Jump to content
IGNORERAD

Vart kan detta lyse komma ifrån?


Dalton

Recommended Posts

Min far har ungefär 22.000 olika mopeder och 1 miljard mopeddelar…. Men detta lyse vet han inte vart de kommer ifrån…. Någon här som kanske vet? Är det ens mopedlykta??? 
 

C4A59A68-C3B5-499C-AEF9-DABEF5E0FFE4.thumb.jpeg.ac4984e3f6d6008fcf7179023b287acf.jpeg

 

6BA6F620-1D20-428C-B104-D11AA751E562.thumb.jpeg.b43f66cf9a4fee0db83c7cd4b509e052.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    8

  • Boa52

    7

  • Dalton

    3

  • apknug

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

31 minuter sedan, skrev Dalton:

Min far har ungefär 22.000 olika mopeder och 1 miljard mopeddelar…. Men detta lyse vet han inte vart de kommer ifrån…. Någon här som kanske vet? Är det ens mopedlykta??? 
 

C4A59A68-C3B5-499C-AEF9-DABEF5E0FFE4.thumb.jpeg.ac4984e3f6d6008fcf7179023b287acf.jpeg

 

6BA6F620-1D20-428C-B104-D11AA751E562.thumb.jpeg.b43f66cf9a4fee0db83c7cd4b509e052.jpeg

 

Det är ju en tysk moped lykta i och med den har hast,mätare. kan ha suttit på många olika

mopeder på 50 talet så vilken moped ,svårt

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är ju en tysk moped lykta i och med den har hast,mätare. kan ha suttit på många olika

mopeder på 50 talet så vilken moped ,svårt

Fantastisk iakttagelseförmåga du har. Om det inte hade varit svårt hade han förmodligen inte ställt frågan.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Fantastisk iakttagelseförmåga du har. Om det inte hade varit svårt hade han förmodligen inte ställt frågan.

Ok han fråga var kan denna lykta komma ifrån, är det en moped  lykta. Tyskarna gjorde många mopeder på 50 talet och denna satt kanske på flera fabrikat. Samma som i sverige företagen

kopte motorer från, England, Tyskland och flera sen byggde dom en ram till motorn, Var väl bara Huskvarna som hade egen tillverkad motor

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väldigt litet/klent fäste så känns lite som cykel, men satt väl inte såna grejer på cyklar med hastighetsmätare osv…. Så möjligtvis någon moped :)…. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett lyse till en cykel, slut på diskussionen
Dom gjorde även till Schwinn cyklar, men dom hade hel och halvljus
nos-vintage-radsonne-bicycle.jpg.62ad80ad07b9dd3acf31f2327cc190bf.jpg

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Boa52:

Ok han fråga var kan denna lykta komma ifrån, är det en moped  lykta. Tyskarna gjorde många mopeder på 50 talet och denna satt kanske på flera fabrikat. Samma som i sverige företagen

kopte motorer från, England, Tyskland och flera sen byggde dom en ram till motorn, Var väl bara Huskvarna som hade egen tillverkad motor

Innan du svarar så fort och tror att du vet allt.
Kolla på bilderna så ser du att lampan är gjord för däckdriven cykelgenerator dvs lyset är till en cykel, finns väl inga mopeder som har däckdriven generator.

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dalton:

Min far har ungefär 22.000 olika mopeder och 1 miljard mopeddelar…. Men detta lyse vet han inte vart de kommer ifrån…. Någon här som kanske vet? Är det ens mopedlykta??? 
 

C4A59A68-C3B5-499C-AEF9-DABEF5E0FFE4.thumb.jpeg.ac4984e3f6d6008fcf7179023b287acf.jpeg

 

6BA6F620-1D20-428C-B104-D11AA751E562.thumb.jpeg.b43f66cf9a4fee0db83c7cd4b509e052.jpeg

 

Som jag skrev är det cykellyse, har din far även kvar hastighetsvajern samt kopplingen som skall sitta på framhjulets navmuttrar så hastighetsmätaren funkar.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nerike:

Innan du svarar så fort och tror att du vet allt.
Kolla på bilderna så ser du att lampan är gjord för däckdriven cykelgenerator dvs lyset är till en cykel, finns väl inga mopeder som har däckdriven generator.

Tittat flera gg på bilderna men ser ingen däckdriven generator, Ok fans kanske cyklar med hast.mätare får kolla upp det

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Tittat flera gg på bilderna men ser ingen däckdriven generator, Ok fans kanske cyklar med hast.mätare får kolla upp det

Titta på bilden igen, har ringat in till dig där ser koppling till hastighetsvajern samt koppling till cykelgenerator
Finns många lysen till cyklar med hastighetsmätare, men just detta märke gjorde även lysen till Schwinn cyklar

C4A59A68-C3B5-499C-AEF9-DABEF5E0FFE4.thumb.jpeg.ac4984e3f6d6008fcf7179023b287acf.jpeg.55dd46de1757d2f93f906cf8eaf49cf3.jpeg

 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nerike:

Titta på bilden igen, har ringat in till dig där ser koppling till hastighetsvajern samt koppling till cykelgenerator
Finns många lysen till cyklar med hastighetsmätare, men just detta märke gjorde även lysen till Schwinn cyklar

C4A59A68-C3B5-499C-AEF9-DABEF5E0FFE4.thumb.jpeg.ac4984e3f6d6008fcf7179023b287acf.jpeg.55dd46de1757d2f93f906cf8eaf49cf3.jpeg

 

Boa är helt enkelt på lyset!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev GreenValley:

Boa är helt enkelt på lyset!

 

å ingen generator bara sibborator

 

:big_smile:

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Nerike:

Som jag skrev är det cykellyse, har din far även kvar hastighetsvajern samt kopplingen som skall sitta på framhjulets navmuttrar så hastighetsmätaren funkar.

 Nej han har bara detta som är med på fotot… Fästet känns väldigt mycket som cykel, men inte lyktan i sig…. men varför går hastighetsmätaren till 60km/h om det är en gammal cykel

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Nerike:

Titta på bilden igen, har ringat in till dig där ser koppling till hastighetsvajern samt koppling till cykelgenerator
Finns många lysen till cyklar med hastighetsmätare, men just detta märke gjorde även lysen till Schwinn cyklar

C4A59A68-C3B5-499C-AEF9-DABEF5E0FFE4.thumb.jpeg.ac4984e3f6d6008fcf7179023b287acf.jpeg.55dd46de1757d2f93f906cf8eaf49cf3.jpeg

 

Alla lycktor som förväntas lysa har  en koppling för kabel anslutning om inte ,inget sken

och även vire till Hastghetsmätaren. Min Huskvarna novelette från 53 har samma model

på lycka som på bilden, ingen hast,mätare bara ett plastlock där den ska sitta, var tillbehör

Ok kan vara till en cykel, aldrig set en sån med hastmätare, men men

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Dalton:

 Nej han har bara detta som är med på fotot… Fästet känns väldigt mycket som cykel, men inte lyktan i sig…. men varför går hastighetsmätaren till 60km/h om det är en gammal cykel

Det är väl som gamla bilar och mc. En gammal saab 900 så går väl mätaren till 220  och inte gick dom det

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Dalton:

 Nej han har bara detta som är med på fotot… Fästet känns väldigt mycket som cykel, men inte lyktan i sig…. men varför går hastighetsmätaren till 60km/h om det är en gammal cykel

Blev lite intressant. Fästet kan vara till en gammal moped eller cykel. Var ute och tittade

på 3 st gammla moppar 60 km/h visar dom max. Hittar nån en cykel med en sån lyckta med hast.mätare, skulle jag gärna vilja se, kul om det finns

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nerike:

Det är väl som gamla bilar och mc. En gammal saab 900 så går väl mätaren till 220  och inte gick dom det

Nä nä, det står ju "TURBÅ" på Saaben.:lipa: Då måste det gå nått in i hellvite!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nerike:

Det är väl som gamla bilar och mc. En gammal saab 900 så går väl mätaren till 220  och inte gick dom det

Snälla visa från vilken cykel lyktan med hast,mätaaren kommer ifrån, Du påstod ju det

du måste då veta

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Dalton:

 Nej han har bara detta som är med på fotot… Fästet känns väldigt mycket som cykel, men inte lyktan i sig…. men varför går hastighetsmätaren till 60km/h om det är en gammal cykel

Fanns ju utförsbackar även på den tiden även om det var grusväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns ju en hel del cyklar med "påhängsmotor" och då var det inte ovanligt med hastighetsmätare.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Boa52:

Snälla visa från vilken cykel lyktan med hast,mätaaren kommer ifrån, Du påstod ju det

du måste då 

Vad för cykel detta lyse satt på vet jag ej då dom gjorde till många cykelmärken.

Men som jag skrev förut så gjorde dom även till Schvimm cyklar

Googla så ser du. Här en hastighetsmätare till en träningscykel från 50-60 talet, tar en bild på den senare under dagen. Då jag åker till verkstaden

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-20 at 14:28, skrev Boa52:

Snälla visa från vilken cykel lyktan med hast,mätaaren kommer ifrån, Du påstod ju det

du måste då veta

Här kommer en bild på en hastighetsmätare från en träningscykel från 50-60-talet, obs den går också till 60 km/h, men cykeln gick inte för nedförsbacke utan stöd mest still 

20221121_143503.thumb.jpg.1bdbce2606c89d25bcb5c1d5cc057f98.jpg

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-20 at 13:04, skrev Boa52:

Hittar nån en cykel med en sån lyckta med hast.mätare, skulle jag gärna vilja se, kul om det finns

Vill inte förstöra din dag men med enkel googling, hitta jag denna cykel
image.jpg.579eabda6fa2a78664d826857534f433.jpg

1468146586.jpg.094d3f38f681d65362bf331acaeb6400.jpg

 

Nu är det din tur Boa52, hitta en moped med en Radsonne lykta ( har för mig dom gjorde bara lysen till cyklar)

 

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nerike:

Vill inte förstöra din dag men med enkel googling, hitta jag denna cykel
image.jpg.579eabda6fa2a78664d826857534f433.jpg

1468146586.jpg.094d3f38f681d65362bf331acaeb6400.jpg

 

Nu är det din tur Boa52, hitta en moped med en Radsonne lykta ( har för mig dom gjorde bara lysen till cyklar)

 

Du förstörde inte min Dag, kul att se cykel med hast.mätare inte sett förut.Har ingen

moppe som har samma lykta men letar Pratade med en kompis som har ca 85 moppar,

20 vetern mc och en massa andra mc grejer, jo 15 typ messersmith trehjuliga mc dj kola

han hade inge sån lykta men sa att han sett en sån på en Novolette -52

Det var ju också så att det fanns inte så mycke grejer så dom köpte  av varandra i början

på 50 . 52 fick vi köra moped första ggn i Sverige lagligt

Det jag skrev om köpa av varandra, NV köpte minst tre olika motorer till sin Rödmyra

DKW, JB. Royal einfild alla 118 cc Rödkvarna 118 cc var  huskvarnas egen motor

en sån har jag och jag letar vidare är säker på att lyktan sitter på nån moppe också

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...