Jump to content
IGNORERAD

Blöt mobil


UglyFarang

Recommended Posts

Jag råkade tappa den privata mobilen idag och troligtvis så blev den lite för blöt så den kommer knappast att funka igen.


Jag behöver en ganska basic mobil och har tänkt mej max 2000:-, vilka är vettiga i den prisklassen?


Tanken är att det blir en drönare i vinter så den ska funka till detta också.


Jag använder inte internet speciellt mycket i min privata mobil så att satsa på 5G känns lite onödigt.


Är trådlös laddning vettigt att ha?


Dubbla SIM är ett måste, bra kamera är också ett önskemål.


Hur mycket internt minne ska man satsa på och är det bra att ha möjlighet att sätta i ett separat minneskort.


Jag har gjort några sök på nätet och Motorola har en del som verkar ok, är de vettiga? 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev evert 1:

 

Bra pris och 12 månaders garanti men tyvärr en genomgången begagnad, jag gissar att en ny är säkrare för jag vet hur mina egna behandlas.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft Motorola i flera år nu och trivs bra med dom. En anledning att jag började med dom var att dom är kända för att inte ha så mycket förinstallerad skit (som inte kan tas bort) som en del andra mobiler.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för många år sedan lyckats torka ur en blöt mobil genom att lägga den i rislådan ett par dagar.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag har för många år sedan lyckats torka ur en blöt mobil genom att lägga den i rislådan ett par dagar.

Bättre att lägga den på t.ex. ett element eller i solen. Ris gör noll nytta då det inte är fuktabsorberande. Kan isåfall lika bra lägga den i en påse med pasta 😄

Ändrades av uptoyou
  • Ge karma 4

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Bättre att lägga den på t.ex. ett element eller i solen. Ris gör noll nytta då det inte är fuktabsorberande. Kan isåfall lika bra lägga den i en påse med pasta 😄

Så det är därför en del har ris i saltkar. 

 

Undrar varför folk ens försöker koka ris då dom inte suger upp vatten.

 

 

  • Ge karma 3
  • Haha 5
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Bättre att lägga den på t.ex. ett element eller i solen. Ris gör noll nytta då det inte är fuktabsorberande. Kan isåfall lika bra lägga den i en påse med pasta 😄

Visst är väl ris fuktabsorberande? Därför man har ris i saltströare mm. Själv har jag ris i min plastburk med rödbetspulver, håller borta fukt så att det inte klumpar ihop........ 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten och elektronik är en dålig kombination. 

Speciellt om elektroniken är spänningssatt, vilket är svårt att helt undvika i telefoner med inbyggt batteri. 

 

Ett trick var tidigare att lägga i etanol (t-sprit, spolarvätska) 

Etanol leder inte ström som vatten. 

på så sätt skölja ut/ späda ut vatten med sprit. 

Sedan torka. 

varmluftsugn 50 grader över natten. 

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

Så det är därför en del har ris i saltkar. 

 

Undrar varför folk ens försöker koka ris då dom inte suger upp vatten.

 

 

Ris i saltkaret är för att saltet inte ska klumpa sig.

Ris i kokande vatten är något helt annan.

  • Ge karma 1

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev uptoyou:

Ris i saltkaret är för att saltet inte ska klumpa sig.

Ris i kokande vatten är något helt annan.

Samma klass som Janne när det kommer till naturvetenskap. 

 

Dvs kunskap om den värld du lever i. 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

Vatten och elektronik är en dålig kombination. 

Speciellt om elektroniken är spänningssatt, vilket är svårt att helt undvika i telefoner med inbyggt batteri. 

 

Ett trick var tidigare att lägga i etanol (t-sprit, spolarvätska) 

Etanol leder inte ström som vatten. 

på så sätt skölja ut/ späda ut vatten med sprit. 

Sedan torka. 

varmluftsugn 50 grader över natten. 

 

 

Det är precis så man tar hand om en telefon som hamnat i vatten.

Det bästa är att öppna upp telefonen om det går?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev biker:

Visst är väl ris fuktabsorberande? Därför man har ris i saltströare mm. Själv har jag ris i min plastburk med rödbetspulver, håller borta fukt så att det inte klumpar ihop........ 

Riset sköljer eller blötlägger man för att få bort stärkelse (och smuts), inte för att det ska absorbera vatten.

Ändrades av uptoyou
  • Ge karma 1

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tallviking:

Kan rekommendera Xiaomi:s telefoner. Väldigt bra kameror

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609237

 

 

Instämmer med vikingen, Reme Note 12 är massor av telefon för en bra peng.

 

Jag är inne på min andra nu, den första överlevde inte Songkran trots att jag hade den i ett sånt där vattentätt fodral. Jag tyckte det var konstigt, men min tjej vände upp och ner på fodralet och hällde ut nån deciliter vatten och sa det är väl inte konstigt att din telefonen inte funkar.

Ändrades av apknug
  • Ge karma 1
  • Haha 3
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag har haft Motorola i flera år nu och trivs bra med dom. En anledning att jag började med dom var att dom är kända för att inte ha så mycket förinstallerad skit (som inte kan tas bort) som en del andra mobiler.

 

Jag ska jämföra lite innan jag handlar, någon med samma prestanda som den TV tipsade om.

 

15 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag har för många år sedan lyckats torka ur en blöt mobil genom att lägga den i rislådan ett par dagar.

 

Min första tanke var att stoppa den i en plastbytta med påsar med absorberingsmedel i typ luftslukare/Torrbollen men jag lade den i en gallerlåda i en klädkammare med min bästa avfuktare på kontinuerlig drift precis under så att luftströmmen blåser på mobilen hela tiden.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag badade i fågelbadet med min iPhone i Mexico, så la jag skiten i säkfacket. Efter 3 dagar så studsade den igång, ifs så fick kameran spel men en ny mobil på försäkringen och lyckades ladda upp de bilder som fanns i den.

Nu kört senaste Samsung Ultra å klockor utan problem.

 

De kan man bada med

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gjorde jag när jag badade men telefonen. Öppna så mycket som möglikt, använd elektronikspray, spraya in där man kommer åt, blås försiktigt med en hårtork, värmepistol

Det gäller att få bort så mycket vattan som möjligt, bad vatten är inte rent blir beläggningar 

på kontaktytor, lägg den på tork på typ element, i några dygn. Vanligt grillkol drar åt sej

fukt också

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gjorde jag när jag badade med telefonen. Steg upp när var klar, tog en kall öl, torkade av skärmen lite(inget mögel på den) och slösurfade en stund.

Naturligtvis iPhone, då slipper man ju oroa sig 🙂

  • Haha 6

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

Så här gjorde jag när jag badade med telefonen. Steg upp när var klar, tog en kall öl, torkade av skärmen lite(inget mögel på den) och slösurfade en stund.

Naturligtvis iPhone, då slipper man ju oroa sig 🙂

 

Vilken iPhone kan man bada med utan att den tar skada av det?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Vilken iPhone kan man bada med utan att den tar skada av det?

Från och med 14 helt vattentäta tror jag....

Google:

"iPhone 14, iPhone 14 pro, iPhone 14 Max, iPhone 14 pro Max döms som IP68 och räknas som vattenresistent iPhone 11 Pro och 11 Pro Max har IP68-klass. Enligt Apple tål dessa enheter ett djup på upp till 4 meter i 30 minuter. IPhone XS och XS Max kommer på nära håll med en IP68-klassning."

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Från och med 14 helt vattentäta tror jag....

Google:

"iPhone 14, iPhone 14 pro, iPhone 14 Max, iPhone 14 pro Max döms som IP68 och räknas som vattenresistent iPhone 11 Pro och 11 Pro Max har IP68-klass. Enligt Apple tål dessa enheter ett djup på upp till 4 meter i 30 minuter. IPhone XS och XS Max kommer på nära håll med en IP68-klassning."

 

Det är inget jag skulle lägga privata pengar på men IT har jagat mej om att byta ut min drygt 4 år gamla jobblur och jag har inte kollat vad som finns på den dyra nivån, jag har hållit mej till Samsung där hittills.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör privat Samsung Galaxy S23 Ultra och den har IP68. Så den går att ha i vatten en liten tid. På jobbet slängde jag in min iPhöööön och kör nu en Galaxy Flip, perfekt i fickan.

 

Lättare också att man kan använda samma köpta appar.

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hämtade min dränkta mobil efter 5 dygn i torken och den har troligen fått ett rejält hjärtstillestånd och avlidit.

Jag tycker att det känns lite konstigt att en modern mobil inte tåler lite vatten, det sitter ju SIM-kort i dem.....image.png.a489ced80b00dce7b9b7c7bcba08b6a2.png 

 

Det får bli en kort dag imorgon och svänga in och köpa en ny på vägen hem.

Ändrades av UglyFarang
  • Haha 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-10-10 at 21:08, skrev UglyFarang:

 

Det är inget jag skulle lägga privata pengar på men IT har jagat mej om att byta ut min drygt 4 år gamla jobblur och jag har inte kollat vad som finns på den dyra nivån, jag har hållit mej till Samsung där hittills.

Kolla in denna Motorola, bra skärm, bra processor bra batteri o laddning ok kamera och det till endast 1 495 kr!

 

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/motorola-mobil/motorola-g52-4128gb-titanium-black/1028906.9048/?gclid=Cj0KCQjw1aOpBhCOARIsACXYv-dflF5LefTvj5rr6CtB7iE9VLKOzjuOWAibhAVPfobc8PQQmIRqdswaAkAnEALw_wcB

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...