Jump to content
IGNORERAD

Verdens Gang bruger iMac for att demonstrere Vista


Herr Chang

Recommended Posts

Captain Thailand

Herr Chang,

Instämmer!

Varje gång jag sätter mig vid en PC längtar jag tillbaka till min kära mac. :22:

Att en 20" iMac (med datorn inbyggd i skärmen och fantastisk bildskärpa) dessutom inte kostar mer än ca 7000 spänn gör det hela inte sämre.

Jobbar jag på Apple? :kort:

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Just att man visa Vista på en Mac har kanske en poäng.

Detta belyser nämligen en av anledningarna till att Microsoft är ett så stort OS. Nämligen att man kan köra operativet på HW från dom flesta leverantörer och inte bara på MS egna HW.  Så länge Mac OS bara kan köras på Mac's egna maskiner lär det förbli en marginell spelare på OS marknaden.

Hade Mac tagit samma upplägg som Microsoft för 10 år sedan, att bara sälja OS  och inte HW, är jag övertygad att  Mac OS idag hade varit en mycket större konkurrent på markanden.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hf,

Att Windows kan köras på många olika datorer är naturligtvis en fördel för Microsoft. Men även en nackdel, då det kraftigt försvårar arbetet med nya versioner. Det är mycket befintlig hårdvara och mjukvara som måste supportas. En stor anledning till att Vista kan betraktas som ett fiasko.

Apple har full kontroll över både hårdvara och mjukvara, och kan därmed förbättra sitt OS i mycket snabbare takt än Microsoft.

Apple testade att licensiera ut sitt OS i mitten av 90-talet. Det visade sig dock att man inte lockade så många nya kunder, istället snodde tredjepartare åt sig försäljning av motsvarigheter till Apples mest lönsamma datormodeller. När Steve Jobs återvände till Apple satte han tämligen omgående stopp för detta lilla experiment.

Apple må vara en marginell spelare som du uttrycker det. Men dom ökar sin försäljning betydligt mer än PC-tillverkarna. Senast 40% jämfört med samma kvartal förra året, vilket ingen annan PC-tillverkare kan matcha. Det är också intressant att se att Apple kan hålla marginaler på 30+%, något HP och Dell bara kan drömma om.

Apple kan kanske komma upp i 20% total marknadsandel vad gäller antal sålda. Resten får HP och Dell ta i huvudsak med sina taffliga $500 datorer. Tittar vi på datorer som kostar mer än $1000 lär Apple snart ha kapat åt sig mer än 50% av dom. Och det är dessa datorer som folk gör något intressant med.

Jag vet inte riktigt vad du menar att Apple skulle kunna vara en större konkurrent? Faktum är att Apple tar allt fler av de lönsamma kunderna, medan HP och Dell får nöja sig med att sälja skit PC med skit OS till billigt pris. Och med inte mycket vinst. Visst kan man sälja många datorer om man nöjer sig med några futtiga procent marginaler. Inget Apple är intresserat av...

För övrigt har Apple större börsvärde än både HP och Dell.

Apple fanboi Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple:s framgångar är ju knappast beroende på deras persondator-produkter direkt.

Det är ju mest på iPod och Iphone-sidan dom tjänar sina pengar och är stora

Dator-sidan har så länge ordet PC har funnits varit en marginalprodukt och enda sättet att lyckas på den marknaden är att sälja det de flesta vill ha. Många kunder = många kronor

Sen vilken som är bäst av MS PC eller OS Mac är som att diskutera Aftonbladet/Expressen eller Volvo/SAAB. Det beror på ägarens uppfattning och inte på produkten i sig om dom tycker om den eller inte.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking,

"Apple:s framgångar är ju knappast beroende på deras persondator-produkter direkt."

Det är riktigt, men datorerna är en viktig del.

"Det är ju mest på iPod och Iphone-sidan dom tjänar sina pengar och är stora"

Fel, de mesta pengarna tjänar man på datorsidan som står för cirka hälften av intäkterna. Men det är riktigt att det är med iPod man lyckats kapa åt sig cirka 70% av den marknaden.

http://images.apple.308data_sum.pdf

"Dator-sidan har så länge ordet PC har funnits varit en marginalprodukt"

Apple har fortfarande minst 30% vinstmarginal på sina datorer. Vadå marginalprodukt?

"och enda sättet att lyckas på den marknaden är att sälja det de flesta vill ha"

Jaså, och hur gör man på andra marknader? Det torde väl gälla alla marknader att man lyckas om man säljer det de flesta vill ha?

"Det beror på ägarens uppfattning och inte på produkten i sig om dom tycker om den eller inte."

Det kan jag inte hålla med om. Och jag tycker nog det är större skillnad på Mac OS X och Windows Vista än mellan Aftonbladet och Expressen...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sa ju det ! Ägarens uppfattning styr. Precis som du säger :)

Jag har min och du har din uppfattning och vi kan lätt båda bevisa att den andre har fel. Vi jobbar båda i branchsen verkar det som ;D

Denna ständiga diskussion om PC/MAC och MS/Apple etc etc som inte kommit en meter närmare någon av alternativen sedan jag började i branschen för över 25 år sedan  :rolleyes3:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, för all del. Det brukar inte leda någonstans att gräla om Mac/PC.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag har ingen större erfarenhet av Mac, så skall väl inte uttala mig egentligen...

Har bara en känsla av att ifall Mac ens bara hade varit hälften så bra som deras fanbojs säger,

så hade Mac varit det dominerande, och inte legat på under 10% av dom som surfar på nätet :morgon:

Netappjun208001.jpg

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Farang,

Förstår inte riktigt vad du menar, dina siffror speglar väl marknadsandelarna ganska väl, åtminstone i USA. Det är ju ingen större skillnad att surfa på Mac och PC, så varför skulle Mac vara överrepresenterad?

Intressantare är dock när Google säger att hälften av alla sökningar som utförs från mobiltelefon kommer från iPhone... varför kan man ju bara spekulera om.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Herr Chang.

Säkert att du läste vad jag skrev ???

Gör det övertydligt då. Ifall Äpplet hade varit i närheten av att vara så bra som deras fanbojs säger, så hade nog fler använt Mac än vad dom gör. Siffrorna på nätet speglar rätt bra hur många som använder vad, även till annat än surfa på nätet. Och då är det konstigt att Mac som vuxit fram sida vid sida med PC och är så överlägset, inte ens har 10% av marknaden.

Vad det gäller sökningarna från iPhone, så kan det bero på att dom flesta som inte är applefanbojs använder mobilen till att ringa med  :D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Farang,

Jag har aldrig påstått att Apple har mer än 10% av marknaden. Däremot hävdar jag att de flesta som inhandlar dator tittar mer på priset än användarvänlighet. Och då blir det oftast PC med Windows. Jag tycker det är tråkigt om man inte ens tittar på Mac, du skriver ju själv att du aldrig kört en.

Det har visat sig iPhoneanvändare använder internet betydligt mer än användare av andra så kallade smartphones. Detta beror enligt min åsikt dels på att diverse användning av internet är betydligt enklare på en iPhone, men också på att abonnemangen innehåller datadel utan begränsningar (gäller speciellt i USA).

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Quote

Intressantare är dock när Google säger att hälften av alla sökningar som utförs från mobiltelefon kommer från iPhone... varför kan man ju bara spekulera om.

Som sagt. Man kan ju bara spekulera. Men att ta % marknadsandel på en sådan liten marknad är ju inte så svårt.

Och att marknaden är liten beror ju delvis på att abonnemangen är felsålda.

Sedan är det kanske bristen på mobilanpassade webbsidor och en alldeles för liten bildskärm.

hf    (som tycker en 19" skärm är för liten  :) )

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Åhhh! Den gamla vanliga diskussionen om Mac vs Windows!! Inte en helt ny diskussion.

Om jag skulle kasta in lite historia i brasan skulle det vara att Apple gjorde ett fundamentalt misstag då dom vägrade att möjliggöra för andra än dom själva att skriva program som kunde köras på Mac. Det var det som gjorde att världen valde Windows (tyvärr måste jag säga då det är ett skitdåligt OS)

Mac OS har alltid varit ett stabilare, bättre OS men. marknaden styr.

Nu gör Apple likadant igen med iPhone där man endast kan lägga upp musik via Istore (eller vad det nu heter). Skall dom dratta på röven igen?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej andersbangkok,

"Om jag skulle kasta in lite historia i brasan skulle det vara att Apple gjorde ett fundamentalt misstag då dom vägrade att möjliggöra för andra än dom själva att skriva program som kunde köras på Mac."

Que?

Macen kom 1984 och jag köpte en då. 1985 skaffade jag en extern floppy och kunde då skriva program för den. Apples dokumentation var redan då mycket välskriven och fullständig för att skriva dom program jag ville skriva. Jag tycker inte något ändras under åren sedan dess vad gäller Apple tillmötesgående mot tredjepartsutvecklare. Förstår inte vad du menar?

Du menar väl inte att det bara finns program från Apple som kan köras på Mac? Apples stora misstag var att tidigt ge Microsoft tillgång till information om Mac, något härmapan Bill Gates drog stor nytta av.

"Det var det som gjorde att världen valde Windows (tyvärr måste jag säga då det är ett skitdåligt OS)"

Hmm, jag har helt andra teorier om varför världen valde Windows. Men jag har håller med om din recension av Windows!

"Nu gör Apple likadant igen med iPhone där man endast kan lägga upp musik via Istore (eller vad det nu heter)."

Vad svamlar du om? iTunes är ett gratisprogram som finns både för Mac och Windows. Man behöver programmet för att kommunicera med sin iPod eller iPhone, men musikfilerna behöver bara ligga på ens dator. Antingen rippade från ens egna CD eller från annat håll... hur som helst finns det inget tvång att handla något från iTunes Store. För övrigt har väl de flesta mobiltillverkare ett specialprogram som man använder för att få över musik till mobilen?

"Skall dom dratta på röven igen?"

Knappast...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker det är tråkigt om man inte ens tittar på Mac, du skriver ju själv att du aldrig kört en.

Lite OT men imorgon skall jag försöka mig på att posta mitt första inlägg någonsin från en Mac :scared:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant rubrik på CS idag

Buggigt på Apple

Tur vårt MS-inriktade bolag satsar hårt på Linux nu då !  :mdr:

Snart är det totalt ointressant vilken dator eller OS man har bara den har en bra web-läsare

Sedan är det enbart servrarna och Web 2.0-teknologi bl.a som avgör vad man gör i sin PC/Smartphone

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste precis samma artikel och tänkte posta men du hann före Tallviking  :great:

Jag får skylla på morgonens möten :diablo: som tog min viktiga tid ifrån MPR

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking,

Ja, det är nog bra att ni satsar på Linux istället för Windows.

Att det bara gäller dumma klienter mot Web 2.0 servrar är enligt min mening bara en gammal fantasi hos IT-ansvariga som drömmer sig tillbaka till tiden med enkla textterminaler.

Keep on dreaming! Användarna lär ha lite högre krav nuförtiden... hoppas jag!

Roande säkerhetshålstatistik du länkar till... faktum kvarstår att för Windows finns det mer än ett hundra tusen virus etc vad man nu vill kalla det. Mac OS X har exakt NOLL virus.

Utan tvivel kommer M$ fanboys att jubla hejdlöst när virus nummer ett kommer till Mac OS X. Jag inbillar mig inte att det aldrig kommer att hända. Tills vidare njuter vi Apple fanboys av en virusfri miljö där vi inte behöver inhandla en massa antivirusprogram för att känna oss trygga. Seven years and counting...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang:

Har du missat eller förträngt bl.a OSX/Leap-A (också kännt som OSX/Oompa-A) ??

Om så är fallet kan du läsa mer om det på First ever MAC OS X virus

Sedan finns det ju annat otrevligt som trojaner etc

Och största IT-hoten är och förblir användarna själva !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och största IT-hoten är och förblir användarna själva !

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Chang mfl.

Intressant talk om "Next 5000 days"

Intressant approach. Går klart emot Changs teorier om att dumma terminaler inte kommer finnas kvar (något tillspetsat. Beklagar den fria tolkningen Mr. Chang  :wai: )

http://www.ted.com/i...of_the_web.html

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...