Jump to content
IGNORERAD

1000 THB för att lämna


Esspe

Recommended Posts

Detta är förmodligen bara ett utspel inför det stundande valet. Att pungslå turister på pengar snarare än att Thai ska få höjda skatter är alltid en vinnare. Tror att detta begravs efter valet. Då dylika förslag brukar ha svårt att gå igenom i realiteten.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev janne_h:

Detta är förmodligen bara ett utspel inför det stundande valet. Att pungslå turister på pengar snarare än att Thai ska få höjda skatter är alltid en vinnare. Tror att detta begravs efter valet. Då dylika förslag brukar ha svårt att gå igenom i realiteten.

Som jag läser artikeln gäller det inte turister utan Thai och permanent boende utlänningar. Anledningen till avgiften skulle vara att förhintra lokalbefolkningen att spendera för mycket pengar utomlands. Det låter inte som något vidare valfläsk i mina öron.

 

"According to the questionnaire, Thai citizens and foreign permanent residents would be required to pay a departure tax of 1,000 baht for air travel and 500 baht for land and sea travel.The information attached to the poll said the tax aimed to generate revenue for the government and prevent Thais from excessive overseas spending, with a focus on reducing the trade deficit."

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Som jag läser artikeln gäller det inte turister utan Thai och permanent boende utlänningar. Anledningen till avgiften skulle vara att förhintra lokalbefolkningen att spendera för mycket pengar utomlands. Det låter inte som något vidare valfläsk i mina öron.

 

"According to the questionnaire, Thai citizens and foreign permanent residents would be required to pay a departure tax of 1,000 baht for air travel and 500 baht for land and sea travel.The information attached to the poll said the tax aimed to generate revenue for the government and prevent Thais from excessive overseas spending, with a focus on reducing the trade deficit."

 

Hmm menar dom på att visumet och medborgarskapet ska avgöra. Och att man betalar när man åker ut ur landet och betalar  typ kontant? Anledningen till att man gick över till att ta det på biljettpriset var ju för att slippa kontant hanteringen som var tidigare. Det finns ju annars inget annat sätt att avgöra detta än när dom passerar gränsen. Det står ju inte i biljetten om man är thai eller boende i Thailand. Så bara där faller ju förslaget på eget grepp. Men dumheten i thailändska politikers förslag har ju inga gränser vet vi ju sen tidigare. Typ alkoholskatt på alkoholfri öl, skatt på förbjudna droger o.s.v.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Last thing I remember, I was
Running for the airport
I had to find the passage back
To the place I was before
"Relax, " said immigration 
"We are programmed to receive baht 
You can check out any time you like
But you can never leave"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dementerat redan. 

 

Tror att man krattar manegen i stället för den mer komplicerade anländarskatten för turister....

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
13 timmar sedan, skrev janne_h:

Detta är förmodligen bara ett utspel inför det stundande valet. Att pungslå turister på pengar snarare än att Thai ska få höjda skatter är alltid en vinnare. Tror att detta begravs efter valet. Då dylika förslag brukar ha svårt att gå igenom i realiteten.

Det vore ju för jäkligt om turister skulle pungslås på 1000 Baht😄, det kostade väl 500 Baht förr i tiden att lämna landet.

Jag skulle utan tvekan betala 2000 Baht i månaden om jag slapp söka nytt visum varje år och göra 90 dagars rapporteringar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det vore ju för jäkligt om turister skulle pungslås på 1000 Baht😄, det kostade väl 500 Baht förr i tiden att lämna landet.

Jag skulle utan tvekan betala 2000 Baht i månaden om jag slapp söka nytt visum varje år och göra 90 dagars rapporteringar.

90 dagars gör man online

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
2 timmar sedan, skrev LTD:

90 dagars gör man online

Men då slapp jag göra det också, dock stör det mig inte då det brukar ta 5-10 minuter och jag gör det i samband med andra ärenden eller att jag hälsar på någon kompis.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...