Jump to content
IGNORERAD

Åka tåg från Korat till Bangkok eller Hua hin


OlleP

Recommended Posts

Både maten och drickat var bättre på tåget mellan Hamburg och Prag än Hua Hin och Bangkok 😃

DSC01538.thumb.JPG.4f1237ef5bd390d148dea7a0f3e85cc8.JPG

 

DSC00432.thumb.JPG.4c478c92c68854a6f8fd1b93ec2a674a.JPG

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Luke the Drifter

    9

  • Nerike

    4

  • Kenneth4618

    3

  • Esspe

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nästa resa till LOS har jag lovat frugan i ett svagt ögonblick att vi skall hälsa på hennes föräldrar i Ban Dung.
Och har tänkt lite på hur vi ska ta oss dit, buss ryker som en avlöning var inne på flyga från BKK till Udon Thani men inte värt det priset.
Man ska ta sig Don Muang flygplats ( vi är i Jomtien), sedan skall hennes släktingar hämta oss på Udons flygplats.

 

När denna tråd kom upp och jag och jag har ju rest en del med tåg i LOS, så vet jag om dom nya tågen mellan BKK o Chiang Mai.
Så jag googla lite för att se om dom även kör mellan BKK och Udon Thani, och till min glädje så kör dom även på den sträckan.
 

Berätta för tjejen om det och hon skrek rätt ut det är mycket bättre med VIP buss, men som jag sa till henne jag kan ej somna på en buss och har ingen lust att sitta 10 timmar i en buss.
Då skicka jag länken på dom nya tågen och då vart hon glad, så jag lägger länken här också för er som reser till Udon Thani.
https://www.youtube.com/watch?v=3xKREprMdlA
 

Så nu har vi löst resproblemet.
Buss från jomtien till Suvarnabhumi flygplats ( tror det kostar ca 200/bath/pers), där åker man ner till källaren för att ta skytrain (tror det kostar ca 50 bath/pers,) till järnvägsstationen i BKK.
Sedan tar kommer vi ta natttåget (ca. 20 00 från BKK) samma som länken ovan dvs. I en förstaklass sovhytt (tror den kostar ca 1 500 bath/pers.)
Kommer fram till Udon Thani tågstation ca 05 30, där kommer hennes bror att vänta på oss för transport till Ban dung som tar ca. 1 1/2 timme hon säger 40 minuter men jag dubblar det ni vet thaitid.

 

Och hon tycker att det är en bra lösning på vår resa till Udon Thani, då man kan sova hela natten och vakna utvilad när man kommer till Udon Thani.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nerike:

Nästa resa till LOS har jag lovat frugan i ett svagt ögonblick att vi skall hälsa på hennes föräldrar i Ban Dung.
Och har tänkt lite på hur vi ska ta oss dit, buss ryker som en avlöning var inne på flyga från BKK till Udon Thani men inte värt det priset.
Man ska ta sig Don Muang flygplats ( vi är i Jomtien), sedan skall hennes släktingar hämta oss på Udons flygplats.

 

När denna tråd kom upp och jag och jag har ju rest en del med tåg i LOS, så vet jag om dom nya tågen mellan BKK o Chiang Mai.
Så jag googla lite för att se om dom även kör mellan BKK och Udon Thani, och till min glädje så kör dom även på den sträckan.
 

Berätta för tjejen om det och hon skrek rätt ut det är mycket bättre med VIP buss, men som jag sa till henne jag kan ej somna på en buss och har ingen lust att sitta 10 timmar i en buss.
Då skicka jag länken på dom nya tågen och då vart hon glad, så jag lägger länken här också för er som reser till Udon Thani.
https://www.youtube.com/watch?v=3xKREprMdlA
 

Så nu har vi löst resproblemet.
Buss från jomtien till Suvarnabhumi flygplats ( tror det kostar ca 200/bath/pers), där åker man ner till källaren för att ta skytrain (tror det kostar ca 50 bath/pers,) till järnvägsstationen i BKK.
Sedan tar kommer vi ta natttåget (ca. 20 00 från BKK) samma som länken ovan dvs. I en förstaklass sovhytt (tror den kostar ca 1 500 bath/pers.)
Kommer fram till Udon Thani tågstation ca 05 30, där kommer hennes bror att vänta på oss för transport till Ban dung som tar ca. 1 1/2 timme hon säger 40 minuter men jag dubblar det ni vet thaitid.

 

Och hon tycker att det är en bra lösning på vår resa till Udon Thani, då man kan sova hela natten och vakna utvilad när man kommer till Udon Thani.

Du kan ju flyga för samma pris som tåget från suvan med ThaiSmile

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du kan ju flyga för samma pris som tåget från suvan med ThaiSmile

Det ser man men nu kommer det bli en liten rolig upplevelse tripp för mig och tjejen, samt så har hon aldrig åkte förstaklass sovkupé tror det kan bli en bra resa.
Och nu ser hon fram emot den resan, och även för mig då jag inte har åkt i dom nya tågen.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Både maten och drickat var bättre på tåget mellan Hamburg och Prag än Hua Hin och Bangkok 😃

DSC01538.thumb.JPG.4f1237ef5bd390d148dea7a0f3e85cc8.JPG

 

DSC00432.thumb.JPG.4c478c92c68854a6f8fd1b93ec2a674a.JPG

 

Jag har plöjt mången gången mellan Stockholm och hela Europa och DB skojar man inte bort. värsta var ner till Split när vattnet tog slut som ölen med Thai, men det bästa var mammorna efter besökt sina barn och skulle hem igen som bjöd friskt på mat och dryck
Under Covid så tågluffade jag 1:a klass till tyskland/Österrike, då behövde man inte på vissa tåg hämta ölen, de bar fram en fatöl vid sätet och ingen jävla plastmugg

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

När vi skulle åka tåg upp till Cha Am så råkade jag visst bli reseledare. Jag höll koll på tåget som vi skulle åka med och det gjorde jag via länken som jag lade in tidigare.

https://www.railway.co.th/Home/Index

 

Jag uppdaterade på LINE med jämna mellanrum och vi blev ett lagom stort sällskap som tog tåget upp till grannbyn.

Det hände en grej på tåget som jag vill delge er.

Jag och ett par kompisar satt i en kuppe (vink till Hasse Alfredsson) och då sade min kompis till mig att konduktören har ju för F*n en pistol i skärpet.

Jo men visst! Jag kollade nedåt gången och visst sjutton hängde det en 22:a i hölstret på kisens skärp.

 

Jag talade om för min kompis att det inte var en konduktör utan det var en järnvägspolis. Jupp, det finns.

Det är väldigt ofta det finns en uniformerad järnvägspolis men även civilklädda dito.

Något man bör vara observant på!

 

Vad tror ni hände?

Polisen haffade tre personer, två tjejer och en kis. Med stor sannolikhet så var det illegala immigranter från Burma och där åkte de dit.

Polisen förde dem framåt i tåget och troligen så fick de sitta i godsfinkan innan vidare åtgärder togs.

 

Därmed så kommer det ett tips från Lukes Tour&Travel.

Se till att ha passet med dig då du åker tåg och se till att ha rätt dokumentation!

 

Har varit med om en del razzier genom åren.

Visat upp passet.

Men de har bara smålett och gått förbi.

Ser tydligen inte ut som en illegal emigrant från något grannland.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Nu kommer det ett till tips från Lukes Tour&Travel.

Om man kommer norrifrån eller nordöst ifrån så kan man byta tåg vid stationen Bang Sue Junction och slipper därmed åka ända in till huvudstationen Hua Lamphong i centrala Bangkok.

På Bang Sue så går det fyra linjer. Norra linjen till Chiang Mai, Nordöstra linjen till Nong Khai och östra linjen till Ubon Ratchathani samt den sydliga linjen ner mot Malaysia.

 

https://www.thailandtrains.com/bang-sue-railway-station-Bangkok/

 

Passar på att lägga in ett par bilder från min tågresa som jag och mina vänner gjorde igår.

 

IMG_20221222_115818870_HDR.thumb.jpg.691ba1f22b7556d0e4a01983528cf528.jpg

 

IMG_20221222_121059315_HDR.thumb.jpg.e6e2954d2cddb059a0cce4c7b5b60ea3.jpg

 

IMG_20221222_121607969_HDR.thumb.jpg.5de9f9e804b525e287d228949f5f4738.jpg

 

Lokomotivet som drog tåget var en Alstom och jag är ganska säker på att det var Caterpillar-maskiner som satt i loket. Det kan man se på färgerna på loket. En målad rand med rött nertill och vitt upptill.

 

Rätta mig gärna om jag har fel!

 

IMG_20221222_124845329_HDR.thumb.jpg.212c69bd37acd53cd0b757b04e9149d1.jpg

 

Luke the Drifter

 

 

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Luke the Drifter:

Nu kommer det ett till tips från Lukes Tour&Travel.

Om man kommer norrifrån eller nordöst ifrån så kan man byta tåg vid stationen Bang Sue Junction och slipper därmed åka ända in till huvudstationen Hua Lamphong i centrala Bangkok.

På Bang Sue så går det fyra linjer. Norra linjen till Chiang Mai, Nordöstra linjen till Nong Khai och östra linjen till Ubon Ratchathani samt den sydliga linjen ner mot Malaysia.

 

https://www.thailandtrains.com/bang-sue-railway-station-Bangkok/

 

Passar på att lägga in ett par bilder från min tågresa som jag och mina vänner gjorde igår.

 

IMG_20221222_115818870_HDR.thumb.jpg.691ba1f22b7556d0e4a01983528cf528.jpg

 

IMG_20221222_121059315_HDR.thumb.jpg.e6e2954d2cddb059a0cce4c7b5b60ea3.jpg

 

IMG_20221222_121607969_HDR.thumb.jpg.5de9f9e804b525e287d228949f5f4738.jpg

 

Lokomotivet som drog tåget var en Alstom och jag är ganska säker på att det var Caterpillar-maskiner som satt i loket. Det kan man se på färgerna på loket. En målad rand med rött nertill och vitt upptill.

 

Rätta mig gärna om jag har fel!

 

IMG_20221222_124845329_HDR.thumb.jpg.212c69bd37acd53cd0b757b04e9149d1.jpg

 

Luke the Drifter

 

 

 

Fråga till stinsen. Hur har det gått med den nya stationen i Bangkok. Hua Lamphong skulle ju läggas ner?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
4 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Fråga till stinsen. Hur har det gått med den nya stationen i Bangkok. Hua Lamphong skulle ju läggas ner?

 

 

Vad roligt att Du kallar mig stinsen för det gör flera av mina vänner också :grin:

Det har ju diskuterats i flera år om att huvudstationen skall flyttas från den gamla stationen Hua Lamphong något norrut och nu verkar det hända.

Den gamla stationen skall tydligen bli museum och den nya stationen bli just den nya huvudstationen.

 

Note that from 19th January 2023, 52 trains will leave Bangkok from brand new Krung Thep Aphiwat Central Terminal Station, the other ones will still departs from Hua Lamphong Station. Thai trains are

See more at : https://www.thailandee.com/en/transportation-Thailand/train/trains-from-hua-hin-to-nakhon-ratchasima
Copyright © Thailandee.com

 

https://www.thailandee.com/en/transportation-Thailand/train/trains-from-hua-hin-to-nakhon-ratchasima

 

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

En kul detalj i sammanhanget är att tågbiljetterna som köptes i Hua Hin var skrivna på engelska medan biljetterna som köptes i Cha Am var skrivna på Thai :big_smile:

 

IMG_20221223_112150378.thumb.jpg.1b0246cbd3e425798c03934083d76e00.jpg

 

Luke the Drifter 

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Luke the Drifter:

 

Vad roligt att Du kallar mig stinsen för det gör flera av mina vänner också :grin:

Det har ju diskuterats i flera år om att huvudstationen skall flyttas från den gamla stationen Hua Lamphong något norrut och nu verkar det hända.

Den gamla stationen skall tydligen bli museum och den nya stationen bli just den nya huvudstationen.

 

Note that from 19th January 2023, 52 trains will leave Bangkok from brand new Krung Thep Aphiwat Central Terminal Station, the other ones will still departs from Hua Lamphong Station. Thai trains are

See more at : https://www.thailandee.com/en/transportation-Thailand/train/trains-from-hua-hin-to-nakhon-ratchasima
Copyright © Thailandee.com

 

https://www.thailandee.com/en/transportation-Thailand/train/trains-from-hua-hin-to-nakhon-ratchasima

 

Luke the Drifter

Det har väl inte bara diskuterats i flera år, det beslutades 2010 och 2013 började man bygga den nya stationen. Den blev klar innan coronan. 

 

Det är tydligen ett gigantiskt jäkla område och station, har inte sett det själv men polarn jobbade bredvid och häpnades alltid. 

 

Den kallas väl också Bang Sue Grand Station och kommer ersätta Bang Sue Junction. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Tidigare så fanns det Bang Sue 1 och Bang Sue 2 och det gällde att ha koll på vilken av stationerna man skulle åka ifrån! :grin:

 

bangsue-1-bangsue-2-sign.jpg.952e8a79b5496766ba4784523ecb88e4.jpg

 

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...