Jump to content
IGNORERAD

Äter ni glutamat?


Bäckis

Recommended Posts

Här i Sverige anses ju glutamat vara rena råttgiftet men i Thailand så kryddas det ju friskt med denna krydda...

Hur gör ni andra medlemmar här? Jag förklarade lite för min tgf om debatten som varit här ,men det gick inte hem riktigtwhistle.gif

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BanFang

    3

  • Sam sip sam

    3

  • Bäckis

    3

  • Odin

    2

Mest aktiva i denna tråd

Försöker undvika det om jag kan..har precis som du försökt föra en antidebatt hemma men det har ännu inte vunnit fullständigt gehör.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in buljongtärningar natriumglutamat jäkla sunk. eller hel,halvfabrik med E621 ratar all sådan mat.

En del personer är överkänsliga mot glutamat i kosten. Symptom som kan uppträda hos dessa vid intag av större mängder glutamat inkluderar migrän, illamående, nästäppa, aggressivitet, minnesstörningar, halsbränna, svettningar, koncentrationssvårigheter och tryck över bröstet. Glutamat kan även vara aptitförhöjande.

från denna länk

http://www.kostdoktorn.se/fet-av-glutamat-e621

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in buljongtärningar natriumglutamat jäkla sunk. eller hel,halvfabrik med E621 ratar all sådan mat.

En del personer är överkänsliga mot glutamat i kosten. Symptom som kan uppträda hos dessa vid intag av större mängder glutamat inkluderar migrän, illamående, nästäppa, aggressivitet, minnesstörningar, halsbränna, svettningar, koncentrationssvårigheter och tryck över bröstet. Glutamat kan även vara aptitförhöjande.

från denna länk

http://www.kostdoktorn.se/fet-av-glutamat-e621

Låter precis som effekterna som man får efter att ha konsumerat alkohol. :drinks:

Byt ut glutamat mot alkohol i texten :dance1:

Hur många dricker alkohol men undviker glutamat?

Säger bara massmediahype.

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Aino moto ingår ju praktiskt taget i all thaimat.. Ok inte i all men i väldigt mycket, i och med att den ingår i Pla prick så finns det i många rätter.

Men i Svea så har vi ju knorr allkrydda, om jag inte missminner mej så ingår det en hel del glutamat i den och det används ju friskt av både kreti och pleti.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

När man käkar på resturag får man nog i sig det ganska ofta. Men jag upplever att det finns en medvetenhet om farorna sedan några år i BKK.

Diskussion om MSG upkommer allt som oftast. En del resturanger skyltar även med MSG-fritt. /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så finns det för mycket glutamat i alla Mamanudlar osv.

Det är som med snabbmat här hemma. Hemlagat är alltid bäst.

Även om man som jag är lat ibland. :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter den mat som serveras, glut eller inte, artig som jag är.

:whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter den mat som serveras, glut eller inte, artig som jag är.

:whistle:

Baa

Hehe ja du är allt en genleman du. Själv frågar jag alltid om det finns glutamat i maten :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det i Somtam eftersom jag inte tycker det finns annan bra ersättning till det. En del använder socker i stället. Och jag hatar somtam som smakar sött förutom den thailändska varianten.

Annars använder jag Knorr och ostronsås samt soya och fisksås.

Nu är jag extra förtjust i Tao Jieaw - inlagda soyabönor som ger umamismak. Kör det med wokade grönsaker.

I Thailand äter jag allt i princip.

...

Känns som om det har blivit lite klassfråga.

Det finare och som är mer medvetna om hälsa skryter gärna med att de äter MSG-fri mat.

...

Tänkte på en sak att många svenska barn gärna har aromat till skolmat.

Det innehåller nog en hel det glutamat i Aromat, tror jag.

...

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Aromat finns det kvar trodde det hade försvunnit var väl en 60-70 tals grej med aromat

Link to comment
Dela på andra sajter

Aromat finns det kvar trodde det hade försvunnit var väl en 60-70 tals grej med aromat

Yes Aromat finns kvar. Jag har det i min kryddhylla.

Vidare så har Magrood rätt i att maten är en klassfråga. Dom som är välbärgade eller har studerat på uni/högskola är mer slanka och mer medvetna om kostbetydelsen.

Det kan bero på att dom har råd att köpa den mat som dom vill.

Inte titta på priset först som jag tex, B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jag äter det inte för det smakar skit .

jag tycker att det där med att det skulle vara så giftigt eller hälsovådligt luktar ju folie hatt lång väg.

sen så häller dom det i importerad Thaimat det skulle ju förklara varför oyster sauce smakar skit här hemma men är jättegott i Thailand.

Det är precis som det skriv i tråden att snabbnudlar innehåller glutamater i massor och om man försöker att fixa nån god mat med dessa tillsatser så smakar det i bästa fall som snabbnudlar.

Det var någon på gotland som skulle sälja marinerat lamm som gourmé mat men dom kryddade med massor med E621 osv och det smakade snabbnudlar och micromiddag för hela slanten... :beurk::rolleyes:

Ni som tror att glutamat är gott testa ätt hälla på sniglarna nästa gång :girl_dev::grrrrrr::beurk:

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter det inte för det smakar skit .

jag tycker att det där med att det skulle vara så giftigt eller hälsovådligt luktar ju folie hatt lång väg.

sen så häller dom det i importerad Thaimat det skulle ju förklara varför oyster sauce smakar skit här hemma men är jättegott i Thailand.

Det är precis som det skriv i tråden att snabbnudlar innehåller glutamater i massor och om man försöker att fixa nån god mat med dessa tillsatser så smakar det i bästa fall som snabbnudlar.

Det var någon på gotland som skulle sälja marinerat lamm som gourmé mat men dom kryddade med massor med E621 osv och det smakade snabbnudlar och micromiddag för hela slanten... :beurk::rolleyes:

Ni som tror att glutamat är gott testa ätt hälla på sniglarna nästa gång :girl_dev::grrrrrr::beurk:

Vilken schysst stil du har särskilt typsnittet ganska svårläst och så vidare finns det väl alternativ till Gluten

numera????

Eller fel????

Soja typ käkat utan gluten helt ok!!

MVH Svampen "käkat frigolit sluta gnälla"!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Detta är Aromat som jag inte kan vara utan då jag har det på rå köttfärs med hårdmacka

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag äter det inte för det smakar skit .

jag tycker att det där med att det skulle vara så giftigt eller hälsovådligt luktar ju folie hatt lång väg.

sen så häller dom det i importerad Thaimat det skulle ju förklara varför oyster sauce smakar skit här hemma men är jättegott i Thailand.

Det är precis som det skriv i tråden att snabbnudlar innehåller glutamater i massor och om man försöker att fixa nån god mat med dessa tillsatser så smakar det i bästa fall som snabbnudlar.

Det var någon på gotland som skulle sälja marinerat lamm som gourmé mat men dom kryddade med massor med E621 osv och det smakade snabbnudlar och micromiddag för hela slanten... beurk.gifrolleyes.gif

Ni som tror att glutamat är gott testa ätt hälla på sniglarna nästa gång girl_devil.gifgrrrrrr.gifbeurk.gif

Med all vänlighet från mig så får du gärna byta typsnitt på din text, då jag läser flyter det ihop då synen börjat tryta för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Med all vänlighet från mig så får du gärna byta typsnitt på din text, då jag läser flyter det ihop då synen börjat tryta för mig

kopierade av texten så den blir mera lättläst

Jag äter det inte för det smakar skit .

jag tycker att det där med att det skulle vara så giftigt eller hälsovådligt luktar ju folie hatt lång väg.

sen så häller dom det i importerad Thaimat det skulle ju förklara varför oyster sauce smakar skit här hemma men är jättegott i Thailand.

Det är precis som det skriv i tråden att snabbnudlar innehåller glutamater i massor och om man försöker att fixa nån god mat med dessa tillsatser så smakar det i bästa fall som snabbnudlar.

Det var någon på gotland som skulle sälja marinerat lamm som gourmé mat men dom kryddade med massor med E621 osv och det smakade snabbnudlar och micromiddag för hela slanten... :beurk::rolleyes:

Ni som tror att glutamat är gott testa ätt hälla på sniglarna nästa gång

så blir bättre

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är Aromat som jag inte kan vara utan då jag har det på rå köttfärs med hårdmacka

synd att förstöra köttfärsen ju :cray:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

kopierade av texten så den blir mera lättläst

Jag äter det inte för det smakar skit .

jag tycker att det där med att det skulle vara så giftigt eller hälsovådligt luktar ju folie hatt lång väg.

sen så häller dom det i importerad Thaimat det skulle ju förklara varför oyster sauce smakar skit här hemma men är jättegott i Thailand.

Det är precis som det skriv i tråden att snabbnudlar innehåller glutamater i massor och om man försöker att fixa nån god mat med dessa tillsatser så smakar det i bästa fall som snabbnudlar.

Det var någon på gotland som skulle sälja marinerat lamm som gourmé mat men dom kryddade med massor med E621 osv och det smakade snabbnudlar och micromiddag för hela slanten... beurk.gifrolleyes.gif

Ni som tror att glutamat är gott testa ätt hälla på sniglarna nästa gång

så blir bättre

Tackar så mycket för ändringen av texten/typsnitt

Ang köttfärs å aromat så är jag uppväxt med aromat på köttfärsen å det är väl den enda gången jag äter aromat

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag ber alltid att dom inte skall slänga i MSG när dom lagar mat på lokal restaurang. Hemma har jag helt enkelt förbjudit det. det dök ändå upp hemma på något outgrundligt sätt men nu har hustrun insett vad det är.MSG är alldeles för farligt för att äta om det kan undvikas.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :)

Vaknade just till en intressant diskussion om glutamat :whistle:

Kan någon kort och klargörande tala om vad glutamat är ? :rtfm:

Vad dör jag i för sjukdom om jag äter glutamat ?

Och var finns den i för livsmedel, naturilgt ? Alltså inte tillsatt med ex. Aromat.

Ändrades av Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Av nån anledning är texten pytteliten om man inte ändrar den :huh: sen så har jag förkortat Natriumglutamat, monosodium glutamate E621 (kärt barn har många namn) till "glutamat" i mitt tidigare inlägg.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tyvärr är det värre än så...

Denna artikel ger en bra översikt över MSG http://www.becomehealthynow.com/article/dietbad/32/

Glutamat kommer som en av 100-tals avknoppningar från MSG.

Principen är att det skall vara smakförhöjare (kan man inte laga mat kan man alltid slänga i lite MSG.

Mängder av studier har visat att det är både vanebildande, begränsar reproduktion av hjärnceller (en del här borde VERKLIGEN sluta med MSG :-) )

Min ex-fru gjorde en stor studie om MSG (alltså där Glutamat är en avknoppning) och när den publicerades så slutade jag med det.

Kolla på förpackningar i butiken. Står det t.ex "smakförhöjare", ja då är det någon form av MSG.

Att FDA godkände det får tillskrivas amerikans greed.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajinomoto allkrydda är ju bara gott... :wai:

De mängder man använder kan ju knappast klassas som farliga. Men det finns en annan krydda från Ajinomoto och det är ren monosodium glutamat (genomskinlig påse med röd text) och att lägga det i maten känns faktiskt lite udda, är inte det till för att baka bullar eller är det någonting annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...