Jump to content
IGNORERAD

Русский в Тайланде


Vaxet older version

Recommended Posts

Vaxet older version

Vi lever just nu i en värld där mycket känns osäkert och framtiden känns oviss. Är det inte klimat katastrof så är det världskrig. Och överlever vi det så verkar AI kunna bli så smarta så de kanske är ett hot för oss människor. Vid min ålder och med mina erfarenheter kände jag att Thailand återigen skulle bli mitt hemland och så blev det ju. Denna gången blev det efter ett kortare misstag i Chiang Rai sedan Phuket. Jag spenderade 10 år i Jomtien under början av 2000 talet så det är inte så intressant längre.

 

Känns och kändes som att Thailand och framförallt Thailändare inte påverkas av sin omvärld oavsett vad som händer, likt namnet på detta forum lever de i sin egen bubbla och det livet är det jag eftersträvar nu. Men här i Phuket är det mer Ryssar än Thailändare numera känns det som. Jag förstår att många vill fly kriget och att Thailand behöver inkomster efter Covid tiden. Men när köpstarka Ryssar väller in och skapar i det närmaste ett Ryskt parallell samhälle, så tar de över med sina feta plånböcker.

 

Jag tycker att det börjar bli lite mycket nu och avvaktar hur det blir här det närmaste året innan jag eventuellt köper mig en fastighet. Vet att Pattis har mycket av denna problematik också även om den märks mer här nere, så vart ska man ställa kosan för att få både Thailand och en gnutta internationellt leverne? 

 

Att många av de inflyttade Ryssarna har mycket gott om pengar är det ingen tvekan om. De är ekonomiskt överlägsna de flesta av oss västerländska Expats och jämfört med normala Thailändare är de ju billjonärer.........eller mer. 

 

Tragiskt eller inte ??? , Cheap Charlie byts sakta men säkert ut mot Expensive Vladimire.

Vad känner ni, eller är det bara jag som börjar irritera mig på detta ? Hopps .........jag kanske är rasist ändå.......nej inte då......har ju nästan bara vänner, bekanta och familj  från andra länder. 🙂 

Ändrades av Vaxet older version
  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekommendera området runt Ban Phe öster om Rayong

 

Tillräckligt nära till Pattis vid "behov" men ändå tillräckligt långt bort och "lagom" samt ganska nära ner till Koh Chang om man vill samt Koh Samet rakt utanför

 

I Ban Phe finns dessutom Olearys som säljer det mesta man kan "önska" av svensk mat och godis om man får "behov" på det sättet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara hålla dig borta från havet så slipper du turister :-)

 

Jag litar på luke-the-drifter och tänker som så att om man inte har en kärring som vill att man ska bo hos hennes syster så är nog Hua-Hin ganska bra.

( vid havet jag vet )

 

Men stora städer in middle of nowhere som tex, Udon/Ubon har ganska många expats, och dom är så pass stora att ryssar får svårt att dominera.

 

CM kan ju pga luftföroreningar inte rekommenderas ( inte alls ) vilket är synd.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-04-03 at 15:58, skrev Nicholas:

Bara hålla dig borta från havet så slipper du turister :-)

 

Jag litar på luke-the-drifter och tänker som så att om man inte har en kärring som vill att man ska bo hos hennes syster så är nog Hua-Hin ganska bra.

( vid havet jag vet )

 

Men stora städer in middle of nowhere som tex, Udon/Ubon har ganska många expats, och dom är så pass stora att ryssar får svårt att dominera.

 

CM kan ju pga luftföroreningar inte rekommenderas ( inte alls ) vilket är synd.

 

 

 

Även Bangkok känns väldigt ryssfritt. Vi hade ett ryss-ukrainskt par i vårt condo tidigare och jag vet att det finns ett par ryska familjer på dotterns skola, men annars har jag nog aldrig hört någon prata ryska.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version

Har aldrig hyst något agg mot ryssar men när jag ser vad som pågår här nu så blir jag lite skrämd av min egen reaktion. Jag vet ju att de som kommer hit, och det gör de i tusentals nu, flyr från ett väntande skyttevärn i Ukraina. Men jag har ändå svårt att acceptera att samhället här snart är mer ryskt än Thailändskt, och tydligen pågår samma sak upp i Chonburi området. Men som sagt, det är ju jag, många här jublar ju just nu då ryssarna har gott om pengar med sig, men vad händer sedan...................

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i alla fall mycket trevligare ryssar nu i Rawai än de nyrika som härjade där för typ 15 år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Vaxet older version:

Har aldrig hyst något agg mot ryssar men när jag ser vad som pågår här nu så blir jag lite skrämd av min egen reaktion. Jag vet ju att de som kommer hit, och det gör de i tusentals nu, flyr från ett väntande skyttevärn i Ukraina. Men jag har ändå svårt att acceptera att samhället här snart är mer ryskt än Thailändskt, och tydligen pågår samma sak upp i Chonburi området. Men som sagt, det är ju jag, många här jublar ju just nu då ryssarna har gott om pengar med sig, men vad händer sedan...................

Finns inget som talar för att dom inte sympatiserar med kriget även om dom själva inte vill ner i värnet. 

 

Det är en myt där vi projicerar vår idealbild på andra. 

 

Tvärtom visar undersökningar att även dom ryssar som befinner sig utanför Rysslands gräns tycker att kriget är prima liv. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Sätt upp Ukrainas flaggor överallt samt skyltar med Slava Ukraina 🙂

  • Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Sätt upp Ukrainas flaggor överallt samt skyltar med Slava Ukraina 🙂

 

Joru, med livet som insatts. Kollade på ett hus att hyra idag, utgångspris 65 000, när vi kom dit hade en rysk agentur hyrt det för 95 000 baht. Och just nu kom det ut på FB för 170 000 baht, allt är hör och häpna per månad, antagligen dags att dra..................... 😞 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade 2 ryssar som var från kaliningrad, dom sa rakt ut att dom åkte dit för att slippa kriga, men dom hade inget imot Putin i nästa sekund.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

 

Joru, med livet som insatts. Kollade på ett hus att hyra idag, utgångspris 65 000, när vi kom dit hade en rysk agentur hyrt det för 95 000 baht. Och just nu kom det ut på FB för 170 000 baht, allt är hör och häpna per månad, antagligen dags att dra..................... 😞 


170,000 Baht per månad är oerhört mycket om man betalar med sina egna pengar, även 65,000 är ganska mycket. Jobbar man för EU, FN eller ett stort multinationellt företag från USA, Europa eller Japan har man oftast, åtminstone i Bangkok, en allowance på 200-250,000 Baht i månaden så det finns en ganska stor marknad för dyra bostäder.
 

Kan tänka att många ryssar som lyckas lämna Russki numera har lyckats sno åt sig en hel del pengar från Putin och hans croonies, så ett par hundratusen Baht hit eller dit gör nog varken till eller från.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sägs på det där internet att många ryzzar inväntar visum till USA och Nya Zeeland (tnt tror jag det var)

Kollade på hotellpriser. De har skenat rejält. Troligtvis beroende på ovanstående.

De ryssar jag träffat på har varit både bra och dåliga. Beror nog på individ och sammanhang.

Slava Ukraini - Herojam slava.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version

Efter att ha tagit dotter till Nai Harn beach idag så kom beslutet. Kombinationen svindyrt  🤑 och obehagligt ??? är vad Phuket blivet på bara 6 månader.

 

Så vi kommer dra om någon månad. Nu återstår då att hitta nytt, vilket kommer bli Hua Hin--Cha Am, samt att börja packa ihop här nere.

 

Återkommer om detta i en annan tråd om det finns tid. Men till Er alla vill jag säga att om ni gillar Thailand, åk inte till Phuket, inte nu i alla fall 🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
20 timmar sedan, skrev Atom:


170,000 Baht per månad är oerhört mycket om man betalar med sina egna pengar, även 65,000 är ganska mycket. Jobbar man för EU, FN eller ett stort multinationellt företag från USA, Europa eller Japan har man oftast, åtminstone i Bangkok, en allowance på 200-250,000 Baht i månaden så det finns en ganska stor marknad för dyra bostäder.
 

Kan tänka att många ryssar som lyckas lämna Russki numera har lyckats sno åt sig en hel del pengar från Putin och hans croonies, så ett par hundratusen Baht hit eller dit gör nog varken till eller från.

 

Jo du har ju rätt. Men här är det i praktiken så att ett par ryska investerare hyr och köper allt, sedan säljs det omgående vidare till Ryssar. Och dessa är faktiskt mestadels familjer i 25 till 40 årsåldern och de har tydligen oerhört god ekonomi, klassar ut min i alla fall. 😐 Vi snackar alltså om ca 200 000 nyinflyttade det senaste året. Allt från helt inofficiella men pålitliga källor , men jag tror på vad jag ser och då stämmer det.

 

Ändrades av Vaxet older version
Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Här I Khao lak ser vi inte mycket av  ryssar  och inte hör jag nån som beklagar  sig över dom . Så jag gissar det inte är så många här.  Men jag tänker är det ryska barnfamiljer  så har  Phuket  skolor som är gång bara.   Hade en klient på sista båten som var från Litauen med ryskt ursprung , han och kärringen  kände sig inte välkommen  i hemlandet längre.  Så dom flyttade till Phuket  just för skolorna.

Jag jobbade  dock åt ryssar i Turkiet i 2 år.  Så jag har nog fått min beskärda del av ryssar och deras "kultur".   

Fan det enda sättet i ni kan göra  affärer på är att suga Putins k*k eller hota och slå ihjäl varandra, brukade jag säga  när var  ordentligt less.  Underleverantörer som vägrade levera  efter som dom inte fick några pengar .  Så är det alltid en massa  jävligt dålig lögner. Fan ni har inte betalt så enkelt är det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vaxet,kom ner till Rayong och se dig omkring,där är det lugnt och jag varken såg eller hörde Ryssar när jag var nere nyss.Där finns allt du behöver och mer därtill.Åker ner i november igen för fyra månader eller  ev.längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är massor med ryssar i Pattaya med. Man kan ju undra hur det sett ut med Thailands turistbusiness om inte ryssarna hade varit här. Kineserna har inte dykt upp i mängder än och det tar nog tid.

 

Rena vansinneshyror under vintern och många co-agents som ska försöka tjäna en slant emellan. Det har dock tonat av betydligt senaste månaden och fortsätter förhoppningsvis ett tag till. Skulle ryssarna droppa av i mängder blir det nog en megakrasch på fastighetsmarknaden. Mycket barnfamiljer i 30-40 årsåldern och dom har ju varit här ett tag nu. Man kan ju undra hur dom löser ekonomin med en svag rubel och även sina visum. Många har väl det väldigt gott ställt men knappast alla. Ryssarna är mest koncentrerade till Jomtien och Pratamnak. Skulle gissa på ca 70% i condo där jag hyr.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

Efter att ha tagit dotter till Nai Harn beach idag så kom beslutet. Kombinationen svindyrt  🤑 och obehagligt ??? är vad Phuket blivet på bara 6 månader.

 

Så vi kommer dra om någon månad. Nu återstår då att hitta nytt, vilket kommer bli Hua Hin--Cha Am, samt att börja packa ihop här nere.

 

Återkommer om detta i en annan tråd om det finns tid. Men till Er alla vill jag säga att om ni gillar Thailand, åk inte till Phuket, inte nu i alla fall 🙏

Måste be frugan att se över priserna.

Vi kanska måste höja lite för att bli av med lite ryssar.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev rolba:

Måste be frugan att se över priserna.

Vi kanska måste höja lite för att bli av med lite ryssar.

Det var väl tvärt om? Höj priset så får ni ryska hyresgäster som är villiga att betala de överpriser som finns nu! 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev apknug:

Det var väl tvärt om? Höj priset så får ni ryska hyresgäster som är villiga att betala de överpriser som finns nu! 

Precis, höjt pris å svennarna kommer försvinna....om det nu finns några där? 😉

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
36 minuter sedan, skrev Naam jai:

Precis, höjt pris å svennarna kommer försvinna....om det nu finns några där? 😉

I Rawaii finns det en hel del gamla svenska pensionärer, jag hyrde också ett hus där på slutet på 80 talet början på 90 talet då var det bästa stället att bo på i Phuket enligt mig i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

I Rawaii finns det en hel del gamla svenska pensionärer, jag hyrde också ett hus där på slutet på 80 talet början på 90 talet då var det bästa stället att bo på i Phuket enligt mig i alla fall

Jag tror att du har rätt i din analys då var det nog bäst.  En hel del gamla svenska pensionärer i Rawaii de synes i en annan tråd under några vinter månader. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
19 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

I Rawaii finns det en hel del gamla svenska pensionärer, jag hyrde också ett hus där på slutet på 80 talet början på 90 talet då var det bästa stället att bo på i Phuket enligt mig i alla fall

 

5 minuter sedan, skrev apknug:

Jag tror att du har rätt i din analys då var det nog bäst.  En hel del gamla svenska pensionärer i Rawaii de synes i en annan tråd under några vinter månader. 

 Jag har bott i och bor i Rawai sedan två år och det va kanon när vi kom. Idag usch ................, under 6 månader har hela Rawai förvandlats till något helt annat och det passar verkligen inte mig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På hotellet vi bodde senast var det 70% ryssar(i Pattaya)de flesta OK men de var väldigt reserverade och enl.personalen ej omtyckta.Jag pratade med några av dem,de flesta ville inte kriga och de verkade inte ha någon vidare ekonomi(alla handlade på 7/11 och inget på hotellet)men supa var de bra på.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...