Irland en mycket viktig anhalt för påfyllning av bränsle. Joe Sheridan

var vid denna tid barchef på Shannon Airport. Sheridan utgick från den traditionella drinken med whiskey i te och bytte så småningom ut te mot kaffe, vilket föll de många amerikanska passagerarna mer i smaken. Han tillsatte socker och toppade drycken med färsk vispgrädde.

Eftersom Shannon Airport var en viktig knutpunkt mellan öst och väst så spreds dryckens popularitet med rasande fart över hela världen. Restaurangen, Buena Vista i San Francisco hör till de första som lanserade drycken och i dag serverar man fler än 2000 Irish Coffee per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej den godaste är om du tilläger 2cl banan likör me ajjjj så go den blir då

glimten66 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Borde funka med valfri blended whiskey utan att smaken ändras för mycket. Dom billigare lokala sorterna är ju mer rom så det funkar inte men typ black cat whiskey borde kanske funka. Blanda och prova. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tänker använda lokal soppa så prova med blend, svart kartong med guld text, det är nog den thaiwhiskey som har mest smak av riktig whiskey. Brukar själv använda den när jag blir sugen på en irish och den är faktisk fövillande lik. Priset är dessutom billigare än 100pipers.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...