Jump to content
IGNORERAD

Fråga om dubbelt medborgarskap


andresthlm

Recommended Posts

Min sambo har PUT sedan 2004 och hon är skriven tillsammans med mig sedan hon kom till Sverige och fick sitt personnummer.

Tanken är nu att söka Svenskt medborgarskap till henne och inneha dubbelt medborgarskap i Sverige/Thailand med två pass.

Hur ställer sig den Thailändska myndigheten till dubbelt medborgarskap? Bekanta till mig har berättat för mig att man ska passa sig att

söka om Svenskt medborgarskap för Thailändska myndigheten ändrar sig hela tiden och man kan riskera sitt Thailändska medborgarskap ifall

man har dubbelt medborgarskap.

Det vore riktigt trist om det var så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo har PUT sedan 2004 och hon är skriven tillsammans med mig sedan hon kom till Sverige och fick sitt personnummer.

Tanken är nu att söka Svenskt medborgarskap till henne och inneha dubbelt medborgarskap i Sverige/Thailand med två pass.

Hur ställer sig den Thailändska myndigheten till dubbelt medborgarskap? Bekanta till mig har berättat för mig att man ska passa sig att

söka om Svenskt medborgarskap för Thailändska myndigheten ändrar sig hela tiden och man kan riskera sitt Thailändska medborgarskap ifall

man har dubbelt medborgarskap.

Det vore riktigt trist om det var så.

Frugan har dubbelt har aldrig varit några problem,vad menar du med ändrar sig hela tiden.Menar du vad det gäller medborgarskap eller rent generellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte ifall thail'ndska myndigheterna ändrar sina regler för medborgare med dubbla pass att man blir fråntagen sina rättigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte ifall thail'ndska myndigheterna ändrar sina regler för medborgare med dubbla pass att man blir fråntagen sina rättigheter.

Det är inga problem vad jag vet.

Angående de thailändska myndigheterna så är det kanske läge att tänka lite krasst. Sverige kan bevilja svenskt medborgarskap för en thailändare om de relativt sett enkla kraven uppfylls. Man kan väl anta att detta gynnar thailändaren på något sätt, dessutom tillåter Sverige att man behåller sitt thailändska medborgarskap.

Varför skulle thailändska myndigheter ha något att invända mot det? Även om det formellt sett kanske inte uttryckligen står i thailändsk lag att det är tillåtet, så står det vad jag vet heller inte att det är förbjudet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Min sambo har PUT sedan 2004 och hon är skriven tillsammans med mig sedan hon kom till Sverige och fick sitt personnummer.

Tanken är nu att söka Svenskt medborgarskap till henne och inneha dubbelt medborgarskap i Sverige/Thailand med två pass.

Hur ställer sig den Thailändska myndigheten till dubbelt medborgarskap? Bekanta till mig har berättat för mig att man ska passa sig att

söka om Svenskt medborgarskap för Thailändska myndigheten ändrar sig hela tiden och man kan riskera sitt Thailändska medborgarskap ifall

man har dubbelt medborgarskap.

Det vore riktigt trist om det var så.

Hitta på nätet:

Dokument Lifos 7138

Åter till träfflistan

Bilagor

1.01121003.pdf

Sveriges ambassad i Bangkok

Stockholm : UD, 2001-11-05

Den thailändska medborgarskapslagstiftningen

1 bil.

Härmed får jag insända en översättning till engelska av den thailändska medborgarskapslagstiftningen. Någon ändring har inte skett sedan lagen trädde i kraft 1965. Enligt de thailändska myndigheterna förlorar man som thailändsk medborgare inte sitt medborgarskap om Sverige eller något annat land i sin medborgarskapslag tillåter dubbelt medborgarskap. Detta framgår dock inte klart av den thailändska medborgarskapslagen, se Chapter 2 The Loss of the Thai Nationality.

Dokumentinformation

•Källa: UD

•Upphovsdatum: 2001-11-05

•Publiceringsdatum: 2001-12-11

•Dokumentnr: 7138

Ämnesord

Lagstiftning, Medborgarskap, Thailand

Mycket bra information om man läser Chapter 2 Sektion 13 så framgår det tydligt att En Thailändska som är "Gift" med en utländsk man har rätt att även ha sin Makes medborgarskap!

GST citerade det stycket bra jag kommpletterade bara med hänvisningen till var det står.

Jag hämtade denna information från en äldre disskusion där " Kenneth46182" informerad oss om det! Så ett stort tack till honom för det!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att dina bekanta "tror" sig veta? Det är ju inte ovanligt att folk "vet" mera än vad som är fallet ;)

Min hustru ansökte, fick svenskt medborgarskap nu i höstas. Vi har besökt Thailand över julhelgerna, fungerade helt utan problem. Det har ju påståtts här på forumet av någon att det skall vara problem med dubbla pass vid incheckning till hemresan. Samt även motsatsen, vilket jag kan bekräfta.

Så här skall det vara:

Utresa Sverige visa upp sitt svenska pass.

Inresa Thailand visa sitt thailändska pass.

Utresa Thailand.

Vid incheckning visa bägge passen. Flygbolaget är skyldiga att försäkra sig att resenären har visa eller uppehållstillstånd eller är svensk medborgare.

Vid passkontrollen visa thailändska passet.

Inresa Sverige visa det svenska passet.

I och med att svenskt pass utfärdas makuleras PUT i thailändska passet, man kan ju inte vara medborgare och samtidigt ha PUT. Därför måste flygbolaget få se minst det svenska passet.

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att dina bekanta "tror" sig veta? Det är ju inte ovanligt att folk "vet" mera än vad som är fallet ;)

Min hustru ansökte, fick svenskt medborgarskap nu i höstas. Vi har besökt Thailand över julhelgerna, fungerade helt utan problem. Det har ju påståtts här på forumet av någon att det skall vara problem med dubbla pass vid incheckning till hemresan. Samt även motsatsen, vilket jag kan bekräfta.

Så här skall det vara:

Utresa Sverige visa upp sitt svenska pass.

Inresa Thailand visa sitt thailändska pass.

Utresa Thailand.

Vid incheckning visa bägge passen. Flygbolaget är skyldiga att försäkra sig att resenären har visa eller uppehållstillstånd eller är svensk medborgare.

Vid passkontrollen visa thailändska passet.

Inresa Sverige visa det svenska passet.

I och med att svenskt pass utfärdas makuleras PUT i thailändska passet, man kan ju inte vara medborgare och samtidigt ha PUT. Därför måste flygbolaget få se minst det svenska passet.

/SA

Tack Sarne för mycket bra info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan flög med svenskt pass både dit och tillbaka. Var ju rätt lustigt när tulltjänstemannen frågande vad "tack så mycket" heter på svenska, vid passkontrollen i Thailand.

Frugan svarade och sen sa han "tack så mycket" både till frugan och mig när vi gick igenom. :)

Ändrades av keptang
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan flög med svenskt pass både dit och tillbaka. Var ju rätt lustigt när tulltjänstemannen frågande vad "tack så mycket" heter på svenska, vid passkontrollen i Thailand.

Frugan svarade och sen sa han "tack så mycket" både till frugan och mig när vi gick igenom. :)

Ifall din fru använde det Svenska passet vid inresa till Thailand får hon väl bara stanna 30 dagar som vilken annan svensk.

Är det inte meningen att visa det Thailändska passet vid inresa i Thailand??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag lånar tråden för en liknande fråga.

Kim skriver i en annan tråd:"Inlagd 08 October 2009 - 07:32

Vi har som jag nämde ovan fixat lite ärenden i huvudstaden, bl a papper för att senare kunna registrera vår dotter som thaimedborgare här i Surin. Det strulade en del eftersom ambassadpersonalen skrev fel på några ställen på det intyg vi beställde och det upptäcktes inte förrän översättningsbyrån nagelfor det. Men men, nu ska det nog den översatta och legaliserade delen funka."

Vi undrar om det är någon särskild fördel med att ordna dubbelt medborgarskap på plats i Thailand? Här, på konsulatet i Göteborg, så hävdade tjänstekvinnan; att eftersom barnet är fött i Sverige och svensk medborgare, så skulle ansökan gå genom ambassaden i Stockholm. I princip så kunde man inte göra det på plats i Thailand! rtfm.gif

Nu verkade damen i fråga vara en riktig paragrafryttare - fick även intrycket att hon körde med lite egenhändigt påhittade regler. (Exempelvis ville hon inte acceptera bevittnande av namnteckning av en annan besökare på konsulatet (som kunde styrka sin identitet), utan det skulle vara någon till oss bekant!? suicide.gif

Kanske någon kan peka på en tråd här på MPR, där vi kan få reda på vad som behövs i pappersexercis för registrering i Thailand. Tackar på förhand.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att få det svenska födelsebeviset översatt. Sätt sedan in barnets namn i samma tabian baan = thailändska husboken som mamman är inskriven i. Sedan ska det inte var problem att skaffa pass.

Detta har gjorts av flera och verkar fungera bra.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

har ett infoblad från Royal Thaiembassy i Stockholm framför mig nu,jag skriver det rakt av för den som vill veta.

FÖR ATT ANMÄLA FÖDELSE OCH GÖRA PASS FÖR BARN KRÄVS FÖLJANDE:

1.Ett passfoto i färg

2.Barnets personbevis,(ändamål-registrering på hemlands ambassad civilstånd(vidimerat av skatteverket)

3.Moderns personbevis,(ändamål-se ovan)

4.Vidimerade kopior av föräldrarnas pass

5.Kopior av förlossningsjournalen(delFV1,FV2)

6.Vidimerade kopior av moderns thailänska ID och husregistreringsbevis

7.Vidimerade kopior av faderns svenska ID och personbevis

8.Videmerade kopior av vigselbeviset(om föräldrarna gifta)

9.Intyg av faderskap(om förädrarna inte är gifta)

10.Ifylld blankett för födelseanmälan

11.Ifylld blankett för intyg av icke registrerat äktenskap(om föräldrarna inte är gifta)

12.Ifylld blankett för registrering av efternamnsanvändning(om föräldrarna inte är gifta)

Skicka in alla handlingar till konsulära avdelningen,vi kommer sedan att kontakta er för att boka tid för besök

Detta var ordagrannt,vi skall själva registrera vår dotter och vi är gifta så det blir inte så många papper.Vi har en ansökningsblankett men den är på thai så den får frun fylla i.

Man måste fixa detta på ambassaden i Stockholm,så konsulatet i Göteborg gör inte detta om nu det ligger närmast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt ska man anmäla ett barn hos thaiambassaden i det land man bor men ibland brukar thaikommunerna ordna det på plats om man råkar befinna sig i Thailand.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt ska man anmäla ett barn hos thaiambassaden i det land man bor men ibland brukar thaikommunerna ordna det på plats om man råkar befinna sig i Thailand.

Mvh Thaikonsult

Blir det "riktigt" gjort nuförtiden när man ordnar det genom Thaiambassaden dvs det de gör blir även inskrivet i den Thailändska folkbokföringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den thailändska medborgarskapslagstiftningen

1 bil.

Härmed får jag insända en översättning till engelska av den thailändska medborgarskapslagstiftningen. Någon ändring har inte skett sedan lagen trädde i kraft 1965. Enligt de thailändska myndigheterna förlorar man som thailändsk medborgare inte sitt medborgarskap om Sverige eller något annat land i sin medborgarskapslag tillåter dubbelt medborgarskap. Detta framgår dock inte klart av den thailändska medborgarskapslagen, se Chapter 2 The Loss of the Thai Nationality.

Dokumentinformation

•Källa: UD

•Upphovsdatum: 2001-11-05

•Publiceringsdatum: 2001-12-11

•Dokumentnr: 7138

Ämnesord

Lagstiftning, Medborgarskap, Thailand

Mvh

Magnus-Chumphae

Intressant är att Premiärminister Abhist säger att Thaksin måste avstå ifrån (forgo)

sitt Thailändska medborgarskap om han även ska bli Kambodjansk medborgare.

Kan detta verkligen stämma med den nuvarande lagstiftning om rätten till dubbla medborgarskap?

Abhisit och hans föräldrar är väl vad jag vet även brittiska medborgare, och Kungen är väl även amerikansk medborgare eftersom han är född där.

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/30121915/Abhisit-says-Thaksin-must-forego-Thai-citizenship-

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Intressant är att Premiärminister Abhist säger att Thaksin måste avstå ifrån (forgo)

sitt Thailändska medborgarskap om han även ska bli Kambodjansk medborgare.

Kan detta verkligen stämma med den nuvarande lagstiftning om rätten till dubbla medborgarskap?

Abhisit och hans föräldrar är väl vad jag vet även brittiska medborgare, och Kungen är väl även amerikansk medborgare eftersom han är född där.

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/30121915/Abhisit-says-Thaksin-must-forego-Thai-citizenship-

Hej Siam-Nilsson

Det stämmer han måste avsäga sig sitt Thailändska medborgarskap!

Läs nedanstående lagtext.

http://www.migrationsverket.se/include/lifos/dokument/www/01121003.pdf

Skall han kunna behålla sitt Thailändska medborgarskap måste han först byta kön till Kvinna och sedan bli folkbokförd som kvinna i Thailand samt där efter gifta sig med en Kambodjansk man om jag tolkat texten rätt!

Mvh

M-C

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag skulle tro att det finns teoretiska möjligheter att försöka tillämpa den thailändska lagstiftningen på så sätt att man "berövar" exempelvis Thaksin sitt thailändska medborgarskap om han nu väljer att acceptera ett nytt medborgarskap i Kambodja.

http://www.multiplecitizenship.com/wscl/ws_THAILAND.html

Men det vore nog synnerligen naivt och kontraproduktivt att försöka sig på någon sådan hämndaktion av Premiärminister Abhist. Jag är övertygad om att det inte bara är han, utan flertalet av Abhisits familjemedlemmar skulle då snabbt bli levande pricktavlor, om så skedde.

Han borde begripa bättre sedan han i bilen nästan blev ihjälklubbad av arga röda demonstranter härom året.

Det finns ju hundratusentals thailändare som bor i USA, England, Australien och Europa som idag har dubbelt medborgarskap, och de drar idag nytta av dessa dubbla medborgarskap.

Att Abhisit skulle försöka sig på något så kontraproduktivt som att ordna fram ett negativt prejudikat i frågan om dubbelt medborgarskap genom att ge sig på sin ovän och trätobroder Thaksin - ja då lär den godtrogne Abhisit inte bli långlivad på moder jord.

Detta är jag övertygad om, precis som exempelvis Thaksins gamla kompis General Major Khattiya är övertygad om,

och har lovat att det finns en latent ”hit-lista” på diverse domare och andra inflytelserika i det Thailändska samhället.

Generalen har lovat att denna likvideringsorder kommer att verkställas

(dock utanför Khattiyas egen kontroll, enligt honom själv),

om nu Thaksin inte får tillbaka sina 76 miljarder efter domstolsbeslutet den 26e februari, 2010.

För säkerhet skull så har även Thaksin svurit sig fri från allt ansvar gällande framtida våldshandlingar

eller likvideringar av motståndare.

Han vill väl undvika en ny vända i de thailändska domstolarna, kan jag tänka. . .

http://www.nationmultimedia.com/breakingnews/30121843/Thaksin-denies-planning-to-use-violence.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt ska man anmäla ett barn hos thaiambassaden i det land man bor men ibland brukar thaikommunerna ordna det på plats om man råkar befinna sig i Thailand.

Mvh Thaikonsult

Tackar för era svar ovan!

Just själva passet var ointressant; vi har ordnat svenskt dito och det räcker för oss. Medbórgarskapet är däremot av intresse - listan ovan fick vi med oss hem från konsulatet. Frågan är om det är värt besväret att registrera medborgarskapet på plats i Thailand och vad för typ av dokumentation som då krävs?

Å andra sidan kanske det är enklast att följa listan ovan och göra det i Sverige.

Dock noterade jag att Kim gjorde det i Thailand och blir därför naturligtvis nyfiken på om det är några fördelar med att göra det där; billigare, enklare, snabbare ?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det någon som har svar på vad som verkligen gäller med dubbelt medborgarskap för en thaitjej? Vårt situation är så att vi funderar på att söka svenskt medborgarskap åt tjejen men undrar vad det finns för fördelar och nackdelar?

Min tjej menar att om hon skaffar svenskt medborgarskap så tappar hon typ sina rättigheter som thai, stämmer det? Dvs hon menar att hon "blir" som vi svenskar att det krävs visum för henne i Thailand efter 30 dagar osv. Någon som vet menar och kan redogöra och förklara läget med dubbelt medborgarskap? Är det nåt som man bör tänka på innan man söker svenskt medborgarskap?

Tack på förhand och ha en trevlig dag.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Inget förändras med hennes thailändska medborgarskap. Hon behåller sitt pass etc etc och vad jag vet registreras inget i Thailand om att hon är svensk medborgare

När hon reser till Thailand använder hon sitt svenska pass för in- och ut-checkning på Arlanda och sitt thailändska pass för in- och ut-checkning på Suwan

Inget behov av visum eller annat på något av ställena

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det händer inget speciellt med dubbelt medborgarskap annat än att man räknas som svensk i Sverige och som thai i Thailand enligt ländernas eget regelverk.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...