Jump to content
IGNORERAD

Dagens väder.

Amigo
 Dela

Recommended Posts

Resurser för halkbekämpning är ett måste och måste få kosta.

Underkylt regn och annan halka är ett gissel i landets södra delar.

Dela på andra sajter

Flera av mina bekanta har slutat montera plogfästen och dyl på sina nya bilar.

Dom får så dåligt betalt för jour och röjning så det lönar sig inte att montera sån utr.

Vissa åkerier prutar så mkt på ersättningen så dom nästan får betala för att jobba.

Förr skötte kommunen snöröjningen och hade utrustning för detta stående.

Nu håller dom som bäst med plogar till bilarna och hyr in övriga tjänster.

• Ge karma 2

Veteran

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Den mängd snö som kom i helgen har jag inte varit med om tidigare i Sthlm på nästan 40 år (50 cm tung blötsnö på 2 dagar som första snö på hela säsongen)

Jag har en helt annan förståelse för snöröjningens utmaning och det trots att jag bor i ett villaområde som inte heller röjdes "omedelbart"

Snöröjningen har speciella listor där alla gator och områden är indelade i zoner och prioriteringar och villagatorna hamnar längst ner på listan. bara att gilla läget och det kan du tyvärr inte klaga direkt på för någon gigantisk snöröjningspark som står i beredskap med förare etc dygnet runt så fort det finns minsta risk för snö av den typen som kom i helgen räcker inga skatter till att betala

Misstänker att du dessutom tycker de skatter vi betalar i dag borde sänkas.....

Eller så kunde man kanske sluta ha en feministisk snöröjningspolitik. Den fungerar uppenbarligen inte........

• Ge karma 4
  • Tummen upp 1
  • Snurrigt 1
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Eller så kunde man kanske sluta ha en feministisk snöröjningspolitik. Den fungerar uppenbarligen inte........

Ja visst är det snurrigt @Tallviking. Ed feministisk snöröjning. Kul att du också är!emot det! 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6r%C3%B6jning

• Ge karma 1
  • Snurrigt 1
Dela på andra sajter

On 2022-11-21 at 06:44, skrev NiceBeaver:

Du har fel om bussar. Alla bolag som kör lokaltrafik sätter på grovmönstrade däck under vintern. Men precis som på personbilar så klarar inte odubbade däck ren is.

Största boven är utländska lastbilar som har sommardäck med rullmönster som saknar grepp i snön.

I sydligare länder är de bästa vinterdäcken de sommardäck som corden kommit fram på. Dom ska man vara rädd om.

• Haha 5
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Nu försvarar jag en del av sörlänningarna. Vilken stad, kommun kan hålla en  beredskap

som du vill Det händer väl efter 3 - 4 år det kommer ner 2- 3 dm snö ska man ha en

vagns park för flera miljoner och personal som sitter och väntar på snö. Har du bra

vinterdäck kan du köra i 2 dm snö men det bästa är att du stannar hemma dom 2 - 3 dar

det handlar om, sjukdom finns folk som fixar resan. Hälsa på kan vänta några dar

Som du förstår har jag kört i alla sorters snö, det händer ofta att det snöar här. Min

väg får jag fixa själv, snöar det som f-n får jag kliva upp kl 4 och fixa med snöslunga så 

min fru kommer till jobbet

det varar. Är det en akut sjukdom finns det dom som fixar, för att hälsa på, det kan vänta

För några vintrar sedan var jag i Skellefteå. Brukar strunta i E4 och istället ta inlandet. Så jag var rätt nära dina trakter. Under natten kom drygt 3 dm snö. Den var ganska hårt packad då det yrde en hel del. När jag skulle ut hade en sörlänning kört fast så de blockerade utfarten. Tror de körde allround däck.  Hjälpte dom att flytta sig så att jag kom ut så pass att jag kom ut. Inga problem alls att köra i drygt 3 dm packad snö med vinterdäck.

Många är dåligt förbereda och tror det hjälper med någon halvmesyr. Håller med dig när det gäller att ha en massa resurser som väntar på att snön ska komma. Men hatar de som tror att det är bra att salta bort snön istället för att skotta bort den. Att salta bort 1 dm snö skapar bara snöslask som är farligare än vattenplaning.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Wangthong:

För några vintrar sedan var jag i Skellefteå. Brukar strunta i E4 och istället ta inlandet. Så jag var rätt nära dina trakter. Under natten kom drygt 3 dm snö. Den var ganska hårt packad då det yrde en hel del. När jag skulle ut hade en sörlänning kört fast så de blockerade utfarten. Tror de körde allround däck.  Hjälpte dom att flytta sig så att jag kom ut så pass att jag kom ut. Inga problem alls att köra i drygt 3 dm packad snö med vinterdäck.

Många är dåligt förbereda och tror det hjälper med någon halvmesyr. Håller med dig när det gäller att ha en massa resurser som väntar på att snön ska komma. Men hatar de som tror att det är bra att salta bort snön istället för att skotta bort den. Att salta bort 1 dm snö skapar bara snöslask som är farligare än vattenplaning.

Man kan köra i snö så länge bra vinterdäck når ned, blir bilen hängande i snön är det spade

som gäller. bilen, däckena måste få fäste i nåt. kan va jobbigt man får ta om flera ggr ibland kommer man bara några meter men backa om ta fart till slut brukar man lyckas

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Kommunen sparar och den sparivern går ut på allmänheten = skattebetalarna.

När jag var uppe i storstaden såg jag själv många snöröjningsekipage parkerade, troligtvis för dyra att leja in, då bättre att folk inte kommer till jobbet.

För att prata om just Tullinge vet jag med säkerhet att det ibland tar veckovis innan ALLA gator i samhället är röjda - detta trots påstötningar, och så är det varje gång det kommer ned lite snö - som stannar kvar.

Snål han spar och har snön kvar:big_smile:

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Man kan köra i snö så länge bra vinterdäck når ned, blir bilen hängande i snön är det spade

som gäller. bilen, däckena måste få fäste i nåt. kan va jobbigt man får ta om flera ggr ibland kommer man bara några meter men backa om ta fart till slut brukar man lyckas

Lite fart och jämt drag så att man får så bra plogverkan som möjligt. Små rattrörelser och planera framåt. 

Moderna bilar har så låg markfrigång att de knappt tar sig över bulorna vid övergångsställena. Med den markfrigången blir det att vänta till snön töat bort eller snöröjningen kommit ikapp. Till viss del förklarar det väl att så många köper SUV. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Den mängd snö som kom i helgen har jag inte varit med om tidigare i Sthlm på nästan 40 år (50 cm tung blötsnö på 2 dagar som första snö på hela säsongen)

Jag har en helt annan förståelse för snöröjningens utmaning och det trots att jag bor i ett villaområde som inte heller röjdes "omedelbart"

Snöröjningen har speciella listor där alla gator och områden är indelade i zoner och prioriteringar och villagatorna hamnar längst ner på listan. bara att gilla läget och det kan du tyvärr inte klaga direkt på för någon gigantisk snöröjningspark som står i beredskap med förare etc dygnet runt så fort det finns minsta risk för snö av den typen som kom i helgen räcker inga skatter till att betala

Misstänker att du dessutom tycker de skatter vi betalar i dag borde sänkas.....

Vi fick mellan 130 och 180 cm.

Förvisso under 3 dygn 1998.

Vill inte uppleva det igen.

https://www.gavledraget.com/10000-historia/10900-1900-talet/snofallet-i-gavle-1998-arhundradets-varsta/

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev evert 1:

Kommunen sparar och den sparivern går ut på allmänheten = skattebetalarna.

När jag var uppe i storstaden såg jag själv många snöröjningsekipage parkerade, troligtvis för dyra att leja in, då bättre att folk inte kommer till jobbet.

För att prata om just Tullinge vet jag med säkerhet att det ibland tar veckovis innan ALLA gator i samhället är röjda - detta trots påstötningar, och så är det varje gång det kommer ned lite snö - som stannar kvar.

Snål han spar och har snön kvar:big_smile:

Det tar längre tid att skotta snö i kjol och högklackat, feminin snöröjning kallas det 🙂

• Haha 1

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Nu är det 10år sedan jag plogade snö senast och då gjordes upphandlingen av "Vägverket".(Trafikverket)

Kommunen hade bara upphandling för gång och cykelbanor.

Det satt alltid en grinig gubbe från nämnda verk och prickade av att man kom i tid, och delade ut distrikt.

Man fick en karta med "sitt" distrikt och där fanns ibland rödmärkta vägar.

Dessa var för branta för lastbil och röjdes med lastmaskin.

Snön skulle alltid läggas "från" belyst gångbana mot andra sidan.

Detta var vissa villaägare mindre glada åt då dom fick mkt snö på sin sida.

En Jul plogade jag i 18tim i sträck med någon kort rast och sen 14till vid nyår.

Sen var man ganska nöjd och ville inte se skiten mer.

• Ge karma 7
  • Tummen upp 1

Veteran

Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev ThailandNovise:

Det behövs en mycket stor maskinpark att klara den typen av snöröjning under väldigt kort tid.

Blir otroligt dyrt att en sådan stor maskinpark på standby tills den behövs 2-3 gånger per år.

Ingen, alltså INGEN, är beredd att betala för det. Särskilt inte med skattepengar.

Så fungerar det naturligtvis inte. Du tror väl inte att man har en speciell maskinpark stående standby för

snöröjning, som dammas av 2-3 gånger per år.

Det är naturligtvis ordinarie lastmaskiner, lastbilar som förses med plogaggregat, väghyvlar mm.

Däremot kostar naturligtvis jourlistor med personal mycket.

mvh

biker

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

On 2022-11-24 at 14:30, skrev evert 1:

Snick snack, arbetstidslagen gäller INTE vid snöröjning eller asfaltering, i så fall har den ändrats EFTER valet, vilket jag tvivlar på.

Däremot gäller arbetstidslagen vid NYASFALTERING på icke tidigare belagd väg.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/regler-om-kor--och-vilotider/undantag-fran-kor--och-vilotider/

Jag är inte jätte insatt i chaufförsyrkets regler men är inte "kör och vilotider" och arbetstidslagen två skilda saker? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev rolba:

Nu är det så där äckligt soligt igen

20221125_102010.thumb.jpg.b004a8fc4da38f4c8526848e90509fef.jpg

Haa! jag kommer ner den 23:e December. För övrigt jävla gnäll om lite snö i Brynäsland 98:a, eller regnet 2021.. ibland måste ni gilla läget bara istället för att tycka synd om er själva :sure:

😉

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

On 2022-11-26 at 02:34, skrev Jed:

Haa! jag kommer ner den 23:e December. För övrigt jävla gnäll om lite snö i Brynäsland 98:a, eller regnet 2021.. ibland måste ni gilla läget bara istället för att tycka synd om er själva :sure:

😉

Snö garanterar jag att du slipper då.

Lite regn kan det forfarande komma. 

Det blir nog mest bara den besvärande solen att beklaga sig över men den kan man slippa det mesta av med ett riktigt hårt nattliv. 😎

• Ge karma 2
  • Haha 1
Dela på andra sajter

On 2022-11-21 at 06:44, skrev NiceBeaver:

Du har fel om bussar. Alla bolag som kör lokaltrafik sätter på grovmönstrade däck under vintern. Men precis som på personbilar så klarar inte odubbade däck ren is.

Största boven är utländska lastbilar som har sommardäck med rullmönster som saknar grepp i snön.

Det är väl lag om vinterdäck även på den tunga trafiken sedan några år tillbaka och det har väl även ändrats så det gäller de utländska åkerierna?

Yes:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/dack/Vinterdack/

• Tummen upp 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2022-11-24 at 14:48, skrev Alarik:

Resurser för halkbekämpning är ett måste och måste få kosta.

Underkylt regn och annan halka är ett gissel i landets södra delar.

Därför det är mera motiverat med dubb i Skåne pga svartisen än i Lappträsk med omnejd.

Dagens odubbade vinterdäck är visserligen mycket bra om man inte snålar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Dagens odubbade vinterdäck är visserligen mycket bra om man inte snålar.

Skall vara nordiska vinterdäck.

• Ge karma 2

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Alarik:

Skall vara nordiska vinterdäck.

Åtminstone avsedda för nordiskt klimat, vi har odubbat på en bil som funkar bra men det är Michelin så det har inte gjort mej besviken.

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Åtminstone avsedda för nordiskt klimat, vi har odubbat på en bil som funkar bra men det är Michelin så det har inte gjort mej besviken.

Usch för franskt, det ska var äkta nordiska. Något som finnarna är bra på :)

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

om det blir ishalka är dom vårdelös, då måste man ha dubbar, bromssträckan blir dubbelt så 

lång med odubbat, Förstår att ni inte kört på vinterväglag så mycket

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...