Jump to content
IGNORERAD

Äntligen UT


hapa38

Recommended Posts

I går var det 75 år sedan Elvis föddes...

I går hade jag och min fru kännt varandra 1740 dagar ...

Och i går fick min fru och barnen uppehållstillstånd för 2år :dance1:

Gissa om vi är glada :D

Tack vare alla goda inlägg och förklaringar här på Maipenrai så har planeringen och alla aktiviteter för giftermål och UT gott klockrent, förutom några få klantigheter från min sida,som fel papper :rtfm:

Vi gifte oss den 28 oktober (på pappret) i Bangkok. Det började med att jag förberett alla papper i sverige, tagit kopior i massor. I Bangkok översatte vi, var på konsulatet (till höger om hissarna) sedan till utrikesdepartementet i taxi, gift oss, tillbaka till utrikesdepartementet, taxi tillbaka till ambasaden, lämnade in papper, intervjuades. Allt på 2,5 dag.

Ensam tillbaka i sverige gick jag till skatteverket för att registrera giftermålet här hemma också.

Sedan var det bara att vänta några dagar och den 2 december fick jag äntligen mitt personbevis. Den 12 december kunde jag skicka in alla papper (frågeformulär, lite bilder, kopia på leg och personbeviset) till migrationsveket.

Fast det har varit jul och nyårshelg med mycket ledigheter så har Migrationsverket jobbat på blixtsnabbt. I går den 8 januari kl 15.30 ringde Karin från migrationsverket och berättade att allt var klart. :clapping:

Nu är det bokning av flybiljetter och planering av brölloppsparty :drinks: i Thailand som gäller. I sommar blir det också brölloppsparty i Sverige :drinks:

Tack Karin, Vesna och Kajsa för all hjälp och jätte snabbt arbete :):)

I dag är det barnensdag i Thailand :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Vilket Migrationsverk? Jag är i samma sits. Gift både i Sverige och i Thailand. Skickade in alla papper till Migrationsverket den 12/12. Jag har ännu inte fått någon handläggare.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka mail o ring, var vänlig, ställ frågor, t.ex om de behöver mer input för att kunna fatta beslut. Det gjorde jag... för jag kom på massa dumma frågor mitt i natten :crazy: Du har ju ett dossiernummer, hänvisa till det i all kommunikation.

Lycka till :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde säga att det var Migrationsvereket i Solna som ärendet hamnade hos. De var helt underbara :drinks: Men det var Kajsa i Norrköping som fick de flesta dumma frågor och svarade på allt :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ringt i stort sett varje dag, men problemet är ju att vi ännu inte fått någon handläggare. De skyller på alla helger. Det är således inte beslutsfattandet som är problemet, utan att ingen är utsedd att fatta beslut. Alla handligar har funnits hos dem sedan 14/12.

Vi har hamnat i Västerås.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad olika det kan vara, hoppas verkligen att det tar fart nu efter alla helger. Vi vill gärna höra hur det går... håller tummarna för er...

Nu har jag ett eget problem o det är att det är jäkla dåligt med flygbiljetter i slutet av februari. Tänkte åka ner då och ha weddingparty och sedan åka med fru och bar hem i mitten på mars. Men Cheep Charlie... letar efter billigare biljetter... Finnair bäst hitentills om man inte ska övernatta i Moskva typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ringt i stort sett varje dag, men problemet är ju att vi ännu inte fått någon handläggare. De skyller på alla helger. Det är således inte beslutsfattandet som är problemet, utan att ingen är utsedd att fatta beslut. Alla handligar har funnits hos dem sedan 14/12.

Vi har hamnat i Västerås.

/GSt

Hej

Nu behöver ju ni inte ha samma otur som vi hade men kolla så att verkligen dossienumret stämmer.

Jag ringde ett antal gånger men fick hela tiden till svar att ingen handläggare hade utsetts. Till slut stod jag på mig och tjatade lite vänligt och då bad dom om namn istället på tjejen. Då fick dom fram att det blivit något fel på dossienumret, hur vet jag inte, så det numret jag hade fanns men inga papper till det och således ingen handläggare. Det var en siffra som inte stämde men tack vare att dom hittade på namnet så löste det sig väldigt snabbt efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis & idag i posten kom besked att min tjej oxå fått UT

Allt gick på 2 månader och 2 veckor utan ett endaste tjat eller samtal till migrationsverket i solna :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ut klart idag den 15 januari.

Ansökan inlämnad den 2:a november, det tog 2månader och 2 veckor hos migrationsverket i Solna.

Link to comment
Dela på andra sajter

allanyork & AnsPii är ni gifta med era tjejer, finns det barn med i bilden eller någon annan omständighet som kan ha påverkat handläggningstiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag är inte gift och barn stannar i Thailand till nästa år.

Var noga med översättningar och att alla papper är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag funderar på är varför tjejens ansökan har fastnat i Norrköping trots att jag rent geografiskt tillhör Solna. Det svar jag fick på den frågan var att det har gjorts för att avlasta Solna, men om Solna fixar det på 2,5 månader så kan ju inte belastningen vara så värst stor där. Hon lämnade in sin ansökan i mitten av november och vi väntar fortfarande på att ärendet skall tilldelas en handläggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej vi är inte gifta och har inga barn har dock vart tillsammans länge och hon har varit 6 månader i sverige tidigare.

En fråga dock, jag fick beslutet i min låda förra veckan. Kan tjejen bara knata upp på ambasaden imorgon måndag oanmäld och få UT inklistrat i passet. Och får man det direkt eller tar det några dagar?

Jag tänkte boka flyg tills på fredag nämligen???

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej vi är inte gifta och har inga barn har dock vart tillsammans länge och hon har varit 6 månader i sverige tidigare.

En fråga dock, jag fick beslutet i min låda förra veckan. Kan tjejen bara knata upp på ambasaden imorgon måndag oanmäld och få UT inklistrat i passet. Och får man det direkt eller tar det några dagar?

Jag tänkte boka flyg tills på fredag nämligen???

Ja, det är bara att gå dit utan tid bokad. Har du fått besked om beviljat UT så vet dom på ambassaden också. Det ska väl ta högst en kvart att få UT inklistrat i passet, dock får ju damen ta en nummerlapp och vänta lite först beroende på hur många andra som är där.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygbiljett bokad idag på måndag.tiraken landar på Arlanda på fredag morgon.

Passar på att säga grattis!

Pirr i magen nu antar jag? :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen klart. I går fattades beslutet om UT, biljett bokad och min fru är här på lördag.

I mitt fall gick allt mycket fort ända till ärendet hamnade hos Migrationsverket. Min fru lämnade in ansökan på ambassaden den 19/11 och fick intervjutid den 24:e. Den 10/12 fick jag brev från Migrationsverket vad de ville ha in, returnerade detta dagen efter (var bra förberedd). Sedan fick jag ingen handläggare förrän den 13/1. Efter att jag fått handläggare tog det således ytterligare 12 dagar innan denna hade tid att titta på handlingarna i mitt ärende. Så fort handlingarna öppnades fick jag beskedet att beslut skulle fattas samma dag.

Sammantaget är väl inte tiden så mycket att säga om, det vara bara att jag fick så stora förhoppningar när alla handlingar nådde migrationsverket så snabbt.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis "gst" och lycka till. :clapping:

Så här ser det ut just nu för oss.

  • Tgf åkte hem efter 6 mån. 25/10 -09

  • Papper till ambassaden 9/11 -09

  • Intervju 2/12 -09

  • Fick papper från MIG. 13/1 -10

  • Lämnar in papper till MIG. 19/1 -10

  • Fick handläggare 21/1 -10

Ett beslut från MIG kan inte vara långt borta nu. :dance1:

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis "gst" och lycka till. :clapping:

Så här ser det ut just nu för oss.

  • Tgf åkte hem efter 6 mån. 25/10 -09

  • Papper till ambassaden 9/11 -09

  • Intervju 2/12 -09

  • Fick papper från MIG. 13/1 -10

  • Lämnar in papper till MIG. 19/1 -10

  • Fick handläggare 21/1 -10

Ett beslut från MIG kan inte vara långt borta nu. :dance1:

Just det! :D

Det var inte långt borta. Idag efter dagens slit och klarat sig från dagens rally från arbetet till hemmet, så låg det där och väntade på mig, det där brevet fråm MIG med blå stämpel:

PRIORITAIRE 1:a-klassbrev

YES YES :dance:

Beslutet togs enligt de papper jag fick 2010-01-22 och brevets första sida skrevs 2010-01-24, övertid på en söndag!! :huh:

Sveriges bästa MIG finns i Solna :wai:

Nu kan jag äntligen jaga biljetter, och planen är att jag skall ner i slutet av mars och tillbringa 1 månad med hennes/vår familj innan vi i samma flyg åker till Svedala. :dance1: och :drinks: ta me faan.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det! biggrin.gif

Det var inte långt borta. Idag efter dagens slit och klarat sig från dagens rally från arbetet till hemmet, så låg det där och väntade på mig, det där brevet fråm MIG med blå stämpel:

PRIORITAIRE 1:a-klassbrev

YES YES dance.gif

Beslutet togs enligt de papper jag fick 2010-01-22 och brevets första sida skrevs 2010-01-24, övertid på en söndag!! huh.gif

Sveriges bästa MIG finns i Solna jap.gif

Nu kan jag äntligen jaga biljetter, och planen är att jag skall ner i slutet av mars och tillbringa 1 månad med hennes/vår familj innan vi i samma flyg åker till Svedala. dance1.gif och drinks.gif ta me faan.

helt underbart, grattis och lycka tillgreat.gif

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man får PUT . Kan man skicka något ombud med passen för stämpel. Frugan bor så långt borta . Men har en syster i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...