Jump to content
IGNORERAD

Nu har hustrun ställt till det!


lasseiudon

Recommended Posts

Hustrun blev nyligen bestulen på sin gamla telefon och utan att rådfråga mig eller någon annan rusar hon ut och köper en ny.
Nu ville hon ha en Iphone 14 och går till Mediamarkt, som hon tror är billiga, och som just övertagits av Power (från Norge?).
Vet inte vilka som är värst, säljarna i telebutiker eller bilhandlare men hon kommer hem med en Iphone 14 som kostar ca. 1.000 kr mer än vad man kan hitta på nätet, till detta har hon köpt deras värdelösa Trygghetsförsäkring, 1.500 kr och som grädde på moset tecknat ett familjeabonnemang på Telia för 3 personer.
Det är familjepaketet jag undrar över.
Familjepaketet visar sig vara 3 st Halebop Combo 50 GB, bundet i 24 månader och 199 kronor i månaden för vart och ett. Är detta Telias familjeabonnemang?
Hon tecknar för sig själv och 2 barn, nu visar det sig att båda barnen redan sitter med bundna abonnemang och alltså inte kan/vill flytta sina gamla telefonnummer. Det ena barnet är myndigt och har sitt eget abonnemang!
Nu den stora frågan, kan hon ångra detta köp av abonnemang och vad skall man skylla på då? Vad jag förstår har man ingen ångerrätt när man varit inne i en butik och gjort upp affären där. Som sagt hustrun är invandrare och halvdålig i svenska och naturligtvis urdålig i svensk köplag, kan det vara en ursäkt?
Överlämningsdatum till nya abonnemangen blir 2023-09-14, barnen vill som sagt inte byta, skall hon ändå tvingas betala för dessa abonnemang som inte kommer att användas?
Finns någon väg ur det här?
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Hustrun blev nyligen bestulen på sin gamla telefon och utan att rådfråga mig eller någon annan rusar hon ut och köper en ny.
Nu ville hon ha en Iphone 14 och går till Mediamarkt, som hon tror är billiga, och som just övertagits av Power (från Norge?).
Vet inte vilka som är värst, säljarna i telebutiker eller bilhandlare men hon kommer hem med en Iphone 14 som kostar ca. 1.000 kr mer än vad man kan hitta på nätet, till detta har hon köpt deras värdelösa Trygghetsförsäkring, 1.500 kr och som grädde på moset tecknat ett familjeabonnemang på Telia för 3 personer.
Det är familjepaketet jag undrar över.
Familjepaketet visar sig vara 3 st Halebop Combo 50 GB, bundet i 24 månader och 199 kronor i månaden för vart och ett. Är detta Telias familjeabonnemang?
Hon tecknar för sig själv och 2 barn, nu visar det sig att båda barnen redan sitter med bundna abonnemang och alltså inte kan/vill flytta sina gamla telefonnummer. Det ena barnet är myndigt och har sitt eget abonnemang!
Nu den stora frågan, kan hon ångra detta köp av abonnemang och vad skall man skylla på då? Vad jag förstår har man ingen ångerrätt när man varit inne i en butik och gjort upp affären där. Som sagt hustrun är invandrare och halvdålig i svenska och naturligtvis urdålig i svensk köplag, kan det vara en ursäkt?
Överlämningsdatum till nya abonnemangen blir 2023-09-14, barnen vill som sagt inte byta, skall hon ändå tvingas betala för dessa abonnemang som inte kommer att användas?
Finns någon väg ur det här?
 

Kostar inget att försöka få köpet hävd

(Som sagt hustrun är invandrare och halvdålig i svenska och naturligtvis urdålig i svensk köplag, kan det vara en ursäkt?)

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Lucky:

Man har väl alltid en tid på sig att ångra sig? Kolla avtalet.

Ja, vanligt med öppet köp nuförtiden. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev rolba:

Ja, vanligt med öppet köp nuförtiden. 

 

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienartiklar, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning. Ångerrätt enligt konsumentköplagen gäller inte försäljning till företag.

 

https://kundservice.mediamarkt.se/app/answers/list/c/2239

 

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienartiklar, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning. Ångerrätt enligt konsumentköplagen gäller inte försäljning till företag.

 

https://kundservice.mediamarkt.se/app/answers/list/c/2239

 

 

Ok. Trodde det bara var kallingar som var undantagna.

Då är nog enklaste alternativet att byta kärring. 😎

  • Haha 15
Link to comment
Dela på andra sajter

Elgigantens säljare lyckades göra något liknande...

 

Elgiganten och dess säljare ville dock ha en nöjd kund och ändrade alla "fel" så att jag som kund var nöjd efter mitt besök att rätta till

 

Enis

  • Ge karma 4

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gick det:

Ringde kundtjänst på Telia, det var dom som skickat ut brev med rubriken "Tack för att du har valt byta ditt mobila abonnemang till Telia". Kom fram ganska fort men sen vart det tvärstopp, ni har inga abonnemang här! Men vad är det för brev ni skickar ut då?? Efter mycket letande hos Telia kom dom fram till att det måste vara Halebop som var vår nya leverantör. Jaha och vad har dom för telefonnummer? Svar, dom kan du inte ringa till utan du måste använda dator och fråga i deras Chatt Support!

Vad är det för jävla telefonbolag som inte har telefoner??

In på datorn och vidare till Halebop och lyckades så småningom hitta deras Chat Support och komma igång med den efter ett tag. Den fungerade faktiskt bra fast att sitta och Chatta via tangentbord är jobbigt. 

Allting löste sig: Det ena bundna abonnemanget tillhörde en vuxen dotter som hade eget abonnemang och det kunde min fru inte råda över så det plockades bort direkt. Sonens bundna abonnemang varade i ytterligare 2,5 månader men där flyttade Halebop bara fram startdatum så då löste det sig också.

Sista problemet var att vi hade fått sammanlagt 4 nya simkort men vilken SIM som hörde till vilket telefonnummer framgick inte alls men Halebop kunde så småningom producera en lista med vilket IMEI-nummer som hörde till vilket telefonnummer.

Bra Support med andra ord men att Chatta var jobbigt.

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Så här gick det:

Ringde kundtjänst på Telia, det var dom som skickat ut brev med rubriken "Tack för att du har valt byta ditt mobila abonnemang till Telia". Kom fram ganska fort men sen vart det tvärstopp, ni har inga abonnemang här! Men vad är det för brev ni skickar ut då?? Efter mycket letande hos Telia kom dom fram till att det måste vara Halebop som var vår nya leverantör. Jaha och vad har dom för telefonnummer? Svar, dom kan du inte ringa till utan du måste använda dator och fråga i deras Chatt Support!

Vad är det för jävla telefonbolag som inte har telefoner??

In på datorn och vidare till Halebop och lyckades så småningom hitta deras Chat Support och komma igång med den efter ett tag. Den fungerade faktiskt bra fast att sitta och Chatta via tangentbord är jobbigt. 

Allting löste sig: Det ena bundna abonnemanget tillhörde en vuxen dotter som hade eget abonnemang och det kunde min fru inte råda över så det plockades bort direkt. Sonens bundna abonnemang varade i ytterligare 2,5 månader men där flyttade Halebop bara fram startdatum så då löste det sig också.

Sista problemet var att vi hade fått sammanlagt 4 nya simkort men vilken SIM som hörde till vilket telefonnummer framgick inte alls men Halebop kunde så småningom producera en lista med vilket IMEI-nummer som hörde till vilket telefonnummer.

Bra Support med andra ord men att Chatta var jobbigt.

 

Tänk dig var vi är om säg 10 år från nu!

  • Ge karma 3
  • Haha 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev audirs2:

Tänk dig var vi är om säg 10 år från nu!

Längtar redan. Då chattar telefonerna med varandra och löser problemen utan att vi behöver bry oss.

 

  • Ge karma 2
  • Haha 3
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-29 at 09:57, skrev lasseiudon:

Så här gick det:

Ringde kundtjänst på Telia, det var dom som skickat ut brev med rubriken "Tack för att du har valt byta ditt mobila abonnemang till Telia". Kom fram ganska fort men sen vart det tvärstopp, ni har inga abonnemang här! Men vad är det för brev ni skickar ut då?? Efter mycket letande hos Telia kom dom fram till att det måste vara Halebop som var vår nya leverantör. Jaha och vad har dom för telefonnummer? Svar, dom kan du inte ringa till utan du måste använda dator och fråga i deras Chatt Support!

Vad är det för jävla telefonbolag som inte har telefoner??

In på datorn och vidare till Halebop och lyckades så småningom hitta deras Chat Support och komma igång med den efter ett tag. Den fungerade faktiskt bra fast att sitta och Chatta via tangentbord är jobbigt. 

Allting löste sig: Det ena bundna abonnemanget tillhörde en vuxen dotter som hade eget abonnemang och det kunde min fru inte råda över så det plockades bort direkt. Sonens bundna abonnemang varade i ytterligare 2,5 månader men där flyttade Halebop bara fram startdatum så då löste det sig också.

Sista problemet var att vi hade fått sammanlagt 4 nya simkort men vilken SIM som hörde till vilket telefonnummer framgick inte alls men Halebop kunde så småningom producera en lista med vilket IMEI-nummer som hörde till vilket telefonnummer.

Bra Support med andra ord men att Chatta var jobbigt.

 

Du kan ju chatta här utan problem, Sen en fråga är inte du med i problemet att din 

fru inte kan, förstår svenska,varför hjälpte du henne inte med en ny telefon

  • Minus 2
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Du kan ju chatta här utan problem, Sen en fråga är inte du med i problemet att din 

fru inte kan, förstår svenska,varför hjälpte du henne inte med en ny telefon

Vad var det du inte förstod av denna text?

"Hustrun blev nyligen bestulen på sin gamla telefon och utan att rådfråga mig eller någon annan rusar hon ut och köper en ny"

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 5
  • Haha 5

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...