Jump to content
IGNORERAD

Piratkopior.


Fager

Recommended Posts

Hej.

Dokumentär idag 17.00 på Kanal 5.

Fejkindustrins baksida.

Brittisk dokumentär från 2008. Fake.

Illegal kopiering har blivit det brott som ökar mest i vår tid. Allt från tandkräm till leksaker, golfklubbor, bildelar, mobiltelefoner och mediciner kopieras i stora kvantiteter

och exporteras till de rika delarna av världen, maskerade till äkta vara.

Här åker vi till kopieringens centrum i världen, södra Kina, och även till Nigeria och Thailand för att möta några av de personer som står bakom produktionen.

Vi möter också de män och kvinnor som med risk för sina egna liv försöker bekämpa den illegala hanteringen.

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska upp till Laos i morgon, undrar om jag hittar några äkta Lacoste?

Nån som bryr sig?

Knappast!

Det finns en snygg och prydlig butik med Polo, Lacoste och några mer märken som helt ogenerat exponerar sina varor och vet Ni vad, jag tror dom är äkta. :whistle: Det kan ju vara 2:a sortering. :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Fager.

media-tips med anknytning till Thailand är alltid intressant.

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon risk i svenska tullen om man som privatperson har med sig lite piratkoppierade kläder musik etc? Det är ju köpt i god tro för personligt bruk. Kan tullen beslagta det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon risk i svenska tullen om man som privatperson har med sig lite piratkoppierade kläder musik etc? Det är ju köpt i god tro för personligt bruk. Kan tullen beslagta det?

Hej.

Jag tror inte tullen bryr sig om enstaka saker, se deras faktablad:

www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005502/f%C3%B6rfalskade+varor%2C+vad+inneb%C3%A4r+det+att+k%C3%B6pa+tv101.92.pdf

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon risk i svenska tullen om man som privatperson har med sig lite piratkoppierade kläder musik etc? Det är ju köpt i god tro för personligt bruk. Kan tullen beslagta det?

Bara du inte mellanlandar (av någon orsak crazy.gif ) i t ex Frankrike eller Italien så kanske det inte är så farligt.

cool.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte 2par LEE jeans i Chiang mai för 379skr. De va i LEEs "märkesbutik" i Airport Plaza. Skulle kostat runt 2000skr hemma. Om dom sen är äkta eller inte bryr jag mig inte om. De går inte att se någon skillnad. Så nu köper jag fler par vid nästa resa.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara du inte mellanlandar (av någon orsak crazy.gif ) i t ex Frankrike eller Italien så kanske det inte är så farligt.

cool.gif

Har hört att det skapliga böter på att bara ha på sig en kopia där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon risk i svenska tullen om man som privatperson har med sig lite piratkoppierade kläder musik etc? Det är ju köpt i god tro för personligt bruk. Kan tullen beslagta det?

JA!

MVH Svampen :kort:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om en vara Tex. kläder tillverkas på samma plats och av samma personal som de sk.originalen eller piratkopiorna med exat samma kvalite vilken är då org.

Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

I kina har man köpt en del plagg uner åren.

Mycket skit, men även riktiga original. Precis som Offe skriver så finns det oftast en viss överproduktion av originalen som hamnar på svarta marknaden.

Har t.ex. en fin-fin fjällräven därifrån. Den köptes på hösten för ca 3-4 år sedan, samma vinter som den "släpptes" här hemma. (En sån där mörkblå eller röd dunjacka som är väldigtpopulära). Den var komplett med svensk prislapp etc (ca 3500.-) , och inget snack om att det är en riktig kvalitetsjacka med riktigt dun.

Inhandlades för 300.-

Breaking the law!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört någonstans att sömmerskorna på dom fabriker som tillverkar fiiina kläder inte får nån lön eller väldigt liten, men dom får stanna efter arbetstid och fortsätta sy (för piratstånden) med orginaltyg...

Vet inte om det stämmer men i vissa fall kan man ju misstänka det, exempelvis när man som jag köper en kopia för 50 Bath som håller form och färg i flera år.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon risk i svenska tullen om man som privatperson har med sig lite piratkoppierade kläder musik etc? Det är ju köpt i god tro för personligt bruk. Kan tullen beslagta det?

Svenska tullen bryr sig nog inte allt för mycket, men kommer du med 15 lika tröjjor eller så, så kommer dom nog börja fundera lite och möjligen ta skiten.

Men är det olika plagg etc så kan de inte nog säga nått, för det kan ha varit kläder du haft med dig ut ur landet från första början.

Men hörde nått om Tyskland som är riktigt förjävliga om man kommer med en uppenbar fejk klocka på armen, då tar dom den och ger en böter.

Där ska dom vara hårda på sånt.

Men inget jag kan for sure bevisa att det är så, bara mer hört från nån.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört någonstans att sömmerskorna på dom fabriker som tillverkar fiiina kläder inte får nån lön eller väldigt liten, men dom får stanna efter arbetstid och fortsätta sy (för piratstånden) med orginaltyg...

Vet inte om det stämmer men i vissa fall kan man ju misstänka det, exempelvis när man som jag köper en kopia för 50 Bath som håller form och färg i flera år.

Stämmer bra det. Sen om det är sömmerskorna som får stanna , eller om det helt enkelt överproduceras och förman, fabrikschef eller dylikt använder det som betalningsmedel eller "bonus" är väl olika. Helt klart är i alla fall att det finns alltid original att hitta på svarta marknaden.

Thailand för all del, men i Kina är det ändå lättare att hitta "fin-kopior".

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...