Jump to content
IGNORERAD

Dyra flygbiljetter


Nerike

Recommended Posts

On 2023-02-25 at 10:24, skrev Nerike:

Kolla in Thai forum på engelska och dom säger samma sak som vi i Svedala att flygbiljetterna har går upp och bättre att resa till ett annat land tills priserna har gått ner.

 

Har en kompis som åkte från Sverige till Thailand för en krona enkel resa , men kommer inte ihåg vad bolaget hette men dom har gått i konkurs för länge sedan.
Men dom satsade på billiga flygbiljetter kommer inte ihåg om det var även charter eller bara flygbiljetter, och dom fyllde inte sina plan i början och släppte typ sista minuten pris på en krona, men då fick du köpa mat och dricka på planet till och med vatten fick du köpa samt bara handbagage.
Så en kompis till mig nappa på det och betala en krona, det skrevs en hel del om det bolaget på MPR när det begavs sig men som sagt kommer inte ihåg vad bolaget hette. Måne kanske kommer ihåg bolaget för det var Tjorven som åkte kanske fler som jag inte vet nåt om.
  

Tror det var ukraiarna som hade de priserbjudandet?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    8

  • Nerike

    6

  • Soengsang

    6

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

För lite drygt 15 år sedan åkte jag i princip gratis till Thailand en gång. Det var en kampanj via Elgiganten i Västervik (om jag minns rätt). 

Köpte man elektronik för 5.000:- så fick man en gratis tor-biljett. Det lät nästan för bra för att vara sant men det funkade för mig. 

 

Förr så var det oftast som billigast ca 3 månader innan avgång och den billigaste avresedagen var tisdagar. I vintras var det inte så
enligt mina observationer, någon som vet vad som gäller nu eller ändrar det sig hela tiden?

 

Hotellen i Thailand har ju också blivet dyrt. 21/22 bodde vi på bl.a. på Adelphi suits för ca 300 sek/natt. Nu har de "specialpris" på ca 1300 sek/natt och då påstår de att det är 60 % i rabatt.

Byta land för priset känns inte aktuellt, har varit en dag i Laos men det är inget jag längtar tillbaka till.

 

1203336894_Billigasteland.jpg.ed38b0aa901ee4d6d6cd2ee38e814426.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-27 at 21:36, skrev Fredman:

För lite drygt 15 år sedan åkte jag i princip gratis till Thailand en gång. Det var en kampanj via Elgiganten i Västervik (om jag minns rätt). 

Köpte man elektronik för 5.000:- så fick man en gratis tor-biljett. Det lät nästan för bra för att vara sant men det funkade för mig. 

 

Förr så var det oftast som billigast ca 3 månader innan avgång och den billigaste avresedagen var tisdagar. I vintras var det inte så
enligt mina observationer, någon som vet vad som gäller nu eller ändrar det sig hela tiden?

 

Hotellen i Thailand har ju också blivet dyrt. 21/22 bodde vi på bl.a. på Adelphi suits för ca 300 sek/natt. Nu har de "specialpris" på ca 1300 sek/natt och då påstår de att det är 60 % i rabatt.

Byta land för priset känns inte aktuellt, har varit en dag i Laos men det är inget jag längtar tillbaka till.

 

1203336894_Billigasteland.jpg.ed38b0aa901ee4d6d6cd2ee38e814426.jpg

 

21 USD (725 THB) för en hotellnatt? Om de har räknat per person och det är ett rum för 1,450 THB så kanske det kan anses anständigt, men vem har bott i Bkk eller på en turistdestination för 725 THB/natt de senaste 10 åren?

 

14 USD (480 THB) för tre mål mat kan man givetvis överleva på men finns det verkligen folk som åker på semester och vill leva så? Som exempel så kostar nog En Big Mac meal över 200 THB numera.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-25 at 10:24, skrev Nerike:

Har en kompis som åkte från Sverige till Thailand för en krona enkel resa , men kommer inte ihåg vad bolaget hette men dom har gått i konkurs för länge sedan.

Ofan! 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fortfarande ingen kampanj på flygbiljetter från nått bolag ? dom kanske har ett gemensamt beslut om att höja biljettpriserna ?  

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Jed:

Fortfarande ingen kampanj på flygbiljetter från nått bolag ? dom kanske har ett gemensamt beslut om att höja biljettpriserna ?  

De säljer nog bra utan "extrema" kampanjer för närvarande, priset sätts av tillgång och efterfrågan, och tyvärr så påverkar den starka dollarn mycket, då nog i princip alla bolag grundar sitt pris i dollar, och SEK vs USD är ju ingen rolig historia nu.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

De säljer nog bra utan "extrema" kampanjer för närvarande, priset sätts av tillgång och efterfrågan, och tyvärr så påverkar den starka dollarn mycket, då nog i princip alla bolag grundar sitt pris i dollar, och SEK vs USD är ju ingen rolig historia nu.

 

Nja det är väl mest flygbränsle som prissätts i USD. Internationella flygbiljetter "prissätts" i NUC, neutral unit of currency, vilket är en konstgjord valuta var värde bestäms av av IATA med primärt de största valutorna i världen. Rate of Exchange (ROE)

 

Men att den svaga svenska kronan gör flygbiljetter dyrare är det ingen tvekan om. 

 

Konstigt nog är det billigt att flyga till USA. Men där kommer man väl knappt in ännu och det är svindyrt.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_unit_of_construction

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev apknug:

 

Nja det är väl mest flygbränsle som prissätts i USD. Internationella flygbiljetter "prissätts" i NUC, neutral unit of currency, vilket är en konstgjord valuta var värde bestäms av av IATA med primärt de största valutorna i världen. Rate of Exchange (ROE)

 

Men att den svaga svenska kronan gör flygbiljetter dyrare är det ingen tvekan om. 

 

Konstigt nog är det billigt att flyga till USA. Men där kommer man väl knappt in ännu och det är svindyrt.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_unit_of_construction

 

 

Och NUC är i princip peggad till USD sen -89

Så du kan tänka USD utan att krångla till det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

 

Nja det är väl mest flygbränsle som prissätts i USD. Internationella flygbiljetter "prissätts" i NUC, neutral unit of currency, vilket är en konstgjord valuta var värde bestäms av av IATA med primärt de största valutorna i världen. Rate of Exchange (ROE)

 

Men att den svaga svenska kronan gör flygbiljetter dyrare är det ingen tvekan om. 

 

Konstigt nog är det billigt att flyga till USA. Men där kommer man väl knappt in ännu och det är svindyrt.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_unit_of_construction

 

 

Varför kommer man knappt in? Och vad menas med knappt. Antingen kommer man ju in, eller så gör man det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Och NUC är i princip peggad till USD sen -89

Så du kan tänka USD utan att krångla till det.

Nu infördes väl NUC, Neutral Unit of Currency, just 1989, och styrs av IATAs Rate of Exchange.

 

"Rules have been developed and maintained so that exchange rates are monitored against base currencies such as USD, GBP, EURO."

 

https://www.iata.org/en/services/finance/xrates/

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev M33:

Varför kommer man knappt in? Och vad menas med knappt. Antingen kommer man ju in, eller så gör man det inte.

Spånkröken kom ju in och det betyder ju egentligen att alla kommer in. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Soengsang
2 minuter sedan, skrev Jed:

Det bekräftar vad alla sett! sen kan man undra när priserna skall börja sjunka ? 

 

https://www.expressen.se/ekonomi/nya-siffror-priset-pa-flygresor-rusar-i-vag/

Sökt lite på min ännu nästa avfärd i oktober, priser under 10k med Thai eko där, inget att klaga på.

Ca 36k framför skynket, lite saftigt kanske, betalat ca 30k för nästa om några veckor, hyfsat pris ändå, även om det är en hel del pengar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Jed:

Det bekräftar vad alla sett! sen kan man undra när priserna skall börja sjunka ? 

 

https://www.expressen.se/ekonomi/nya-siffror-priset-pa-flygresor-rusar-i-vag/

Att det gått upp får vi nog vänja oss vid, inga 5-6000 sekare med Thai (eller andra heller) lång tid framöver.

Men min nuvarande gick på 8000 sek med Thai ToR. Helt ok tycker jag. Hamnar det där långsiktigt kan jag nog leva med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev frogfish:

Att det gått upp får vi nog vänja oss vid, inga 5-6000 sekare med Thai (eller andra heller) lång tid framöver.

Men min nuvarande gick på 8000 sek med Thai ToR. Helt ok tycker jag. Hamnar det där långsiktigt kan jag nog leva med det.

Kan bara komma i väg i december januari på grund av semester, då ligget det på 10 000 minst till Bangkok eller 14 000 - 15 000 direkt till Phuket :doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
3 minuter sedan, skrev Jed:

Kan bara komma i väg i december januari på grund av semester, då ligget det på 10 000 minst till Bangkok eller 14 000 - 15 000 direkt till Phuket :doubt:

Låg inte priserna i där före pandemin också, under absoluta högsäsong?

Kanske några 1000 lägre, men där är nog dagens höga USD skillnaden?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Jed:

Kan bara komma i väg i december januari på grund av semester, då ligget det på 10 000 minst till Bangkok eller 14 000 - 15 000 direkt till Phuket :doubt:

Hittar du för 10 lök till Bkk ska du nog slå till. Utslaget per månad blir det ju inte många kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos Lufthansa och Swiss kan man hitta skapliga priser ibland

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Enis:

Hos Lufthansa och Swiss kan man hitta skapliga priser ibland

 

/Enis

Har tittat på Swiss, men då kommer man till Stockholm 23.20 på kvällen. Med tllkommande hotellnatt och dvs. blir dom inte billigare tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Soengsang:

Låg inte priserna i där före pandemin också, under absoluta högsäsong?

Kanske några 1000 lägre, men där är nog dagens höga USD skillnaden?

Vi bokade decemberresan så tidigt som i slutet på mars 12600kr per skalle ARN-BKK-CNX 24 dec till 4 feb. Många vill ju kanske inte resa 24 dec vilket gör att man kommer ner någon tusenlapp. Samma tider idag bara till BKK kostar 12888kr och innan man kommit till betalningen på Thaiairways hemsida och fått börja om en gång så har resan gått upp ytterligare.

 

Innan pandemin kunde man enligt min minnesbild hitta motsvarade resa för 8-9000kr om man var ute i tid. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti

Sjukt dyrt. 15,000 kr till Manilla i augusti som brukar vara billigt pga skolstart och jobbtider.

 

Blir nog en 24 timmars med Cinderella😀

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
16 minuter sedan, skrev Mankan:

Vi bokade decemberresan så tidigt som i slutet på mars 12600kr per skalle ARN-BKK-CNX 24 dec till 4 feb. Många vill ju kanske inte resa 24 dec vilket gör att man kommer ner någon tusenlapp. Samma tider idag bara till BKK kostar 12888kr och innan man kommit till betalningen på Thaiairways hemsida och fått börja om en gång så har resan gått upp ytterligare.

 

Innan pandemin kunde man enligt min minnesbild hitta motsvarade resa för 8-9000kr om man var ute i tid. 

Sen dess har väl dollarn gått upp ca 20-25%

Så rätt rimliga priser.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Soengsang:

Sen dess har väl dollarn gått upp ca 20-25%

Så rätt rimliga priser.

Nja, för det första så prissätts inte alla flygbiljetter i USD, flygbränsle gör det dock. 

 

Dollar är ca 7% dyrare nu jämfört med Maj 2019 innan Pandemin.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Thai skulle ha 13500kr för en resa vecka två i juni. Vecka tre 15000kr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Genomsnittspriset på över 600 av världens mest populära flygrutter steg med 27,4 procent i årstakt i februari (som är senast tillgängliga data). Då hade flygpriserna stigit tvåsiffrigt femton månader i rad, enligt FT.

 

https://www.expressen.se/ekonomi/nya-siffror-priset-pa-flygresor-rusar-i-vag/

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...