Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways föryngrar


MaiChai

Recommended Posts

http://www.bangkokpost.com/business/economics/30484/thai-seeking-a-younger-image

Nu kommer det att bli mer ögongodis på 11 timmarsflighten. Thai erbjuder sina äldre flygvärdinnor, över 45, ett med thailändska mått fett avgångsvederlag för att sluta. Vilket många verkar ha nappat på. Fast om du är man och över 45 samt jobbar i kabinen på Thai airways får du inga pengar för att sluta. undrar vad Jämo säger om det?

Jag har flugit mycket med thai och har väl inte reflekterat mycket över flygvärdinnornas ålder, är det egentligen en viktig sak?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/business/economics/30484/thai-seeking-a-younger-image

Nu kommer det att bli mer ögongodis på 11 timmarsflighten. Thai erbjuder sina äldre flygvärdinnor, över 45, ett med thailändska mått fett avgångsvederlag för att sluta. Vilket många verkar ha nappat på. Fast om du är man och över 45 samt jobbar i kabinen på Thai airways får du inga pengar för att sluta. undrar vad Jämo säger om det?

Jag har flugit mycket med thai och har väl inte reflekterat mycket över flygvärdinnornas ålder, är det egentligen en viktig sak?

det vore bättre att ha nyare plan än ynger flygvärdinnor / åker till Thailand i premium class snart gissar att samma gamla kärra står där igen, men det blir sista gången jag åker med dom

Link to comment
Dela på andra sajter

det vore bättre att ha nyare plan än ynger flygvärdinnor / åker till Thailand i premium class snart gissar att samma gamla kärra står där igen, men det blir sista gången jag åker med dom

Då kan jag glädja dig, de 747:or som går på skandinavien ska in för 7 års generalrenovering i år och blir då uppgraderade på samma sätt som Thai´s andra 747:or med IFE och liknande. Plus unga flygvärdinnor...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre plan, Snyggare värdinnor...

Vem fan klagar?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Planens renovering/uppgradering har de lovat i flera år men just på Sthlm har det hela tiden förskjutit. Monkey class är ju inte att tänka på att flyga, det är så sunkigt numera. Premium eco har också blivit sämre, men är acceptabelt. Till med en trogen thaikund som jag har börjat snegla på turken och andra bolag..

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom 6 äldsta 747 skall troligtvis bort från flottan men "våra" 747-or blir nog fina när dom har fått ny magsäck.

Skall bli intressant att se om dom fixar att göra iordning 12 747-or på 2 år när dom endast mäktade med att ordna till 2 st 777-or på ett år.

Men den nya chiefen har vi fullt förtroende för, så han fixar nog detta :crazy:

Och lite ögongodis skadar aldrig, lite mer SQ över det hela mottages tacksamt.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Planens renovering/uppgradering har de lovat i flera år men just på Sthlm har det hela tiden förskjutit. Monkey class är ju inte att tänka på att flyga, det är så sunkigt numera. Premium eco har också blivit sämre, men är acceptabelt. Till med en trogen thaikund som jag har börjat snegla på turken och andra bolag..

Inte konstigt att dom kört på så länge dom kunnat, det har ju varit riktigt lönande linjer sen dom började kalla biz för PE.

Sen har väl inte ledningens framtidsplaner varit direkt lysande...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Planens renovering/uppgradering har de lovat i flera år men just på Sthlm har det hela tiden förskjutit. Monkey class är ju inte att tänka på att flyga, det är så sunkigt numera. Premium eco har också blivit sämre, men är acceptabelt. Till med en trogen thaikund som jag har börjat snegla på turken och andra bolag..

Vem fan bryr sig om plastattiraljer.. För 3-4 timmars kortare flygtid så är jag gärna utan skärmar o dyl. Filmer kollar jag på hemma betydligt tidigare än vad som visas på diverse flygbolag, ärligt hubsnyltade :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem fan bryr sig om plastattiraljer.. För 3-4 timmars kortare flygtid så är jag gärna utan skärmar o dyl. Filmer kollar jag på hemma betydligt tidigare än vad som visas på diverse flygbolag, ärligt hubsnyltade :great:

Ja, det var ju uppriktigt... hubsnyltade eller ej så är ju originalet att föredra vad gäller någorlunda intressanta filmer. Den version som visas på flyget är nämligen sannolikt stympad så det passar de minderåriga som sitter i planet...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte så mycket om bestättningens ålder, så länge dom är trevliga och serviceminded, vilket jag alltid upplevt på Thai. Dom borde föryngra planen istället, iaf på CPH-BKK. Herregud vad det sett ut de senaste gångerna på den sträckan. Trasiga säten, kvaddad inredning och femtioelva olika färger och mönster på stolklädslarna osv. Överhuvudtaget känns dom gamla kärrorna - i förhållande till biljettpriserna - väldigt ofräscha. Men det är ju iofs bara inredningen. Så länge fågeln håller sig i luften och kommer fram är jag ändå ändå ganska nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nya i styrelsen också

Thai Airways International executive chairman, Wallop Bhukkanasut, resigned amid allegations that he and his wife evaded excess baggage charges on a flight. Mr Wallop, his wife and an associate loaded 398 kilos of luggage onto a November 14 Thai Airways flight from Japan to Bangkok, and more than 150 kilos of that amount was excess baggage.

Thai Airways Chairman Ampon Kittiampon said the investigating committee, headed by THAI board member Kanit Sangsubhan, would continue its inquiries despite the resignation. The panel is due to deliver its findings on Monday. The investigation would cover all THAI staff involved in the scandal and would reveal those responsible for allowing Mr Wallop to take the excess luggage on board without being charged.

:huh:

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan meddela att även piloterna över 45 kommer att bytas ut mot yngre nyutexaminerade förmågor som genomgått grundkurs i autopilot, holding och SID.

Steward Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen utanför ämnet men ändå...

Är det inte ganska vedertaget att thai får ha överlast? Min ex fru tog alltid med sig extra då hon visste att hennes argument om att thai väger hälften av vad en farang väger skulle ge henne ett visst antal kg "gratis". Jag vet fler thai som överlastar på de beräkningarna så samma last gäller knappast för alla...iallafall inte på Thai airways. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen utanför ämnet men ändå...

Är det inte ganska vedertaget att thai får ha överlast? Min ex fru tog alltid med sig extra då hon visste att hennes argument om att thai väger hälften av vad en farang väger skulle ge henne ett visst antal kg "gratis". Jag vet fler thai som överlastar på de beräkningarna så samma last gäller knappast för alla...iallafall inte på Thai airways. :D

Tycker att på nåt sätt att kroppsvikten borde räknas med. Ska en som väger 50 kg och har med sek 1 kg extra i bagaget behöva betala 300 kr i övervikt men en som väger 150 lg å har med sej 20 kg slipper. Det är ju ändå viktbegränsning av säkerhetsskäl... Vad skulle hända om överviktigas riksförbund bokar resa till Thailand å alla på hela planet väger 100 kg +?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vem fan bryr sig om plastattiraljer.. För 3-4 timmars kortare flygtid så är jag gärna utan skärmar o dyl. Filmer kollar jag på hemma betydligt tidigare än vad som visas på diverse flygbolag, ärligt hubsnyltade great.gif

Vem fan bryr sig om plastattiraljer.. För 3-4 tusen billigare biljett så är jag gärna utan skärmar o dyl. Filmer kollar jag på hemma betydligt tidigare än vad som visas på diverse flygbolag. Ärligt inköpta piratkopior från MBK.

Allvarligare, tycker det är synd att skönhet får gå före yrkeskunskap. Men är erbudandet frivilligt så ska jag inte bli för upprörd. /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna åtgärd vore mer behövlig på SAS. :)

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem fan bryr sig om plastattiraljer.. För 3-4 tusen billigare biljett så är jag gärna utan skärmar o dyl. Filmer kollar jag på hemma betydligt tidigare än vad som visas på diverse flygbolag. Ärligt inköpta piratkopior från MBK.

Allvarligare, tycker det är synd att skönhet får gå före yrkeskunskap. Men är erbudandet frivilligt så ska jag inte bli för upprörd. /mvh

Ja mbfpk, jag uppskattar också erfarenheten hos äldre flygvärdinnor på Thai Airways. Vissa SAS-häxor kan jag dock klara mig utan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte så mycket om bestättningens ålder, så länge dom är trevliga och serviceminded, vilket jag alltid upplevt på Thai. Dom borde föryngra planen istället, iaf på CPH-BKK. Herregud vad det sett ut de senaste gångerna på den sträckan. Trasiga säten, kvaddad inredning och femtioelva olika färger och mönster på stolklädslarna osv. Överhuvudtaget känns dom gamla kärrorna - i förhållande till biljettpriserna - väldigt ofräscha. Men det är ju iofs bara inredningen. Så länge fågeln håller sig i luften och kommer fram är jag ändå ändå ganska nöjd!

Håller med dej Clash.

Det är ju lika jävligt på TG 960 & 961 Bkk - Arn.

Jag har kollat Turkish airlines men jag fick inte ihop det, så det blev snusk-Thai air igen.

Det känns förjäkligt att skriva det här för sevicen på Thai är outstanding, men kärrorna som flyger på Svea är under all kritik.

Fast vafaan de e väl bara att ta en sömntablett och duscha så fort man landar.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ja mbfpk, jag uppskattar också erfarenheten hos äldre flygvärdinnor på Thai Airways. Vissa SAS-häxor kan jag dock klara mig utan.

Herr Chang har talat.

Tja. Jo jag känner igen det där. Jag tror att det att det har med SAS-skandinaviska serviceattityd att göra som jag uppfattar som: 'Kunderna-ska-betjänas-som-en-jämbördigt-med-personalen'. När man betjänas av en en yngre tjej så känns det i bästa fall lite klämkäkt, men från en äldre eller jämnårig person upplevs det som lite mässande.

men i mitt svar försökte jag tänka lite längre. Tänk om man själv vid en viss ålder inte längre ska bedömas för sin yrkeskompetens utan på andra premisser?

:)

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Jo jag känner igen det där. Jag tror att det att det har med SAS-skandinaviska serviceattityd att göra som jag uppfattar som: 'Kunderna-ska-betjänas-som-en-jämbördigt-med-personalen'. När man betjänas av en en yngre tjej så känns det i bästa fall lite klämkäkt, men från en äldre eller jämnårig person upplevs det som lite mässande.

men i mitt svar försökte jag tänka lite längre. Tänk om man själv vid en viss ålder inte längre ska bedömas för sin yrkeskompetens utan på andra premisser?

:)

mvh

Javisst, för egen del bryr jag mig inte om hur gammal servicepersonalen är, det enda jag fäster vikt vid är vad jag får för service. Det är för all del lite deprimerande om någon anser att det viktigaste är att dom ska vara unga och attraktiva.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Servera och tala i mic kan alla lära sig oavsett ålder (+16) Vad som är viktigt är hur de reagerar i nödläge. En äldre dam som aldrig har varit med om någon nödsituation är troligtvis inte bättre skickad än en yngre. Allt har med personliga egenskaper att göra. För ett antal år sedan var min svägerska som är flygvärdinna på Lot med om ett bombhot över atlanten på väg till NY. De gick ned på 3000 fot och nödlandade i Newfoundland. Hälften av cabinpersonalen på den resan fick sparken eller valde att sluta efter den resan och alla dessa hörde till de äldsta. Någon hade låst in sig på toaletten och andra blev apatiska. (Svägerskan blev befordrad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Servera och tala i mic kan alla lära sig oavsett ålder (+16) Vad som är viktigt är hur de reagerar i nödläge. En äldre dam som aldrig har varit med om någon nödsituation är troligtvis inte bättre skickad än en yngre. Allt har med personliga egenskaper att göra. För ett antal år sedan var min svägerska som är flygvärdinna på Lot med om ett bombhot över atlanten på väg till NY. De gick ned på 3000 fot och nödlandade i Newfoundland. Hälften av cabinpersonalen på den resan fick sparken eller valde att sluta efter den resan och alla dessa hörde till de äldsta. Någon hade låst in sig på toaletten och andra blev apatiska. (Svägerskan blev befordrad)

Hur du själv eller någon annan reagerar i en verklig nödsituation kan man aldrig veta i förväg. Att öva på olika situationer ett flertal tillfällen kan ge ett invant mönster som man nästan kan upprepa i sömnen. Men verkligheten är något annat.

När jag gjorde lumpen blev jag också utbildad till sjukvårdsman och en bit in i grundutbildningen fick vi vara med i en realistisk övningsolycka. Några klarade då inte av att se det fejkade blodet, andra klarade inte av de skrikande människorna och de drabbades av handlingsförlamning. Några av dem hoppade av och andra tog lärdom och klarade det betydligt bättre nästa gång.

Vi fick efteråt skriva ner en motivation till vårat handlande i de situationer vi hamnat i och sedan jämfördes det med vad rapportörerna sett. Den första jag stötte på hade blod i hela ansiktet och ner på bröstet och satt och skrek rakt ut som en galning och jag kände att enbart skriket höll på att göra mig vansinnig. Jag gav honom en ordentlig hurring och han tystnade tvärt. Då var det bara att plåstra om honom och gå vidare.

Min motivering till det var att enligt ABC-principen (Andning, Blödning, Chock) så hade han inga problem med andningen eftersom han kunde skrika så förbannat. Blödningen kom från ett jack i pannan som orsakar en liten men inte livshotande blödning och hade jag inte gett honom örfilen så fanns det en viss risk för att han skulle gå in i chocktillstånd.

Jag fick beröm för mitt agerande även av löjtnanten som jag gett en örfil. Han tillhörde inte vårat kompani och jag hade inte sett honom tidigare. Då kanske jag hade handlat annorlunda.

Men trots att jag och säkert många andra har en liknande utbildning så kan jag inte med säkerhet veta hur man kommer att agera i en verklig situation. Jag hoppas ju hela tiden att slippa hamna i en liknande situation men man kan aldrig veta vem som kan behålla lugnet och vem som tappar fattningen.

Risken med att öva för mycket är att det till slut blir en rutin och när det sedan händer något som bryter rutinen så välts allt man lärt sig överända. Erfarenhet från riktiga händelser är det enda sättet att få veta om man klarar av att vara lugn och om man har den erfarenheten så spelar åldern ingen roll.

Vad gäller flygvärdinnors ålder så spelar det inte mig någon roll. Är de bara trevliga och duktiga på sitt jobb räcker det för mig. Ögongodis är alltid kul men helt oviktigt i en flygkabin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Servera och tala i mic kan alla lära sig oavsett ålder (+16) Vad som är viktigt är hur de reagerar i nödläge. En äldre dam som aldrig har varit med om någon nödsituation är troligtvis inte bättre skickad än en yngre. Allt har med personliga egenskaper att göra. För ett antal år sedan var min svägerska som är flygvärdinna på Lot med om ett bombhot över atlanten på väg till NY. De gick ned på 3000 fot och nödlandade i Newfoundland. Hälften av cabinpersonalen på den resan fick sparken eller valde att sluta efter den resan och alla dessa hörde till de äldsta. Någon hade låst in sig på toaletten och andra blev apatiska. (Svägerskan blev befordrad)

Tja, nödsituation är ju ett speciellt läge som alla kanske inte varit med om. Men du kan väl inte förneka att det är mer sannolikt att äldre personal har varit med om det någon gång, och då fått vissa erfarenheter hur man ska agera?

Dessutom är min erfarenhet att personal med lång erfarenhet förstår mycket bättre hur farang tänker. Vilket är värt en hel del.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då visst kan ålder ha sin inverkan under förutsättning att man har varit med om något "skarpt" tidigare. Men cabinpersonal är bara människor och ju äldre en människa blir desto "fjolligare" blir hon.(Ödet och 1 gång kan man överleva men inte 2). Har varit med om 3 "tillbud" med Thai under alla år. Första gången var en "aborted takeoff" i Manila. Vi lyckades stanna men vissa flygvärdinnor blev väldigt upprörda och kastade hela cognacsflaskor på passagerarna när de bad om något att dricka. (Vi var tvungna att sitta kvar i planet tills de hade släckt och kylt brinnande bromsar och hjul.) Andra gången var för knske 8 år sedan från BKK med 747 till Sthlm. Vi hade precis startat och det var molnfritt med hela staden upplyst under oss Jag såg en stor utomhusrestaurant och efter ett tag dök den upp igen på samma höjd. Likaså 3:e och 4:e gången. Samma höjd. Då kom meddelande från cockpit att vi var tvungna att återvända p g a tekniska problem men att vi skulle flyga ut över havet för att dumpa bränsle. Efter en timme gick vi in för landning. Jag tittade hela tiden på cabinpersonalen och de rörde inte en min till tecken på oro. När vi landade åkte brandkår, katastrofvagnar och ambulanser parallellt med oss. Eftersom jag är pilot så stannade jag kvar lite i planet och frågade vad som hade hänt. De sade att de inte hade fått signal på att stället var uppe och låst. Värsta som konde ha hänt var således ett vikande ställ med buklandning som följd (kul). Därav räddningsbilarna. Personalen var hela tiden kolugn. Kanske de visste lika lite som passagerarna?? Allt gick bra. Medan vi cirklade runt och väntade på landning fick vi upplysningar om att ett nytt likadant flygplan höll på att göras i ordning till oss och vi skulle få behålla våra platser. Mat och bagage skulle bara flyttas över så vi skulle få vänta ca 20-30 min i terminalen. När vi kom ombord var det ny besättning. 3:e gången var för 2 år sedan. 747 från BKK till Puk. Han försökte landa i mörker i regnstorm. Jag satt vid fönstret framför vingen och förstod på ett tidigt stadium att det skulle misslyckas. När han drog på så sjönk vi igenom och jag trodde att vi skulle slå i backen. Vi klarade oss men det kan inte ha varit med många meter. Vi flög tre varv runt ön och sedan blev det en perfekt "smörlandning". Personalen var kolugn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara kolugn utåt sett är väl något som all flygpersonal får inpräntat i sig från första början?

Oavsett vad man känner inombords.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...