Jump to content
IGNORERAD

Landa i Sverige eller inte?


Marlon

Recommended Posts

Hej,

Tänkte föreslå för damen att hon ska komma och hälsa på mig nu till våren. För att förenkla för henne så kollar jag i första hand på non-stop flyg. Vad jag har förstått så flyger bara Thai Airways non-stop till Sverige. Tycker dock att deras priser är rätt höga så jag funderar på SAS istället. De verkar dock bara flyga till Köpenhamn non-stop (har jag fel eller?). Bor dock betydligt närmare Köpenhamn än Stockholm varför SAS mellan BKK - COP vore perfekt. Nu till frågan; Funkar det att med ett besöksvisum till Sverige flyga till Köpenhamn? Eller är det (tyvärr) så att hon måste landa i Sverige för att passera gränsen? Misstänker att det är det senare som gäller men vill i alla fall kolla med er på forumet.

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tänkte föreslå för damen att hon ska komma och hälsa på mig nu till våren. För att förenkla för henne så kollar jag i första hand på non-stop flyg. Vad jag har förstått så flyger bara Thai Airways non-stop till Sverige. Tycker dock att deras priser är rätt höga så jag funderar på SAS istället. De verkar dock bara flyga till Köpenhamn non-stop (har jag fel eller?). Bor dock betydligt närmare Köpenhamn än Stockholm varför SAS mellan BKK - COP vore perfekt. Nu till frågan; Funkar det att med ett besöksvisum till Sverige flyga till Köpenhamn? Eller är det (tyvärr) så att hon måste landa i Sverige för att passera gränsen? Misstänker att det är det senare som gäller men vill i alla fall kolla med er på forumet.

Ha det gött!

Marlon

Visumet gäller för alla Schengen-länder så det ska inte vara några problem. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tänkte föreslå för damen att hon ska komma och hälsa på mig nu till våren. För att förenkla för henne så kollar jag i första hand på non-stop flyg. Vad jag har förstått så flyger bara Thai Airways non-stop till Sverige. Tycker dock att deras priser är rätt höga så jag funderar på SAS istället. De verkar dock bara flyga till Köpenhamn non-stop (har jag fel eller?). Bor dock betydligt närmare Köpenhamn än Stockholm varför SAS mellan BKK - COP vore perfekt. Nu till frågan; Funkar det att med ett besöksvisum till Sverige flyga till Köpenhamn? Eller är det (tyvärr) så att hon måste landa i Sverige för att passera gränsen? Misstänker att det är det senare som gäller men vill i alla fall kolla med er på forumet.

Ha det gött!

Marlon

Går alldeles utmärkt att flyga till Kastrup. Besöksvisum gäller till Schengenstater, inte enbart till Sverige.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej biker.

SAS flyger mellan både Sthlm samt Cph.

MVH BanFang

Det var Marlon som frågade, inte jag...

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var Marlon som frågade, inte jag...

/biker

:whistle: Ja jag menade ju Marlon men halkade med tangentbordet :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för svaren! Ska prata med damen nu ikväll, hoppas att hon blir glad.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marlon,

Ett besöksvisum gäller för hela Schengen, dvs inga problem att inträda i Schengen i Köpenhamn, Frankfurt, Amsterdam etc. Damen behöver sedan inte visa passet när hon anländer Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej biker.

SAS flyger mellan både Sthlm samt Cph.

MVH BanFang

Endast Thai flyger direkt till Arlanda!!

SAS flyger Bangkok- Köpenhamn.

Du kan ta tåget eller bilen ner och möta henne.

Jag har haft Nitt, hennes söner, hennes syster, broe och far på visa via Kastrup.

Det är inga problem. Bara att möta dem!!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS har inte riktigt bra plan till Bangkok.

Det behövs bara ekonomi stolar.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "inte riktigt bra plan"? Fel konfiguration ekonomi / business? Eller menar du dålig komfort? Damen är kort, så inga problem med benutrymmet i alla fall. Hur är servicen ombord på SAS mellan CHP - BKK (har endast erfarenhet inom Europa)? Har hört (ingen egen erfarenhet) att Thai ska vara betydligt bättre. Men vid min jämförelse så är Thai flera tusen kronor dyrare. Pengar som man ju kan ha roligt för när hon väl är här.

Marlon

Ps. Damen blev glad när jag frågade och vill gärna hälsa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marlon,

De flesta thaitjejer som bor i Sverige åker numera med Finnair pga priset OCH pga att det är väldigt enkelt att byta plan i Helsingfors. Flygplatsen är relativt liten och det går nästan inte att komma fel. Varje plan som anländer i Helsingfors innehåller ett tiotals thailändare som ska vidare till Stockholm eller Göteborg. Det kan väl inte vara så svårt att fråga sig fram, antingen genom att ta kontakt med thailändare redan i planet ifrån Bangkok eller bara genom att visa upp biljetten/boardingcard för vem som helst på flygplatsen i Helsingfors.

Sedan kan du naturligtvis möta upp henne i Helsingfors på flygplatsen. En returbiljett från Stockholm till Helsingfors går på under tusenlappen om du bokar i tid. I alla fall betydligt billigare än att bege sig till Köpenhamn, i synnerhet när du beaktar att Finnairs priser ligger några tusenlappar under SAS eller Thai Airways.

Jag vet att de flest thaitjejer är hemskt rädda för just detta flyplansbyte på sin första flygresa. Även fru Singha hade helst tagit ett direktflyg till Stockholm med ganska stora merkostnader som följd. Jag kunde dock övertala henne att byta plan på egen hand mot ett löfte att hon fick använda pengarna som vi härigenom sparade för egna klädinköp. Det blev aldrig några problem och hon kunde följa efter ett gäng som skulle vidare till Göteborg. Så här efteråt tycker hon nu att det var den enklaste saken i världen.

Angående Schengen är det, som tidigare skribenter redan har påpekat, inga som helst problem att anlända i ett annat Schengenland. Visumet gäller för hela Schengenområdet som i detta sammanhang kan betraktas som ETT land. Det enda man bör se upp med är att man försäkrar sig vid incheckningen i Bangkok om att bagaget checkas ut i slutstationen, dvs Stockholm. Det har tidigare förekommit missförstånd genom att incheckningspersonalen i Bangkok felaktigt trodde att all bagage måste checkas ut vid första stationen i ett främmande land. Det låter logiskt med det gäller inte för Schengenland, eftersom resp. länder har en inre gränsbevakning på sina internationella flygplatser. Däremot kontrolleras visum etc på första stationen i Schengenland. Bagaget vidarebefordras dock numera automatiskt till slutstationen. Först då hämtar man ut den och passerar tullkontrollen. Men, som sagt, skadar det inte att dubbelkolla med incheckningspersonalen i Bangkok om bagagets färdväg.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det inte rör sig om UT utan besöksvisa om jag fattat allt rätt. Så vill jag bara tipsa om att din tjej har alla papper i beredskap. Speciellt försäkringspappret som det tydligen kör som någon kuggfråga både i sverige (arlanda) och tyskland (frankfurt).

Så tjata på tjejen att hon tar med alla papper ALLA :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "inte riktigt bra plan"? Fel konfiguration ekonomi / business? Eller menar du dålig komfort? Damen är kort, så inga problem med benutrymmet i alla fall. Hur är servicen ombord på SAS mellan CHP - BKK (har endast erfarenhet inom Europa)? Har hört (ingen egen erfarenhet) att Thai ska vara betydligt bättre. Men vid min jämförelse så är Thai flera tusen kronor dyrare. Pengar som man ju kan ha roligt för när hon väl är här.

Marlon

Ps. Damen blev glad när jag frågade och vill gärna hälsa på.

Totalt fel konfiguration ekonomi / business!

Max 18 platser i business!

business - klass är nästan död!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS har inte riktigt bra plan till Bangkok.

Det behövs bara ekonomi stolar.

pigge01

Nu hänger jag inte med. Vad är det som gör att SAS inte "har riktigt bra" plan till Bangkok.

Har de inte konfigurerat sina plan efter hur efterfrågan ser ut?

Skall det vara fler business platser? Eller färre?

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte med. Vad är det som gör att SAS inte "har riktigt bra" plan till Bangkok.

Har de inte konfigurerat sina plan efter hur efterfrågan ser ut?

Skall det vara fler business platser? Eller färre?

/biker

Där är 46 platser i dag och behovet är mindre pga krisen och resevanor,

12 eller 18 räcker långt.

Att som SAS gör satsa på affärsreson är döfött!!

Internet och e-post fixar affärerna idag.

A340-300 SAS har i dag 46/24/171.

Behovet idag 18/0/ca:315 stolar i ekonomi.

Thai kör 14/50/325 på B747an

Se länk:

http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/information.php

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...