Jump to content
IGNORERAD

Chiang raj


Nicholas

Recommended Posts

väldig kontrast emot pukhet. 

 

en ghost-town sett ur turist perspektiv. 

 

cirka 20-30% öppet. 

 

Några hotell öppna, men då inte alla rum igång. 

 

fullbokade trots att parkeringen är tom. 

 

Min analys är att chiang Raj har inget hav och strand, drivs mer av inhemsk turism.

Thaiare är fortfarande i full covid mode. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

väldig kontrast emot pukhet. 

 

en ghost-town sett ur turist perspektiv. 

 

cirka 20-30% öppet. 

 

Några hotell öppna, men då inte alla rum igång. 

 

fullbokade trots att parkeringen är tom. 

 

Min analys är att chiang Raj har inget hav och strand, drivs mer av inhemsk turism.

Thaiare är fortfarande i full covid mode. 

 

Låter lite underligt, jag har vart upp till Nan ett par gånger under pandemin, där var absolut full rulle, 98% inhemsk turism, lika så uppe i bergen däromkring.

De flesta hotell och "campingar" fullbelagda, restauranger i stan fullsmockade.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Låter lite underligt, jag har vart upp till Nan ett par gånger under pandemin, där var absolut full rulle, 98% inhemsk turism, lika så uppe i bergen däromkring.

De flesta hotell och "campingar" fullbelagda, restauranger i stan fullsmockade.

Inte så i chiang Raj dock. 

 

mystiskt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Inte så i chiang Raj dock. 

 

mystiskt. 

 

Är egentligen stan Chiang Rai någon direkt turiststad? Har varit till Chiang Rai 3 ggr de senaste drygt 30 åren. Själva stan har vi bara dragit förbi på väg någon annanstans i Chiang Rai regionen. Första gången jag var där senare hälften av 80-talet var jag inte ens in till stan.

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Blir lite thai turista  nästa sväng (mars april) nått stopp  i Bangkok var ett jäkla tag sedan. Nästa anhalt är Chang Rai.  Sedan ligger nått typ en Mekong flod kryssning  till Luang Prabang på listan,  lite fel tid kan jag tycka men förutom svedjebränning . Är  det  ev. risk för lågvatten i Mekong ?

Link to comment
Dela på andra sajter

mysteriet löst. 

 

Väldigt lite utrikes turister. 

 

Antingen är thai lediga och då är det nog fullt. 

 

Men onsdag till torsdag natt en helt vanlig dag. 

 

stendött. 

 

Så dom tar ner sina hotell till standby läge. 

stänger paviljonger. 

kör på lite personal. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nicholas:

väldig kontrast emot pukhet. 

 

en ghost-town sett ur turist perspektiv. 

 

cirka 20-30% öppet. 

 

Några hotell öppna, men då inte alla rum igång. 

 

fullbokade trots att parkeringen är tom. 

 

Min analys är att chiang Raj har inget hav och strand, drivs mer av inhemsk turism.

Thaiare är fortfarande i full covid mode. 

 

Men trevlig stad om man gillar lugn och ro. På huvudstritan finns det falangmat och goda öl typ belgiska. Nu har säkert pandemin tagit bort en del. Nattmarknaden är trevlig med lite uppträdanden och bärs.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Är egentligen stan Chiang Rai någon direkt turiststad? Har varit till Chiang Rai 3 ggr de senaste drygt 30 åren. Själva stan har vi bara dragit förbi på väg någon annanstans i Chiang Rai regionen. Första gången jag var där senare hälften av 80-talet var jag inte ens in till stan.

 

Håller med. Har varit där några gånger men ser det som en liten vanlig thaistad med utspridda små attraktioner.

 

Enda fördelen den har med andra liknande städet är att den ligger granne med Chiang Mai.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Peolito:

Men trevlig stad om man gillar lugn och ro. På huvudstritan finns det falangmat och goda öl typ belgiska. Nu har säkert pandemin tagit bort en del. Nattmarknaden är trevlig med lite uppträdanden och bärs.

När jag var där sista gången missade då jag dom belgiska ölen. Det var nog 5 år sedan och vi stannade inte över natten. Ska dit någon gång efter nyår då ska jag spana efter belgarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

mysteriet löst. 

 

Väldigt lite utrikes turister. 

 

Antingen är thai lediga och då är det nog fullt. 

 

Men onsdag till torsdag natt en helt vanlig dag. 

 

stendött. 

 

Så dom tar ner sina hotell till standby läge. 

stänger paviljonger. 

kör på lite personal. 

 

Spanade du efter några belgiska öl efter huvudgatan? Som Peolito tipsade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wangthong:

Spanade du efter några belgiska öl efter huvudgatan? Som Peolito tipsade om.

 

spanar inte efter öl. 

 

har väl fått i mig 4st risöl totalt nu. 

cirka 2 per vecka. 

 

20221222_101520.jpg

20221222_105331.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Håller med. Har varit där några gånger men ser det som en liten vanlig thaistad med utspridda små attraktioner.

 

Enda fördelen den har med andra liknande städet är att den ligger granne med Chiang Mai.

Har dom belgiska öl då är det inte fy skam! Bara det värt ett besök! 

De gånger vi har varit där har Chiang Mai varit utgångspunkten. Helt klart en fördel att ligga nära Chiang Mai. Båda regionerna har fin natur och bra klimat. På 80/90- talet trivdes jag riktigt bra i Chiang Mai nu är det också en helt ok stad, men jag tycker att den tappat lite av sin charm numera. Eller så är det för att man blivit äldre.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

spanar inte efter öl. 

 

har väl fått i mig 4st risöl totalt nu. 

cirka 2 per vecka. 

 

20221222_101520.jpg

20221222_105331.jpg

Den grottan var kul att besöka innan pojkarna fastande där. Nu har det blivit cirkus av området. Tar ungefär 15 minuter med bil från gummans by.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Chiang Rai var väl precis som Chiang Mai väldigt beroende av kinesiska turister? Det är i alla fall mitt minne när jag besökte städerna pre-covid.

 

I Pattaya däremot går många ställen runt rätt bra på fyllhundar från väst. De har fullkomligt svämmat över stan sedan november. Man kan nästan längta efter kineserna åter.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Peolito:

Den grottan var kul att besöka innan pojkarna fastande där. Nu har det blivit cirkus av området. Tar ungefär 15 minuter med bil från gummans by.

 

 

ja, dom tvingar en att åka en transfer, vilket förmodligen är trams då det är allmän väg så har man högst sannolikt rätt att åka egen bil nästan hela vägen till grottan. 

 

Sedan på return droppas man så man måste gå en promenad genom en försäljnings-gata. 

 

grottan i sig är dock gratis. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

ja, dom tvingar en att åka en transfer, vilket förmodligen är trams då det är allmän väg så har man högst sannolikt rätt att åka egen bil nästan hela vägen till grottan. 

 

Sedan på return droppas man så man måste gå en promenad genom en försäljnings-gata. 

 

grottan i sig är dock gratis. 

 

 

Thailand i ett nötskal :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat tempel. 

Har för mig att man fick besöka fler våningar tidigare samt gå lite mellan våningarna. 

Dock inte nu. 

topp och bottom, only. 

 

20221221_161635.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nicholas:

doi thung. 

Inget ställe för leksaksbilar. 

 

20221222_141208.jpg

20221222_141330.jpg

20221222_141035.jpg

Där har jag vart många gånger. Man kan se gummans by där nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Nicholas:

ett annat tempel. 

Har för mig att man fick besöka fler våningar tidigare samt gå lite mellan våningarna. 

Dock inte nu. 

topp och bottom, only. 

 

20221221_161635.jpg

Vart där samtidigt som en gräshoppssvärm kineser, olidligt. Någon hade skitit utanför muggen på tempelområdet. Thaiarna var måttligt imponerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...