Jump to content
IGNORERAD

Långsamt internet. Felsökningstips?


Amigo

Recommended Posts

Ibland önskar jag att min hustru kunde svenska så kunde jag bara logga in på MPR och visa henne en sida som denna dom gånger när hon tycker att jag inte är riktigt klok.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    27

  • Kenneth4618

    8

  • biker

    8

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 minuter sedan, skrev Fritz:

Ibland önskar jag att min hustru kunde svenska så kunde jag bara logga in på MPR och visa henne en sida som denna dom gånger när hon tycker att jag inte är riktigt klok.


 

Ja det här med smalband är inte det lättaste 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
6 minuter sedan, skrev Amigo:

Jag ber om ursäkt av Dig för att du känner Dig kränkt på en inlägg som var riktat till en helt annan medlem. Förlåt.

 

 

Jösses!!!!  Vad du inbillar dig, jag blev inte kränkt av ditt sjuka svar  utan bara förvånad över det.

 

Men nu blev visst Pling Fritte upprörd också 😁

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Enis:


 

Ja det här med smalband är inte det lättaste 

 

enis

Ursprungligen var jag seriös med min fråga/fundering, men @audirs2 och @Elmeri satte nivån direkt. Och @Kenneth4618 kunde inte låta bli att blanda in sin Idol som om min internet vore nån politisk ärende. Trodde aldrig att audi var sån apa, men inte första gången jag har fel, elmeri verkar var en otrevlig typ sen födseln, kanske han har sniffat sin armhåla för mycket?

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att linkspeed visar på den högsta teoretiskts hastigheten mellan datorn och den utrustning den är kopplad mot

 

Ikopplad i bra router ger högt värde dvs högsta teoretiska hastigheten mellan routern och datorn och ingenting annat

 

ikopplad i kassa kablar i från hyresvärden direkt i vägguttaget ger låg teoretiskt hastighet

 

enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

 

 

Men nu blev visst Pling Fritte upprörd också 😁

Inte det minsta, jag lovar och svär !

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Enis:

Är det inte så att linkspeed visar på den högsta teoretiskts hastigheten mellan datorn och den utrustning den är kopplad mot

 

Ikopplad i bra router ger högt värde dvs högsta teoretiska hastigheten mellan routern och datorn och ingenting annat

 

ikopplad i kassa kablar i från hyresvärden direkt i vägguttaget ger låg teoretiskt hastighet

 

enis

 

 

Oavsett är det märkligt att direkt från vägguttag ger mindre än via routern med samma dator, samma nätverkskort men wi-fi och koppling direkt till annan utrustning med kabel från vägguttaget ger 10 x bättre resultat i speedtest.net

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Amigo:

Oavsett är det märkligt att direkt från vägguttag ger mindre än via routern med samma dator, samma nätverkskort men wi-fi och koppling direkt till annan utrustning med kabel från vägguttaget ger 10 x bättre resultat i speedtest.net

Nej det är det inte. Det visar vad du har för uppkoppling mot routern/vägguttaget.

Kör denna Bredbandskollen så ser du vilken fart du har.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev axe:

Nej det är det inte. Det visar vad du har för uppkoppling mot routern/vägguttaget.

Kör denna Bredbandskollen så ser du vilken fart du har.

 

image.png.14190e8b2c4bfb3bc2a21eadd973bc75.png

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev biker:

 

 

 

Men du har nog cat6 kabel till ditt uttag. Som jag skrev, cat6 ethernetkabel eller fiber är ok för gigabittjänster.

Och det finns många fastighetsägare som uppgraderar inkommande förbindelse, utan att bygga om cat5-nätet

i fastigheten. Och helt klart kan man leverera mer än 100Mb även i ett sådant nät. Kanske 7-800 Mb/s funkar.

Ävenberoende på kabellängd, ett ethernet går absolut max 100m. från switchport till kunduttag.

Detta problem har man inte med fiberanslutning till kunduttag.

mvh

biker

Det finns en möjlighet att det kan vara cat 5E. Den klarar också 1Gb.

3 timmar sedan, skrev Amigo:

 

det är ju rena lögnen eftersom kabel klarar bara 100 Mbps, uppgraderar man ska hela kedjan uppgraderas, och slutanvändaren informeras vilka ändringar den ska göra. I Thailand när vi byggde fick vi byta alla gamla kablar inne, då förbättrades både ping o hastighet, grabben blev glad för han spelar online.

 

Men iallafall har både förvaltaren och hyresvärdens representant  (HSB Norr) sagt att det är 1 Gbps koppling i lägenheten. 

I det papper du visade står det upp till1000/100 Mbps. Vilket kan tolkas som att visa ställen har 1Gb och vissa har 100 Mb. 

 

Syns lite dåligt vad du har för kabel, det skulle kanske kunna vara en cat 5 enhanced (5E). Fast det ser mest troligt ut som cat 5. Installationen ser också lite tveksam ut man klamrar inte på detta sätt om man gör en godkänd installation. 

https://www.blackboxab.se/sv-se/page/43866/Information/Tekniska-Resurser/Black-Box-Explains/Copper-Cable/Category-5e-And-6

 

Även om du har cat 5E så måste resten av anläggningen vara utförd så att den klarar 1Gbps. Har man t.ex en 100 Mb switch så begränsar den. 

Har du ett flertal lägenheter som delar 1 Gb så behövs inte så många som laddar ner så har de förbrukat en väldigt stor del av bandbredden. Det är alltså många faktorer som spelar in. Därför garanterar väldigt få hur mycket du ska få vid varje givet ögonblick. Upp till 1 Gbps kan alltså vara väldigt beroende på samvetet på den som anger det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Oavsett är det märkligt att direkt från vägguttag ger mindre än via routern med samma dator, samma nätverkskort men wi-fi och koppling direkt till annan utrustning med kabel från vägguttaget ger 10 x bättre resultat i speedtest.net

Fast de är väl inte samma nätverkskort som hanterar Wi-Fi och trådande kommunikationen? Skulle det vara det är det väl åtminstone olika delar på kortet vilket skulle kunna innebära att den trådande delen fungerar dåligt på din dator. De borde dock var lätt kontrollerat med en annan dator. 
 

Om det trådande kommunikation ger sämre hastighet så borde det väl rimligen vara hårdvaru eller mjukvarufel på de delar som hanterar den kommunikationen. Sladden och nätverkskortet är väl främst det som hanterar detta.
 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Wangthong:

I det papper du visade står det upp till1000/100 Mbps. Vilket kan tolkas som att visa ställen har 1Gb och vissa har 100 Mb. 

Jag tolkade det som det var 1000 nedlänk och 100 upplänk vilket kanske är fel. Men eftersom det står ”upp till” kan det ju i princip vara hur lågt hastighet som helst.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

De borde dock var lätt kontrollerat med en annan dator.

En grannes dator kanske? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag tolkade det som det var 1000 nedlänk och 100 upplänk vilket kanske är fel. Men eftersom det står ”upp till” kan det ju i princip vara hur lågt hastighet som helst.

Riktigt svårtolkade. Det normala är ju som du skriver. Men i detta sammanhang vet I tusan.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Wangthong:

Syns lite dåligt vad du har för kabel, det skulle kanske kunna vara en cat 5 enhanced (5E)

Inkommande kabel är CAT 5 så det är det som begränsar flödet.

 

Annars klarar utrustningen som jag har över 1 Gbps, utom troligen kortet eller mjukvara i gamla dator, köpte en ny och fabriksställde gamla skroten, kanske har det hänt nåt i samband med det? Men ändå är det märkligt att en koppling vägguttag->router-> kabel till dator ger 95 Mbps, då är det samma nätverkskort som med direkt koppling! Vad jag förstått kabel till modem -> kabel från modem till dator är samma som switch. Den switch som jag har för TV och android box borde klara 1 Gbps. (Zyxel GS-105S v2) Från vägguttaget har jag minst CAT 6 kabel hela vägen. Enl spec klarar router via kabel 1,75 Gbps, 1 Gbps wi-fi

 

Man får hoppas att det inte delas 1 Gbps med alla hyresgäster, 18 lägenheter, har mätt olika tillfällen och det har legat strax under 100/100 Mbps varje gång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev biker:

 

 

 

Men du har nog cat6 kabel till ditt uttag. Som jag skrev, cat6 ethernetkabel eller fiber är ok för gigabittjänster.

Och det finns många fastighetsägare som uppgraderar inkommande förbindelse, utan att bygga om cat5-nätet

i fastigheten. Och helt klart kan man leverera mer än 100Mb även i ett sådant nät. Kanske 7-800 Mb/s funkar.

Ävenberoende på kabellängd, ett ethernet går absolut max 100m. från switchport till kunduttag.

Detta problem har man inte med fiberanslutning till kunduttag.

mvh

biker

 

20 minuter sedan, skrev Amigo:

Inkommande kabel är CAT 5 så det är det som begränsar flödet.

 

Annars klarar utrustningen som jag har över 1 Gbps, utom troligen kortet eller mjukvara i gamla dator, köpte en ny och fabriksställde gamla skroten, kanske har det hänt nåt i samband med det? Men ändå är det märkligt att en koppling vägguttag->router-> kabel till dator ger 95 Mbps, då är det samma nätverkskort som med direkt koppling! Vad jag förstått kabel till modem -> kabel från modem till dator är samma som switch. Den switch som jag har för TV och android box borde klara 1 Gbps. (Zyxel GS-105S v2) Från vägguttaget har jag minst CAT 6 kabel hela vägen. Enl spec klarar router via kabel 1,75 Gbps, 1 Gbps wi-fi

 

Man får hoppas att det inte delas 1 Gbps med alla hyresgäster, 18 lägenheter, har mätt olika tillfällen och det har legat strax under 100/100 Mbps varje gång. 

Som biker skrev tidigare: Cat 5 begränsar inte till absolut 100Mb. Du kan få hastigheter ganska långt över 100Mb på en sådan kabel om den är riktigt förlagd. Riktigt dåligt förlagd släpper den inte ens igenom 100 Mb.

 

Då har du nog istället en begränsning på en switch någonstans på vägen till din lägenhet som bara levererar ut 100Mb på sina portar.  

Frågan är hur du ska tolka det som står skrivet. Vad folk säger är något helt annat. Det är det som är skrivet som gäller. 1000/100

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Amigo:

Ursprungligen var jag seriös med min fråga/fundering, men @audirs2 och @Elmeri satte nivån direkt. Och @Kenneth4618 kunde inte låta bli att blanda in sin Idol som om min internet vore nån politisk ärende. Trodde aldrig att audi var sån apa, men inte första gången jag har fel, elmeri verkar var en otrevlig typ sen födseln, kanske han har sniffat sin armhåla för mycket?

Såg du alla smilies jag la in för att visa dig lite humor? Det finns ingen tråd som är seriös på Mpr så ta de det lungt, ta en Toy!:lipa:

Här får du lite tröst i alla fall!

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efterlyser KLOKA råd???

Här kommer ett par:

1: Starta inte en tråd med fel ingångsvärden och frågeställning...

2: Bli inte upprörd när de som läser din fråga tycker att du är korkad.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tommy:

Efterlyser KLOKA råd???

Här kommer ett par:

1: Starta inte en tråd med fel ingångsvärden och frågeställning...

2: Bli inte upprörd när de som läser din fråga tycker att du är korkad.

 

 

MVH

Frågan är tydlig men kanske för svår för Dig att förstå!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Amigo:

Frågan är tydlig men kanske för svår för Dig att förstå!

 

Titeln på tråden är inte tydlig.

Skulle till och med påstå att den är väldigt dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Titeln på tråden är inte tydlig.

Skulle till och med påstå att den är väldigt dålig.

Döp om den då. 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Amigo:

 

det är ju rena lögnen eftersom kabel klarar bara 100 Mbps, uppgraderar man ska hela kedjan uppgraderas, och slutanvändaren informeras vilka ändringar den ska göra. I Thailand när vi byggde fick vi byta alla gamla kablar inne, då förbättrades både ping o hastighet, grabben blev glad för han spelar online.

 

Men iallafall har både förvaltaren och hyresvärdens representant  (HSB Norr) sagt att det är 1 Gbps koppling i lägenheten. 

Vem har sagt att man bara kan köra 100Mb på CAT5? 

 

Dessutom heter det inte cat kabel, det heter ethernet kabel category 5/6 etc. 

 

 

Ethernet över koppar-ledning. 

Twisted pair. 

4 par. 

8 ledare. 

 

Om det är färre än 8 ledare då går det långsammare men, här måste jag friska upp mitt minne med en googling. 

 

Det står en EN0xxxx standard på din kabel efter cat 5, men det döljs av ett clips. 

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Amigo:

Döp om den då. 

 

Nu är titeln omdöpt.

 

Jag kanske måste förklara varför din trådtitel var dålig också...?

Eftersom du kan ha svårt att lista ut det själv? (Baserar detta på ditt pannslag ovan)

 

För det första, i princip alla frågetrådar kan ges din tidigare titel.

Så gott som alla trådar med frågor eftersöker råd eller svar. Och ingen söker "okloka" råd.

 

Så ett KLOKT råd är att använda så deskriptiva titlar som möjligt, dels för att ge läsaren en möjlighet att slippa klicka på tråden om ingen kunskap finns i ämnet, men också för din egen del, så huvuddelen av läsare faktiskt har kunskap. Plus att det ger lite extra trovärdighet till seriositeten i din tråd.

 

För att svara på din fråga och vad jag tror det handlar om, så är det som står i avtalet korrekt.

Upp till 1000/100.

Det betyder enligt mig att du kan få den hastigheten om ingen annan använder nätet i fastigheten. Inte högre.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Surin P3:

För att svara på din fråga och vad jag tror det handlar om, så är det som står i avtalet korrekt.

Upp till 1000/100.

Det betyder enligt mig att du kan få den hastigheten om ingen annan använder nätet i fastigheten. Inte högre.

Så tror jag också, jag föreslog att fråga en granne om hur det ser ut hos dem med hastigheten för att bekräfta det, det förslaget belönades också med pannslag, inte för det gör mig nått......

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...