Jump to content
IGNORERAD

Hjälp, blir tokig snart


Koh Changer

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev Wangthong:

Mycket märkligt! Du har väl en hemförsäkring. Kolla med dom om inte hon kan räknas som att vara din sambo. Ni har ju ändå bott ihop så att hon har fått PUT. Räknas hon som din sambo så kan kanske deras tilläggsförsäkring för utlandsresor täcka upp och ha det ni saknar. Sedan när hon har p-nr så omfattas hon av det svenska sjukförsäkringssystemet efter anmälan dit. 

Tar du dig inte framåt kontakta Thaikonsult som Kenneth sa.

Enligt TS har hon inte PUT, utan "enbart" UT.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Vad är det för försäkring som du påstår att vi som bor i Thailand måste ha ?

Du vet mycket väl svaret på det, men tog chansen att vara lite tyken, som bara gråsossar som du kan vara.

Vore bättre att förklarat för den du citerade på ett vänligt sätt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

@Fritz

Eftersom du skrattar, så kanske jag övervärderade din kunskap.

TS, sorry för tjafs i viktig frågeställning

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev uptoyou:

Enligt TS har hon inte PUT, utan "enbart" UT.

Nej hon har uppehållskort. För både UT och PUT krävs inga försäkringar.

 

Uppe­hålls­kort för en EU/EES-medbor­gares familj som inte är EU/EES-medbor­gare och uppehållstillstånd verkar vara helt olika saker? Hade aldrig hört om sådant. Märklig kort, men kan ju vara praktiskt för par som vill vistas i Sverige periodvis, utan att behöva planera så som att söka visum.

 

Vi hade, TS och jag, ungefär samma situation från början, hon, min sambo fick sitt UT october 2021, kom till Sverige december. 2021 fick Hon sitt person nummer i början av januari 2022, började SFI i februari 2022, började jobba juni 2022. Nemas problemas. Vi sökte uppehållstillstånd från början. Så trots cyniska kommentarer på MPR har vi gjort nåt rätt andå.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Wangthong:

Mycket märkligt! Du har väl en hemförsäkring. Kolla med dom om inte hon kan räknas som att vara din sambo. Ni har ju ändå bott ihop så att hon har fått PUT. Räknas hon som din sambo så kan kanske deras tilläggsförsäkring för utlandsresor täcka upp och ha det ni saknar. Sedan när hon har p-nr så omfattas hon av det svenska sjukförsäkringssystemet efter anmälan dit. 

Tar du dig inte framåt kontakta Thaikonsult som Kenneth sa.

Hon har uppehållskort, inte PUT. Lite samma sak men ändå inte. Hemförsäkring ja, men då hon inte får folkbokföra sig utan personnummer så faller det bort dels därför, dels att den inte uppfyller kraven. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev uptoyou:

Enligt TS har hon inte PUT, utan "enbart" UT.

Blev lurad av att normalt är UT kortare men tydligen så har de ändrat. Måste titta på frugans hon fick nyligen ett nytt. Om det kanske är på tre år

 

Kortets giltig­hetstid

"Ett uppehållstillståndskort för permanent uppehållstillstånd gäller i tre år, men om du har ett tillstånd som varaktigt bosatt i EU gäller ditt uppehållstillståndskort i fem år. Fem års giltighetstid gäller också uppehållstillståndskort som är utfärdade innan 1 januari 2022."

11 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Hon har uppehållskort, inte PUT. Lite samma sak men ändå inte. Hemförsäkring ja, men då hon inte får folkbokföra sig utan personnummer så faller det bort dels därför, dels att den inte uppfyller kraven. 

Vi hade nyss en tråd med en kille i Stockholm som tog hit hennes barn. Hon hade väl UT och det var inget problem som jag fattade det i den tråden. Ska se om jag hittar den. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är tråden jag tänkte på! 

Hans fru måste ha UT eller PUT. Men hur får barnet komma in till Sverige utan p_nr. 

Visserligen inte samma. 

Men det var det här som juristen som Tallviking länkade till som sa det var omöjligt. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

IMG_20230214_153826.thumb.jpg.b15da0c809887e0222edfc490288eb2a.jpg

Så ser kortet ut i fråga, med 5 års giltighetstid. Ska tilläggas att vi är gifta även i Sverige, registrerat på Skatteverket. Men jag börjar undra om inte kag fått en ovanligt vrång handläggare.. 

Vet flera som gjort detta och då dög reseförsäkring. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tallviking:

Här är de två svenska bolag som erbjuder besöksförsäkring

 

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/reseforsakringar/jamfor-besoksforsakringar/

Tack, dom täcker dock inte kraven på upp till 10 miljoner kronor. 

Ska kontakta thaivivat imorgon och se om inte det går att teckna om den befintliga försäkringen. 

Hittade nämligen på deras website att dom visst tecknar sådana men svaret från gentlemannen i luren tidigare var i klass med "no have sir" 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga: Finns det nån anledning att ni sökte uppehållskort istället för uppehållstillstånd?

 

Det förstår jag att man kan stanna både i Thailand och Sverige längre med uppehållskortet, men ska man bosätta sig i Sverige permanent är UT nog smidigare.

 

Så här ser "tantens" kort

image.png.623c351bd1c12e7038055d901b89e597.png

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Får man fråga: Finns det nån anledning att ni sökte uppehållskort istället för uppehållstillstånd?

 

Det förstår jag att man kan stanna både i Thailand och Sverige längre med uppehållskortet, men ska man bosätta sig i Sverige permanent är UT nog smidigare.

 

Så här ser "tantens" kort

image.png.623c351bd1c12e7038055d901b89e597.png

 

 

 

Det var handläggaren på migrationsverket som menade på att det är det som gäller när jag inte är medborgare.

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Det var handläggaren på migrationsverket som menade på att det är det som gäller när jag inte är medborgare.

Då har handläggaren ljugit, visserligen har jag dubbel medborgarskap. 2007 då ex fick UT var jag enbart finskt medborgare, självklart kan det ha ändrats men skulle vara en märklig regel.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

OK men hade det inte varit bättre att Nerike själv förkarat vad han menade ?  Eller tvivlar du på att han har den förmågan ?

Nä, det är ju bättre att medvetet missförstå och tramsa. Mkt av den varan från dig på sistone, vad har hänt? Du brukade ju vara en lättsam person.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev frogfish:

Nä, det är ju bättre att medvetet missförstå och tramsa. Mkt av den varan från dig på sistone, vad har hänt? Du brukade ju vara en lättsam person.

Äsch inget allvarligt. Har väl bara lite svårt för att ta kritik från Soengsang där han påstår att jag är otrevlig. Med tanke på alla hans otrevliga inlägg mot Boa52 och inte bara mot hans åsikter utan även hans stavning och svårighet att uttrycka sig skriftligt tycker jag att han borde inse att han borde avstå att kritisera andra vad gäller otrevligheter. Han får gärna fortsätta att i sin goda ton kalla mig för typisk gråsosse som han brukar, det säger mer om honom än om mig ;) 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Soengsang:

De flesta som har internationell omfattning exkluderar US, och ofta även som du nämner Schweiz och Kanada.

”Måste ha” syftade han nog på AO visum, annars kanske bör ha vore ett bättre ordval.

 

Ny visumtyp som jag aldrig hört talas om AO ??

Man kan lätt få för sig att du menar Non-immigrant O-A, men i så fall

hade du väl skrivit det.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev biker:

 

Ny visumtyp som jag aldrig hört talas om AO ??

Man kan lätt få för sig att du menar Non-immigrant O-A, men i så fall

hade du väl skrivit det.

mvh

biker

 

Ja, naturligtvis......men du verkar förstått vad jag menade så ingen skada skedd.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Amigo:

Då har handläggaren ljugit, visserligen har jag dubbel medborgarskap. 2007 då ex fick UT var jag enbart finskt medborgare, självklart kan det ha ändrats men skulle vara en märklig regel.

De har ändrat!

Förut var permanent uppehållstillstånd 5år. Nu är det 3 år. Vi gjorde ett nytt innan vi åkte ner till Thailand nu i november. Tittade på det och det går ut 2025, dvs tre år räcker det numera. 

Det som skiljer på det du visade och frugans är att på frugans står det "permanent uppehåll"  

Naturligtvis är det inte bara längden de har ändrat utan andra saker också.

 

Detta kan vi naturligtvis tacka alla som kommer till Sverige och ska sko sig på vårt system. Inga nationaliteter nämnda.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Wangthong:

De har ändrat!

Förut var permanent uppehållstillstånd 5år. Nu är det 3 år. Vi gjorde ett nytt innan vi åkte ner till Thailand nu i november. Tittade på det och det går ut 2025, dvs tre år räcker det numera. 

Det som skiljer på det du visade och frugans är att på frugans står det "permanent uppehåll"  

Naturligtvis är det inte bara längden de har ändrat utan andra saker också.

 

Detta kan vi naturligtvis tacka alla som kommer till Sverige och ska sko sig på vårt system. Inga nationaliteter nämnda.

 

Jag tror att jag missförstår dej, är inte PUT permanent längre utan tidsbegränsat?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag tror att jag missförstår dej, är inte PUT permanent längre utan tidsbegränsat?

Jag var nog otydlig. Det är längden på uppehållskortens giltighet som ändrats. Det behövs inte göra någon ny ansökan bara ett nytt kort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wangthong:

Jag var nog otydlig. Det är längden på uppehållskortens giltighet som ändrats. Det behövs inte göra någon ny ansökan bara ett nytt kort. 

 

Ok, jag tänkte väl det annars så hade det varit fel att kalla det PUT.

Min sambo hade bara en PUT-stämpel i passet en tid innan hon sökte medborgarskap, men det är några år sedan nu.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Ok, jag tänkte väl det annars så hade det varit fel att kalla det PUT.

Min sambo hade bara en PUT-stämpel i passet en tid innan hon sökte medborgarskap, men det är några år sedan nu.

På den tiden var det passen som styrde när man behövde en ny stämpel. Sedan kom uppehållskorten. 

Nu gjorde frugan ett nytt thaimassage och hon fick välja 5 år eller 10 års giltighet.

Undra när svenska passen går åt andra hållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Wangthong:

På den tiden var det passen som styrde när man behövde en ny stämpel. Sedan kom uppehållskorten. 

Nu gjorde frugan ett nytt thaimassage och hon fick välja 5 år eller 10 års giltighet.

Undra när svenska passen går åt andra hållet?

 

Svenska passens giltighetstid kommer inte att ökas upp igen innan alla gränser använder biometrin som finns i de svenska passen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...