Jump to content
IGNORERAD

Fråga gällande tjejs möjlighet att arbeta efter att fått UT


Nillerille

Recommended Posts

Nillerille

Hallå forumiter!

 

Jag har skickat in allt som krävs för tjejens UT och vi väntar just nu på tid för intervju. Då det är ca 17 månaders uppskattad väntetid så skyndar vi långsamt 🤩. Jag har kollat runt lite på forumet och google men inte riktigt hittat ett svar på nedanstående.

 

Frågan vänder sig till er som har en fru eller flickvän som redan fått ett uppehållstillstånd. Eller har kunskap kring det 🙂

 

Jag uppfyller försörjningskravet för henne så hon förhoppningsvis ska kunna komma hit. Min fråga gäller vad som händer efter hon har (förhoppningsvis) fått UT och kommit hit. Närmare bestämt hur det funkar med arbete för henne.

 

Jag har läst mig till att för att senare ansöka om permanent uppehållstillstånd så behöver tjejen visa att hon kan försörja sig själv m.m. Det betyder ju att hon har ett jobb. Min fråga är ifall hon bara kan sätta igång och börja jobba när hon kommer hit med hennes uppehållstillstånd eller behöver hon göra nått annat? 

 

Även ifall det inte är någon mening med att planera innan vi fått beslut om hennes UT så tänker jag att jag vill ha lite förståelse för hur det där funkar. Jag hittade denna länk i forumet och funderar på ifall det gäller personer som kommer hit för att bli sambo med en partner eller ifall det bara är för flyktingar typ https://www.informationsverige.se/sv/jag-har-fatt-uppehallstillstand/starta-ditt-nya-liv-i-sverige.html ?

 

Uppskattar all info.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon bör skriva in sig på skatteverket så snart hon kommer hit, men jag är inte säker på om hon måste vänta på personnummer innan hon börjar arbeta.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

När min fru kom hit för ca ett år sedan var det 18 veckors väntetid för att få sista fyra siffrorna i personnumret. 

Det skulle gå att arbeta under väntetiden med ett extra skatteavdrag som arbetsgivaren fick ansöka om. Den extra skatten skulle man få tillbaka när man senare deklarerade.

Blev bär och svampplockning istället. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sambon kom 17. dec 2021, fick svensk person nummer 28. dec 2021 och svensk ID kort 14. jan 2022 började SFI slutet av februari 2022.

 

Hon kan börja jobba direkt, men jag rekommenderar SFI några månader i början, sen kan man kombinera typ tre dagar jobb två dagar SFI.  Man anmäler sig hos kommunen för SFI där man bor.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille

Tack så mycket för de fina svaren!

Fantastiskt att man kan få hjälp på detta sätt :)

 

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Sambon kom 17. dec 2021, fick svensk person nummer 28. dec 2021 och svensk ID kort 14. jan 2022 började SFI slutet av februari 2022.

 

Hon kan börja jobba direkt, men jag rekommenderar SFI några månader i början, sen kan man kombinera typ tre dagar jobb två dagar SFI.  Man anmäler sig hos kommunen för SFI där man bor.

 

Tanken är, precis som du föreslår, att hon ska gå SFI och att jag ska hjälpa henne med språket några månader först. Uppskattar tidslinjen Amigo! Då kan jag ha en plan redo ifall UT nu går igenom.

2 timmar sedan, skrev rolba:

När min fru kom hit för ca ett år sedan var det 18 veckors väntetid för att få sista fyra siffrorna i personnumret. 

Det skulle gå att arbeta under väntetiden med ett extra skatteavdrag som arbetsgivaren fick ansöka om. Den extra skatten skulle man få tillbaka när man senare deklarerade.

Blev bär och svampplockning istället. 

 

Tack Rolba! Guldinfo att det är personnummer först och jobb efter det men att det finns möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
2 timmar sedan, skrev Tommy:

Hon bör skriva in sig på skatteverket så snart hon kommer hit, men jag är inte säker på om hon måste vänta på personnummer innan hon börjar arbeta.

 

MVH

 

Tack Tommy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...