ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Hej En enkel men ändå väldigt svår fråga, vad ska man hitta på när det inte längre fungerar mellan ens (svenska) dotter och min sambo? Är det någon som varit i samma situation? Dottern hotar till och med nu med att hon inte vill bo kvar samt sambon bryr sig inte för fem öre... Erfarenheter och råd mottages mycket gärna då situationen är ohållbar nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Vad är det som inte fungerar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Toprunner Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Hej En enkel men ändå väldigt svår fråga, vad ska man hitta på när det inte längre fungerar mellan ens (svenska) dotter och min sambo? Är det någon som varit i samma situation? Dottern hotar till och med nu med att hon inte vill bo kvar samt sambon bryr sig inte för fem öre... Erfarenheter och råd mottages mycket gärna då situationen är ohållbar nu. Ja... knepigt det där. Har själv avverkat 2 sambo som inte kunde hantera dottern. Det var inga lätta val .. men blod är tjockare än vatten och en dotter har man för alltid så valet föll alltid till slut på henne. Hon uppskattar det verkligen och det blev ändå 3:dje gången gillt. Sista gången var jag mycket noga med att upplysa om vad som hänt tidigare och hon har blivit jättebra kompis med dottern som nu är vuxen. Jag tycker mig se att barn "testar" vuxna i sin omgivning rätt hårt för att kunna skilja ut vem man ska älska och vem man ska hata. Speciellt då de kommer upp i tonåren. Man måste som vuxen vara beredd på det och kunna hantera det. De tidigare tjejer jag hade som inte klarade testen från dottern hade med stor säkerhet fått relationen på kant i något annat avseende om de stannat kvar. Valet som jag ser det är: Antingen en förbättrad relation med dottern som i vilket fall är livslång, eller en tveksam relation med sambon och en dotter som "hatar" (kanske starkt ord) dig så länge du lever. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 En orsak till att din dotter inte längre vill ha en thailändsk plastmamma kanske är att din dotters kompisar har kommit med syriga kommentarer om din thailändske sambos bakgrund. Med andra ord har de kanske skvallrat om att hennes pappa har en hora som sambo. Även om din fru har en helt annan bakgrund. Sådant är känsligt för en osäker tonåring. (det kan ju också ha varit ditt ex som skvallrar) En bekant till mig i Göteborg som har en mycket städad thaifru hade det problemet. Hans svenske sons kompisar som var i 16 års åldern var på besök hemma hos dem. Helt fräckt och utan respekt gick de in till min bekants fru i köket och frågade. - Är du från Thailand? Ja, det är jag, varför undrar du, svarade hans fru. - Då är väl du en Hora? Frågade grabbarna och garvade åt henne . . . Hon blev mycket ledsen, och min bekants son blev mycket generad och arg och visste inte riktigt vilken sida han skulle välja när han hörde detta. Tur var väl i sammanhanget att min bekant inte var hemma då detta inträffade, för då hade kanske tonårsgrabbarna råkat riktigt illa ut. Min bekant ringde senare upp föräldrarna till grabbarna, och förstod väl efter en stunds pratande var grabbarna hade fått sin bristande respekt och sina fördomsfulla idéer ifrån (föräldrarna). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Toprunner Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 En orsak till att din dotter inte längre vill ha en thailändsk plastmamma kanske är att din dotters kompisar har kommit med syriga kommentarer om din thailändske sambos bakgrund. Med andra ord har de kanske skvallrat om att hennes pappa har en hora som sambo. Även om din fru har en helt annan bakgrund. Sådant är känsligt för en osäker tonåring. (det kan ju också ha varit ditt ex som skvallrar) En bekant till mig i Göteborg som har en mycket städad thaifru hade det problemet. Hans svenske sons kompisar som var i 16 års åldern var på besök hemma hos dem. Helt fräckt och utan respekt gick de in till min bekants fru i köket och frågade. - Är du från Thailand? Ja, det är jag, varför undrar du, svarade hans fru. - Då är väl du en Hora? Frågade grabbarna och garvade åt henne . . . Hon blev mycket ledsen, och min bekants son blev mycket generad och arg och visste inte riktigt vilken sida han skulle välja när han hörde detta. Tur var väl i sammanhanget att min bekant inte var hemma då detta inträffade, för då hade kanske tonårsgrabbarna råkat riktigt illa ut. Min bekant ringde senare upp föräldrarna till grabbarna, och förstod väl efter en stunds pratande var grabbarna hade fått sin bristande respekt och sina fördomsfulla idéer ifrån (föräldrarna). Det stämmer bra som du säger att tonåringar kan vara bra grymma. Men återigen... vinner thailändska plastmamman dotterns respekt är inte problemet så stort,,, tvärtom. Min dotter berättade en liknande historia där hon på en fest fick liknande slängt i ansiktet av en 16-årig kille med för många folköl innanför festen. Min dotter blev lack och bussade några hormonstinna kompisar på pojkstackaren som därefter aldrig upprepat misstaget. Det handlar om att vinna och förtjäna varandras respekt.. men det är nog den vuxna som måste ta första stegen och visa vägen. Kulturkrocken kan ligga i att Thaitjejer förväntar sig att yngre ska visa respekt enbart till den högre åldern... vilket svenska ungdomar ger blanka f-n i ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Vad är det som inte fungerar? Det som inte fungerar är helt enkelt att sambon orkar inte med att dottern tjatar emot och inte visar någon respekt, dock har inte sambon gjort något för att få respekt eller förtroende, inte ens mot mig numera. Min dotter uppför sig illa mot sambon ibland, förut har jag alltid gått emellan och försökt medla men nu har jag mer och mer tyckt att dom båda ska försöka lösa det själva, speciellt sambon då hon ju ska vara ett stöd och en vuxen person som inte tjurar och skiter i allt så fort hon inte heller får som hon vill. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Ja... knepigt det där. Har själv avverkat 2 sambo som inte kunde hantera dottern. Det var inga lätta val .. men blod är tjockare än vatten och en dotter har man för alltid så valet föll alltid till slut på henne. Hon uppskattar det verkligen och det blev ändå 3:dje gången gillt. Sista gången var jag mycket noga med att upplysa om vad som hänt tidigare och hon har blivit jättebra kompis med dottern som nu är vuxen. Jag tycker mig se att barn "testar" vuxna i sin omgivning rätt hårt för att kunna skilja ut vem man ska älska och vem man ska hata. Speciellt då de kommer upp i tonåren. Man måste som vuxen vara beredd på det och kunna hantera det. De tidigare tjejer jag hade som inte klarade testen från dottern hade med stor säkerhet fått relationen på kant i något annat avseende om de stannat kvar. Valet som jag ser det är: Antingen en förbättrad relation med dottern som i vilket fall är livslång, eller en tveksam relation med sambon och en dotter som "hatar" (kanske starkt ord) dig så länge du lever. Tack för orden. Det stämmer rätt bra med vad jag tror. Jag vet att min dotter testar mig hela tiden, dock så är ju jag hennes pappa och har fått hennes respekt samt förtroende, hon vet att när jag säger ifrån på riktigt då är det vad som gäller. Min sambo varken orkar eller vill försöka få samma respekt och förtroende, hon säger att min dotter får väl klara sig själv då. det är inte hennes sak att behöva bry sig. Visst tycker jag också att blod är tjockare än vatten men man frågar sig ju hur mycket krav är det rimligt att ställa på sambo respektive dotter? Svårt att veta hur mycket man ska driva det hela och om det någonsin kommer att fungera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sakaeo Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Hej, det verkar som bägge två är tonåringar och uppför sig som det. En thaijej kan oftast bete sig som en tonåring även när dom kommit upp i åldern tyvär. MVH Sakaeo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 En orsak till att din dotter inte längre vill ha en thailändsk plastmamma kanske är att din dotters kompisar har kommit med syriga kommentarer om din thailändske sambos bakgrund. Med andra ord har de kanske skvallrat om att hennes pappa har en hora som sambo. Även om din fru har en helt annan bakgrund. Sådant är känsligt för en osäker tonåring. (det kan ju också ha varit ditt ex som skvallrar) En bekant till mig i Göteborg som har en mycket städad thaifru hade det problemet. Hans svenske sons kompisar som var i 16 års åldern var på besök hemma hos dem. Helt fräckt och utan respekt gick de in till min bekants fru i köket och frågade. - Är du från Thailand? Ja, det är jag, varför undrar du, svarade hans fru. - Då är väl du en Hora? Frågade grabbarna och garvade åt henne . . . Hon blev mycket ledsen, och min bekants son blev mycket generad och arg och visste inte riktigt vilken sida han skulle välja när han hörde detta. Tur var väl i sammanhanget att min bekant inte var hemma då detta inträffade, för då hade kanske tonårsgrabbarna råkat riktigt illa ut. Min bekant ringde senare upp föräldrarna till grabbarna, och förstod väl efter en stunds pratande var grabbarna hade fått sin bristande respekt och sina fördomsfulla idéer ifrån (föräldrarna). Jo det där skulle kunna vara lite av problemet också, visserligen tror jag inte att någon sagt att min sambo är en hora eller så, det vet jag inte men tror inte att min dotter skulle bry sig. Dock så är hennes riktiga mamma halvt rasist ibland och gillar inte thailänningar speciellt mycket så visst kan det vara en liten påverkan därifrån men mest tror jag faktiskt det kan vara att min sambo inte har något intresse för barn alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Hej, det verkar som bägge två är tonåringar och uppför sig som det. En thaijej kan oftast bete sig som en tonåring även när dom kommit upp i åldern tyvär. MVH Sakaeo Det komiska är att min dotter inte är riktigt tonåring än men är väldigt tidigt utvecklad att hon redan börjat komma i den åldern kan man säga och sambon är 26 men verkar ofta väldigt bortskämd (vilket hon själv erkänt också att hon är) och hon beter sig otroligt barnsligt ibland och väldigt vuxet ibland... "Det handlar om att vinna och förtjäna varandras respekt.. men det är nog den vuxna som måste ta första stegen och visa vägen. Kulturkrocken kan ligga i att Thaitjejer förväntar sig att yngre ska visa respekt enbart till den högre åldern... vilket svenska ungdomar ger blanka f-n i !" Det där var väldigt bra sagt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Toprunner Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Det komiska är att min dotter inte är riktigt tonåring än men är väldigt tidigt utvecklad att hon redan börjat komma i den åldern kan man säga och sambon är 26 men verkar ofta väldigt bortskämd (vilket hon själv erkänt också att hon är) och hon beter sig otroligt barnsligt ibland och väldigt vuxet ibland... Om du tror du har problem nu så ska du se vad som händer när din dotter når tonåren och du förlorat hennes respekt. Det finns nog inga gränser för vad som kan hända.. jag har då sett grejor som får mig att vakna kallsvettig fortfarande. Se till att behålla din dotters respekt... hon kan skada dig mer än du anar annars. Vad gäller din Thaitjej tycker jag att du kan ställa både ultimatum och krav på henne, jag tror knappast hennes respekt för dig ökar om du ger med dig. OBS! ordet respekt innebär i mina ögon inte att man är nån form av envåldshärskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
conservator Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 (ändrad) Det som inte fungerar är helt enkelt att sambon orkar inte med att dottern tjatar emot och inte visar någon respekt, dock har inte sambon gjort något för att få respekt eller förtroende, inte ens mot mig numera. Min dotter uppför sig illa mot sambon ibland, förut har jag alltid gått emellan och försökt medla men nu har jag mer och mer tyckt att dom båda ska försöka lösa det själva, speciellt sambon då hon ju ska vara ett stöd och en vuxen person som inte tjurar och skiter i allt så fort hon inte heller får som hon vill. Jag tror inte att du skall förvänta dig ett större engagemang ifrån din sambo, det kommer nog inte att hända men ta hela biten och diskusionerna med din dotter istället och sätt ribban så att de åtminstånde kan komma att bli goda vänner, sköt logistiken o uppfostran själv! Mitt val om nödvändigt-dottern! Ändrades Januari 12, 2010 av conservator Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Om du tror du har problem nu så ska du se vad som händer när din dotter når tonåren och du förlorat hennes respekt. Det finns nog inga gränser för vad som kan hända.. jag har då sett grejor som får mig att vakna kallsvettig fortfarande. Se till att behålla din dotters respekt... hon kan skada dig mer än du anar annars. Vad gäller din Thaitjej tycker jag att du kan ställa både ultimatum och krav på henne, jag tror knappast hennes respekt för dig ökar om du ger med dig. OBS! ordet respekt innebär i mina ögon inte att man är nån form av envåldshärskare. hmm du verkar vara en klok/erfaren man/kvinna, tack. Jo det är lite så jag tänker, att för att jag ska behålla min dotters respekt så måste jag ju ge henne respekt genom att lyssna på henne nu då hon upplever det som ett stort problem det här. Envåldshärskare är aldrig bra, dock så blir det lite så nu när det inte fungerar, man säger åt båda att skärpa sig och jag får kliva in och bestämma sådant som jag inte skulle behöva göra, med dålig stämning som följd givetvis. Men sådana småsaker gör mig inte så mycket utan det är mer vad som kommer att bli i det långa loppet som bekymrar mig. Vi har faktiskt ett par gånger varit påväg isär men tyvärr har min sambo ingenstans att ta vägen, ingenstans att bo så det har slutat med att vi fortsatt försöka få det att fungera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Jag tror inte att du skall förvänta dig ett större engagemang ifrån din sambo, det kommer nog inte att hända men ta hela biten och diskusionerna med din dotter istället och sätt ribban så att de åtminstånde kan komma att bli goda vänner, sköt logistiken o uppfostran själv! Mitt val om nödvändigt-dottern! Mjo det är väl så jag gör nu och det fungerar ju rätt illa faktiskt, är svårare än man tror. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Tjena Ztrindberg. Du har fått en hel del goda råd ser jag. Nu vet även jag lite mer om din situation i hemmet. Jag tycker mig se två hönor och en ganska trött och vilsen tupp som inte riktigt vet hur högt han skall gala, eller om han ska ge sig på att gala över huvud taget. Ska det bli ordning i hönsgården så får du sätta ner foten och dra upp de riktlinjer som gäller i ett svenskt hem. Dvs hur damerna ska uppträda gentemot varandra och dig. Ta ett snack med var och en för sig. Förmodligen så tycker din sambo att din dotter påminner henne om ditt ex, och hon har därför lite svårt att hysa några varmare känslor för din dotter. Sedan tycker nog din sambo att dottern inte visar henne önskvärd respekt, och din dotter tycker säkert detsamma om din sambo. Eftersom din sambo är äldre än din dotter så tycker jag att det ligger ett något större ansvar på henne att få det att fungera. Hon som är äldre ska ju ta initiativ och gå före och visa vägen. Men din sambo vill nog att det ska vara som i Thailand där det med automatik är den yngre som ska var underdåning den äldre. Gör även klart i enrum med din sambo att om hon inte hjälper till och behandlar din dotter som en likvärdig individ så kommer du att tröttna på tjafset, och din sambo får då hitta någon annan plats att bo. Men kör inte med tomma hot. Gör även klart för din dotter att om hon medvetet saboterar ert förhållande så lär det få återverkningar på exempelvis hur mycket du är villig att satsa på henne i framtiden (ekonomiskt). Det kan gälla klädkontot, körkortsavgifter mm. Om hon inte vill medverka till att familjen drar jämt så får hon helt enkelt skaffa sig ett extrajobb på Mc Donalds eller bli tidningsbud för att spara ihop till sina egna fickpengar. Mat och husrum lär ju du få stå för tills hon blir myndig. Var nu lite osvensk, och sätt ner foten och bli den tupp som hönsen tydligen saknar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Toprunner Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 hmm du verkar vara en klok/erfaren man/kvinna, tack. Jo det är lite så jag tänker, att för att jag ska behålla min dotters respekt så måste jag ju ge henne respekt genom att lyssna på henne nu då hon upplever det som ett stort problem det här. Envåldshärskare är aldrig bra, dock så blir det lite så nu när det inte fungerar, man säger åt båda att skärpa sig och jag får kliva in och bestämma sådant som jag inte skulle behöva göra, med dålig stämning som följd givetvis. Men sådana småsaker gör mig inte så mycket utan det är mer vad som kommer att bli i det långa loppet som bekymrar mig. Vi har faktiskt ett par gånger varit påväg isär men tyvärr har min sambo ingenstans att ta vägen, ingenstans att bo så det har slutat med att vi fortsatt försöka få det att fungera. Jag tror aldrig du får det att fungera om du står och medlar i ett bråk... aldrig. Du måste tyvärr ta ställning. Men akta dig för att få din thaitjej att förlora ansiktet framför dottern. Börjar de bråka så dela på dem och prata med dottern i enrum först så hon lugnar sig, spelar ingen roll vem som har rätt eller fel. Ta sen sambon i hornen ( ) och försök få henne förstå din situation och att din dotter är en del av dig.. för alltid. Det är f-n så knepig situation du har... oddsen låter inte höga men jag hoppas du fixar det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Toprunner Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Gör även klart för din dotter att om hon medvetet saboterar ert förhållande så lär det få återverkningar på exempelvis hur mycket du är villig att satsa på henne i framtiden (ekonomiskt). Det kan gälla klädkontot, körkortsavgifter mm. Om hon inte vill medverka till att familjen drar jämt så får hon helt enkelt skaffa sig ett extrajobb på Mc Donalds eller bli tidningsbud för att spara ihop till sina egna fickpengar. Mat och husrum lär ju du få stå för tills hon blir myndig. Var nu lite osvensk, och sätt ner foten och bli den tupp som hönsen tydligen saknar. Stor applåd glömde den biten. Mutor däremot gör saken värre.. åtminstone för dottern som förmodligen inte vill känna sig köpt. Thaitjejen är nog mer mottaglig för det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Jag tror aldrig du får det att fungera om du står och medlar i ett bråk... aldrig. Du måste tyvärr ta ställning. Men akta dig för att få din thaitjej att förlora ansiktet framför dottern. Börjar de bråka så dela på dem och prata med dottern i enrum först så hon lugnar sig, spelar ingen roll vem som har rätt eller fel. Ta sen sambon i hornen ( ) och försök få henne förstå din situation och att din dotter är en del av dig.. för alltid. Det är f-n så knepig situation du har... oddsen låter inte höga men jag hoppas du fixar det. Mjo jag har ju testat det där med att prata separat också och det fungerar inte heller, mest beroende på att sambon inte vill prata samt att hon är ruskigt kort stubin hehe Jo jag hoppas också att det ordnar sig, ville få lite mer erfarenheter med den här tråden så jag ser att det inte är jag som är helt tokigt ute samt att jag inte är en sån som bara kan byta ut människor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 (ändrad) En orsak till att din dotter inte längre vill ha en thailändsk plastmamma kanske är att din dotters kompisar har kommit med syriga kommentarer om din thailändske sambos bakgrund. Med andra ord har de kanske skvallrat om att hennes pappa har en hora som sambo. Även om din fru har en helt annan bakgrund. Sådant är känsligt för en osäker tonåring. (det kan ju också ha varit ditt ex som skvallrar) En bekant till mig i Göteborg som har en mycket städad thaifru hade det problemet. Hans svenske sons kompisar som var i 16 års åldern var på besök hemma hos dem. Helt fräckt och utan respekt gick de in till min bekants fru i köket och frågade. - Är du från Thailand? Ja, det är jag, varför undrar du, svarade hans fru. - Då är väl du en Hora? Frågade grabbarna och garvade åt henne . . . Hon blev mycket ledsen, och min bekants son blev mycket generad och arg och visste inte riktigt vilken sida han skulle välja när han hörde detta. Tur var väl i sammanhanget att min bekant inte var hemma då detta inträffade, för då hade kanske tonårsgrabbarna råkat riktigt illa ut. Min bekant ringde senare upp föräldrarna till grabbarna, och förstod väl efter en stunds pratande var grabbarna hade fått sin bristande respekt och sina fördomsfulla idéer ifrån (föräldrarna). Det finns 111 olika skal till varfor det inte funkar mellan ett barn och en ny plastforalder. Jag skulle nastan vaga pasta att detar mer an regel an ett undantag - iaf under perioder. Att genast soka forklaringen i att det ar pga av nya sambon ar thai kanns aningen langsokt sa lange inte det finns nagot som talar for det. Tjena Ztrindberg. Du har fått en hel del goda råd ser jag. Nu vet även jag lite mer om din situation i hemmet. Jag tycker mig se två hönor och en ganska trött och vilsen tupp som inte riktigt vet hur högt han skall gala, eller om han ska ge sig på att gala över huvud taget. Ska det bli ordning i hönsgården så får du sätta ner foten och dra upp de riktlinjer som gäller i ett svenskt hem. Dvs hur damerna ska uppträda gentemot varandra och dig. Ta ett snack med var och en för sig. Förmodligen så tycker din sambo att din dotter påminner henne om ditt ex, och hon har därför lite svårt att hysa några varmare känslor för din dotter. Sedan tycker nog din sambo att dottern inte visar henne önskvärd respekt, och din dotter tycker säkert detsamma om din sambo. Eftersom din sambo är äldre än din dotter så tycker jag att det ligger ett något större ansvar på henne att få det att fungera. Hon som är äldre ska ju ta initiativ och gå före och visa vägen. Men din sambo vill nog att det ska vara som i Thailand där det med automatik är den yngre som ska var underdåning den äldre. Gör även klart i enrum med din sambo att om hon inte hjälper till och behandlar din dotter som en likvärdig individ så kommer du att tröttna på tjafset, och din sambo får då hitta någon annan plats att bo. Men kör inte med tomma hot. Gör även klart för din dotter att om hon medvetet saboterar ert förhållande så lär det få återverkningar på exempelvis hur mycket du är villig att satsa på henne i framtiden (ekonomiskt). Det kan gälla klädkontot, körkortsavgifter mm. Om hon inte vill medverka till att familjen drar jämt så får hon helt enkelt skaffa sig ett extrajobb på Mc Donalds eller bli tidningsbud för att spara ihop till sina egna fickpengar. Mat och husrum lär ju du få stå för tills hon blir myndig. Var nu lite osvensk, och sätt ner foten och bli den tupp som hönsen tydligen saknar. Du verkar vara van av hot om olika former av bestraffning (emotionell, ekonomisk, osv). Det kanns som mer an lovligt kontraproduktivt om man verkligen vill ha sitt barns respekt. Management by fear kanns aven lite utdaterat aven om det handlar om att satta granser och vara konsekvent. Kan ju vara ide att prata med dottern forst for att forsoka lista ut vari problemet fran hennes sida ligger. Att vara en "tupp" och " dra upp riktlinjer" kan ju vara odestigert om man inte faktiskt forstat vad som orsakar problemen. Ztrindberg, Det du beskriver av din sambo ger intrycket av en lite forvuxen tonaring som inte ar redo att axla det ansvar det innebar att vara vuxen i en familj. Om du inte tror att detta kommer forandras over sikt kan du fundera over vilken inverkan detta kommer fa pa din dotter samt din dotters och din relation. Vari din lojalitet skall ligga och vem som skall sattas forst borde inte vara nagon svar fraga heller. Ändrades Januari 12, 2010 av wille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Tjena Ztrindberg. Du har fått en hel del goda råd ser jag. Nu vet även jag lite mer om din situation i hemmet. Jag tycker mig se två hönor och en ganska trött och vilsen tupp som inte riktigt vet hur högt han skall gala, eller om han ska ge sig på att gala över huvud taget. Ska det bli ordning i hönsgården så får du sätta ner foten och dra upp de riktlinjer som gäller i ett svenskt hem. Dvs hur damerna ska uppträda gentemot varandra och dig. Ta ett snack med var och en för sig. Förmodligen så tycker din sambo att din dotter påminner henne om ditt ex, och hon har därför lite svårt att hysa några varmare känslor för din dotter. Sedan tycker nog din sambo att dottern inte visar henne önskvärd respekt, och din dotter tycker säkert detsamma om din sambo. Eftersom din sambo är äldre än din dotter så tycker jag att det ligger ett något större ansvar på henne att få det att fungera. Hon som är äldre ska ju ta initiativ och gå före och visa vägen. Men din sambo vill nog att det ska vara som i Thailand där det med automatik är den yngre som ska var underdåning den äldre. Gör även klart i enrum med din sambo att om hon inte hjälper till och behandlar din dotter som en likvärdig individ så kommer du att tröttna på tjafset, och din sambo får då hitta någon annan plats att bo. Men kör inte med tomma hot. Gör även klart för din dotter att om hon medvetet saboterar ert förhållande så lär det få återverkningar på exempelvis hur mycket du är villig att satsa på henne i framtiden (ekonomiskt). Det kan gälla klädkontot, körkortsavgifter mm. Om hon inte vill medverka till att familjen drar jämt så får hon helt enkelt skaffa sig ett extrajobb på Mc Donalds eller bli tidningsbud för att spara ihop till sina egna fickpengar. Mat och husrum lär ju du få stå för tills hon blir myndig. Var nu lite osvensk, och sätt ner foten och bli den tupp som hönsen tydligen saknar. Det var ju rätt klockrent på spiken nästan. Tuppen har hes hals numera nästan och har faktiskt ingen större lust att försöka "uppfostra" sambon också. Har provat som sagt att prata med dom båda och dottern har faktiskt försökt tycker jag (kanske är jag omedvetet partisk) tyvärr har jag inte sett någon vilja från sambon. I och med att sambon vet att jag inte kan be henne flytta så har hon ju inte det att vara "rädd" för heller. Tror inte dottern sabbar medvetet, dock så behöver hon en stabil hand som styr henne så att säga, jag lyckas med det för det mesta än så länge men det blir säkert värre senare men det ses ju som rätt normalt har jag förstått. Tack för alla råd, härligt bra ställe det här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
granitgubben Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Mjo det är väl så jag gör nu och det fungerar ju rätt illa faktiskt, är svårare än man tror. Hej Har själv varit i samma situation med min 15 åriga son som inte tyckte om min thaitjej (hans mor bor redan ihop med en svensk man). Jag förklarade för honom att jag också behövde få min lycka gjord och höll fast vid det. Sedan uppförde jag mig som vanligt även om det känndes lite kyligt från grabben. Det tog ca 4-5 månader innan han förstod att jag menade allvar och nu har han förstått att så är fallet. Han har numera accepterat henne och allt fungerar ok men jag lät alldrig min sambo och min son att ordna upp det utan jag styrde upp det själv Det var några mycket tunga månader men nu är det bra. Det gäller att vara konsekvent mvh Granitgubben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Det finns 111 olika skal till varfor det inte funkar mellan ett barn och en ny plastforalder. Jag skulle nastan vaga pasta att detar mer an regel an ett undantag - iaf under perioder. Att genast soka forklaringen i att det ar pga av nya sambon ar thai kanns aningen langsokt sa lange inte det finns nagot som talar for det. Du verkar vara van av hot om olika former av bestraffning (emotionell, ekonomisk, osv). Det kanns som mer an lovligt kontraproduktivt om man verkligen vill ha sitt barns respekt. Management by fear kanns aven lite utdaterat aven om det handlar om att satta granser och vara konsekvent. Kan ju vara ide att prata med dottern forst for att forsoka lista ut vari problemet fran hennes sida ligger. Att vara en "tupp" och " dra upp riktlinjer" kan ju vara odestigert om man inte faktiskt forstat vad som orsakar problemen. Ztrindberg, Det du beskriver av din sambo ger intrycket av en lite forvuxen tonaring som inte ar redo att axla det ansvar det innebar att vara vuxen i en familj. Om du inte tror att detta kommer forandras over sikt kan du fundera over vilken inverkan detta kommer fa pa din dotter samt din dotters och din relation. Vari din lojalitet skall ligga och vem som skall sattas forst borde inte vara nagon svar fraga heller. Tack. jag har iofs inte ens nämnt att min sambo är thai även om hon nu är det, jag har inte sett det som något speciellt i den här frågan förutom det här med respekt samt avsaknad av medkänsla för andra människor som enligt mig verkar vara normalt för en tjej från Thailand men kanske har jag fått fel uppfattning. har ingen erfarenhet direkt. Som jag sagt förut så om nu min sambo haft någonstans att bo så kanske vi kunde ha provat med att flytta isär ett tag för att se om det blir bättre så men som det är nu så har hon ingenstans att ta vägen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ztrindberg Inlagd Januari 12, 2010 Trådstartare Dela Inlagd Januari 12, 2010 Hej Har själv varit i samma situation med min 15 åriga son som inte tyckte om min thaitjej (hans mor bor redan ihop med en svensk man). Jag förklarade för honom att jag också behövde få min lycka gjord och höll fast vid det. Sedan uppförde jag mig som vanligt även om det känndes lite kyligt från grabben. Det tog ca 4-5 månader innan han förstod att jag menade allvar och nu har han förstått att så är fallet. Han har numera accepterat henne och allt fungerar ok men jag lät alldrig min sambo och min son att ordna upp det utan jag styrde upp det själv Det var några mycket tunga månader men nu är det bra. Det gäller att vara konsekvent mvh Granitgubben Tjena Jo jag är konsekvent och har varit det hela tiden. Det fungerade ypperligt i början men har blivit sämre med tiden. Vad bra att ni "fick till det". Det är ju min önskan också. men tyvärr måste jag nog erkänna att ju mer jag ser att min sambo inte bryr sig/tycker om min dotter ju mindre verkar jag känna för min sambo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Siam-Nilsson Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Mjo jag har ju testat det där med att prata separat också och det fungerar inte heller, mest beroende på att sambon inte vill prata samt att hon är ruskigt kort stubin hehe Rätta mig om jag fel, men låter som att du drar dig undan din roll i hemmet därför att du tycker det bli för jobbigt när din sambo "har kort stubin". - Du får ursäkta frågan, men är du rädd för din sambo? - Vad är det för hemskt som ska hända om hon nu blir arg, annat än att hon kanske surar , kastar porslin och håller ihop sina knän under några dagar. Hon pucklar väl inte på dig? Låt henne bli arg om det nu känns bra för henne. Stäng inte in känslorna för då blir hon en tryckkokare som kan explodera okontrollerat. Tror hon inte på att du menar allvar så ta en promenad med henne till närmsta bostadsbolag som hyr ut lägenheter och se till att hon skriver in sig som bostadssökande. Då får hon något att fundera på. Mitt eget motto har alltid varit att ska om jag bo ihop med en kvinna så ska helhetsintrycket vara att jag trivs bättre som sambo, än då jag levde som singel. Uppstår den omvända situationen så har jag vänligt men bestämt tackat för den gångna tiden och damen har då fått flytta. Jag har bara ett liv, och då vill jag ta vara på varje minut utan att må dåligt i onödan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Januari 12, 2010 Dela Inlagd Januari 12, 2010 Jag kanske låter lite hård när jag säger det här. Jag tycker inte barnen ska få bestämma vilken man ska bo/vara ihop med då det är jag som valt vem jag vill vara med. Jag har talat om för mina ungar att " så här är det å det är bara att gilla läget " jag vill vara lycklig jag åsså, å det har dom acepterat å det är jag nöjd med, grabben är 15 å jäntan 20 Hoppas allt löser sig för dig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu