Jump to content
IGNORERAD

Nytt pass i utlandet rapporteras till Skatteverket?


Esspe

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Men vad händer om man blir utskriven? Att man bara får rösta i kommunalvalet, inte kan förnya sitt körkort vet jag men nåt mer ? Nu är det den svenska sjukvården jag tänker mest på. Operationer osv.

Här i länken nedan kan du läsa det viktiga.

https://www.1177.se/Ostergotland/sa-fungerar-varden/vard-om-du-kommer-fran-ett-annat-land/vard-i-sverige-om-du-ar-utlandssvensk/

 

"Du som bor i något annat land behöver inte betala hela kostnaden för vården själv. Men du måste söka vården i den region som du var folkbokförd i när du flyttade från Sverige. Hur mycket du får betala kan vara olika mellan regionerna.

Du får betala hela kostnaden själv om du söker vård i en annan region än den du var folkbokförd i när du flyttade från Sverige.

Du behöver ett svenskt pass när du söker vård utanför EU för att visa att du är svensk medborgare."

 

Du har också rätt till fri akutvård i hela Sverige.

1 timme sedan, skrev Elmeri:

Man får betala för sin sjukvård precis som vilken turist när man e utskriven...

Nä....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    14

  • Surin P3

    10

  • Soengsang

    7

  • Esspe

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kanske lätt att Googla men är det skillnad i priset på planerat vård och akut vård om man är utskriven i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev pust:

Men frågan är kan dom skriva ut en,om man har näringsfastigheter ?

Naturligtvis kan de det, grundregeln är solklar, du ska vara skriven där du tillbringar din mesta dygnsvila....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev pust:

Men frågan är kan dom skriva ut en,om man har näringsfastigheter ?

Du slipper inte skatta för dem i alla fall....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis kan de det, grundregeln är solklar, du ska vara skriven där du tillbringar din mesta dygnsvila....

180 dagar där går gränsen....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Elmeri:

180 dagar där går gränsen....

Nej, är du utskriven så är du utskriven, inga dagar räknas då hit eller dit!

Du har rätt till planerad vård i det landsting där du sist var skriven, dock oftast mot den högsta patientavgiften, men kan variera där mellan de olika landstingen.

Akut vård har du rätt till i hela landet, har jag själv "utnyttjat" utan problem.

Läs i länken jag bifogade ovan från 1177, står klart och tydligt där vad som gäller.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-18 at 04:37, skrev Surin P3:

 

Det handlar inte om S eller M.

Det handlar om makt. Hela politikerträsket är en och samma organisation. Och i dag, helt separerad från "vanliga människor".

 

Deras mål i många länder är att få så många som möjligt beroende av staten. Och det ser man tydligt om du tittar på hur snedvridet systemet är med skatter vs bidrag.

Staten tar så mycket de kan och portionerar ut bidrag där de anser att det passar. Medborgarlön är väl det ultimata för staten. 

Kallades kommunism förut, men har fått ett finare namn nu.

Och förstår man inte att orden kommunism/solidaritet/jämlikhet aldrig handlat om att alla ska vara lika, utan om att "de som vet vad som är bäst för dig"-elitens makt över massorna, så har man tänkt för lite igen. Eller bara är nöjd i sin djupa naivitet. Inget fel i det egentligen. Bara njut vidare.

Du gillar ju också makt eller hur, du bestämmer vilka som får skriva på MPR du

är envåldshärskare där eller hur. Samma som politiker Jag bestämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Amigo:

Att kalla invandring för befolkningsutbyte och experiment visar på okunskap och fördomar.  Låt inte Åkesson och kompani lura dig att tro något annat.

Fast ett folkutbyte är ju vad det leder till om man fortsätter med en obegränsad invandrare och så länge som det inte finns något facit på vad det leder till så är det väl ett experiment. Ser man inte det så är det väl som att sticka huvudet i sanden.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Här är lite mer info om vad som gäller för folkbokföring som jag inte tror varit uppe i tråden än.

 

image.png.1dd08d8a0b0a26d5dc77fd62dbb520b6.png

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Här är lite mer info om vad som gäller för folkbokföring som jag inte tror varit uppe i tråden än.

 

image.png.1dd08d8a0b0a26d5dc77fd62dbb520b6.png

 

Och kontaktar du dom, som jagar gjorde för ett par år sen, så får du svaret att det är en bedömningsfråga. Något rakt svar gick inte att få.

 

Det finns en annan passus också som säger att om du beräknar att vara utomlands mer än ett år så ska du ändra folkbokföringen. Personligen tror jag att bostaden spelar stor roll.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
14 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Och kontaktar du dom, som jagar gjorde för ett par år sen, så får du svaret att det är en bedömningsfråga. Något rakt svar gick inte att få.

 

Det finns en annan passus också som säger att om du beräknar att vara utomlands mer än ett år så ska du ändra folkbokföringen. Personligen tror jag att bostaden spelar stor roll.

 

 

 

Jag tror också bostad spelar roll, dvs äger man en  har man god chans att få vara fortsatt skriven i Sverige,  även om man spenderar säg 6-10 månader om året utomlands. Ingen tid i Sverige på ett år, då tror jag man ligger värre till.  Tro är dock ordet att fästa sig vid här, jag killgissar alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Jag tror också bostad spelar roll, dvs äger man en  har man god chans att få vara fortsatt skriven i Sverige,  även om man spenderar säg 6-10 månader om året utomlands. Ingen tid i Sverige på ett år, då tror jag man ligger värre till.  Tro är dock ordet att fästa sig vid här, jag killgissar alltså.

Absolut bäst är ju att ringa skatteupplysningen och fråga, och förklara hur läget är.....personligen tycker jag man ska ha rätt att bo i Sverige, men ute på resa låt säga 10 månader per år, särskilt som pensionär.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Absolut bäst är ju att ringa skatteupplysningen och fråga, och förklara hur läget är.....personligen tycker jag man ska ha rätt att bo i Sverige, men ute på resa låt säga 10 månader per år, särskilt som pensionär.

 

För de som inte vill bli utskrivna handlar ju det där samtalet om att väcka en sovande björn, eftersom svaret blir att man får svar efter utredning.   Jag hade nog inte gjort det i den situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Jag tror också bostad spelar roll, dvs äger man en  har man god chans att få vara fortsatt skriven i Sverige,  även om man spenderar säg 6-10 månader om året utomlands. Ingen tid i Sverige på ett år, då tror jag man ligger värre till.  Tro är dock ordet att fästa sig vid här, jag killgissar alltså.

 

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Absolut bäst är ju att ringa skatteupplysningen och fråga, och förklara hur läget är.....personligen tycker jag man ska ha rätt att bo i Sverige, men ute på resa låt säga 10 månader per år, särskilt som pensionär.

Bor man i Pattis 10 månader om året och ärver ett slott eller en kolonilott spelar det nog ingen roll. Men det var också en killgissning.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Elmeri:

180 dagar där går gränsen....

Nej. 

 

Det finns en 183 dagars "regel", sexmånadersregeln, men den gäller skattskyldighet inte folkbokföring. 

 

Det gäller att kunna skilja på begreppen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-17 at 16:38, skrev Surin P3:

 

I princip, ja. Det goda i många (om inte de flesta) politiska beslut är bara täckmantlar. De är ute efter makten.

 

Men tydligen finns det folk som godtar det, utan större hjärngympa.

 

Vissa tror ju fortfarande till och med på att klimatskatter är till för att förbättra miljön. Eller att kärnkraft är farligt.

 

Andra tror att invandringen är för att de är snälla.

 

Nu är jag väldigt OT men då jag citerar forumsägaren så borde jag komma undan med det 😉

 

Det är lätt att avfärda P3’s teori, alltså att alla politiker, och jag förmodar resten av samhället och ”etablissemanget”, gemensamt har valt att ta in en väldig massa invandrare för att på något sätt stärka sin makt över den ”enkla människan”. Det är samtidigt omöjligt att bevisa att P3’s teori är fel då de som köpt det paketet av åsikter närmast är religiöst övertygade att de har rätt, och precis som religiöst övertygade så kan de inte motbevisas då alla bevis på dess absurditet förnekas med ett svar av typen ”ja, men vem säger att vetenskapen, majoriteten och allmänt sunt förnuft alltid är rätt?”

 

Om man tycker att nästan allt i västvärlden, i allmänhet, och Sverige, i synnerhet, gått fel de senaste 10, 20 eller 30 åren så har man, förenklat sett, två möjliga sätt att förklara varför det blivit så. Antingen så säger man ”De ville säkert det bästa för Sverige och ville hjälpa resten av världen men de var väldigt naiva och förmodligen också rätt korkade”. Eller så väljer man P3’s teori och säger ”De visste precis vad de gjorde och de gjorde det för att öka sin makt och för egen vinning”. Väljer man P3’s teori så måste man dock också erkänna att politikerna är rätt intelligenta, långt mycket intelligentare än genomsnittet på MPR, då det ändå krävs en massa planerande, tänkande och konspirerande för att komma överens över blockgränser och med andra Europeiska politiker och dessutom hålla det hemligt i 30 år.

 

Jag tror klart mer på den första förklaringen men med justeringen att även om jag tror att väldigt många politiker varit naiva och en hel del är/har varit korkade så tror jag inte det är hela sanningen. Jag tror 99% av alla svenskar som ger sig in i politiken har ett ärligt uppsåt; de vill förbättra Sverige och världen. När man väl kommit så långt att man blir professionell politiker så är det dock ingen skillnad mot att jobba i ett vinstdrivande företag; man måste sälja för att behålla sitt jobb och man måste sälja bra för att växa och få en bättre position och bättre betalt. I företagsvärlden kan man alltid byta arbetsgivare om man inte längre tror på företaget, men att byta parti i Sverige är väldigt ovanligt, så även om man personligen tycker att partiet är på väg åt fel håll så är det bara att sälja ännu hårdare.

 

Mitt under den stora flyktingkrisen så var många upprörda över antalet invandrare som kom in i Sverige och många på MPR undrade varför ingen satte stopp. Jag skrev att anledningen var att en majoritet var för ökad invandring och många trodde inte på det, trots att jag bifogade en opinionsundersökning som visade just det. Hade en majoritet varit för en striktare invandring, som fallet är nu, så hade det blivit så; svårare är det inte. Partier som profilerar sig i invandringsfrågan (MP och V för och SD emot) kommer alltid hålla sin linje men de andra fem kommer alltid korrigera sina åsikter efter hur opinionsvindarna blåser. Ingen konspiration, ren taktik.

 

Jag tror, märk tror, att personer som P3 anser att så mycket inte kan gå fel utan att det finns en typ ”högre makt” som vill att det ska gå fel; det är grunden i alla konspirationsteorier. Så får man givetvis tro men för mig är det dels helt osannolikt att 10,000-tals människor i ledande positioner runtom i västvärlden, många av dem med diametralt motsatta värderingar och i direkt konkurrenssituation, skulle kunna enas och dessutom hålla tyst. Dessutom ligger den åsikten alldeles för nära religion för att jag ska känna mig bekväm att tro på det. Min teori är istället att alla organisationer består av människor och de flesta människor, i alla fall de som vill göra någon form av karriär, är beredda att tänja på sanningen och även gå emot sin egen övertygelse för att lyckas. Många vet att beslut de tar förmodligen är negativa på lång sikt, men man tar besluten ändå för att de gynnar en här och nu och lyckas man tillräckligt bra så behöver man inte bry sig när problemen väl inträffar. Alla dessa problem är dessutom oerhört enkla att skylla bort på andra orsaker, beslut och personer.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Atom:

 

Nu är jag väldigt OT men då jag citerar forumsägaren så borde jag komma undan med det 😉

 

Det är lätt att avfärda P3’s teori, alltså att alla politiker, och jag förmodar resten av samhället och ”etablissemanget”, gemensamt har valt att ta in en väldig massa invandrare för att på något sätt stärka sin makt över den ”enkla människan”. Det är samtidigt omöjligt att bevisa att P3’s teori är fel då de som köpt det paketet av åsikter närmast är religiöst övertygade att de har rätt, och precis som religiöst övertygade så kan de inte motbevisas då alla bevis på dess absurditet förnekas med ett svar av typen ”ja, men vem säger att vetenskapen, majoriteten och allmänt sunt förnuft alltid är rätt?”

 

Om man tycker att nästan allt i västvärlden, i allmänhet, och Sverige, i synnerhet, gått fel de senaste 10, 20 eller 30 åren så har man, förenklat sett, två möjliga sätt att förklara varför det blivit så. Antingen så säger man ”De ville säkert det bästa för Sverige och ville hjälpa resten av världen men de var väldigt naiva och förmodligen också rätt korkade”. Eller så väljer man P3’s teori och säger ”De visste precis vad de gjorde och de gjorde det för att öka sin makt och för egen vinning”. Väljer man P3’s teori så måste man dock också erkänna att politikerna är rätt intelligenta, långt mycket intelligentare än genomsnittet på MPR, då det ändå krävs en massa planerande, tänkande och konspirerande för att komma överens över blockgränser och med andra Europeiska politiker och dessutom hålla det hemligt i 30 år.

 

Jag tror klart mer på den första förklaringen men med justeringen att även om jag tror att väldigt många politiker varit naiva och en hel del är/har varit korkade så tror jag inte det är hela sanningen. Jag tror 99% av alla svenskar som ger sig in i politiken har ett ärligt uppsåt; de vill förbättra Sverige och världen. När man väl kommit så långt att man blir professionell politiker så är det dock ingen skillnad mot att jobba i ett vinstdrivande företag; man måste sälja för att behålla sitt jobb och man måste sälja bra för att växa och få en bättre position och bättre betalt. I företagsvärlden kan man alltid byta arbetsgivare om man inte längre tror på företaget, men att byta parti i Sverige är väldigt ovanligt, så även om man personligen tycker att partiet är på väg åt fel håll så är det bara att sälja ännu hårdare.

 

Mitt under den stora flyktingkrisen så var många upprörda över antalet invandrare som kom in i Sverige och många på MPR undrade varför ingen satte stopp. Jag skrev att anledningen var att en majoritet var för ökad invandring och många trodde inte på det, trots att jag bifogade en opinionsundersökning som visade just det. Hade en majoritet varit för en striktare invandring, som fallet är nu, så hade det blivit så; svårare är det inte. Partier som profilerar sig i invandringsfrågan (MP och V för och SD emot) kommer alltid hålla sin linje men de andra fem kommer alltid korrigera sina åsikter efter hur opinionsvindarna blåser. Ingen konspiration, ren taktik.

 

Jag tror, märk tror, att personer som P3 anser att så mycket inte kan gå fel utan att det finns en typ ”högre makt” som vill att det ska gå fel; det är grunden i alla konspirationsteorier. Så får man givetvis tro men för mig är det dels helt osannolikt att 10,000-tals människor i ledande positioner runtom i västvärlden, många av dem med diametralt motsatta värderingar och i direkt konkurrenssituation, skulle kunna enas och dessutom hålla tyst. Dessutom ligger den åsikten alldeles för nära religion för att jag ska känna mig bekväm att tro på det. Min teori är istället att alla organisationer består av människor och de flesta människor, i alla fall de som vill göra någon form av karriär, är beredda att tänja på sanningen och även gå emot sin egen övertygelse för att lyckas. Många vet att beslut de tar förmodligen är negativa på lång sikt, men man tar besluten ändå för att de gynnar en här och nu och lyckas man tillräckligt bra så behöver man inte bry sig när problemen väl inträffar. Alla dessa problem är dessutom oerhört enkla att skylla bort på andra orsaker, beslut och personer.

 

Det stora problemet i det hela var ju att media ställde sig så ensidigt bakom alla "rädda världen" proklamerare. Tillbaks till 80-talet fanns inte tillstymmelse till objektivitet och försökte någon yttra något motsatt slogs det ner på med dunder och brak. Minns Svin-Olle eller "kasta ut dom" Strömstedt. Inga politiker som riskerar att bli hudflängda i media med sånt motstånd. Tog lång tid, efter flyktingkrisen, tills det så sakteliga ändrades.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Det stora problemet i det hela var ju att media ställde sig så ensidigt bakom alla "rädda världen" proklamerare. Tillbaks till 80-talet fanns inte tillstymmelse till objektivitet och försökte någon yttra något motsatt slogs det ner på med dunder och brak. Minns Svin-Olle eller "kasta ut dom" Strömstedt. Inga politiker som riskerar att bli hudflängda i media med sånt motstånd. Tog lång tid, efter flyktingkrisen, tills det så sakteliga ändrades.

 

 


Absolut spelar media en stor roll men jag ser ingen konspiration där heller. En stor anledning till att blev som det blev under flyktingkrisen var nog att traditionellt flyktingrestriktiva partier som M och KD blev rädda av SD’s intåg. De gjorde den felaktiga analysen att SD, då de kallades högerparti, skulle ta röster från dem. De försökte då demonisera SD och antog själva en oerhört flyktingpositiv ställning nära vänsterkanten. Att vänstermedia skulle vara väldigt kritiska till SD var ganska givet.

 

När opinionen vände och M insåg att SD snarare tog röster från vänster, så gick de tillbaka till sin traditionellt restriktiva hållning.

 

Inga konspirationer utan en misslyckad taktik som korrigerades. Mig veterligen har ingen hållits ansvarig för misstaget, som de skulle gjort i ett företag, men helt klart är Fredriks roll i fotbollsförbundet ett steg nedåt från att ha varit Statsminister 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Atom:

 

Nu är jag väldigt OT men då jag citerar forumsägaren så borde jag komma undan med det 😉

 

Det är lätt att avfärda P3’s teori, alltså att alla politiker, och jag förmodar resten av samhället och ”etablissemanget”, gemensamt har valt att ta in en väldig massa invandrare för att på något sätt stärka sin makt över den ”enkla människan”. Det är samtidigt omöjligt att bevisa att P3’s teori är fel då de som köpt det paketet av åsikter närmast är religiöst övertygade att de har rätt, och precis som religiöst övertygade så kan de inte motbevisas då alla bevis på dess absurditet förnekas med ett svar av typen ”ja, men vem säger att vetenskapen, majoriteten och allmänt sunt förnuft alltid är rätt?”

 

Om man tycker att nästan allt i västvärlden, i allmänhet, och Sverige, i synnerhet, gått fel de senaste 10, 20 eller 30 åren så har man, förenklat sett, två möjliga sätt att förklara varför det blivit så. Antingen så säger man ”De ville säkert det bästa för Sverige och ville hjälpa resten av världen men de var väldigt naiva och förmodligen också rätt korkade”. Eller så väljer man P3’s teori och säger ”De visste precis vad de gjorde och de gjorde det för att öka sin makt och för egen vinning”. Väljer man P3’s teori så måste man dock också erkänna att politikerna är rätt intelligenta, långt mycket intelligentare än genomsnittet på MPR, då det ändå krävs en massa planerande, tänkande och konspirerande för att komma överens över blockgränser och med andra Europeiska politiker och dessutom hålla det hemligt i 30 år.

 

Jag tror klart mer på den första förklaringen men med justeringen att även om jag tror att väldigt många politiker varit naiva och en hel del är/har varit korkade så tror jag inte det är hela sanningen. Jag tror 99% av alla svenskar som ger sig in i politiken har ett ärligt uppsåt; de vill förbättra Sverige och världen. När man väl kommit så långt att man blir professionell politiker så är det dock ingen skillnad mot att jobba i ett vinstdrivande företag; man måste sälja för att behålla sitt jobb och man måste sälja bra för att växa och få en bättre position och bättre betalt. I företagsvärlden kan man alltid byta arbetsgivare om man inte längre tror på företaget, men att byta parti i Sverige är väldigt ovanligt, så även om man personligen tycker att partiet är på väg åt fel håll så är det bara att sälja ännu hårdare.

 

Mitt under den stora flyktingkrisen så var många upprörda över antalet invandrare som kom in i Sverige och många på MPR undrade varför ingen satte stopp. Jag skrev att anledningen var att en majoritet var för ökad invandring och många trodde inte på det, trots att jag bifogade en opinionsundersökning som visade just det. Hade en majoritet varit för en striktare invandring, som fallet är nu, så hade det blivit så; svårare är det inte. Partier som profilerar sig i invandringsfrågan (MP och V för och SD emot) kommer alltid hålla sin linje men de andra fem kommer alltid korrigera sina åsikter efter hur opinionsvindarna blåser. Ingen konspiration, ren taktik.

 

Jag tror, märk tror, att personer som P3 anser att så mycket inte kan gå fel utan att det finns en typ ”högre makt” som vill att det ska gå fel; det är grunden i alla konspirationsteorier. Så får man givetvis tro men för mig är det dels helt osannolikt att 10,000-tals människor i ledande positioner runtom i västvärlden, många av dem med diametralt motsatta värderingar och i direkt konkurrenssituation, skulle kunna enas och dessutom hålla tyst. Dessutom ligger den åsikten alldeles för nära religion för att jag ska känna mig bekväm att tro på det. Min teori är istället att alla organisationer består av människor och de flesta människor, i alla fall de som vill göra någon form av karriär, är beredda att tänja på sanningen och även gå emot sin egen övertygelse för att lyckas. Många vet att beslut de tar förmodligen är negativa på lång sikt, men man tar besluten ändå för att de gynnar en här och nu och lyckas man tillräckligt bra så behöver man inte bry sig när problemen väl inträffar. Alla dessa problem är dessutom oerhört enkla att skylla bort på andra orsaker, beslut och personer.

 

Många felaktiga antaganden om vad jag tror där.

 

Har inte pandemin visat hur "tillmötesgående" världens ledande politiker är, så finns det väl inte mycket mer att tillägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Många felaktiga antaganden om vad jag tror där.

 

Har inte pandemin visat hur "tillmötesgående" världens ledande politiker är, så finns det väl inte mycket mer att tillägga.


Vilka är det världens ledande politiker varit ”tillmötesgående” mot? Pfizer och Moderna antar jag men vilka fler vill du inkludera?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Atom:


Absolut spelar media en stor roll men jag ser ingen konspiration där heller. En stor anledning till att blev som det blev under flyktingkrisen var nog att traditionellt flyktingrestriktiva partier som M och KD blev rädda av SD’s intåg. De gjorde den felaktiga analysen att SD, då de kallades högerparti, skulle ta röster från dem. De försökte då demonisera SD och antog själva en oerhört flyktingpositiv ställning nära vänsterkanten. Att vänstermedia skulle vara väldigt kritiska till SD var ganska givet.

 

När opinionen vände och M insåg att SD snarare tog röster från vänster, så gick de tillbaka till sin traditionellt restriktiva hållning.

 

Inga konspirationer utan en misslyckad taktik som korrigerades. Mig veterligen har ingen hållits ansvarig för misstaget, som de skulle gjort i ett företag, men helt klart är Fredriks roll i fotbollsförbundet ett steg nedåt från att ha varit Statsminister 😉

 

Vi har inte riktigt samma tidsperspektiv här. Media styrde invandringspolitiken under 70, 80, 90 och 00 fram till flyktingkrisen. Först då började trycket från gemene man bli så högt att politiker vågade inta en annorlunda ståndpunkt och så småningom förändrades även delar av media, om än motvilligt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

När jag förnyade mitt pass på ambassaden i Bangkok för ca 18 månader sedan upplyste de mig om att de måste meddela skattemyndigheterna om att jag, enligt mitt gamla pass, befunnit mig utanför Sverige i mer än 12 månader. Därmed bör jag bli utskriven även om jag äger ett boende i Sverige. Två dagar senare kom mycket riktigt en (automatisk)påminnelse om att jag måste ange min nya utlandsadress. Jag svarade att jag snart skulle återvända till Sverige och undrade därför om det var nödvändigt. Fick ett nytt automedelande där det framgick att de mottagit mitt meddelande och skulle höra av sig senare. Det gjorde de inte. Tror inte de bryr sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...