Jump to content
IGNORERAD

Åka tåg från Korat till Bangkok eller Hua hin


OlleP

Recommended Posts

Är det någon i panelen som har erfarenhet att tåga denna sträcka/sträckor? Ryktet säger att tåg går med lusfart i alla fall från Korat till Bangkok eller tvärtom. Är det dyrt med förstaklass? Tycker att åka tåg är säkrare än hysterin på vägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Luke the Drifter

    9

  • Nerike

    4

  • Kenneth4618

    3

  • Esspe

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du får kolla tidtabellerna, så får du en uppfattning om snittfarten på tågen.

Man bygger ju för snabbtåg, men är definitivt inte i drift ännu.

Priserna är nog väldigt överkomliga.

Jag bor i Sung noen, 30 km. väst om Korat, utmed Northeast line railroad.

Eftersom man stannar på väldigt många stationer, så blir ju snittfarten inte

hisnande.

Angående priset i förstaklass, så tror jag att det fortfarande är billigt, men tåget går ju inte

fortare i första klass.

Däremot är det, enligt min mening ganska rogivande att åka tåg.

Och förmodligen säkrare än vägtrafiken.

Dieseltåg, ett lok i vardera ände på tåget. Om det ena fallerar, så kör det andra.

Likadant på stationerna, plåtskyltar på perrongen, avgångar ropas ut i en plåtmegafon.

Käket brassas i gaskök. Vad kan gå fel???

Helt oberoende av elkraft.

Något att ta efter i Sverige???

mvh biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev OlleP:

Är det någon i panelen som har erfarenhet att tåga denna sträcka/sträckor? Ryktet säger att tåg går med lusfart i alla fall från Korat till Bangkok eller tvärtom. Är det dyrt med förstaklass? Tycker att åka tåg är säkrare än hysterin på vägarna.

Man åker inte tåg för att det går fort, man åker för att det är en upplevelse i Thailand.

P2050952.thumb.JPG.2c1c01b67b413e0ed2aff9a72d597249.JPG

P2050953.thumb.JPG.2c1368904753d390e64178e8f5e86d13.JPG

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Dolemon:

Man åker inte tåg för att det går fort, man åker för att det är en upplevelse i Thailand.

P2050952.thumb.JPG.2c1c01b67b413e0ed2aff9a72d597249.JPG

P2050953.thumb.JPG.2c1368904753d390e64178e8f5e86d13.JPG

 

Mvh.Dolemon

Du har helt rätt!!!

Det är en upplevelse.

Liv och rörelse vid vare stopp.

Alla vill kränga någonting, att äta, att dricka.

Jag ser de höga betongpelarna här i Sungnoen, där snabbtågen ska fara förbi.

Men jag har pratat med många, och alla säger att den gamla banan med mjölpallstågen

blir kvar.

Den som lever får se.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

2010 åkte jag tåg till Hua Hin. Tycker som flera här att det var en upplevelse.  Såg många enkla bebyggelser/byar som man inte ser från vägen. Kommer inte ihåg vad vi hade för biljett men det ingick mat som de kom ut med. 
Kan inte minnas att det tog lång tid heller. Åker gärna igen.

84A6DA27-1458-4128-B741-1A84F84033F4.jpeg.fbed9a9925f885304cca87e70e2b1735.jpeg

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man gott om tid ska man åka tåg, åka tåg i Thailand är en verklig positiv upplevelse, allt kan hända, passagerarna är glada och pratsamma (i alla fall de flesta), maten är hyfsat god, beror lite på vad man gillar.

Annars kan du inhandla matnyttigt när tåget stannar på någon station.

Varför åka 1:a klass, bättre att åka tillsammans med vanligt thaifolk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
7 timmar sedan, skrev OlleP:

Är det någon i panelen som har erfarenhet att tåga denna sträcka/sträckor? Ryktet säger att tåg går med lusfart i alla fall från Korat till Bangkok eller tvärtom. Är det dyrt med förstaklass? Tycker att åka tåg är säkrare än hysterin på vägarna.

 

Jag tycker absolut att ni skall prova på att åka tåg. Det tar lite längre tid att åka tåg jämfört med buss men det är en upplevelse, precis som flera har skrivit.

Jag har rest med tåg flera gånger mellan Korat till Bangkok och ännu fler gånger mellan Hua Hin till Bangkok. Numera så håller tågen tidtabellen ganska hyfsat och det kan bli förseningar på en timme eller två på långresorna.

Yes, man ska inte vara stressad när man reser med tåg i Thailand.

 

Faktum är att jag ska åka tåg om ett par timmar men det blir en kort tripp från Hua Hin upp till Cha Am och kostnaden för mjölkpallståget den här sträckan är hiskeliga sex baht :grin:

 

Jag brukar alltid kolla på https://www.railway.co.th/Home/Index för att se om tåget är mycket försenat. Man får titta på sidan och leta upp train tracking för att få koll på tåget man skall åka med.

Där finns förresten alla tidtabeller också.

 

Take the mystery train @OlleP :good:

2030757207_IMG_20221027_151432419_HDR(2).thumb.jpg.20b0105edd445eb0b5a53b21e0b7640d.jpg

 

 

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt några gånger senast var det Bkk till Prauchap ,första klass slut så det blev andra klass  ,dom kom ut med en varm matlåda som ingick i priset.

Kan rekommendera

För många år sedan åkte jag från Saraburi till Nong Khai med otåliga stopp var lite jobbigt men kul upplevelse varje liten station var som en marknadsplats

Link to comment
Dela på andra sajter

Långsamt men bekvämt att ta tåget, finns kanonfina förstaklass vagnar med breda sköna "fåtöljer", dock så kör dom ac:n ganska häftigt så ett par långbyxor å en tröja är bra att ha med sig.

På alla stopp så kommer det på folk som säljer div mat å dyl till låga priser, riktigt nice. Tar helt klart hellre tåget än buss.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Åka tåg är rätt trevligt och åka buss undviker jag helst med tanke på hur de kör.

 

Åkte tåg upp till CM i januari 2004 för att hälsa på Herr Chang och hans blivande fru

Passande vagn för denna resa

DSC01840.thumb.JPG.b4af517eb5f516965e2392594fbc671e.JPG

 

Resan tog extra lång tid då loket krånglade och inte kom upp för backen i berget innan CM

DSC01837.thumb.JPG.0f956e2283a91bea899174780f677953.JPG

DSC01841.thumb.JPG.05935bc98a17c1a093778835d9544a22.JPG

 

Fösta klass i en vagn byggd i Sydkorea

DSC01835.thumb.JPG.d140f70e3b0786782055fc4c20d7f42b.JPG

DSC01836.thumb.JPG.bfb9c56a6a0f43b243ecdf726c1a13ee.JPG

DSC01838.thumb.JPG.b4746e295644963e08e62fa13e92e5ed.JPG

 

inga stängda dörrar här inte

DSC01842.thumb.JPG.0ece096e9addb965f0c0e46ac4fc25b8.JPG

 

Vila i frid kompis

DSC01844.thumb.JPG.7ef90959cc8cea3a761460027482faae.JPG

PICT0004.jpg.4d864d9a51d76d06d83ae53b560b79bc.thumb.jpg.a3eba19f16087c564a7b23b720c57d37.jpg

 

sångfåglarna

DSC01845.thumb.JPG.a7b61f44afc42313cda74e36f2c3d4e2.JPG

 

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har åkt tåg mellan Korat och BKK, som sagt det tar tid tror det tar ca 6 timmar
Jag har även åkt mellan Korat och Nong Khai tar också ca 6 timmar (visarun)
Men en gång skulle jag till BKK från Nong Khai, då fanns det sovvagnar så den resan var bekväm.
 

Men som sagt åka tåg i Thailand är en upplevelse, och man får inte har bråttom men mycket billigt sett att resa på.
Nu vet jag inte vad dom tar för dom nya tågen från BKK till Chiang Mai eller vilken tid det tar men skulle tro ca 10 - 12 timmar som vanligt, men har sett bilder på dom kupéerna ser mycket bra ut 
Här kommer en film 
https://www.youtube.com/watch?v=lyk3qVE2v5Y

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Nerike:

Har åkt tåg mellan Korat och BKK, som sagt det tar tid tror det tar ca 6 timmar
Jag har även åkt mellan Korat och Nong Khai tar också ca 6 timmar (visarun)
Men en gång skulle jag till BKK från Nong Khai, då fanns det sovvagnar så den resan var bekväm.
 

Men som sagt åka tåg i Thailand är en upplevelse, och man får inte har bråttom men mycket billigt sett att resa på.
Nu vet jag inte vad dom tar för dom nya tågen från BKK till Chiang Mai eller vilken tid det tar men skulle tro ca 10 - 121 timmar som vanligt, men har sett bilder på dom kupéerna ser mycket bra ut 
Här kommer en film 
https://www.youtube.com/watch?v=lyk3qVE2v5Y

 

10 till 121 timmar är ganska stor skillnad...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

10 till 121 timmar är ganska stor skillnad...

självklart ska det vara 10 -12 timmar, lite snabb på tangetbordet

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev biker:

Du får kolla tidtabellerna, så får du en uppfattning om snittfarten på tågen.

Man bygger ju för snabbtåg, men är definitivt inte i drift ännu.

Priserna är nog väldigt överkomliga.

Jag bor i Sung noen, 30 km. väst om Korat, utmed Northeast line railroad.

Eftersom man stannar på väldigt många stationer, så blir ju snittfarten inte

hisnande.

Angående priset i förstaklass, så tror jag att det fortfarande är billigt, men tåget går ju inte

fortare i första klass.

Däremot är det, enligt min mening ganska rogivande att åka tåg.

Och förmodligen säkrare än vägtrafiken.

Dieseltåg, ett lok i vardera ände på tåget. Om det ena fallerar, så kör det andra.

Likadant på stationerna, plåtskyltar på perrongen, avgångar ropas ut i en plåtmegafon.

Käket brassas i gaskök. Vad kan gå fel???

Helt oberoende av elkraft.

Något att ta efter i Sverige???

mvh biker

 

 

Jag ville ha era erfarenheter av tågåkande i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
35 minuter sedan, skrev OlleP:

Jag ville ha era erfarenheter av tågåkande i Thailand

Jag åkte tåg idag och det är hur kul som helst.

Det skulle jag kunna göra varje dag i veckan.

Undrar om de behöver anställa en ny konduktör? :grin:

 

IMG_20221221_131836295_HDR.thumb.jpg.e1e03113656a6ac2ff3f7ad57e5ead6b.jpg

 

Luke the Drifter 

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev OlleP:

Jag ville ha era erfarenheter av tågåkande i Thailand

Jag körde nattåget med sovvagn från Bangkok till suratthani redan tidigt 90 tal. Ingen AC öppna fönster och dörrar ut, personalen sålde öl och serverade mat vid sittplatsen, dinner och breakfast. 

 

Ej svetsad räls så det dunkade och skakade som satan.

 

Härlig upplevelse! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Jag körde nattåget med sovvagn från Bangkok till suratthani redan tidigt 90 tal. Ingen AC öppna fönster och dörrar ut, personalen sålde öl och serverade mat vid sittplatsen, dinner och breakfast. 

 

Ej svetsad räls så det dunkade och skakade som satan.

 

Härlig upplevelse! 

 

 

Jag åkte också tåg i sovvagn mellan Bangkok och Suratthani. Detta var omkring 2010. De sålde en hink med is innehållande fyra stora Chang. Trevligt. Vad jag vet säljer de inte öl på tåg och färjor längre!?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Rasamus:

Jag åkte också tåg i sovvagn mellan Bangkok och Suratthani. Detta var omkring 2010. De sålde en hink med is innehållande fyra stora Chang. Trevligt. Vad jag vet säljer de inte öl på tåg och färjor längre!?

Alkohol är förbjudet på alla land transporter

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
15 minuter sedan, skrev Rasamus:

Jag åkte också tåg i sovvagn mellan Bangkok och Suratthani. Detta var omkring 2010. De sålde en hink med is innehållande fyra stora Chang. Trevligt. Vad jag vet säljer de inte öl på tåg och färjor längre!?

Jag tror att det var 2012 då det blev alkoholförbud på tåg,bussar och stationer. Det blev det efter en mycket tragisk händelse på ett tåg.

 

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev OlleP:

Jag ville ha era erfarenheter av tågåkande i Thailand

 

Åkte Chomphon-HH för ett par månader sen. Trevligt sätt att förflytta sig och hyfsat bekvämt. Billigt.

 

På 80-90 tal åkte jag Bkk-CM flera ggr. Ffa i början av 80talet var det en riktig upplevelse. Nattåg upp och efter att vi lämnat Hua Lamphong dukade vi upp drickbart för ett par timmars samkväm innnan läggdags. Efter runt 30 minuter kom konduktören och skulle göra om sätena till sovbritsar. "Kan vi inte vänta lite?". No way, så det var bara att krypa in i dom trånga sovbritsarna. Har för mig att tåget gick 18.00 så 18.30 var det bäddat och klart. Fanns en restaurangvagn så vi tillbringade väl ett par timmar där innan läggdags. Väcktes på morgonen med ett glas the eller ovaltine, sött som fan. Vill minnas att resan tog ca 14 timmar. Sista timmarna in till CM gick med snigelfart men var fantastiskt att komma in med soluppgångens soldis över risfälten. På den tiden var det en hel del rån och kapade bussar. På tåget var det mest att dom drogade folk och stal deras pengar m.m. Varje vagn hade därför an K-pist beväpnad vakt och någon timme efter vi lämnat Bkk fick man inte lämna vagnen.

 

Har även åkt Bkk-Korat med nån typ av rälsbuss. Tog dubbelt så lång tid som bussen men var mycket trevligare. Det var 1992 med min far och hans sambo och faranger var sällsynta i Korat. Thai tyckte det var kul och mitt resesällskap trivdes mycket bland kycklingar och diverse suspekta medresenärer.

 

Tycker f.ö. att tåg är det absolut trevligaste sättet att förflytta sig, man borde åka oftare.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Luke the Drifter:

Jag tror att det var 2012 då det blev alkoholförbud på tåg,bussar och stationer. Det blev det efter en mycket tragisk händelse på ett tåg.

 

 

Det var väl den där ugna tjejen som råkade illa ut? Var det då också som bensinmackarna fick försäljningsförbud?

 

Innan sålde dom även öl på bussen Bkk-Pattaya.

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev OlleP:

Jag ville ha era erfarenheter av tågåkande i Thailand

När jag bodde Samui så hände det vi tog tåget till Bkk då vi skulle dit, rätt smidigt.

Avgick ca 20-21.00 från Surat Thani, tog 1:a sovkupé, så man sov sig till Bkk, anlände på morgonen ca 08-09.00, typ lagom till ambassaden öppnade.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
3 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Det var väl den där ugna tjejen som råkade illa ut? Var det då också som bensinmackarna fick försäljningsförbud?

 

Innan sålde dom även öl på bussen Bkk-Pattaya.

 

 

Det är helt riktigt att alkoholförbudet kom strax efter den där händelsen på ett nattåg. Ungefär samtidigt så blev det förbud för alkoholförsäljning på buss och tågstationer samt ombord på tåg och bussar och i samma veva så förbjöds alkoholförsäljning på bensinmackar vilket jag anser vara ett otroligt bra drag av thailändska myndigheter :good:

Det beslutet har förmodligen sparat många människoliv.

 

Luke the Drifter

 

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

När vi skulle åka tåg upp till Cha Am så råkade jag visst bli reseledare. Jag höll koll på tåget som vi skulle åka med och det gjorde jag via länken som jag lade in tidigare.

https://www.railway.co.th/Home/Index

 

Jag uppdaterade på LINE med jämna mellanrum och vi blev ett lagom stort sällskap som tog tåget upp till grannbyn.

Det hände en grej på tåget som jag vill delge er.

Jag och ett par kompisar satt i en kuppe (vink till Hasse Alfredsson) och då sade min kompis till mig att konduktören har ju för F*n en pistol i skärpet.

Jo men visst! Jag kollade nedåt gången och visst sjutton hängde det en 22:a i hölstret på kisens skärp.

 

Jag talade om för min kompis att det inte var en konduktör utan det var en järnvägspolis. Jupp, det finns.

Det är väldigt ofta det finns en uniformerad järnvägspolis men även civilklädda dito.

Något man bör vara observant på!

 

Vad tror ni hände?

Polisen haffade tre personer, två tjejer och en kis. Med stor sannolikhet så var det illegala immigranter från Burma och där åkte de dit.

Polisen förde dem framåt i tåget och troligen så fick de sitta i godsfinkan innan vidare åtgärder togs.

 

Därmed så kommer det ett tips från Lukes Tour&Travel.

Se till att ha passet med dig då du åker tåg och se till att ha rätt dokumentation!

 

Här har vi kommit fram till Cha Am.

 

IMG_20221221_134320199_HDR.thumb.jpg.cb3c0081890c75aa3d0dcfaef1d9b527.jpg

 

Luke the Drifter 

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...