Jump to content
IGNORERAD

Åka till Kina utan visum


Nicholas

Recommended Posts

(Ska inte spamma Atom-tråden med detta.)

 

Det funkar numera. 

 

Man får (om man gör rätt) ett temporary visa på 144 timmar vid ankomst. 

 

Kostnad 0kr.

 

Det funkar jättebra vid ankomst till Kina, tydligt skyltat hur man ska gå till en speciell desk för detta. 

 

Däremot funkade det mindre bra för personalen som ska checka in på Arlanda att förstå detta. 

Dom vägrade låta mig flyga hela vägen på samma incheckning. 

 

 

Så fick "kliva ur" på suvvan och checka in igen. 

 

Som tur var fanns det tid till det. 

 

Det betyder att man spontant kan åka till Kina, så länge som man håller sig under 144 timmar. 

Ganska praktiskt om man vill åka med kort varsel. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

(Ska inte spamma Atom-tråden med detta.)

 

Det funkar numera. 

 

Man får (om man gör rätt) ett temporary visa på 144 timmar vid ankomst. 

 

Kostnad 0kr.

 

Det funkar jättebra vid ankomst till Kina, tydligt skyltat hur man ska gå till en speciell desk för detta. 

 

Däremot funkade det mindre bra för personalen som ska checka in på Arlanda att förstå detta. 

Dom vägrade låta mig flyga hela vägen på samma incheckning. 

 

 

Så fick "kliva ur" på suvvan och checka in igen. 

 

Som tur var fanns det tid till det. 

 

Det betyder att man spontant kan åka till Kina, så länge som man håller sig under 144 timmar. 

Ganska praktiskt om man vill åka med kort varsel. 

 

Någon typ av transitvisa?

Såg en youtuber som torska på det där, hotellet som han var tvungen att ha förbokat hade missat i något.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Någon typ av transitvisa?

Såg en youtuber som torska på det där, hotellet som han var tvungen att ha förbokat hade missat i något.

 

 

Det kallas även transit-visa. 

 

Hotel bokning måste finnas. 

Utresa måste ske från annat ställe än där du kommer in. 

 

Inresa måste ske på ett ställe som har denna tjänst. 

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

Det kallas även transit-visa. 

 

Hotel bokning måste finnas. 

Utresa måste ske från annat ställe än där du kommer in. 

 

Inresa måste ske på ett ställe som har denna tjänst. 

 

 

 

 

Där har du väl fel. Utresan får göras från samma flygplats du ankom till men utresan måste gå

till ett tredje land.

Ex. BKK-PVG-MNL är ok men BKK-PVG SHA-BKK inte är godkänt.

 

https://www.china-briefing.com/news/china-resumes-144-hour-visa-free-transit-policy-for-foreigners-who-can-apply/

 

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Broskan:

 

Där har du väl fel. Utresan får göras från samma flygplats du ankom till men utresan måste gå

till ett tredje land.

Ex. BKK-PVG-MNL är ok men BKK-PVG SHA-BKK inte är godkänt.

 

https://www.china-briefing.com/news/china-resumes-144-hour-visa-free-transit-policy-for-foreigners-who-can-apply/

 

 

Ja, 

 

I mitt fall så åker jag ut via Hongkong, och trots att det tillhör Kina numera så är det special med det med, för vart du åker när du åker från HK bryr dom sig inte om. 

 

Dvs jag åker tillbaka till BKK men från HK. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ja, 

 

I mitt fall så åker jag ut via Hongkong, och trots att det tillhör Kina numera så är det special med det med, för vart du åker när du åker från HK bryr dom sig inte om. 

 

Dvs jag åker tillbaka till BKK men från HK. 

 

 

Menar  du att du fick ett transitvisa på en  biljett när du anlände som var BKK-PEK med en returbiljett som är PEK-HKG-BKK? Eller att du har två separata biljetter på returen, först PEK-HKG och sedan en  HKG-BKK?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Menar  du att du fick ett transitvisa på en  biljett när du anlände som var BKK-PEK med en returbiljett som är PEK-HKG-BKK? Eller att du har två separata biljetter på returen, först PEK-HKG och sedan en  HKG-BKK?

Jag åker båt till HKG. 

 

Och vid immigration så betraktar dom att jag har en biljett som tar mig till HKG som att jag lämnat landet där. 

Landet mittemellan, typ. 

 

Peking har jag aldrig varit i denna gång. 

 

Jag flög TG668 till Guangzhou. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-06 at 21:03, skrev Nicholas:

(Ska inte spamma Atom-tråden med detta.)

 

Det funkar numera. 

 

Man får (om man gör rätt) ett temporary visa på 144 timmar vid ankomst. 

 

Kostnad 0kr.

 

Det funkar jättebra vid ankomst till Kina, tydligt skyltat hur man ska gå till en speciell desk för detta. 

 

Däremot funkade det mindre bra för personalen som ska checka in på Arlanda att förstå detta. 

Dom vägrade låta mig flyga hela vägen på samma incheckning. 

 

 

Så fick "kliva ur" på suvvan och checka in igen. 

 

Som tur var fanns det tid till det. 

 

Det betyder att man spontant kan åka till Kina, så länge som man håller sig under 144 timmar. 

Ganska praktiskt om man vill åka med kort varsel. 

 


Transitvisument kan vara bra om man åker för en kort sightseeing eller en mässa, men det har också många begränsningar. 
 

Det lämpar sig bäst för Guangzhou då det gäller hela provinsen och i Guangzhou’s fall så innebär det Guangdong med storstäder som Shenzhen, Foshan etc. För Shanghai och Peking blir det mer komplicerat då de är sina egna provinser och man inte kan åka någonstans. 2019 hade vår ekonomichef missat att hennes Kinavisum gått ut så hon körde på detta visum. Redan när hon skulle ta tåget till Suzhou så sket det sig så vi fick skicka en taxi då hon inte fick köpa en biljett. När hon skulle checka in på hotellet så sket det sig igen och jag fick boka två rum i mitt namn efter många turer.

 

Att man också måste flyga ut till tredje land gör att det bara fungerar i specifika fall. Vet man precis vad man vill, och man inte ska någonstans, kan det dock vara bra.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...