Jump to content
IGNORERAD

Svenska bönder och matproducenters plågsamma död.


bambam

Recommended Posts

Hur länge finns det plats för dessa ? hur länge kan Svensson stödja Svensk matproduktion då priserna på Svenska varor skjuter i

höjden och en allt större del av familjens budget går till matkontot.

I en intervju i dagens blaska uttalar sig en höjdare inom branch organisationen och säger att priserna måste upp ändå mera, jag tror

att dom skjuter sig foten vad tror ni?.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    6

  • Tommy

    5

  • UglyFarang

    5

  • Alarik

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Problemet ÄR att svenska matvaruproducenter och butikskedjor, helt klart, har passat på att höja sina priser extra mycket, nu när vi konsumenter "VET" att prishöjningarna beror på Rysslands krig i UKRAINA...

 

En stor del av prishöjningarna beror på girighet från grossister, som ICA, COOP och Axfood. (De gör rekord vinster)

 

Nej, jag gissar inte, jag köper en hel del från andra grossister, som har betydligt lägre priser.

 

Ett par exempel, nu när grönsaker kostar extremt mycket mer än vanligt, Röd Paprika 79 kr plus moms på Axfoods snabbgross, 89 inkl moms på Willys (samma firma), mer än så hos ICA och COOP, så har vi köpt för 45 kr, hos en annan svensk grossist...

Svensk, fryst Karré 42 kr/kg hos vår grossist, minst 75 kr på Axfood och de andra (när de inte har "extrapriser")...

 

Broccoli drygt 60kr/Kg plus moms hos Axfood Snabbgross, knappt 29 Kr/Kg plus moms hos vår leverantör, OCH det är från samma producent!

 

Förra veckan lovade LIDL sänka sina priser, och plötsligt hänger COOP,  ICA och andra på, inte för att vara snälla, utan för att LIDL gör så.

 

Jag förstår inte varför ICA och COOP har några kunder, de är ca 15-20% dyrare än Willys och LIDL, på liknande varor...

 

Har fler exempel!

 

Svenska kronan hjälper inte till för oss som köper en hel del importerat från Asien, men vi noterar att priserna börjar sjunka något, trots vår svaga valuta.

 

 

MVH

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, det är mellanhänderna i livsmedelshandeln som tar ut dom höga priserna. Halva släkten är bönder och dom funderar på att lägga ner för lönsamheten bara sjunker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Jed:

Precis, det är mellanhänderna i livsmedelshandeln som tar ut dom höga priserna. Halva släkten är bönder och dom funderar på att lägga ner för lönsamheten bara sjunker. 

Jag förstår dem!

 

Arla, till exempel, påstår att det är en stor överproduktion av mjölk för tillfället, och ber bönderna minska sin produktion, samtidigt som de sänker sitt inköpspris från bönderna, ändå är priserna för konsumenterna väldigt höga...

 

Svensk Mjölk och smör är bland de varor som stigit mest i pris det senaste året, priset på mjölk har nästan dubblerats, 20 kr/liter från 12kr/liter det senaste året...

Antagligen en orsak till att vi konsumenter köper mindre, och därmed överproduktion?

 

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bort stödet till jordbruket helt och öka grundavdraget för oss skattebetalare motsvarande och när prishöjningarna slagit igenom så får grossister och handel se vad som händer när folket "röstar" med fötterna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag förstår dem!

 

Arla, till exempel, påstår att det är en stor överproduktion av mjölk för tillfället, och ber bönderna minska sin produktion, samtidigt som de sänker sitt inköpspris från bönderna, ändå är priserna för konsumenterna väldigt höga...

 

Svensk Mjölk och smör är bland de varor som stigit mest i pris det senaste året, priset på mjölk har nästan dubblerats, 20 kr/liter från 12kr/liter det senaste året...

Antagligen en orsak till att vi konsumenter köper mindre, och därmed överproduktion?

 

 

MVH

 

Var har du lyckats hitta mjölk för 20 kr/liter. Låter som du letar på någon liten kvartersbutik eller bensinmacken. På ICA, Coop, Willys, Lidl kostar inte mjölken 20 kr per liter.

Link to comment
Dela på andra sajter

UGLY FARANG

Förklara vad du menar med jordbruksstöd.

Du måste ha glömt vilka avgifter bönderna har för att producera.

Dessa avgifter är MÅNGDUBBELT högre än det lilla EU bidrag bönderna erhåller.

Bara gödningen som läggs på åkrarna har stigit med MINST 400 %

Sedan tillkommer alla dessa s.k. miljöavgifter och kontrollavgifter som hela tiden ökar.

Hur mycket har inte energikostnaden gått upp ?

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Hur ska vi klara oss vid matbrist utan egna bönder som kan leverera varor till alla Svenskar. Just nu täcker vi ca 50 %. Vid stor kris. Vi kan inte lita på att vi får leveranser från annat håll i världen.

Frågan är mycket svår. Men frågan måste lyftas

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev evert 1:

UGLY FARANG

Förklara vad du menar med jordbruksstöd.

Du måste ha glömt vilka avgifter bönderna har för att producera.

Dessa avgifter är MÅNGDUBBELT högre än det lilla EU bidrag bönderna erhåller.

Bara gödningen som läggs på åkrarna har stigit med MINST 400 %

Sedan tillkommer alla dessa s.k. miljöavgifter och kontrollavgifter som hela tiden ökar.

Hur mycket har inte energikostnaden gått upp ?

 

Med jordbruksstöd så menar jag allt stöd som jordbruket får, jag som äger jordbruksfastigheter får visst "stöd" trots att jag har marken utarrenderad och endast har skogsbruket själv.

 

Givetvis så ska priserna mellan producent och grossist höjas så att det täcker produktionskostnaderna, jag menar inte att vi ska svälta ut bönderna!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
24 minuter sedan, skrev UglyFarang:

jag menar inte att vi ska svälta ut bönderna!

Är det inte det Arla försökt göra i åratal även om det är medlemsägt, lite som Coop 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har knappt  5 ha jordbruksmark, uppdelat på flera mindre skiften som jag en gång i tiden köpt stödrätter för.

I dag bedriver jag inget jordbruk, har haft jorden "utarrenderad", arrendatorn vägrar arrendera (har har haft marken GRATIS) om han inte även nu får EU bidraget.

M.a.o. idag (numera) får jag leja in någon som slår men även paketerar (småbalar) gräset (höet).

Därefter säljer jag balarna till hästintresserade.

Jag lägger på, endast marginellt med gödning, räknar jag bort mitt arbete går det knappt jämt upp, kanske t.o.m. med förlust om inte gödningspriset går ned.

Orsaken till att jag genomför detta är att jag INTE vill att åkrarna ska buska igen.

Nu bor jag i inlandet, finns INGEN mjölkproducent i min socken, när jag var barn fanns det minst 75 mjölkbönder, socknen hade även ett eget mejeri på 40 talet.

På 80 talet sades det att 20 kor gav lika högt netto som en sjuksköterskas lön gav, idag behövs det nog minst 100, om det räcker, sedan kan ni räkna själva varåt det barkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Är det inte det Arla försökt göra i åratal även om det är medlemsägt, lite som Coop 😉

 

Arla företräder sina högavlönade toppar framför allt i dagsläget.

Precis som många andra organisationer/företag som startades av bönderna för att företräda dem och deras intressen.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Jag har knappt  5 ha jordbruksmark, uppdelat på flera mindre skiften som jag en gång i tiden köpt stödrätter för.

I dag bedriver jag inget jordbruk, har haft jorden "utarrenderad", arrendatorn vägrar arrendera (har har haft marken GRATIS) om han inte även nu får EU bidraget.

M.a.o. idag (numera) får jag leja in någon som slår men även paketerar (småbalar) gräset (höet).

Därefter säljer jag balarna till hästintresserade.

Jag lägger på, endast marginellt med gödning, räknar jag bort mitt arbete går det knappt jämt upp, kanske t.o.m. med förlust om inte gödningspriset går ned.

Orsaken till att jag genomför detta är att jag INTE vill att åkrarna ska buska igen.

Nu bor jag i inlandet, finns INGEN mjölkproducent i min socken, när jag var barn fanns det minst 75 mjölkbönder, socknen hade även ett eget mejeri på 40 talet.

På 80 talet sades det att 20 kor gav lika högt netto som en sjuksköterskas lön gav, idag behövs det nog minst 100, om det räcker, sedan kan ni räkna själva varåt det barkar.

 

Jag har all öppen mark "utlånad" till en granne och han sköter allt på ett föredömligt sätt och kommer att ha denna marken så länge han fortsätter på detta viset.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev JohanR:

Var har du lyckats hitta mjölk för 20 kr/liter. Låter som du letar på någon liten kvartersbutik eller bensinmacken. På ICA, Coop, Willys, Lidl kostar inte mjölken 20 kr per liter.

Helt rätt @JohanR !

 

Fel av mig skrev för fort...

 

Jag glömde att jag köper alltid 1,5 liters förpackningar, och i det fallet stämmer priserna jag skrev...

 

Borde ha skrivit 13,30 Kr/liter, ber om ursäkt!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tommy:

Helt rätt @JohanR !

 

Fel av mig skrev för fort...

 

Jag glömde att jag köper alltid 1,5 liters förpackningar, och i det fallet stämmer priserna jag skrev...

 

Borde ha skrivit 13,30 Kr/liter, ber om ursäkt!

 

 

MVH

Vi förlåter, men vi glömmer inte. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Det går åt rätt håll

Förra veckan

20230323_142309.thumb.jpg.7d93f2c12171b5ee2a934ad13d6fde64.jpg

 

Denna vecka

20230330_105406.thumb.jpg.29fb37bff1d9fda8afbb986b528aca35.jpg

 

20230330_105337.thumb.jpg.e4abef4c7f28354b3e89f95e1ab4ce56.jpg

 

😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Det går åt rätt håll

Förra veckan

20230323_142309.thumb.jpg.7d93f2c12171b5ee2a934ad13d6fde64.jpg

 

Denna vecka

20230330_105406.thumb.jpg.29fb37bff1d9fda8afbb986b528aca35.jpg

 

20230330_105337.thumb.jpg.e4abef4c7f28354b3e89f95e1ab4ce56.jpg

 

😉

Motsvarande Priser hos Fruktcentralen denna vecka, levererat in till restaurangen utan extra kostnad om vi handlar för mer än 1500:-, och det gör vi, några gånger i veckan

 

Röd Paprika  35.55

 

Grön Paprika 31.55

 

Gul Paprika  40.25

 

Broccoli   28.90/Kg, inte 15.50 för 250g som på Snabbgross

 

Frityrolja 379 kr på Snabbgross, 249 hos Fruktcentralen.

 

MVH

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Maten tycker jag inte har blivit så fruktansvärt dyr, förutom vissa produkter då. Självmål nu då jag inte handlar så ofta, men dasspapper har fan blivit SKIT dyrt!!

 

Pappersbruken går väl med jättevinst läste jag här om dagen.

 

Ett 6-pack har ju för fasiken blivit dubbelt så dyrt. Fan billigare att gå och skita på T-centralen😀

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Maten tycker jag inte har blivit så fruktansvärt dyr, förutom vissa produkter då. Självmål nu då jag inte handlar så ofta, men dasspapper har fan blivit SKIT dyrt!!

 

Pappersbruken går väl med jättevinst läste jag här om dagen.

 

Ett 6-pack har ju för fasiken blivit dubbelt så dyrt. Fan billigare att gå och skita på T-centralen😀

Håller med dej men det blir f-n så långt för mej till T-centralen det gäller att hålla igen då

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
15 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Maten tycker jag inte har blivit så fruktansvärt dyr, förutom vissa produkter då. Självmål nu då jag inte handlar så ofta, men dasspapper har fan blivit SKIT dyrt!!

 

Pappersbruken går väl med jättevinst läste jag här om dagen.

 

Ett 6-pack har ju för fasiken blivit dubbelt så dyrt. Fan billigare att gå och skita på T-centralen😀

Rövdusch spar massor av pengar samt miljön

ROPEN SKALLA, RÖVDUSCH TILL ALLA

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Motsvarande Priser hos Fruktcentralen denna vecka, levererat in till restaurangen utan extra kostnad om vi handlar för mer än 1500:-, och det gör vi, några gånger i veckan

 

Röd Paprika  35.55

 

Grön Paprika 31.55

 

Gul Paprika  40.25

 

Broccoli   28.90/Kg, inte 15.50 för 250g som på Snabbgross

 

Frityrolja 379 kr på Snabbgross, 249 hos Fruktcentralen.

 

MVH

 

Ink moms eller tillkommer moms? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Motsvarande Priser hos Fruktcentralen denna vecka, levererat in till restaurangen utan extra kostnad om vi handlar för mer än 1500:-, och det gör vi, några gånger i veckan

 

Röd Paprika  35.55

 

Grön Paprika 31.55

 

Gul Paprika  40.25

 

Broccoli   28.90/Kg, inte 15.50 för 250g som på Snabbgross

 

Frityrolja 379 kr på Snabbgross, 249 hos Fruktcentralen.

 

MVH

 

Plus moms?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Ink moms eller tillkommer moms? 

 

 

Momsen tillkommer, både för Fruktcentralen och Snabbgross.

 

Snabbgross är dyra, en vara som kostar 20 kronor på Willys, kostar ofta 20 kronor plus moms hos Snabbgross, så 12% dyrare.

 

Det finns värre exempel... Krossade tomater, pasta, nudlar osv kostar oftast mer på Snabbgross före moms, än vad de kostar på Willys (som ingår i samma koncern, Axfood), Inklusive moms, Mjölken kostar samma, fast priset hos Snabbgross är naturligtvis innan de lägger till moms (alltså 12% dyrare)...

 

Snabbgross har ibland bra extrapriser, men deras ordinarie priser är inget vidare, men de har hyfsade priser på större förpackningar, nåt Willys saknar (Vem fan köper en säck med 15Kg vitkål på Willys?).

 

Förra veckan tog Snabbgross ca 62 kr/Kg för broccoli, (4 *15.50 plus Moms) samtidigt som Willys tog ca 40 Kr/Kg inkl moms, vi betalade 29 kr/Kg plus Moms, från vår leverantör.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Momsen tillkommer, både för Fruktcentralen och Snabbgross.

 

Snabbgross är dyra, en vara som kostar 20 kronor på Willys, kostar ofta 20 kronor plus moms hos Snabbgross, så 12% dyrare.

 

Det finns värre exempel... Krossade tomater, pasta, nudlar osv kostar oftast mer på Snabbgross före moms, än vad de kostar på Willys (som ingår i samma koncern, Axfood), Inklusive moms, Mjölken kostar samma, fast priset hos Snabbgross är naturligtvis innan de lägger till moms (alltså 12% dyrare)...

 

Snabbgross har ibland bra extrapriser, men deras ordinarie priser är inget vidare, men de har hyfsade priser på större förpackningar, nåt Willys saknar (Vem fan köper en säck med 15Kg vitkål på Willys?).

 

Förra veckan tog Snabbgross ca 62 kr/Kg för broccoli, (4 *15.50 plus Moms) samtidigt som Willys tog ca 40 Kr/Kg inkl moms, vi betalade 29 kr/Kg plus Moms, från vår leverantör.

 

 

MVH

Handlar både på Snabbgross o Willys o har samma åsikt , Brukar hålla koll på vad de kallar mässor på Snabbgross restaurang asia cafe mässa osv osv , Då kan man hitta till rätt ok pris. just nu ligger 15 kilos Holländsk Gouda på 39,90 kg Även Sej filen bra pris , Men som sagt gäller o hålla koll ,  Även poppat upp lite arab butiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...