Jump to content
IGNORERAD

Isaan är Tråkigt!


PlayTheGame

Recommended Posts

Vid första besöket i Isaan så tyckte jag nog allt att det var ganska trevligt här. Lugnt och skönt osv.

Men efter andra och tredje besöket så måste jag ändra uppfattning. Isaan är rent utsagt för jävla tråkigt!

Det finns INGET roligt att göra. Och att bara sitta i tjejens hemby dagarna i ändå går mig på nerverna!

Alla Thai har givetvis riktigt skoj när tjejen kommer hem och hon trivs verkligen med att träffa sin familj

varje gång. Detta har jag full förståelse för och är verkligen glad för hennes skull, men ändå!

All respekt till Er MPR-rävar som verkligen trivs här. Nej, tacka vet jag lite civilisation där åtminstone

1 person utöver min sambo kan prata Engelska. Den dagen som jag flyttar till Thailand så blir det INTE till en

sömnig liten håla i ingenstans.

Gäller detta bara mig eller är det någon mer som inte trivs i Isaan?

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk inte på vad Isaan ska göra för dig, tänk på vad du kan göra med Isaan. :)

Lycka till med botaniserandet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är vad du gör det till, jag har vuxit ifrån turistghetton, därför bor jag här.

Bosätt dig var du vill, men all heder för att du ställer upp för din fru

Hälsar anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner nog ungefär likadant men de stora gettona runt Phuket, Bangkok, HuaHin och Pattaya klarar jag mig väldigt bra utan också

Tycker Rayong med omnejd passar mig perfekt. Lagom blandning av lugn/ro/thailändskt och shopping/nöjen/faranger

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal stadsbo skulle jag aldrig klara av livet i en byhåla i Isaan. Mina årliga 2-3 resor upp till tassemarken räcker mer än väl.

Dessutom består Thailand inte enbart av turistgetton och Isaan. Faktum är att det mesta av Thailand är varken turistgetton eller Isaan, så det finns gott om alternativ för oss som inte vill bo varken i turistgetton eller Isaan.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan ju vara jag som är tråkig men jag känner som du att efter välkomstfesten så blir det hur trist som helst. Det var samma för mig att ingen pratade engelska och exet var fullt upptagen med att hälsa på släkt och vänner vilket jag fårstår. Vad finns då kvar om man inte är filosofiskt lagt, dricka Chang och Sang Som och visst då får man kompisar men hur kul är det när man inte förstår varandra. För de som uppskattar att läsa böcker och filosofera så måste det vara guld med några veckor i Isaan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jävla trångsynt är det inte att jämföra din uppenbarligen skittråkiga hemby med hela Issan?

Det är som att jämföra Stockholm med Säffle (ursäkta mig Ni som är från Säffle) och dra slutsatsen att det finns mer att göra i Stockholm.

Hade så bra med Ditt trista liv, bara bra om man slipper såna trista gubbs här. :whistle:

Och en sak till, man behöver inte partaja varje dag någonstans i världen om man inte vill fast det skulle gå bra här med om man försöker, och jag kan försäkra Dig om att det går otroligt bra att få ett rikt liv i Issan, man behöver bara ha öppna ögon och sinnen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan ju vara jag som är tråkig men jag känner som du att efter välkomstfesten så blir det hur trist som helst. Det var samma för mig att ingen pratade engelska och exet var fullt upptagen med att hälsa på släkt och vänner vilket jag fårstår. Vad finns då kvar om man inte är filosofiskt lagt, dricka Chang och Sang Som och visst då får man kompisar men hur kul är det när man inte förstår varandra. För de som uppskattar att läsa böcker och filosofera så måste det vara guld med några veckor i Isaan.

Jamen varför sitter du kvar i byn, åk iväg på nåt gör något själv.

Hälsa på andra farranger i Isaan det finns ju massor, jag förstår att det känns rätt ensamt men det är ju bara du som kan ändra på det.

Åk till Surin å hälsa på P3 de e en trevlig jäkel.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal stadsbo skulle jag aldrig klara av livet i en byhåla i Isaan. Mina årliga 2-3 resor upp till tassemarken räcker mer än väl.

Dessutom består Thailand inte enbart av turistgetton och Isaan. Faktum är att det mesta av Thailand är varken turistgetton eller Isaan, så det finns gott om alternativ för oss som inte vill bo varken i turistgetton eller Isaan.

Poffa

Ganska mycket av Thailand är väl Isaan, även om det finns mycket mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man tråkigt i isaan så har man tråkigt överallt annars, Bara för att man är och hälsar på tjejens/Frugans släkt betyder väl inte att man måste sitta och uggla i en hörna. Det blir ju vad du själv gör det till, Bara för du är i Thailand så måste du ju inte ändra på dig 100% visst vissa grejer måste du kompromissa med men inte allt. En annan skulle nog dö i isaan ochså utan dator samt om man inte har en bil. Men det är ju bara till att köpa en dator och hyra en bil så är problemet löst.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Conservator skrev

"Ganska mycket av Thailand är väl Isaan, även om det finns mycket mer! "

Isaan täcker 31% av Thailand yta. Officiellt bor 30% av Thailands befolkning där, men den riktiga siffran torde vara under 25%.

D.v.s. 69% av Thailand är inte Isaan, och 70-75 % av Thailands befolkning bor inte Isaan.

Mycket eller lite ?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Conservator skrev

"Ganska mycket av Thailand är väl Isaan, även om det finns mycket mer! "

Isaan täcker 31% av Thailand yta. Officiellt bor 30% av Thailands befolkning där, men den riktiga siffran torde vara under 25%.

D.v.s. 69% av Thailand är inte Isaan, och 70-75 % av Thailands befolkning bor inte Isaan.

Mycket eller lite ?

Poffa

Det är väl den största provinsen eller? jag kan ha fel, har alltid hållt mig till andra delar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att lära dig språket, du kommer få ut så mycket mer.

Ta moppen och åk runt eller varför inte en sväng till närmaste by/stad?

Promenad runt risfältet och fota lite, vi vill gärna se hur det ser ut i "din" by.

Skaffa mobilt bredband till en laptop. Kan döda många timmar på maipenrai.se :)

Se till att skaffa farang kompisar. I stan i närheten av "min" by är det marknad varje Söndag. Har träffat en hel del faranger där som bor i krokarna.

Skaffa en bil och åk vart du vill.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Isaan är mer än bara byar. Vi trivs bra i Korat tex, en "lagom" stor stad som iofs inte har havsbeach, men många bra bad och poolområden.

Så Isaan kan vara både fest o pina, beroende på vart man trivs bäst som person.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ju inte tycka att Isaan är kul, lika lite som man behöver gilla Pattaya, Phuket, en ensam strand på någon avlägsen ö eller storstaden Bangkok. Alla är vi olika och trivs som bäst i helt olika omgivningar.

Huvudsaken är väl att ingen sågar den andres val av omgivning och menar att det bara är idi*ter som väljer detta (som det ofta blir i diskussionerna på forum). Men det tycker jag inte PTG gör så han får naturligtvis tycka vad han vill om Isaan eller någon annan landsända.

Isaan är definitivt svårare att leva och trivas i som farang eftersom det oftast kräver mycket mer personligt engagemang för att det ska bli händelserikt och trevligt. Språket är en stor nyckel förstås.

Men som ett tips, varför sitta fast i byn? Ut och res, se dig omkring (gärna i Isaan) och det händelserika livet kommer av sig själv. Och efter ett par veckor på vift så lovar jag dig att du kommer älska att komma hem till byn igen för lite vila.

Och när det börjar kännas enformigt nästa gång, ut och se dig omkring igen. :)

Städerna i Isaan går heller inte av för hackor vad gäller utbud av det mesta så att påstå att hela Isaan är en by är ju inte med sanning överensstämmande. Finns hur mycket roligt nattliv som helst i Isaan för att ta ett exempel.

Personligen kan jag inte med livet när ena dagen börjar likna den andre. Då vill jag bara vidare och det spelar ingen roll var i Thailand jag befinner mig, jag blir lika less överallt. Men det är skönt att ha ett lungt högkvarter dit man alltid kan återvända, och mitt personliga högkvarter finns här i södra Isaan vilket jag finner alldeles utmärkt. Men jag hade nog å andra sidan trivts bra i vilken provins som helst över landet.

Jag har dock full förståelse för att det även finns vanemänniskor som vill göra samma saker hela tiden, åka till samma platser och göra samma saker som tidigare, over and over again. Men inget fel i det, som sagt, alla är vi olika. Och alla bör göra det dom själva trivs bäst med.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med att de små byarna är olidligt tråkiga varje gång efter första dygnet. framförallt om man inte kan förstå och göra sig förstådd på Thai. Detta säger väl sig självt. Och dygnsrytmen passar nog inte många av oss faranger sova 20.00-06.00.

Och visst finns vissa som trivs där. Men då kan man ju vända på det hela hur många av er trivs i långa loppet i en liten bonnhåla i Sverige ,Där ni ändå kan förstå språket!!?? Inte så många kan jag tro!!!

Jag kan i viss mån förstå er som har eget så ni kan sköta er mer själva. Men att bö i nåt risigt hus med hela släkten rännande omkring en hela tiden tittandes på den lite annorlunda Farangen och bara kan göra sig förstådd med fraserna Hej , hej då , Hur mår du och några till. Det tycker jag bara känns frusterande och olidligt efter mer än ett par dagar.

Visst bara lära sig språket säger väl nån , men jag säger lättare sagt än gjort. Och det spelar ingen roll det är förbannat tråkigt i en liten bonnhåla iallafall. Känner några killar som sliter ihop pengar hemma för att varje eller vartannat år tillbringa en månad i en jävla hängmatta i en by och längta efter semester på Mallorca. Bara för att blidka sin thaidam och hon har absolut ingen förståelse för hans önskemål. Ok om han har tur kan det bli 2 dagar i BKK.

Grattis till er som kan stå ut

snucke

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, hela livet är egentligen ganska tråkigt.

Tillvaron består ju mestadels av arbete för att man skall ha pengar till mat, så att man orkar arbeta.

Desillutionisten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl den största provinsen eller? jag kan ha fel, har alltid hållt mig till andra delar!

Isaan är ett gäng med provinser, 19 st faktiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Isan

Som så många sagt, det beror väl på vad man är ute efter, och vart i Isaan man håller till samt vad man gör med sin tid.

Har bara varit däruppe 3 gånger, men tycker fortfarande att det är spännande med en annan del av Thailand, men kan samtidigt tänka mig att det skulle kunna bli lite långtråkigt för mig, om jag skulle åka dit månader varje år.

Personligen så skulle jag nog helst vilja kombinera mina kommande semestrar med lite tid däruppe för att komma ner på jorden och lite beach time i nån annan del av LOS. Men jag har mycket Isaan kvar att uppleva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Exactemente, hela livet är egentligen ganska tråkigt.

Tillvaron består ju mestadels av arbete för att man skall ha pengar till mat, så att man orkar arbeta.

Desillutionisten Arne

Vissa jobbar för att leva, andra lever för att jobba!

Valet ligger oftast i din egen hand. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte min mening att klanka ner på hela Isaan.

Har egentligen inte spenderat ngn längre tid alls i ngn av de större städerna som Khon Kaen, Chayiaphum eller Korat.

Ngn halvdag hit och dit har det blivit men inte mer.

Det jag försökte säga var att jag tycker att själva "by-livet" är enformigt.

Som ngn annan skrev tidigare så känner jag mig utanför. Givetvis till stor del för att jag inte kan språket.

Än så länge så har jag inte träffat ngn falang på de marknader jag besökt eller ngn Thai som pratar Engelska.

Och Vi sitter inte enbart still hemma hos tjocka släkten utan vi åker runt en del och ser oss omkring.

Har dock inte hyrt ngn egen bil än så länge utan en kusin till sambon har kört oss varje gång.

Får väl hyra mig en egen bil framöver.

Hoppas verkligen att jag kommer att ändra uppfattning för jag vill ha det lika roligt och trevligt som tjejen

har nu när hon träffar sin familj.

Och det här med att sitta och dricka med Thaifamiljen som många falanger verkar göra, det är uteslutet för mig eftersom

jag numera är nykterist av medicinska skäl. Så där lär jag inte får några kompisar.

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Play...

Vilken del av Isaan håller du till, vad heter närmaste staden finns säkert nån farang här nära dig men vi måste vart du håller till.

Kan hålla med om bylivet, min tjej kommer från Kaset wisai (närmaste staden) och dom bor i en byhåla.

Redan först gången tyckte jag att det var tråkigt, men har lärt mig att man har inte roligare än vad man gör det till.

Fast jag stannar sällan mer en 2 nätter åt gången, ett tips till dig är att ta med lite enkla spel som ex. 4 i rad.

Det brukar vara en höjdare då skall du se att det är många som vill spela. ett annat tips köp med badminton rack och nät.

Det kostar inte många kronor, där slår du ihjäl ett par timmar till för att inte tala om krocket eller kub (ta med från sverige)

Som sagt med lite fantasi så klarar man av den biten av ett thaiförhållande, en annan sak fixa dig en billig moppe och utforska området själv

Där slår du ihjäl många timmar.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...