Jump to content
IGNORERAD

Cristina Husmark Pehrssons (M) lyxdröm försvann


MPR Autosvar

Recommended Posts

Före eller efter skatt?

Vad jag har försökt läsa mig till så är det före skatt, men å andra sidan har skatten på pensionen sänkts (säger skatteutskottet) så det blir endast mariginell skillnad för en normalpensionär. :(

Baa

:huh:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    18

  • BaBoo

    17

  • svarten

    15

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad jag har försökt läsa mig till så är det före skatt, men å andra sidan har skatten på pensionen sänkts (säger skatteutskottet) så det blir endast mariginell skillnad för en normalpensionär. :(

Baa

:huh:

Det är vad jag har hört också.

Skall bli spännande nästa vecka när årets första utbetalning kommer, huruvida detta även gäller för oss med SINK-skatt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bli spännande nästa vecka när årets första utbetalning kommer, huruvida detta även gäller för oss med SINK-skatt.

Fick pensionsbeskedet idag = minus 2,75% netto.:(

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag med +180sek ???trodde jag skulle få en sänkning.Mvh Måne

Grattis!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I många länder har man ganska frikostiga avdrag "för inkomstens förvärvande". Genom att införa ett jobbskatteavdrag hade man antagligen hoppats på att kompensera löntagarna för dessa kostnader. Tyvärr upplevde tydligen pensionärerna det som om de har FÅTT HÖGRE SKATT!

Det hade antagligen varit mera politiskt gångbart om man hade medgivit ett schablonmässigt reseavdrag e. d. på motsvarande belopp - antagligen hade bara valet av ord gjort det hela enklare att "sälja in".

Olika skatteskalor är en annan variant; förekommer t ex att du betalar skatt utifrån hur många barn du har. Det fanns även tidigare i Sverige - men nu skall tydligen alla ha samma skattetabell och sedan skall politikerna fördela allmosorna till de behövande.

Många bidrag och pensioner är kopplade till basbeloppet, som i sin tur justeras utifrån inflationstakten - när vi då får deflation så sjunker ersättningarna. Känns lite löjligt att då anklaga regeringen för att slå på de svaga; särskilt som det mesta av systemet infördes under såssarnas tid vid regeringsmakten. na.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Oavsett vilken politisk åskådning man har så framstår SAAB affären som synnerligen märklig, och ifrågavarande minister verkar än mer ”underlig” när hon får kritik så blir det en massa tjat från hennes sida om att det är orättvist att kritisera henne!

Och Hon hävdar att hon kritiseras så hårt därför att hon är Kvinna, märkligt i hennes position får man allt vara beredd på hård kritik. Att hon sedan framstår som synnerligen handlingsförlamad och okunnig om företagande är ju extremt tydligt!

Ett gott exempel på ett bestämt och tydligt agerade när det gäller sitt lands bilindustri under finanskriser har man i Angela Merkel hon var tydlig med att Opel ej skulle läggas ned på grund av finanskrisen samt att kontrollen över företaget ej skulle hamna hos någon som inte såg till Tysklandsintressen.

Vår industriminister ( Näringsminister ) verkar inte riktigt veta vad som är hennes uppgift! Bilindustrin verkar på henne endast vara något som hon helst slipper befatta sig med, hon föredrar väl knypplare!

Nu riskerar Volvo att köpas upp av Kineserna dom lär säkerligen lägga ned produktionen i Sverige relativt snart oavsett vad de säger det är bara att titta på vad de gjort tidigare!

Nu säger en del att Ford säljer till vem dom vill! Tja det gör de men köparna lär inte köpa om Regeringen tydligt markerar att dom ej kommer att tolerera affären.

När det gäller SAAB,s förluster tja det kan stämma att de gjort så stora förluster länge men det är även så att de betalar avgifter till GM för varumärket, delar mm så det går inte att se så enkelt om det är en förlust som GM skapat för att de vill flytta vinsten till USA. Som ensam ägare av ett företag som ingår i en koncern kan man göra mycket med resultaträkningen.

GM ägs idag av USA,s Regering det är ej ett privatägt företag idag deras beslut är avsevärt med politiska än de som nu tas här i Sverige eller tyskland. De kan ej sälja Opel eller lägga ned det tillföljd av avtalen med Tyskland.

Sedan kommer de att göra som Ford nu gör de skrotar nu sina amerikanska modeller då de är förlustaffärerna och flyttar över tillverkningen av Europeiska Fordmodeller.

Så när det gäller SAAB frågan ska dom inte sända en liten statsekreterare att tala med GM utan Statsministern ska tala med president Obama, ägaren bestämmer och GM,s ägare har gett ordern rädda jobben i USA skit i resten!

Personligen så tror jag inte Maud är kapabel nog för att vara näringsminister ej heller smart nog både Volvo PV och SAAB kunde regeringen köpt för en symbolisk summa för 6 månader sedan eller genom villkoren i lånen kunde tvingat till sig kontrollen över vem som köper! På samma sätt som Angel Merkel gjorde, GM kan inte sälja Opel till vem dom vill ej heller lägga ned Opel så de får välja sälj till en köpare Tyskland godtar eller behåll Opel!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Verkar som dom gör en hel del trots sin påstådda "inkompetens"

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/hagglund-till-kina-for-bilprat_4114739.svd

Tja reser gör dom, det var på Kinas inbjudan så vem är då den aktiva parten? Samt det är lite sent att agera nu det skulle dom gjort samtidigt som Angela Merkel gjorde det i Tyskland dvs när problemen var som störst.

Jag anser att den viktigast uppgiften en Svensk Näringsminister har är att främja svenskt näringsliv och svensk produktion och därmed följande arbetstillfällen. Gör man nu en jämförelse med de Tyska agerandet och även det Nederländska så framstår den Svenska regeringen som klart svagare!

Vi kan ta exemplet med JAS och Brasilien Franska regeringsföreträdare går ut i media och förtalar samt baktalar svensk industri vad säger då den Svenska regeringen? Inget hade det varit tvärt om skulle vår ambassadör blivit uppkalla till deras UD för att lämna en förklaring.

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, di kan inte hinna med allt och det gäller att prioritera.

Vad kan vara viktigare än att jaga di riktigt sjuka,

pengar och arbete i all ära men hälsan är ju trots allt viktigast!

Friske Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nja, nu var det ju iofs 2 olika saker. Men det de skuldsatta råkar ut för är en konsekvens av att vi inte har demokrati i den bemärkelsen att de "folkvalda" inte kan/vill utföra det som de egentligen ska göra. Dvs vara representanter för de som röstat på dem, och även de skuldsatta är röstberättigade än så länge och då kan man knappast säga att politikerna representerar dem då de (politikerna) tillåter att inkassobolag med fogdens hjälp (skattefinansierat) utnyttja en över 300 år gammal lag för att dammsuga (tortera) Sveriges skuldsatta mha tvivelaktiga fodringar.

[cut]

Mvh

BBJ

Nytt för mig att politikerna ska representera de som röstat på dom.

Är det inte lite knepigt att lista ut vem det är och vad de vill,

eftersom det än så länge är hemligt vem du röstar på.

Tur för SD och liknande "demokratiförespråkare" dock, eftersom jag tillåter mig

att tro att de annars inte skulle få andra än sina egna medlemmars röster.

GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Nytt för mig att politikerna ska representera de som röstat på dom.

Är det inte lite knepigt att lista ut vem det är och vad de vill,

eftersom det än så länge är hemligt vem du röstar på.

Tur för SD och liknande "demokratiförespråkare" dock, eftersom jag tillåter mig

att tro att de annars inte skulle få andra än sina egna medlemmars röster.

GD

Ja .. så länge det finns andra "demokratiförespråkare" som kastar sten, ägg samt misshandlar de som behagar rösta "fel" så är det ju tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja reser gör dom, det var på Kinas inbjudan så vem är då den aktiva parten? Samt det är lite sent att agera nu det skulle dom gjort samtidigt som Angela Merkel gjorde det i Tyskland dvs när problemen var som störst.

Jag anser att den viktigast uppgiften en Svensk Näringsminister har är att främja svenskt näringsliv och svensk produktion och därmed följande arbetstillfällen. Gör man nu en jämförelse med de Tyska agerandet och även det Nederländska så framstår den Svenska regeringen som klart svagare!

Vi kan ta exemplet med JAS och Brasilien Franska regeringsföreträdare går ut i media och förtalar samt baktalar svensk industri vad säger då den Svenska regeringen? Inget hade det varit tvärt om skulle vår ambassadör blivit uppkalla till deras UD för att lämna en förklaring.

Mvh

M-C

Hej M-C,

Jag anser inte att det är svenska regeringens uppgift att hålla ett företag som i 15 år gått med förlust under armarna. Kan dom inte gå med vinst under så lång tid förtjänar dom att försvinna. Hur tråkigt det än är för alla anställda och SAAB-entusiasterna.

Vad beträffar Angela Merckel kan jag bara konstatera att hon vad gäller Opel inte har stake nog att fatta nödvändiga beslut. Det fungerar inte i längden att subventionera utkonkurrerad industri, även om det tillfälligt räddar ett antal jobb.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad skattetrycket i Sverige varit om man fortsatt hålla dödsdömda teko- och varvsindustrin under armarna och sedan fortsätta med bilindustrin ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Herr Chang

Du har i princip rätt i att man ej ska håll ej konkurrenskraftigt företagande underarmarna med skattemedel!

Men det sker ändock i vissa fall under kortare perioder, ta huvuddelen av det Svenska bankväsendet ( Samma resten av västvärldens med) de klarade sig undan finanskrisen med hjälp av

1. Statliga garantier om kapitaltillskott om det var nödvändigt samt att Staten ej skulle låta dem gå i konkurs.

2. Samt i princip gratis upplåning av kapital från Staten.

När det gäller SAAB jag har ej tillgång till samtlig bokföring från SAAB, men det har väl följt det normala agerandet inom många internationella koncerner att lägga eventuella överskott ( vinster ) i moderbolaget.

Därför anser jag att det skulle vara synnerligen märkligt om GM under 15 år driver SAAB med stora förluster då GM som helhet haft stora ekonomiska problem.

Det som sedan skedde efter att GM vart förstatligat för att undvika konkurs var att de politiska kraven från den nya ägaren var tydliga rädda jobben samt GM,s pensionsåtaganden i USA.

Att nu GM motsätter sig en försäljning är ju märkligt om bolaget är så dåligt som det påstås skulle det ju vara en lättnad för dem att sälja det eller finns det andra värden i bolaget de vill ta hem till USA?

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vad som bl.a stod om att vissa diskussioner i början var att sälja SAAB för en krona för att bli av med "skiten" så kan jag mycket väl förstå att man nu hellre säljer det i delar och får betald för varje del än bara vräker iväg det som företag för underpris

Hur kan du tro att SAAB gett en massa pengar i "vinst" till GM när alla tämligen unisont pratar om hur mycket SAAB gått i förlust under varenda år sedan länge ???

Och OM de ger vinst till GM. Varför vill dom då bli av med det ?

Låt företagen sköta företagandet och regeringen sköta styrandet av landet. Blanda inte ihop de olika rollerna. Det är väl bara Hugo Chavez som totalt missförstått de rollerna idag.

Att en (eller nästan alla) regeringar stöttar en nationell bank har helt andra anledningar än att stötta ett producerande verkstadsföretag. Det beror på låntagare, lånesituationer, finansmarknadsfaktorer, kronkurser etc etc som är helt andra styrfaktorer än en producerande verkstadsindustri ägt av en utländskt företag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Herr Chang

Du har i princip rätt i att man ej ska håll ej konkurrenskraftigt företagande underarmarna med skattemedel!

Men det sker ändock i vissa fall under kortare perioder, ta huvuddelen av det Svenska bankväsendet ( Samma resten av västvärldens med) de klarade sig undan finanskrisen med hjälp av

1. Statliga garantier om kapitaltillskott om det var nödvändigt samt att Staten ej skulle låta dem gå i konkurs.

2. Samt i princip gratis upplåning av kapital från Staten.

När det gäller SAAB jag har ej tillgång till samtlig bokföring från SAAB, men det har väl följt det normala agerandet inom många internationella koncerner att lägga eventuella överskott ( vinster ) i moderbolaget.

Därför anser jag att det skulle vara synnerligen märkligt om GM under 15 år driver SAAB med stora förluster då GM som helhet haft stora ekonomiska problem.

Det som sedan skedde efter att GM vart förstatligat för att undvika konkurs var att de politiska kraven från den nya ägaren var tydliga rädda jobben samt GM,s pensionsåtaganden i USA.

Att nu GM motsätter sig en försäljning är ju märkligt om bolaget är så dåligt som det påstås skulle det ju vara en lättnad för dem att sälja det

"""eller finns det andra värden i bolaget de vill ta hem till USA?""

Mvh

Magnus-Chumphae

Hej Magnus

Du frågar "finns det andra värden man vill ta hem till USA?"

Svar: Ja, av flera anledningar så kommer man evt att inte sälja SAAB.

Man vill inte släppa teknologi till bla Kina och Ryssland.

Den nya SAAB 95 innehåller detta, den har mycket gemensamt med Opel Insignia och då är det bättre att man evt gör en Opel modell till i Europa och döper om 95:an till något annat GM namn i USA och tar in pengar på det man redan lagt ner en massa utvecklings kapital på, i Sverige kommer man att evt kunna ta en stor det av dessa kostnader i en kontrollerad konkurs!

Vis av tidigare stora företagsnedläggningar så kommer Trollhättan med stor sannolikhet att på sikt tjäna på att SAAB läggs ner!

Man frigör mycket kompetens och lokaler som kan tillgodogöras i andra branscher, detta har varit facit i en hel del orter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej Magnus

Du frågar "finns det andra värden man vill ta hem till USA?"

Svar: Ja, av flera anledningar så kommer man evt att inte sälja SAAB.

Man vill inte släppa teknologi till bla Kina och Ryssland.

Den nya SAAB 95 innehåller detta, den har mycket gemensamt med Opel Insignia och då är det bättre att man evt gör en Opel modell till i Europa och döper om 95:an till något annat GM namn i USA och tar in pengar på det man redan lagt ner en massa utvecklings kapital på, i Sverige kommer man att evt kunna ta en stor det av dessa kostnader i en kontrollerad konkurs!

Vis av tidigare stora företagsnedläggningar så kommer Trollhättan med stor sannolikhet att på sikt tjäna på att SAAB läggs ner!

Man frigör mycket kompetens och lokaler som kan tillgodogöras i andra branscher, detta har varit facit i en hel del orter.

Kontrollerad konkurs, en konkurs är en konkurs då får man inte avsöndra tillgångar från konkursboet! Det finns dock möjligheten till en likvidation, prislappen som nämnts i media på SAAB skulle vara ca 1,5 miljarder kronor vid en försäljning. Då bör värdena vid en likvidation överstiga den summan eftersom en likvidation kräver att samtliga fodringsägare betalas samt samtliga övriga åtaganden sköts en likvidation skulle således kosta avsevärt mer än en Konkurs.

Därför är jag undrande vad har GM gjort med SAAB,s finanser under alla de år det ägt SAAB när det först nämns priset 1 kr men kapital att driva det vidare för att få köpa det sedan nämns summa 1,5 miljarder kr det är märkligt.

Vilka tillgångar är gömda i SAAB.

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt för mig att politikerna ska representera de som röstat på dom.

.

Ok, DÅ förstår jag mig verkligen INTE på det som kallas demokrati crazy.gif

---

Men det skrämmande är att pudelns kärna i det jag försökte säga, (OK off-topic, sorry) att politikens nonchalans av över 400000 personers situation i Sverige kostar skattebetalarna 50 miljarder per år, går alla obemärkt förbi, alla ni som så snabbt kunde "konstatera" att jag hade fel i mina åsikter om demokrati. huh.gif

Ok, that's life. whistle.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nytt för mig att politikerna ska representera de som röstat på dom.

Är det inte lite knepigt att lista ut vem det är och vad de vill,

eftersom det än så länge är hemligt vem du röstar på.

Tur för SD och liknande "demokratiförespråkare" dock, eftersom jag tillåter mig

att tro att de annars inte skulle få andra än sina egna medlemmars röster.

GD

Jag undrar... vad är en "demokratiförespråkare"? Inte betydelsen av själva ordet men citationstecknen runt ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

"...SD och liknande "demokratiförespråkare"..."

Jag antar att SD, liksom VPK som ju har representation i "parlamentet," anser sig vara demokratiska partier, som inte har för avsikt att införa något annat styrelseskick än det rådande.

I Norge och Danmark har SD:s systerpartier en försvarlig del av platserna i tinget och där anses de väl vara partier som förespråkar demokrati, eller? Folkpartiet däremot, med Bengt Westerberg, visade ju en gång i tiden vad de ansåg om demokrati och folkval.

jap.gif

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, DÅ förstår jag mig verkligen INTE på det som kallas demokrati crazy.gif

---

Men det skrämmande är att pudelns kärna i det jag försökte säga, (OK off-topic, sorry) att politikens nonchalans av över 400000 personers situation i Sverige kostar skattebetalarna 50 miljarder per år, går alla obemärkt förbi, alla ni som så snabbt kunde "konstatera" att jag hade fel i mina åsikter om demokrati. huh.gif

Ok, that's life. whistle.gif

Mvh

BBJ

jap.gif

Jag har betalat skatt sedan jag gick ut gymnasiet, och jag kommer antagligen fortsätta göra det tills jag dör, min flickvän började betala skatt i Sverige 2 månader efter hon flyttat hit.

Det svider lite grann när folk som tagit bidrag extremt länge klagar på hur skattemedlet används.

Jag har aldrig velat ta bidrag och den enda gången jag tagit bidrag var en 2 veckors period när jag var arbetslös.

Jag har inte dåligt samvete för att försäkringskassan(mina skattepengar) drar åt svångremmen för att ta fast det höga antalet med bidragsfuskare som har fått legat och gro under en lång tid.

Däremot så får jag dåligt samvete när någon går och tar livet av sig för att försäkringskassan har gjort en felbedömning.

Under en tid då jag hade det lite hafsigt med min timanställning så såg jag en a-lagare gå in på willys och fylla en hel kundvagn med varor. Jag kunde inte låta bli att tänka på att dem pengarna som han handlade upp hade jag betalat i skatt. :whistle:

Sverige har tyvärr en hel del kvar att städa upp innan vårat välfärdssystem kommer att fungera återigen.

Jag kommer fortsätta betala skatt och jag hoppas innerligt att regeringen någon gång kommer att tillåta myndigheter AMS, Socialförvaltningen, högskoleverket och försäkringskassan att samarbeta. Jag tror att Sverige och dess invånare har oerhört mycket att vinna på att myndigheterna börjar jobba över gränserna. Det är inte lätt att vara sjuk, men det finns ju metoder för att få ut folk i arbetslivet i dem allra flesta fall.

En person som har jobbat som tex städare under långtid och dragit på sig en förslitning skada har all rätt enligt men uppfattning använda sjukbidrag under sin omskolningstid. Alla har ju mål här i livet annars är det något fel.

Att gå hemma hela dagarna och inte vilja någonting fungerar inte. Man skall inte tvinga ut folk att arbeta inom samma yrke som man blev sjuk av men det går inte att gå runt och tycka synd om sig hela dagarna utan att man gör något själv åt saken.

Det är idag inte möjligt att använda sjukbidrag samtidigt som man pluggar om man inte pluggar distans förstås.

Där skulle jag vilja se en ändring. Kanske har vi fortfarande rädda Sverige ur den annalkande kompetensbristen. Det går ju mängder av ingenjörer och lärare i pension varje år. Det finns ett behov.

Varför tar inte regeringen tag i detta???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej M-C,

Jag anser inte att det är svenska regeringens uppgift att hålla ett företag som i 15 år gått med förlust under armarna. Kan dom inte gå med vinst under så lång tid förtjänar dom att försvinna. Hur tråkigt det än är för alla anställda och SAAB-entusiasterna.

Vad beträffar Angela Merckel kan jag bara konstatera att hon vad gäller Opel inte har stake nog att fatta nödvändiga beslut. Det fungerar inte i längden att subventionera utkonkurrerad industri, även om det tillfälligt räddar ett antal jobb.

Herr Chang har talat.

Jag visste inte att Angela Merckel har könsopererats sig & fått en STAKE!! :crazy:

Ha ha jag förstår ditt resonemang HC man kan inte rädda förlustdrabbade företag med

skattemedel!!!

Saab kanske skulle ha satsat på den skandinaviska marknaden i en liten mindre kostym!

Hur det än är hade dom nästan 65% av företagskunder i Svedala.

Men ett blödande företag i en stor konc.som GM offras ju först,thats life!!!

Sen finns det ju olika innfallsvinklar & åsikter i detta ämne.

Tur ä väl det annars skulle allt stanna!!

MVH Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Jag visste inte att Angela Merckel har könsopererats sig & fått en STAKE!! :crazy:

Ha ha jag förstår ditt resonemang HC man kan inte rädda förlustdrabbade företag med

skattemedel!!!

Saab kanske skulle ha satsat på den skandinaviska marknaden i en liten mindre kostym!

Hur det än är hade dom nästan 65% av företagskunder i Svedala.

Men ett blödande företag i en stor konc.som GM offras ju först,thats life!!!

Sen finns det ju olika innfallsvinklar & åsikter i detta ämne.

Tur ä väl det annars skulle allt stanna!!

MVH Svampen :wai:

SAAB-kramare! Vilket centrum snurrade du runt i förra helgen?

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100108-saab-manifestation/index.xml

För du ställde väl upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...