Jump to content
IGNORERAD

Dagens väder.

Amigo
 Dela

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

2 timmar för o byta till vinterhjul, fan det hinner ju bli vår igen........

Blir ju så om man bara har 4 fälgar och ingen däckmaskin.

• Haha 6
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Amigo:

Den tiden när däcken var 13 tum och 155 bredda på plåtfälg är förbi, inte lätt att hantera dagens däck på 18 tum

Hahaha har du hört talas om lättmetall fälgar? Eller Magnesium fäljar som vi säger i branchen! De väger inget mycket mindre än järn!

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Hahaha har du hört talas om lättmetall fälgar? Eller Magnesium fäljar som vi säger i branchen! De väger inget mycket mindre än järn!

Seriöst? Väg gärna dagens 18 tums lättmetallfälg och -70 talets 13 tums plåtfälg och berätta oss vad de väger. Sen är det inte bara fälg som väger, typ 275/55 19" väger ca 12 kg styck, vad kan en fälg väga, 8 kg? Oavsett hanterar jag hellre 13 tums däck från -70 talet än dagens 19 tums med magnesiumfälg, som ni i branchen säger!

• Ge karma 1

Det är häftigt att betala skatt. Vem ska man reta upp idag med mina inlägg?

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Boa52:

Du är kanske klok men resten då, så lätt titta på väderprognos sen om man åker

1 - 2 veckor extra på vinterdäck,lite slitage. Om man inte kör i jobbet 100 mil per dag

men då kollar man nog vädret. Sen skitlätt att byta däck på bilen skulle min fru

klara lätt och verktyg, domkraft 300 kr, El mutterdragare ca 500 kr, en liten 12 v

kompressor ca 300 kr klarar sej i 15-20 år och 2 tim jobb per byte

Om vi tar Stockholm så är det väl ett antal procent av befolkningen som inte bytt däck i tid och då märks det ganska tydligt när många av dessa vill få sina däck bytta samma dag. Detta eftersom det faktiskt bor en massa folk här. Effekten blir liksom inte lika stor i en norrländsk avbefolkad håla.

Nu har ju jag eget garage men många här i Stockholm har inte tillgång till det och då är däckhotell ett rätt bra alternativ. Men för vissa är det ju svårt att förstå att alla inte lever under samma premisser.  

• Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

Det finns faktiskt folk som både byter, tvättar och förvarar däcken åt en mot en mindre ersättning 🙂

• Tummen upp 4

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Soengsang:

2 timmar för o byta till vinterhjul, fan det hinner ju bli vår igen........

Du är för lat du har inte bytt däck på bilen sista 10 åren, du har lagt på dej för mycket

muskler du når inte ner

Dela på andra sajter

1 timme för att byta hjulen, sedan tar det minst lika länge att tvätta dem rena, visserligen hjul för två bilar men ändock.

Byte till vinterhjul är nästan alltid kallt och tråkigt, desto roligare och skönare när man byter tillbaka till sommarhjulen men än djävligare att sedan tvätta vinterhjulen med en massa asfaltklet på fälgarna.

Man är djävligt tacksam över att man har en stor verkstad att husera i.

Dagens stora aluminiumfälgar med stora tunga däck är säkert dubbelt så tunga och ohanterliga gentemot ungdomens 13 tums hjul, eller är det att man blivit klen och klumpig.

Det däringa att förvara hjulen på ett däckhotell är i många fall ingen höjdare, många förvarar vinterhjulen i plåtcontainrar, varmt så ini helvete om somrarna vilket gör att vinterdäcken åldras snabbt och blir hårda.

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Du är för lat du har inte bytt däck på bilen sista 10 åren, du har lagt på dej för mycket

muskler du når inte ner

Nä, varför skulle jag byta däck själv, det gör alltid däckförsäljaren...... har ingen däckmaskin hemma, det har knappast du heller!

Men den som tar 2 timmar på sig för att skifta till vinterhjul är inte den skarpaste kniven i lådan......

• Ge karma 3

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Nä, varför skulle jag byta däck själv, det gör alltid däckförsäljaren...... har ingen däckmaskin hemma, det har knappast du heller!

Men den som tar 2 timmar på sig för att skifta till vinterhjul är inte den skarpaste kniven i lådan......

Du skriver om däckmaskin det behöver du inte för att skifta däck, man har sommar däck

på sina fälgar och vinterdäck på sina och jag tog i lite tid 2 tim, sörlänningar klarar det

nog på den tiden

Dela på andra sajter

Favoritdottern satt i kö i nästan tre timmar i morse och då var hon ändå där tjugo minuter före dom öppnade.. 

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Du skriver om däckmaskin det behöver du inte för att skifta däck, man har sommar däck

på sina fälgar och vinterdäck på sina och jag tog i lite tid 2 tim, sörlänningar klarar det

nog på den tiden

Skiftar du däck så byter du däck på fälg, och det är enklast med en däckmaskin, även om det går utan.

Du talar om att skifta hjul, dvs komplettera fälg+däck, och enl mig är man en idi*t om man behöver 2h på sig för det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Amigo:

Renar uppför sig bättre än cyklister, tro mig.

Vägrenarna gör det i varje fall.

• Haha 3

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Amigo:

Seriöst? Väg gärna dagens 18 tums lättmetallfälg och -70 talets 13 tums plåtfälg och berätta oss vad de väger. Sen är det inte bara fälg som väger, typ 275/55 19" väger ca 12 kg styck, vad kan en fälg väga, 8 kg? Oavsett hanterar jag hellre 13 tums däck från -70 talet än dagens 19 tums med magnesiumfälg, som ni i branchen säger!

Och du orkar inte med ett hjul som väger 20 kilo, va f-n det väger min pick,ha ha och jag

pinkar varenda morgon. Nä skärp dej inga problem att montera vilket däck som helst ok

inte lastbils däck då behöver man däck lyft

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

nog på den tiden

Det är skillnad på att skifta däck och att skifta hjul. Däcket är den det svarta böjliga materialet vilket är betydligt lättare att skifta med en speciell maskin än för hand med spett och kofot.

• Haha 3

Dela på andra sajter

Jag bytte till sommardäck i september om jag minns rätt. Tog väl en kvart ungefär.

De gamla åretruntdäck jag åkt på tidigare hamnade i skrothögen.

Ska jag nyttja vinterdäck igen måste det till en ny pandemi.

• Ge karma 1
  • Tummen upp 2
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Det är skillnad på att skifta däck och att skifta hjul. Däcket är den det svarta böjliga materialet vilket är betydligt lättare att skifta med en speciell maskin än för hand med spett och kofot.

Nu gör du dej löjlig, skifta till vintedäck, då skiftar man till vinterdäck, menar du att det

finns tomtar som har bara en uppsättning fälgar och skiftar så varje år. om så fallet Huva

Dela på andra sajter

Jag har haft mina "vinterhjul" på i flera veckor nu.

Sommarhjulen ligger hos verkstan tvättade och klara för nästa säsong.

Tror det kostar ca 800kr per år inkl skiften.

Har aldrig behövt en hjullyft för att byta hjul på lastbil eller släp.

Finns inga såna längs vägen,,annat än på verkstäder där man hanterar mkt hjul.

• Ge karma 1
  • Tummen upp 1

Veteran

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Boa52:

Och du orkar inte med ett hjul som väger 20 kilo,

Ja det måste jag erkänna att jag inte orkar. Knappt att jag orkade bära upp från källaren en halv trappa mina 185/60 R15 med plåtfälgar. Funderar starkt att anlita en däckhotell nästa säsong. En polare gjorde själva skiftet för ca 3 veckor sedan, men jag har ju dubbfria däck så det var inga problem byta även när det inte var nån snö på vägarna

• Ge karma 1

Det är häftigt att betala skatt. Vem ska man reta upp idag med mina inlägg?

Dela på andra sajter

Jag bytte till vinterhjul förra veckan, det blev mycket hjul 16st.

Men jag har tillgång till lyft, blir mycket enklare då, har bara husbilen kvar.

FF

• Ge karma 5

www.easi.nu

Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Boa52:

Nu gör du dej löjlig,

Ja lite. De vart ju lite som dom säger i forumbranschen ”Boanivå” på de inlägget om man bortser från att jag har rätt i sak.

55 minuter sedan, skrev Boa52:

menar du att det

finns tomtar som har bara en uppsättning fälgar och skiftar så varje år.

Men visst förekommer det. Jag jobbade lite extra på en däcksfirma i mina yngre dagar och då var det ibland någon som ville lägga om däcken då de bara hade en uppsättning fälgar. Men då handlade i regel om någon lite mer exotisk bilmodell och inte en Volvo 240.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1
  • Snurrigt 1

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja lite. De vart ju lite som dom säger i forumbranschen ”Boanivå” på de inlägget om man bortser från att jag har rätt i sak.

Men visst förekommer det. Jag jobbade lite extra på en däcksfirma i mina yngre dagar och då var det ibland någon som ville lägga om däcken då da bara hade en uppsättning fälgar. Men då handlade i regel om någon lite mer exotisk bilmodell och inte en Volvo 240.

Du har aldrig haft rätt i sak det är bara vad du tror. Du jobbade lite extra på en däckfirma

i yngre dar och då vet du allt. Samma som vi har en som byter,lyfter upp ett lastbilsdäck

utan hjälp medel Wow

• Pannslag 1
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Du har aldrig haft rätt i sak det är bara vad du tror. Du jobbade lite extra på en däckfirma

i yngre dar och då vet du allt. Samma som vi har en som byter,lyfter upp ett lastbilsdäck

utan hjälp medel Wow

Med lite teknik och balans är det ingen konst att hantera lastbilshjul.

Är fan lättare än på personbilar så länge man inte vickar omkull dem platt på backen. 

• Ge karma 2
  • Tummen upp 2
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

1 timme för att byta hjulen, sedan tar det minst lika länge att tvätta dem rena, visserligen hjul för två bilar men ändock.

Byte till vinterhjul är nästan alltid kallt och tråkigt, desto roligare och skönare när man byter tillbaka till sommarhjulen men än djävligare att sedan tvätta vinterhjulen med en massa asfaltklet på fälgarna.

Man är djävligt tacksam över att man har en stor verkstad att husera i.

Dagens stora aluminiumfälgar med stora tunga däck är säkert dubbelt så tunga och ohanterliga gentemot ungdomens 13 tums hjul, eller är det att man blivit klen och klumpig.

Det däringa att förvara hjulen på ett däckhotell är i många fall ingen höjdare, många förvarar vinterhjulen i plåtcontainrar, varmt så ini helvete om somrarna vilket gör att vinterdäcken åldras snabbt och blir hårda.

Inga containrar där jag har mina däck, inomhus på ett lager

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

muskler du når inte ner

Hur ofta tror du han sätter på vinterdäck på sina bilar?

🤣🤣

• Haha 5

Dela på andra sajter

Oraklet i norr har stora kunskaper om lastbilshjul tydligen.

Men han har nog aldrig bytt ett själv.

Jag har bytt ett hjul på ett släp på 20minuter helt själv utan lyftar eller annat.

Det var ett ytterhjul..och då drar man upp axeln på div plank så axeln lyfter och ytterhjulet blir fritt.

Det jobbigaste är att få loss reserven ur hållaren och att få dit det trasiga hjulet i hållaren.

Dom väger runt 100kg med stålfälg och är som @Rolba skriver ganska lätta att hantera om man gör rätt.

Det har blivit många hjulbyten längs vägen under åren.

Idag är det inte många som har en reserv med sig längre p.g.a lastvikten minskar en del.

Lättare att ta ut en gummimakare och betala för jobbet.

Tänk om man ändå hade "Ormens" gigantiska kunskaper att vila på!!!🤣

• Ge karma 8
  • Tummen upp 1

Veteran

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...