Jump to content
IGNORERAD

Dagens väder.

Amigo
 Dela

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Om vi tar Stockholm så är det väl ett antal procent av befolkningen som inte bytt däck i tid och då märks det ganska tydligt när många av dessa vill få sina däck bytta samma dag. Detta eftersom det faktiskt bor en massa folk här. Effekten blir liksom inte lika stor i en norrländsk avbefolkad håla.

Nu har ju jag eget garage men många här i Stockholm har inte tillgång till det och då är däckhotell ett rätt bra alternativ. Men för vissa är det ju svårt att förstå att alla inte lever under samma premisser.  

Lastbilar och bussar byter aldrig däck. 

Det är när bussar kör fast som trafiken stannar. 

Dels för att dom blockerar trafik men också för att dom som skulle åkt buss går hem och hämtar bilen. 

• Snurrigt 1
Dela på andra sajter

Helvete vad det snöar nu. Idag blir det nog katastrof i trafiken. Man får åka till jobbet 45 minuter tidigare i dag fast det är bara 7 km till Järfälla 🤣🤣sen lasta ekipaget och fara sen till Uppsala 

• Ojojoj 1
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev soi covboy:

Helvete vad det snöar nu. Idag blir det nog katastrof i trafiken. Man får åka till jobbet 45 minuter tidigare i dag fast det är bara 7 km till Järfälla 🤣🤣sen lasta ekipaget och fara sen till Uppsala 

Är det PostNord som gäller? Lite snö har vi fått i Järfälla under natten. 20221121_052658.thumb.jpg.f9b805b7fe0d973bbaccd03c82c05f07.jpg

• Ge karma 3
  • Ojojoj 1
Dela på andra sajter

Kom ytterligare 20 cm i natt här i Haninge så det blir till att jobba hemifrån idag

Såg att dom inte kör tågen mellan Uppsala och Stockholm just nu så kollegorna som bor i Uppsala får också jobba hemifrån

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Lastbilar och bussar byter aldrig däck. 

Det är när bussar kör fast som trafiken stannar. 

Dels för att dom blockerar trafik men också för att dom som skulle åkt buss går hem och hämtar bilen. 

Du har fel om bussar. Alla bolag som kör lokaltrafik sätter på grovmönstrade däck under vintern. Men precis som på personbilar så klarar inte odubbade däck ren is.

Största boven är utländska lastbilar som har sommardäck med rullmönster som saknar grepp i snön.

• Ge karma 6

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

Åkerier med självaktning monterar på nya VINTERDÄCK på sina bilar innan snön/vintern förväntas anlända.

Att bussar lätt bli stående här och var beror på dålig vinterväghållning + att inga bussar är utrustade med sandspridare.

Tänk själv :

Det kommer en buss som stannar och kör igång var 10 minut, hjulen varma, snön smälter för att sedan återfrysa = busshållplatserna blir rena isbanan.

Förr i tiden var det grus som gällde, sedan saltades det till Guds förbannelse, och nu undviker man göra något över huvud taget.

• Ge karma 3
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

weather_2022_11_21.thumb.jpg.2ff46f0afe6555200109fd29629691b7.jpg

• Ge karma 5

Det är häftigt att betala skatt. Vem ska man reta upp idag med mina inlägg?

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev evert 1:

Åkerier med självaktning monterar på nya VINTERDÄCK på sina bilar innan snön/vintern förväntas anlända.

Att bussar lätt bli stående här och var beror på dålig vinterväghållning + att inga bussar är utrustade med sandspridare.

Tänk själv :

Det kommer en buss som stannar och kör igång var 10 minut, hjulen varma, snön smälter för att sedan återfrysa = busshållplatserna blir rena isbanan.

Förr i tiden var det grus som gällde, sedan saltades det till Guds förbannelse, och nu undviker man göra något över huvud taget.

Stora långa ledbussar med enbart drivning på bakersta axeln är ingen höjdare att köra med i tung blötsnö oavsett däck. Bakhjulen spinner och framhjulen styr inte....

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Tallviking:

Stora långa ledbussar med enbart drivning på bakersta axeln är ingen höjdare att köra med i tung blötsnö oavsett däck. Bakhjulen spinner och framhjulen styr inte....

Har kört olika typer av ledbussar i halt väglag. Faktiskt är det bättre med drivningen på bakre axeln då vikten av motorn gör att man har all tyngd där. Vid drivning på mittaxeln slirar det direkt.

Men oavsett vilken typ av buss det är, så är största problemet att leden viker sig. Då är det bärgare som gäller.

Ändrades av NiceBeaver
  • Ge karma 2

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Dela på andra sajter

Det var kaos i morse. Även med vinterdäck. Hade runt 40-50 cm snö att köra igenom. Stod på torr mark sedan i fredags. Men det var problem ändå. Värre när man ska hem idag. Förhoppningsvis löser det sig på något sätt.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Tänk själv :

Då så, då borde inga bussar ställts in. 

Chaufförer av bussar borde utbildas i hur man inte gör om busshållplatsen till is. 

Dom är ganska duktiga på att göra det. 

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

På den tiden när jag körde turistbussar så hade vi dubbat på framhjulen och bra vinterdäck i bak. Nackdelen var att man fick byta ut dubbdäcken när man skulle till Alperna.

En knapp för diffspärr saknades också på bussarna vilket hade kunnat vara bra i vissa lägen.

• Ge karma 3

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

On 2022-11-20 at 13:21, skrev Tallviking:

Kommit drygt 20 cm nu här i Sthlm

IMG_20221120_063237.jpg

Ut å skotta nu innan det smälter bort

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Köldknäpp idag.

Regnat lite och mulet.

Kämpa på.

20221122_094730.thumb.jpg.26f519eb956af25eb174b945647071d8.jpg

Ja fn det är ju svinkallt idag, inte kört ac nånting 🥶

Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev LTD:

Ja fn det är ju svinkallt idag, inte kört ac nånting 🥶

Jag var till frissan och fick flinten polerad.

Hade behövt en jacka och långbrallor efter att blivit berörd av hennes mjuka händer.

100 baht fattigare för klippning och rakning värmde ju inte heller. 😎

• Haha 9
Dela på andra sajter

Snöröjningen i Stockholm är verkligen UNDER all kritik, framförallt då i bostadsområden.

Vi var i går och hälsade på bekanta i Tullinge men även i Huddinge,

Flera gator var HELT oröjda, snödjup på knappt 30 cm vilket innebar att på vissa gator var det HELT oframkomligt med personbil.

Dessutom var det kramsnö, blev rena isgatan under hjulen.

Jag säger bara det, stackars Stockholmare, helt befogat att ni klagar.

Det är ändå 2022, nog f*n borde samhället kunna klara av lite nederbörd.

När de ringde och klagade var de på kommunen helt oförstående, de tyckte att allt gick planenligt, trots att de haft något fordon som havererat.

När man håller på med snöröjning och liknande gäller INTE arbetstidslagen, trots detta stod ändå många maskiner stilla - efter vad vi kunnat konstatera.

Nää - fy skam på de som upphandlat vinterväghållningen = inget annat än en STOR DJÄVLA SKANDAL!!!!!!!!!

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1
  • Haha 1
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev evert 1:

Snöröjningen i Stockholm är verkligen UNDER all kritik, framförallt då i bostadsområden.

Flera gator var HELT oröjda, snödjup på knappt 30 cm vilket innebar att på vissa gator var det HELT oframkomligt med personbil.

När de ringde och klagade var de på kommunen helt oförstående, de tyckte att allt gick planenligt, trots att de haft något fordon som havererat.

När man håller på med snöröjning och liknande gäller INTE arbetstidslagen, trots detta stod ändå många maskiner stilla - efter vad vi kunnat konstatera.

Nää - fy skam på de som upphandlat vinterväghållningen = inget annat än en STOR DJÄVLA SKANDAL!!!!!!!!!

Det behövs en mycket stor maskinpark att klara den typen av snöröjning under väldigt kort tid.

Blir otroligt dyrt att en sådan stor maskinpark på standby tills den behövs 2-3 gånger per år.

Ingen, alltså INGEN, är beredd att betala för det. Särskilt inte med skattepengar.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev evert 1:

Den mängd snö som kom i helgen har jag inte varit med om tidigare i Sthlm på nästan 40 år (50 cm tung blötsnö på 2 dagar som första snö på hela säsongen)

Jag har en helt annan förståelse för snöröjningens utmaning och det trots att jag bor i ett villaområde som inte heller röjdes "omedelbart"

Snöröjningen har speciella listor där alla gator och områden är indelade i zoner och prioriteringar och villagatorna hamnar längst ner på listan. bara att gilla läget och det kan du tyvärr inte klaga direkt på för någon gigantisk snöröjningspark som står i beredskap med förare etc dygnet runt så fort det finns minsta risk för snö av den typen som kom i helgen räcker inga skatter till att betala

Misstänker att du dessutom tycker de skatter vi betalar i dag borde sänkas.....

• Ge karma 5

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Enligt mina kompisar i Sthlm så gäller Arbetstidslagen även snöröjning nuförtiden.

Gäller även Asfalt som också var undantaget tidigare.

Allt för att skapa arbetstillfällen,,men många åkare har inte råd med anställda så det blev inte mkt av det.

• Ge karma 1

Veteran

Dela på andra sajter

Snick snack, arbetstidslagen gäller INTE vid snöröjning eller asfaltering, i så fall har den ändrats EFTER valet, vilket jag tvivlar på.

Däremot gäller arbetstidslagen vid NYASFALTERING på icke tidigare belagd väg.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Kor--och-vilotider/regler-om-kor--och-vilotider/undantag-fran-kor--och-vilotider/

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Nu försvarar jag en del av sörlänningarna. Vilken stad, kommun kan hålla en  beredskap

som du vill Det händer väl efter 3 - 4 år det kommer ner 2- 3 dm snö ska man ha en

vagns park för flera miljoner och personal som sitter och väntar på snö. Har du bra

vinterdäck kan du köra i 2 dm snö men det bästa är att du stannar hemma dom 2 - 3 dar

det handlar om, sjukdom finns folk som fixar resan. Hälsa på kan vänta några dar

Som du förstår har jag kört i alla sorters snö, det händer ofta att det snöar här. Min

väg får jag fixa själv, snöar det som f-n får jag kliva upp kl 4 och fixa med snöslunga så 

min fru kommer till jobbet

det varar. Är det en akut sjukdom finns det dom som fixar, för att hälsa på, det kan vänta

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...