Jump to content
IGNORERAD

Cristina Husmark Pehrssons (M) lyxdröm försvann


MPR Autosvar

Recommended Posts

Latt att gnalla och skylla allt pa politiker. Om de ar sa javliga sa far man val se till att engagera sig politiskt sjalv da istallet - men som vanligt ar det alltid nagon annas ansvar, nagon annans fel, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    18

  • BaBoo

    17

  • svarten

    15

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är benägen att hålla med wille här, har själv en kompis som arbetade politiskt i kommunfullmäktige i en mindre stad. Sett hur mycket han jobbade i förhållande till de små arvoden han fick, och skulle helt ärligt aldrig kunna tänka mig att göra nåt liknande själv. Nästan så jag tror att man skulle ha bättre timpenning om man gick på stan och plockade tomburkar lol

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu var det ju iofs 2 olika saker. Men det de skuldsatta råkar ut för är en konsekvens av att vi inte har demokrati i den bemärkelsen att de "folkvalda" inte kan/vill utföra det som de egentligen ska göra. Dvs vara representanter för de som röstat på dem, och även de skuldsatta är röstberättigade än så länge och då kan man knappast säga att politikerna representerar dem då de (politikerna) tillåter att inkassobolag med fogdens hjälp (skattefinansierat) utnyttja en över 300 år gammal lag för att dammsuga (tortera) Sveriges skuldsatta mha tvivelaktiga fodringar.

Samt att tjänstemännen i statliga verksamheter (skatteverket, fogden, försäkringskassan, mm) har ABSOLUT makt över de, ibland, horribla beslut de fattar. Överklaganden mm i all ära, men de är mycket sällsynt att en privatperson får rätt mot tjänstemannabeslut. Ingen rättvisa inför lagen där heller.

Nä, det är i realiteten tjänstemännen som styr Sverige. Politiker kan tycka och besluta hit och dit, men det är i slutändan de med den verkställande makten (tjänstemännen) som skapar slutresultatet.

Inte sååå demokratiskt tycker jag, men andra är välkomna att tycka annorlunda.

Mvh

BBJ

Jag häpnar. Det är dom folkvalda politikerna som stiftar lagar och regler. Sedan tillsätts tjänstemän i olika myndigheter för att tillse att dessa lagar och regler efterlevs.

Tjänstemännen har ingen som helst rättighet att fatta beslut utanför dessa ramar, i så fall begår dom tjänstefel och man kan få upprättelse.

Skjut inte budbäraren !!

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huruvida det är rätt åt henne eller inte låter jag vara osagt. Men det är ju oroväckande när en minister i regeringen visar så katastrofalt dåligt omdöme i sitt privatliv när hon sitter och bollar med miljarder av våra skattepengar.

En person i den ställningen tycker man ju ska vara så pass skolad och allmänbildad att hon kan ägna en halvtimme åt research av bolaget ifråga, i synnerhet med alla varningar som utfärdats i media de senaste åren angående husköp i Thailand. Denne Curt Timhede har ju varit inblandad i flera tvivelaktiga projekt, så med lite googlande undersökning hade denna prekära situation förmodligen aldrig uppstått.

Problemet grundar sig nog i att folk i allmänhet tror att bara för att det är en svensk mäklare och byggherre inblandad så är allt frid och fröjd, för vi svenskar är ju väldigt godtrogna mot varann och tror att svenskar är bättre och hederligare att ha och göra med än andra.

Visst är det synd om dom drabbade, men varför kollar inte folk upp gällande lagar och regler för husköp i ett annat land bättre och framför allt mäklare/bolag bör granskas under lupp. Finns hur mycket information som helst på div. Thailandsforum.

Som sagt visar man så otroligt dåligt ekonomiskt omdöme i sitt privatliv, så tycker jag att vederbörande kan anses vara oduglig för sitt förtroende uppdrag och därför bör avgå :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det stämmer som vissa skriver att Sverige är odemokratiskt och har myglande politiker så blir jag oerhort oroad over tillståndet for resten av världen med tanke på att Sverige alltid hamnar i topp i alla internationella undersokningar angående just demokrati och politikerkorruption.

Om alla politiker är myglande puckon så borde det inte vara så svårt for en ärlig och kompetent MPRare att bli invald i riksdagen. En 10-15 riksdagsplatser och en ministerpost eller två vid nästa val tycker jag verkar vara ett rimligt mål for MPR Partiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BBJ,

hmmm, sverige är en diktatur. Finns det några bra exempel på demokratier i världen? Eller är alla länder mer eller mindre diktaturer?

Sen när det gäller topic, hon är ju inte den ende som kommer att bli blåst och precis som Knasen påpekar så hade ett googlande på Curt Timhedes namn sänt upp gigantiska varningsflaggor för vem som helst som använder sig av sunt förnuft innan man skickar iväg miljonsummor till tveksamma byggprojekt.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite runt ämnet. Jag förstå inte varför svenskar envisas med att köpa hus i Thailand från en svensk mäklare. Billigare, och säkrare är väl att köpa direkt från den Thailändska byggaren med bankgaranti.

T.e.x. ett hus som kan köpas här där jag bor för 1,9 mil. Thb tar ERA 2,360 mil. Thb för. Den extra 'lilla' köksinredningen som ERA erbjuder kan de lokala snickarna (som troligen också snickrar för ERA) tillverka för runt 50 - 60.000 Thb.

Oscar, som har fått sin svenska pension sänkt med 3% fr.o.m. Januari. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, denna stackars kvinna har ju blivit lurad ända in på skinnet.

Då jag vet att hon är en ganska aktiv medlem här på forumet föreslår jag att vi i sann MPR anda startar

en insamling för att få henne på fötter igen, någon hjälp från F-kassan kan hon nog inte hoppas på.

Hjälpsammaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avskeda alla politiker, mer makt till folket!

Som jag har förstått det så är ju en politiker demokratiskt framröstad av folket för att framföra folkets talan. Är man sedan inte nöjd med vad den demokratiskt framröstade politikern sedan framför, eller om denne framför något annat än vad tidigare utlysts, kan man vid nästa val på ett demokratiskt vis rösta bort denne.

Man kan också bilda en opinion mot denne demokratiskt framröstade politiker, men riskerar då samtidigt att själv bli klassad som politiker.

Folket har makten i en demokrati men när folket väljer att befinna sig i soffan hellre än i vallokalerna så får man finna sig i att den del av folket som valt att gå till vallokalerna valt ett annat alternativ an vad man själv skulle ha gjort om soffan inte varit så bekväm just den dagen det var val.

Så vi har de politiker vi förtjänar. Vid nästa val kan vi ta reda på om den politikern vi vill lägga vår röst på verkligen för min talan. I annat fall får vi leta efter en kandidat som gör det, eller som säger sig göra det. Vilket får man sällan reda på förrän efteråt.

Har man inte utövat sin demokratiska rätt att via valsedlarna göra sin röst hörd, anser jag att man i de fallen förverkat sin rätt att klaga på utgången av valet och får istället vara tysta och nöjda med vad andra ansett vara det bästa för oss. De andra har inte alltid rätt men de har åtminstone gjort sina röster hörda.

Mvh

Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har förstått det så är ju en politiker demokratiskt framröstad av folket för att framföra folkets talan. Är man sedan inte nöjd med vad den demokratiskt framröstade politikern sedan framför, eller om denne framför något annat än vad tidigare utlysts, kan man vid nästa val på ett demokratiskt vis rösta bort denne.

Man kan också bilda en opinion mot denne demokratiskt framröstade politiker, men riskerar då samtidigt att själv bli klassad som politiker.

Folket har makten i en demokrati men när folket väljer att befinna sig i soffan hellre än i vallokalerna så får man finna sig i att den del av folket som valt att gå till vallokalerna valt ett annat alternativ an vad man själv skulle ha gjort om soffan inte varit så bekväm just den dagen det var val.

Så vi har de politiker vi förtjänar. Vid nästa val kan vi ta reda på om den politikern vi vill lägga vår röst på verkligen för min talan. I annat fall får vi leta efter en kandidat som gör det, eller som säger sig göra det. Vilket får man sällan reda på förrän efteråt.

Har man inte utövat sin demokratiska rätt att via valsedlarna göra sin röst hörd, anser jag att man i de fallen förverkat sin rätt att klaga på utgången av valet och får istället vara tysta och nöjda med vad andra ansett vara det bästa för oss. De andra har inte alltid rätt men de har åtminstone gjort sina röster hörda.

Mvh

Welder

Ligger mycket sanning i dina ord. Bra beskrivning på hur demokrati fungerar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dat kanske är lämpligt, i sammanhanget, att skilja på demokrati och representativ demokrati. Vi utser våra herrar i demokratiska val, men efter den insatsen så kan man inte direkt påstå att de beslut som fattas är demokratiskt fattade. whistle.gif

Hårddraget och hårklyveri kanske, men begreppet "demokrati" har definitivt fått en något annorlunda innebörd än den ursprungliga.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Dat kanske är lämpligt, i sammanhanget, att skilja på demokrati och representativ demokrati. Vi utser våra herrar i demokratiska val, men efter den insatsen så kan man inte direkt påstå att de beslut som fattas är demokratiskt fattade. whistle.gif

Hårddraget och hårklyveri kanske, men begreppet "demokrati" har definitivt fått en något annorlunda innebörd än den ursprungliga.

jap.gif

I moderna länder används normalt idag det som kallas "Representativ Demokrati" d.v.s alla har rätt att i fria val välja den som representerar i maktställning under kommande valperiod

Om du är ute efter att ALLA skall vara med och röst om ALLT är det den gamla grekiska metoden "Direkt Demokrati" du kanske föredrar där alla hade rätt att vara med i alla beslut som togs. Den användes bl.a i Athen i antiken men är knappast möjlig att använda idag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

I moderna länder används normalt idag det som kallas "Representativ Demokrati" d.v.s alla har rätt att i fria val välja den som representerar i maktställning under kommande valperiod

Om du är ute efter att ALLA skall vara med och röst om ALLT är det den gamla grekiska metoden "Direkt Demokrati" du kanske föredrar där alla hade rätt att vara med i alla beslut som togs. Den användes bl.a i Athen i antiken men är knappast möjlig att använda idag.

Schweiz har väl ett sånt system idag. Direkt demokrati alltså. Det blir väldigt långa ledtider vilket måste vara en stor fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dat kanske är lämpligt, i sammanhanget, att skilja på demokrati och representativ demokrati. Vi utser våra herrar i demokratiska val, men efter den insatsen så kan man inte direkt påstå att de beslut som fattas är demokratiskt fattade. whistle.gif

Hårddraget och hårklyveri kanske, men begreppet "demokrati" har definitivt fått en något annorlunda innebörd än den ursprungliga.

jap.gif

Hej. Jag tror att ordet "demokrati" numera anses innefatta även "representativ demokrati".

Den ursprungliga innebörden av ordet kallas numera för "direkt demokrati" om jag är rätt underrättad.

Mvh Fritz ..som har haft fel tidigare.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schweiz har väl ett sånt system idag. Direkt demokrati alltså. Det blir väldigt långa ledtider vilket måste vara en stor fördel.

Man kan ju köra med "Polsk Riksdag" annars.

Där krävdes att alla var överens innan man tog beslut vilket resulterade i att inga beslut togs ! :-)

Jobbade ett tag inom NATO:s HQ och där hade man faktiskt det systemet. Alla beslut var konsensus.

Tog väldig tid att få igenom beslut men väl fattade beslut var väldigt förankrade.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Man kan ju köra med "Polsk Riksdag" annars.

Där krävdes att alla var överens innan man tog beslut vilket resulterade i att inga beslut togs ! :-)

Jobbade ett tag inom NATO:s HQ och där hade man faktiskt det systemet. Alla beslut var konsensus.

Tog väldig tid att få igenom beslut men väl fattade beslut var väldigt förankrade.

Det var precis så jag tänkte. Mycket bättre än att sticka upp ett finger i luften och fatta beslut efter hur det blåser just nu.

Har inte Finland 75%:s majoritet i sitt parlament för beslut ? Det hindra ju isåfall också vanvetts reformer

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige känns det som alla beslut tas med 51% för och 49% mot !

Svenskar skall ju alltid vara "lagom" och aldrig tydliga åt något håll

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

I Sverige känns det som alla beslut tas med 51% för och 49% mot !

Svenskar skall ju alltid vara "lagom" och aldrig tydliga åt något håll

Precis... om 51% önskar bli försörjda är det bara för 49% att rätta sig efter det beslutet och börja jobba på det. Så har det väl vart sen början på 70-talet då OP satte kursen för Sveriges fortsatta utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis... om 51% önskar bli försörjda är det bara för 49% att rätta sig efter det beslutet och börja jobba på det. Så har det väl vart sen början på 70-talet då OP satte kursen för Sveriges fortsatta utveckling.

Nja..kursen hade nog satts långt långt tidigare. Före OP var TE statsminister i 23 år.

Innan dess hade TE:s föregångare kämpat hårt för att tex få en sån sak som rösträtt för alla, fattig som rik .

Jag tar för givet att du med OP menar Olof Palme och jag menar naturligtvis Tage Erlander med TE.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige känns det som alla beslut tas med 51% för och 49% mot !

Svenskar skall ju alltid vara "lagom" och aldrig tydliga åt något håll

Jo visst känns det så. Men det beror ju till största del på att det finns 7 partier och lika många åsikter representerade i riksdagen, men när det kommer till omröstning så är det viktigare att klamra sig kvar vid maktpositionen dvs ingå i regeringen än att infria sina vallöften gentemot väljarna. Vissa tycker att detta är en väl fungerande demokrati, själv så tycker jag det är ren och skär kohandel.

Röstar jag tex på sossarna, så är min röst lika mycket värd för vänsterpartiet (under förutsättning att de kommer in i riksd.). Eller om jag vill lägga min röst på tex fp så representerar den även centern (under förutsättning osv).

Numera så är det ju två block man röstar på vilket man kan tycka skulle förenkla det hela. Men icke, vad som kommer ut av den politik som förhandlas fram mellan berörda partier inom ett block kommer ju tyvärr fram först efter dom har blivit inröstade och bildat sin regering.

Den ena sidan är fast besluten att skatten ska höjas, dock är dom inte överens med hur mycket (framkommer väl efter valet).

Den andra sidan går till val på olika sakfrågor som drar röster för att senare efter valet förhandlas bort till förmån för maktpositionen i regeringen.

Säger rödgröna bu så säger alliansen bä och vice versa oavsett om dom kanske håller med så är det viktigare att visa sig opposionell än att fatta fast förankrade blocköverskridande beslut som skulle kunna gynna vissa grupper i samhället som tex småföretagare att få den trygghet som krävs för att våga anställa även under ett valår.

Personvalen är det ju heller inte mycket med, går någon emot sitt parti/block i en omröstning så kölhalas vederbörande offentligt. Det är väl snarare så att man kryssar för vem som ska bli avlönad under de fyra nästkommande åren än att man hoppas att just den personen ska kunna göra någon skillnad.

Det enda som man verkar vara överens om är att sd ska hållas utanför allt samarbete vid eventuellt riksdagsmandat.. Vi får väl se hur det blir med det när maktens lockrop ljuder. :rolleyes:

Och ja, jag besitter ett stort politikerförakt och det dryper extra mycket så här en fredagseftermiddag :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Skadeglädje den enda sanna glädje...

Förstår inte varför man ska kasta så mycket skit på en som ligger ner..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skadeglädje den enda sanna glädje...

Förstår inte varför man ska kasta så mycket skit på en som ligger ner..

Rock on!

Vem är det som ligger ner och i så fall varför

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är det som ligger ner och i så fall varför

Tja, jag förstår inte varför man ska glädjas åt Christinas förlust..

För det var väl det tråden handlade om...Från början i allafall.

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är bara en liten västanfläkt emot vad som kommer avslöjas de närmaste åren, ja säger bara, Logans, Thailandsmäklarna, Hvidsten och lägenheter förmedlade via vissa ERA mäklare i Sverige....ojojojojojoj

Det lockar till köp när man ser alla tjusiga hemsidor och bilder

http://thailandmaklarna.com/index2.html

Hvidstens drömprojekt The Beach i Jomtien

Bilder ifrån bygget augusti 2008

byggeprosseDB_detaljer.php?ProdID=299

Jan L:s bild ifrån november 2009

http://blogg.expressen.se/jan_luthman/entry.jsp?messid=556308

Tur man inte bokat lägenhet där

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...