Jump to content
IGNORERAD

Långsamt internet. Felsökningstips?


Amigo

Recommended Posts

Kan detta vara möjligt? Enlig min uppfattning det borde inte vara det. Hyresvärden har lovat 1 Gbps

Mina kablar är antingen CAT  5e och CAT 6 så de borde klara upp till 1 Gbps, och routern klara över 1 Gbps i wi-fi (Asus rt-ac87u)

 

Mäter med speedtest.net 

 

Överst kabel via router. ger 89 / 94 mbps

Wi-Fi ger 95 / 95 mbps

Kabel direkt från vägguttag ger 9,5 / 9,5 mbps

 

Märkligt att den ger ca 90 mbps via Wi-fi och via routern med kabeln och enbart 9,5 mbps via kabeln direkt? Hur förklarar man detta?

speedtest_2023_04_14.jpg.bc1d2d276da4da52d3cc41f177871856.jpg

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    27

  • Kenneth4618

    8

  • biker

    8

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man kollade först om du var sosse eller nått vänster, så det är svaret!:lipa::rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Amigo:

Kan detta vara möjligt? Enlig min uppfattning det borde inte vara det. Hyresvärden har lovat 1 Gbps

Mina kablar är antingen CAT  5e och CAT 6 så de borde klara upp till 1 Gbps, och routern klara över 1 Gbps i wi-fi (Asus rt-ac87u)

 

Mäter med speedtest.net 

 

Överst kabel via router. ger 89 / 94 mbps

Wi-Fi ger 95 / 95 mbps

Kabel direkt från vägguttag ger 9,5 / 9,5 mbps

 

Märkligt att den ger ca 90 mbps via Wi-fi och via routern med kabeln och enbart 9,5 mbps via kabeln direkt? Hur förklarar man detta?

speedtest_2023_04_14.jpg.bc1d2d276da4da52d3cc41f177871856.jpg

Har du frågat hyresvärden som lovat detta?

Det är mitt kloka råd. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev M33:

Har du frågat hyresvärden som lovat detta?

Det är mitt kloka råd. 

 

Prova med en Pajala 69  o hjäper inte det då har du problem

.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Elmeri:

Prova med en Pajala 69  o hjäper inte det då har du problem

.

 

 

 

Var tvungen att googla.

Pajala-69:a
Man ligger på rygg o rycker i trumpeten samtidigt som man slickar sig i armvecket på den andra armen.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev M33:

Var tvungen att googla.

Pajala-69:a
Man ligger på rygg o rycker i trumpeten samtidigt som man slickar sig i armvecket på den andra armen.

Han verkar gilla det, nå inte borta från mig. Var och en får ha sina fetisser.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev M33:

Har du frågat hyresvärden som lovat detta?

Det är mitt kloka råd. 

 

Det är oväsentligt vilken bandbredd man har, dock står det så i infobladet man får när man flyttar in.

Det som förvånar mig är att direkt koppling till vägguttaget (den kabeln som kommer till lägenheten från källaren, en brun kabeln med 8 trådar och det står CAT 5e på den) ger under 10 mbps men samma kabeln ger över 90 mbps via routern. 

 

Har jag en vattenledning som ger 10 l/min kan jag inte få 50 l/min bara för att skarva den och dra till balkongen

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Det är oväsentligt vilken bandbredd man har, dock står det så i infobladet man får när man flyttar in.

Det som förvånar mig är att direkt koppling till vägguttaget (den kabeln som kommer till lägenheten från källaren, en brun kabeln med 8 trådar och det står CAT 5e på den) ger under 10 mbps men samma kabeln ger över 90 mbps via routern. 

 

Har jag en vattenledning som ger 10 l/min kan jag inte få 50 l/min bara för att skarva den och dra till balkongen

Har du provat att byta kabel eller att uppdatera drivrutinerna på nätverkskortet? De kan ju annars vara ett tips.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Kan detta vara möjligt? Enlig min uppfattning det borde inte vara det. Hyresvärden har lovat 1 Gbps

Mina kablar är antingen CAT  5e och CAT 6 så de borde klara upp till 1 Gbps, och routern klara över 1 Gbps i wi-fi (Asus rt-ac87u)

 

Mäter med speedtest.net 

 

Överst kabel via router. ger 89 / 94 mbps

Wi-Fi ger 95 / 95 mbps

Kabel direkt från vägguttag ger 9,5 / 9,5 mbps

 

Märkligt att den ger ca 90 mbps via Wi-fi och via routern med kabeln och enbart 9,5 mbps via kabeln direkt? Hur förklarar man detta?

speedtest_2023_04_14.jpg.bc1d2d276da4da52d3cc41f177871856.jpg

 

När du testade med kabel via routern, hade du då verkligen stängt av wifi på datorn?

Det är ju ganska likvärdiga mätvärden mellan de mätningarna.

När jag sysslade med service på stadsnät så var det inte ovanligt att folk

lyckats ställa ner sitt nätverkskort till 10Mb hastighet. 

För övrigt, gissar att du har en 100/100 tjänst?

Du använder samma TP-kabel mellen uttag och dator, som du använder mellan uttag och router?

 

Och även om accessswitchen  i fastigheten hat Gigabit portar, så betyder det inte

kunderna kan få ut 1Gb i sitt uttag, även om man köper en gigabittjänst.

 

mvh

biker

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Byt till A3/Bredband2, de löser säkert ditt pomplem...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Benriach:

Byt till A3/Bredband2, de löser säkert ditt pomplem...

Det är just bredband2 som är leverantören, inte konstigt att de lovar 1000 gbps men levererar en procent 10 mbps. Men internet ingår i hyran så har inte möjlighet att välja bort dem.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Amigo:

Det är just bredband2 som är leverantören, inte konstigt att de lovar 1000 gbps men levererar en procent 10 mbps. Men internet ingår i hyran så har inte möjlighet att välja bort dem.

 

Du kanske ska dela 1000 på antalet hyresgäster i huset om värden delar ett abonnemang på er alla.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev biker:

 

När du testade med kabel via routern, hade du då verkligen stängt av wifi på datorn?

Det är ju ganska likvärdiga mätvärden mellan de mätningarna.

När jag sysslade med service på stadsnät så var det inte ovanligt att folk

lyckats ställa ner sitt nätverkskort till 10Mb hastighet. 

För övrigt, gissar att du har en 100/100 tjänst?

Du använder samma TP-kabel mellen uttag och dator, som du använder mellan uttag och router?

 

Och även om accessswitchen  i fastigheten hat Gigabit portar, så betyder det inte

kunderna kan få ut 1Gb i sitt uttag, även om man köper en gigabittjänst.

 

mvh

biker

 

 

 

Wi-Fi var avstäng helt vid kabel mätning!

Samma kabel CAT 6 ca en meter lång.

 

Det som förvånar mig är detta: När jag kopplar direkt till vägguttag visar nätverks inställningar, länkhastighet: 10/10 Mbps

kabeln_vagguttaget_direkt.jpg.4fcdab686842310d80051a6c36e3586d.jpg

 

Sen kopplar jag samma kabeln till routern och en CAT 5e ca 15 m lång kabel i samma dator visar nätverks inställningar: länkhastighet: 1000/1000 Mbps

kabeln_via_routern.jpg.c3dbb8131ef6c1052664a5f4f0e2e412.jpg

 

Sen kikar jag nätverksinställningar via Wi-Fi som visar 433/433 Mbps alla med samma dator, enda som har en LAN ingång Nya Asus har bara trådlös och den visar en länkhastighet på 866/866 Mbps

trodlos.jpg.1161931b14d4e99668b277b30e1d97ad.jpg

 

Hur kan den bli bättre , både länkhastigheten och speedtest resultat, bara för att jag kopplar via routern?

Iförsig räcker 100/100 hemma men kan man få ut mer så varför inte ? Har mätt även i TV och android box och speedtest ger ungefär samma resultat med kabel via swift och med trådlös också.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu körde jag direkt från vägguttaget till TV och android box så ger speedtest samma värden, ca 95 Mbps så det är nåt strul med nätverkskortet i gamla datoren,  Alla resultat tyder på att det kommer bara 100 Mbps till uttaget. 🤥

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu körde jag direkt från vägguttaget till TV och android box så ger speedtest samma värden, ca 95 Mbps så det är nåt strul med nätverkskortet i gamla datoren,  Alla resultat tyder på att det kommer bara 100 Mbps till uttaget. 🤥

Är väl bara o fråga en granne så vet du, gissar att ingen här är din granne?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

Är väl bara o fråga en granne så vet du, gissar att ingen här är din granne?

 Bara för att Du är en ocivilicerat idi*t, och socialt handikappat betyder inte att alla är likadanna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Soengsang:

Är väl bara o fråga en granne så vet du, gissar att ingen här är din granne?

Och vad var korkat med det??

Då vet du ju om de har samma ”bekymmer”

 

Egentligen borde stollar norr om Njurundabommen inte ha mer kommunikation än röksignaler.

Precis nyss, skrev Amigo:

 Bara för att Du är en ocivilicerat idi*t, och socialt handikappat betyder inte att alla är likadanna. 

Men fråga då en granne ditt jäkla stolpskott, istället för att svamla här!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev Amigo:

 Bara för att Du är en ocivilicerat idi*t, och socialt handikappat betyder inte att alla är likadanna. 

Är det inte du som är så jävla känlig för personliga påhopp🤔

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Kenneth4618:

Är det inte du som är så jävla känlig för personliga påhopp🤔

Ett mentalt efterblivet stolpskott.

Jag föreslår att kolla med en granne om de har samma problem (tror inte han har någon granne här) och stollen flippar ur?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ett mentalt efterblivet stolpskott.

Jag föreslår att kolla med en granne om de har samma problem (tror inte han har någon granne här) och stollen flippar ur?

Typiskt för skrikvänstern, ska ha allt men det ska vara gratis då 🤣

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu körde jag direkt från vägguttaget till TV och android box så ger speedtest samma värden, ca 95 Mbps så det är nåt strul med nätverkskortet i gamla datoren,  Alla resultat tyder på att det kommer bara 100 Mbps till uttaget. 🤥

 

Dessa värden får jag och då delas ett 250/250 abonnemang på 3 hushåll och en dator i verkstan.

NEDLADDNING
95,01 Mbit/s
UPPLADDNING
96,44 Mbit/s
SVARSTID
3,17 ms

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Amigo:

Nu körde jag direkt från vägguttaget till TV och android box så ger speedtest samma värden, ca 95 Mbps så det är nåt strul med nätverkskortet i gamla datoren,  Alla resultat tyder på att det kommer bara 100 Mbps till uttaget. 🤥

Man kör bara max 100Mb i ett cat5 fastighetsnät. När fastighetsägare uppgraderar inkommande förbindelse till gigabit, så kräver det uppgradering

av fastighetsnätet. I de flesta fall drar man då fiber till varje enskild lägenhet. Alternativt cat6 kopparnät, men det är ingen listig lösning.

Sen finns det alltid fastighetsägare som inte gör som man ska göra. Nu vet jag inte alls vad du bor i för fastighet, men du är säker på att varje hyresgäst

har en egen förbindelse till accessswitchen? Förekommer en del fuldelningar ibland, vilket inte är så lyckat.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Typiskt för skrikvänstern, ska ha allt men det ska vara gratis då 🤣

Kan Du förtydliga vad du syftar på? 

Har man internet inbakad i hyran och det lovas 1 Gbps så det är väl klart att man inte är nöjd med en tiondel av det lovade!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Amigo:

Kan Du förtydliga vad du syftar på? 

Har man internet inbakad i hyran och det lovas 1 Gbps så det är väl klart att man inte är nöjd med en tiondel av det lovade!

Har man en fastighetsägare som lovar sina hyresgäster 1Gb i en fastighet med ett cat5 kopparnät, då ljuger denna fastighetsägare.

Det är en teknisk omöjlighet.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...