Jump to content
IGNORERAD

Långsamt internet. Felsökningstips?


Amigo

Recommended Posts

21 minuter sedan, skrev biker:

Man kör bara max 100Mb i ett cat5 fastighetsnät. När fastighetsägare uppgraderar inkommande förbindelse till gigabit, så kräver det uppgradering

av fastighetsnätet. I de flesta fall drar man då fiber till varje enskild lägenhet. Alternativt cat6 kopparnät, men det är ingen listig lösning.

Sen finns det alltid fastighetsägare som inte gör som man ska göra. Nu vet jag inte alls vad du bor i för fastighet, men du är säker på att varje hyresgäst

har en egen förbindelse till accessswitchen? Förekommer en del fuldelningar ibland, vilket inte är så lyckat.

mvh

biker

 

Flaskhalsen är nog kabeln från switchen till lägenheten CAT5, nåt som jag inte kan kolla för allt ligger i en låst skåp nere i källaren. Men jag ser vad som står i kabeln.

image.thumb.png.93291a70f2d09cf449463116f820ef77.png

 

Det står även systimax gigaspeed 1071a

image.thumb.png.17fe1c7cc9886c0a471f32b679380f37.png

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    27

  • Kenneth4618

    8

  • biker

    8

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Förmodligeen Jimmie och SD's fel 😏

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Flaskhalsen är nog kabeln från switchen till lägenheten CAT5, nåt som jag inte kan kolla för allt ligger i en låst skåp nere i källaren. 

Det blir bara gissningar när man inte sett anläggningen. Jag kan tänka mig att det i fastigheten sitter accessswitch som bara har 100 Mb kundportar.

Att fastigheten har en inkommande förbindelse på 1Gb eller 10 Gb, vilket är vanligt, det är en annan sak.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Förmodligeen Jimmie och SD's fel 😏

Ursprungligen var det rent teknisk fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev biker:

Man kör bara max 100Mb i ett cat5 fastighetsnät. När fastighetsägare uppgraderar inkommande förbindelse till gigabit, så kräver det uppgradering

av fastighetsnätet. I de flesta fall drar man då fiber till varje enskild lägenhet. Alternativt cat6 kopparnät, men det är ingen listig lösning.

Sen finns det alltid fastighetsägare som inte gör som man ska göra. Nu vet jag inte alls vad du bor i för fastighet, men du är säker på att varje hyresgäst

har en egen förbindelse till accessswitchen? Förekommer en del fuldelningar ibland, vilket inte är så lyckat.

mvh

biker

 

Stämmer verkligen detta? Jag har knappast fiber in till min lägenhet utan någon form av cat-kabel och har betydligt högre hastighet än 100 Mbit/s. Mätningen gjord med Wi-Fi.

 

 

 

 

bild_2023-04-15_115311763.png

bild_2023-04-15_120054167.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Amigo:

Flaskhalsen är nog kabeln från switchen till lägenheten CAT5, nåt som jag inte kan kolla för allt ligger i en låst skåp nere i källaren. Men jag ser vad som står i kabeln.

image.thumb.png.93291a70f2d09cf449463116f820ef77.png

 

Det står även systimax gigaspeed 1071a

image.thumb.png.17fe1c7cc9886c0a471f32b679380f37.png

Som jag sa tidigare kolla induktiva reaktansen i snöret, men det här med el-lära verkar ju inte vara din starka sida.har du nån stark sida som du kan glänsa med....?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Stämmer verkligen detta? Jag har knappast fiber in till min lägenhet utan någon form av cat-kabel och har betydligt högre hastighet än 100 Mbit/s. Mätningen gjord med Wi-Fi.

 

 

 

329881686_778245500343532_4963658630871224486_n.jpg

bild_2023-04-15_115311763.png

 

 

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Stämmer verkligen detta? Jag har knappast fiber in till min lägenhet utan någon form av cat-kabel och har betydligt högre hastighet än 100 Mbit/s. Mätningen gjord med Wi-Fi.

 

 

 

329881686_778245500343532_4963658630871224486_n.jpg

bild_2023-04-15_115311763.png

 

Men du har nog cat6 kabel till ditt uttag. Som jag skrev, cat6 ethernetkabel eller fiber är ok för gigabittjänster.

Och det finns många fastighetsägare som uppgraderar inkommande förbindelse, utan att bygga om cat5-nätet

i fastigheten. Och helt klart kan man leverera mer än 100Mb även i ett sådant nät. Kanske 7-800 Mb/s funkar.

Ävenberoende på kabellängd, ett ethernet går absolut max 100m. från switchport till kunduttag.

Detta problem har man inte med fiberanslutning till kunduttag.

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev biker:

 

 

 

Men du har nog cat6 kabel till ditt uttag. Som jag skrev, cat6 ethernetkabel eller fiber är ok för gigabittjänster.

Och det finns många fastighetsägare som uppgraderar inkommande förbindelse, utan att bygga om cat5-nätet

i fastigheten. Och helt klart kan man leverera mer än 100Mb även i ett sådant nät. Kanske 7-800 Mb/s funkar.

Ävenberoende på kabellängd, ett ethernet går absolut max 100m. från switchport till kunduttag.

Detta problem har man inte med fiberanslutning till kunduttag.

mvh

biker

Svårt att säga om det är cat5 eller cat6 men uttaget satt där när jag flyttade in 2003.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Elmeri:

Som jag sa tidigare kolla induktiva reaktansen i snöret, men det här med el-lära verkar ju inte vara din starka sida.har du nån stark sida som du kan glänsa med....?

 

Inte verkar det vara din starka sida heller, vi pratar om internet, inte om el Dessutom är mina kablar köpta hos olika butiker så jag får lita på att de är det som står i kabeln. Skulle bara sakna att det vore ström i internet kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev Amigo:

Inte verkar det vara din starka sida heller, vi pratar om internet, inte om el Dessutom är mina kablar köpta hos olika butiker så jag får lita på att de är det som står i kabeln. Skulle bara sakna att det vore ström i internet kabel.

POE 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

POE 😉


SPM

 

😏

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

POE 😉

Nej jag spelar inte Path Of Exile.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Svårt att säga om det är cat5 eller cat6 men uttaget satt där när jag flyttade in 2003.

Om det är så gammalt nät så är det inte cat6. Men som jag skrev, många fastighetsägare har uppgraderat

inkommande nät + accessswitchar utan att ta kostnaden att bygga om fastighetsnätet. 

Och i många fall fungerar det hyfsat, och då är det frid och fröjd. Så kallad GDSGD (Går Det Så Går Det).

Problemen uppstår när någon kund betalar för en snabb förbindelse, men det inte fungerar som det skall.

Kunden felanmäler och en nättekniker konstaterar genom en kabelmätning att kundanslutningen inte klarar

kraven för den tjänst han har betalat för. Inte alls ovanligt.

mvh

biker

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Amigo:

Så här står det i infobladet om internet, bor själv i Durrnäs

 

image.png.4fbd743b6edb1df5817d44dc9a5b408b.png

 

 

"Hyresvärden har lovat 1 Gbps" 

 

Läs en gång till vad det står.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Så här står det i infobladet om internet, bor själv i Durrnäs

 

image.png.4fbd743b6edb1df5817d44dc9a5b408b.png

Ja just precis. Hastigheten är upp till 1000/100 Mbit/s.

Då har man ju friskrivit sig från alla krav.......

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

42 minuter sedan, skrev biker:

Ja just precis. Hastigheten är upp till 1000/100 Mbit/s.

Då har man ju friskrivit sig från alla krav.......

mvh

biker

 

det är ju rena lögnen eftersom kabel klarar bara 100 Mbps, uppgraderar man ska hela kedjan uppgraderas, och slutanvändaren informeras vilka ändringar den ska göra. I Thailand när vi byggde fick vi byta alla gamla kablar inne, då förbättrades både ping o hastighet, grabben blev glad för han spelar online.

 

Men iallafall har både förvaltaren och hyresvärdens representant  (HSB Norr) sagt att det är 1 Gbps koppling i lägenheten. 

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Amigo:

Nej jag spelar inte Path Of Exile.

Ja någon stark sida verkar inte du heller ha 

Att du är korkad behöver du inte bevisa något mer

https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/valj-ratt-kabel-for-poe/

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Att du är korkad behöver du inte bevisa något mer

https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/valj-ratt-kabel-for-poe/

Om man är någårlunda normalt funtat och förstått vad man läst i tråden framgår det i tråden att jag kan inte påverka vilken kabel är dragen från skåpet i källaren till lägenheten.  Så jag kan ha det senaste teknik inne i lägenheten men det hjälper inte eftersom inkommande kabel har en max kapacitet om 100 Mbps. Capice?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man undrar varför du frågar överhuvudtaget då inga svar duger åt dig, även från experter som jobbat med bredband. Du har ju egna svar på allt ändå 😁

Du trollar nog bara. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Man undrar varför du frågar överhuvudtaget då inga svar duger åt dig, även från experter som jobbat med bredband. Du har ju egna svar på allt ändå 😁

Du trollar nog bara. 

I stort sett är det @biker och @Mankan som har gett vettiga svar, och har inte avvisat deras svar alls. Hur läser Du människa? Men du är ju här bara för att skapa oreda o förvirring.  

 

Om du får ångest av mina inlägg har jag en enkel lösning på det, håll Dig borta från mina inlägg, läs inte dem, helst logga inte in på MPR alls

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

En del av dom säljer produkter som dom inte kan lervara, så är var det jag bor. så kollade vilka med olika leverantörer.

Där jag bor så kan få max 100/50, men det fungerar för oss TV internet. Jag nöjd med priset 270 kr månad.

 

  FF

 

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Är väl bara o fråga en granne så vet du, gissar att ingen här är din granne?

 

5 timmar sedan, skrev Amigo:

 Bara för att Du är en ocivilicerat idi*t, och socialt handikappat betyder inte att alla är likadanna. 

 

1 timme sedan, skrev Amigo:

I stort sett är det @biker och @Mankan som har gett vettiga svar, och har inte avvisat deras svar alls. Hur läser Du människa? Men du är ju här bara för att skapa oreda o förvirring.  

 

Om du får ångest av mina inlägg har jag en enkel lösning på det, håll Dig borta från mina inlägg, läs inte dem, helst logga inte in på MPR alls

Att jag  skulle få ångest av dina inlägg är bara en våt dröm hos dig :rotfl::rotfl:

Det är ju du som sätter nivån när du svarar  Soensang när han tipsar dig om att fråga en granne om hur det funkar där.

Ber också om ursäkt om du blev förvirrad  🙂

 

För övrigt har jag 100/10 och det har funkat utmärkt hos oss, även när dottern bodde hemma och sonen bodde granne och körde på vårat.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Amigo:

Inte verkar det vara din starka sida heller, vi pratar om internet, inte om el Dessutom är mina kablar köpta hos olika butiker så jag får lita på att de är det som står i kabeln. Skulle bara sakna att det vore ström i internet kabel.

Spinger det gröna gubbar eller thailänska barluder i dina ledningar?  I mina så e de  spänning  o ström.....

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

 

 

Att jag  skulle få ångest av dina inlägg är bara en våt dröm hos dig :rotfl::rotfl:

Det är ju du som sätter nivån när du svarar  Soensang när han tipsar dig om att fråga en granne om hur det funkar där.

Ber också om ursäkt om du blev förvirrad  🙂

 

För övrigt har jag 100/10 och det har funkat utmärkt hos oss, även när dottern bodde hemma och sonen bodde granne och körde på vårat.

Jag ber om ursäkt av Dig för att du känner Dig kränkt på en inlägg som var riktat till en helt annan medlem. Förlåt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...