Jump to content
IGNORERAD

Cristina Husmark Pehrssons (M) lyxdröm försvann


MPR Autosvar

Recommended Posts

Guest wille

Att antal varor och tjänster som köps i ett land inte är konstant tror jag inte man behöver läsa i c-kursen för att lära sig? /mvh

Ar en persons arliga konsumtion = ett genomsnittligt arbetstillfalle i Sverige idag? Eftersom en genomsnitts Svensk idag generarar 50% av ett arbete (logiskt eftersom 50% av befolkningen arbetar)sa verkar det orimligt att invandrare skulle generera det dubbla. Ligger nyanlanda personers konsumtioner over eller under din magiska grans for att skapa ett arbetstillfalle?

Sjalvklart ar efterfragan dynamisk i relation till befolkningsunderlag men detta betyder inte med sjalvklarhet att befolkningsokning med automatik leder till lika stor okning i efterfragan pa varor och tjanster. Om tex. 100 nyanlanda genererar 50 nya arbetstillfallen ar det fortfarande negativ balans. Att 1 nyanland genererar 1 nytt (100%)arbetstillfalle ar den omtvistade karnfragan. Om dessutom det nya arbetstillfallet ar inom den skattefinansierade sektor sa blir det andock en netto forlust rent samhallsekonomiskt - iaf pa kort sikt.

Den viktiga faktorn ar tid - en nyanland person som inte landar ett arbete direkt ar sjalvklart en initial extra kostnad. Invandring behover absolut inte kosta och manga studier pavisar att invandring lonar sig och transfereringarna mellan stat och helsvenska familjer ar generellt mer negativa an tex. blandade familjer. Dock framhaller jag vikten av tid. En invandrare som kommer vid tex. 40-ars alder kommer i princip oavsett arbete vara en negativ belastning for landet samtidigt som en som kommer runt 25 med en fardig utbildning i bagaget vara ett positivt tillskott osv.

Det jag vande mig mot i ditt resonemang ar att man kan inte saga att en nyanland person genererar ett arbetstillfalle - det ar helt enkelt inte sa. Dock sa betyder det inte att invandring i sig har en negativt samhallsekonomisk inverkan eftersom svenskar inte heller genererar ett fullt arbetstillfalle genom sin konsumtion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 256
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    18

  • BaBoo

    17

  • svarten

    15

  • Tallviking

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tycker att det låter lite som en ond cirkel att någon oavsett backgrund lever på statliga bidrag, oavsett ifall dessa i sin tur går till uppköp av livsmedel eller nya addidas skor.

Skulle faktisk hellre se att pengarna(bidraget) gick direkt till långsiktiga lösningar, typ utbildning eller någon form av produktivitet för denna person. Det måste ju finnas något som en nyanländ person utan det svenska språket i bagaget skulle kunna syssla med utan att behöva vara en börda för arbetsgivare.

Tex har vi här i Stockholm en överhettad bostadsmarknad. Skulle det vara så svårt att få en invandrad person att tex armera eller köra lastbil och arbeta i på ett bygge tex istället för att personen lyfter bidrag. Detta i sin tur är ju bidrag kanske ifall det är staten som påkostar projektet, dock leder en produktiv sysselsättning till något för framtiden om inte annat så lär ju en stolthet infinna sig hos en person som bidrar.

Jag tror att det skulle fungera även ifall det krävs lite mer tid att förklara saker och ting på grund av språket. Språket kommer mycket fort ifall man hamnar i en situation där man nyttjar den med fördel.

Jag kan ju säga att det är ganska mycket polacker som jobbar ute på byggen, dessa kan ju inte så mycket svenska varför skall det vara annorlunda att få en iragier eller afghan att platsa på en arbetsplats.

Tex så träffade jag en ryska en gång som inte kunde någon svenska alls hon jobbade med att måla naglar.. Språket är ett hinder men det går fortfarande att hitta arbetsplats för personen. Sätt folk på att jobba för sina bidrag istället för att sitta hemma och rulla tummarna.

Idag har vi ju en snarlik lösning som kallas för instegsjobb. Där är personen som inte riktigt behärskar Svenska med ena foten i Sfi skolan och med andra på en arbetsplats.

Det tycker jag är en av de allra bästa lösningar som våran regeringen slagit hammaren för.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Exactemente!

Skicka ut alla thaifrugorna på bygge.

Byggmästare BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente!

Skicka ut alla thaifrugorna på bygge.

Byggmästare BTT

Ja varför inte.. På Bygge jobbade min tant när hon var ung i Bangkok.. golvläggning bla annat

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

BTT,måste hon sluta sin fasta heltidsanställning för att jobba på ett bygge?F-n,hon har jobbat där snart 10 år och trivs men men visheten har talat.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att jobba på ett bygge i sverige är nog f-n så mycket lättare en ett dito i Thailand.Mvh Måne PS det ligger mycket i vad ronoh säger,det är en bra väg att lära sig språket och att komma ut i verkligheten DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Måne!

Helt riktigt. Byggen i Thailand är dammiga och högljudda.

Har själv vid åtskilliga tillfällen bevittnat det arbetsamma slitet från min position utanför seven eleven.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...