Jump to content
IGNORERAD

Förfalskade ฿1000 sedlar


p125

Recommended Posts

Jag bara väntar på de första rapporterna om att bilderna man visar upp på mobilen till till exempel servitriser på restauranger att man skickat över pengar via skanningssystemet, visar sig vara "hemmagjorda".

Kommer finnas inom kort hos din favoritnyhetsstation.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag bara väntar på de första rapporterna om att bilderna man visar upp på mobilen till till exempel servitriser på restauranger att man skickat över pengar via skanningssystemet, visar sig vara "hemmagjorda".

Kommer finnas inom kort hos din favoritnyhetsstation.

Skickligt om du får till den inringade delen rätt

Screenshot_20221121_083142_edit_147561628807169.thumb.jpg.b2da796750a9a9531b7277415f6363e1.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev LTD:

Skickligt om du får till den inringade delen rätt

Screenshot_20221121_083142_edit_147561628807169.jpg

 

Det behövs inte för det mesta. Man kan ju till och med göra en rolig länk av det själv...

Screenshot 2022-11-21 at 08.37.39.png

 

De som jobbar tar oftast bara kort på "kvittot". Det är ingen som kontrollerar betalningen i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett tillägg så finns det ju två system, ett som bara anger kontonummer och bank med QR koden, beloppet får man mata in själv.

Det är det systemet jag talar om...

 

Det andra systemet är självklart svårare (eller omöjligt egentligen) där summa och allt är inbakat i QR koden och kassan får kvittens i realtid på betalningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Som ett tillägg så finns det ju två system, ett som bara anger kontonummer och bank med QR koden, beloppet får man mata in själv.

Det är det systemet jag talar om...

 

Det andra systemet är självklart svårare (eller omöjligt egentligen) där summa och allt är inbakat i QR koden och kassan får kvittens i realtid på betalningen.

Oavsett om du skannar qr kod eller gör en transfer så framgår mottagarens namn som jag ringade in, en uppgift som du inte känner till på förhand. 

Dom ggr jag betalat med mobilen och det inte är knutet till deras kassasystem så kollar alltid säljaren på mitt mobilkvitto och tar ett foto, 99.99% lär nog kolla att både namn och summa stämmer då dom själva är personligt ansvariga för att det blir rätt. Dras på deras lön om kassan inte stämmer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev LTD:

Oavsett om du skannar qr kod eller gör en transfer så framgår mottagarens namn som jag ringade in, en uppgift som du inte känner till på förhand. 

Dom ggr jag betalat med mobilen och det inte är knutet till deras kassasystem så kollar alltid säljaren på mitt mobilkvitto och tar ett foto, 99.99% lär nog kolla att både namn och summa stämmer då dom själva är personligt ansvariga för att det blir rätt. Dras på deras lön om kassan inte stämmer. 

 

Det du skriver stämmer helt förutom svårighetsgrad.

 

Med en simpel egenskriven app, skulle jag enkelt kunna skanna en QR kod och via bankens öppna API få fram namn på mottagaren och mata in belopp och producera ett fullt dugligt kvitto som till exempel en servitris kan ta kort på utan att se något konstigt med blotta ögat. Och servitrisen brukar inte kontrollera med chefen om betalning inkommit.

 

Jag är inte ute efter nåt annat än att egentligen varna de som har detta enkla system, att de kan råka ut för sånt här när som helst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Nu har du ju ändrat dina inlägg ifrån QR kod till namn, men mitt inlägg ovan gäller som svar oavsett.

Har jag ändrat? Nope 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Har jag ändrat? Nope 

 

Kanske skulle meddelat tidigare att vår mjukvara sparar alla ändringar i inlägg så jag/moderatorer kan kolla i efterhand vad som sagts innan, i en ändringslogg.

 

Så att påstå att du inte ändrat i dina inlägg är lite fånigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Kanske skulle meddelat tidigare att vår mjukvara sparar alla ändringar i inlägg så jag/moderatorer kan kolla i efterhand vad som sagts innan, i en ändringslogg.

 

Så att påstå att du inte ändrat i dina inlägg är lite fånigt.

Står ju rätt tydligt längst ner i meddelandet också. Så ALLA kan se att det ändrats...

 

 

Va,nääää jag har inget ändrat? Det var inte jag! 

 

Fast nu är det faktiskt jag.

 

Nu ändrade jag för andra gången. Riktigt kul det här! Ingen märker nåt.

 

Kanske ska ändra lite 1 000 baht sedlar till 10 000 också så bra som detta går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev apknug:

Står ju rätt tydligt längst ner i meddelandet också. Så ALLA kan se att det ändrats...

 

 

Va,nääää jag har inget ändrat? Det var inte jag! 

 

Det går att fixa... Ska fundera en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Kanske skulle meddelat tidigare att vår mjukvara sparar alla ändringar i inlägg så jag/moderatorer kan kolla i efterhand vad som sagts innan, i en ändringslogg.

 

Så att påstå att du inte ändrat i dina inlägg är lite fånigt.

Viktigt att få rätt?

Har inte ändrat från QR kod till namn. Jag postade en bild där jag ringat in namnet och skrev att det blir svårt att få till det, nåt annat har jag inte påstått eller? 

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
3 timmar sedan, skrev apknug:

Står ju rätt tydligt längst ner i meddelandet också. Så ALLA kan se att det ändrats...

 

 

Va,nääää jag har inget ändrat? Det var inte jag! 

 

Fast nu är det faktiskt jag.

 

Nu ändrade jag för andra gången. Riktigt kul det här! Ingen märker nåt.

 

Kanske ska ändra lite 1 000 baht sedlar till 10 000 också så bra som detta går.

Det står inte vad som har ändrats. Men det ser nog @Surin P3

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Viktigt att få rätt?

Har inte ändrat från QR kod till namn. Jag postade en bild där jag ringat in namnet och skrev att det blir svårt att få till det, nåt annat har jag inte påstått eller? 

 

Vi säger det... 

 

Oavsett, så säger jag att få in namn och belopp i en bild av ett bankkvitto är enkelt och de som använder det simpla systemet bör vara aktsamma.

Du ser själv hur enkelt det är att få fram rätt namn för ett bankkontonummer i din app. 

Och om det sen görs med bankens API eller till exempel via ett python skript är oväsentligt, men ändå enkelt.

 

Mycket bättre att använda det mer avancerade systemet, där skanning av QR kod är unikt och innehåller all information för den aktuella betalningen, med automatisk kontroll om betalning är gjord eller inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag bara väntar på de första rapporterna om att bilderna man visar upp på mobilen till till exempel servitriser på restauranger att man skickat över pengar via skanningssystemet, visar sig vara "hemmagjorda".

Kommer finnas inom kort hos din favoritnyhetsstation.

 

Detta finns redan för Swish, det ger inga pengar till butikens kassa men ska tydligen på något vis verka som att betalning gjorts.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...