Jump to content
IGNORERAD

Bankapp och Promtpay. Behövs ens debitkort?


p125

Recommended Posts

Om man får för sig att skaffa bankkonto på nåt sätt och får sig en bank app och aktiverar Promtpay

Behöver man ens debitkort?

Hur funkar det? Ni som har

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version

Blir nog väldigt svårt att leva i Thailand utan ett Debit kort, "cash is king" i Thailand. Bankapparna täcker ju det mesta, men du behöver absolut ta ut kontanter ibland, tro mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

...men du behöver absolut ta ut kontanter ibland, tro mig.

Även det går att göra med bankappen

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

Blir nog väldigt svårt att leva i Thailand utan ett Debit kort, "cash is king" i Thailand. Bankapparna täcker ju det mesta, men du behöver absolut ta ut kontanter ibland, tro mig.

Man kan ta ut pengar med appen också utan kort. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev p125:

Även det går att göra med bankappen

Den funktionen har jag inte hittat, men inte förvånad om den finns, har inte kommit på tanken att det naturligtvis kan gå.

 

Annars så behövs nog kort då man ska handla online från utomlands, tex flygbiljetter och annat.

 

Edit: ja jäklar, finns ju en funktion för att ta ut pengar ur ATM, den hade jag missat...möjligt den är ny?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev p125:

Även det går att göra med bankappen

Helt rätt. Det "kan" vara begränsat till vissa ATM. Jag måste alltid gå till en Bangkok Bank ATM då jag inte orkar släpa debit kortet då kan det bli att gå 100m extra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör funka på den egna bankens ATM. På övriga bankers har man väl även en "roaming" avgift även inom provinsen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev p125:

Bör funka på den egna bankens ATM. På övriga bankers har man väl även en "roaming" avgift även inom provinsen.

 

Se mitt inlägg ovan. Jag har inte sett att man kan göra ett card less withdrawl på annat än den egna banken, även om man skulle betala extra som man gör med debit card.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
21 minutes ago, apknug said:

Helt rätt. Det "kan" vara begränsat till vissa ATM. Jag måste alltid gå till en Bangkok Bank ATM då jag inte orkar släpa debit kortet då kan det bli att gå 100m extra...

 

Ja så är det ju här nere också. Jag har SCB och appen funkar bra i SCBs maskiner men inte i de andra, så varför man inte skulle ta ut ett debitkort när man öppnar ett konto är för mig en gåta ?? 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Soengsang:

Den funktionen har jag inte hittat, men inte förvånad om den finns, har inte kommit på tanken att det naturligtvis kan gå.

 

Annars så behövs nog kort då man ska handla online från utomlands, tex flygbiljetter och annat.

 

Edit: ja jäklar, finns ju en funktion för att ta ut pengar ur ATM, den hade jag missat...möjligt den är ny?

Det är rätt smidigt. När vi åkte till Phrae i december efter nästan 3 års frånvaro från Thailand hade mitt bankkort gått ut och eftersom de var utfärdat i Pattaya sa de att jag inte kunde förnya det där uppe. Då var det väldigt bra med den funktionen. När jag sedan skulle förnya det i Pattaya skulle det kosta 1500 THB eller något sånt och banktjejen frågade då om jag verkligen behövde något kort. Jag bad ändå om ett nytt kort men jag behöver nog egentligen inget som inte bor i Thailand och har svenska kort.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

 

Ja så är det ju här nere också. Jag har SCB och appen funkar bra i SCBs maskiner men inte i de andra, så varför man inte skulle ta ut ett debitkort när man öppnar ett konto är för mig en gåta ?? 

Man lär nog fan bli påtryckt debitkortet vara sig man vill eller inte. 

 

Fast vad man kan göra med appen ska fan inte underskattas. Scanna räkningar betalas på restaurangen hotell eller mindre hal, och ta ut stålar!

 

Fixa kontot viktigt!

 

Jag väntade alldeles för länge........

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag bad ändå om ett nytt kort men jag behöver nog egentligen inget som inte bor i Thailand och har svenska kort.

Jo, dess då mer man kan göra med appen dess då bättre är det....

Inte tänkt på den funktionen tidigare, men ser ju nu att den finns.

 

Jag behöver kort för bla biljetter och allmänt då man reser eller är i Sverige, har faktiskt skaffat 2 så har ett i reserv.

 

Ska bli bra när något system finns för elektroniska betalningar via telefonen som fungerar överallt, är nog bara en tidsfråga.

I Thailand funkar det ju bra med QR-kod nästan överallt, till och med i byabutiker, man använder mindre och mindre cash.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte haft bankkort här nere på över ett år. Inte sedan någon snodde pengar från det.

 

99 baht i månaden stals, som sedan ökade till 990 baht i månaden... Kontaktade banken, de kollade och jag fick tillbaka alla pengar förutsatt att jag avslutade kortet.

Hade inte direkt tid att hämta ut ett nytt kort, men upptäckte ganska snabbt att det inte behövdes.

 

99% av alla mina inköp går att lösa med appen. Och den resterande procenten brukar lösa sig ganska enkelt på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-14 at 06:08, skrev Surin P3:

Jag har inte haft bankkort här nere på över ett år. Inte sedan någon snodde pengar från det.

 

99 baht i månaden stals, som sedan ökade till 990 baht i månaden... Kontaktade banken, de kollade och jag fick tillbaka alla pengar förutsatt att jag avslutade kortet.

Hade inte direkt tid att hämta ut ett nytt kort, men upptäckte ganska snabbt att det inte behövdes.

 

99% av alla mina inköp går att lösa med appen. Och den resterande procenten brukar lösa sig ganska enkelt på nåt sätt.

 

Min erfarenhet också; vill man så klarar man sig utan både kort och cash, förutom kanske på vissa mer exotiska inrättningar. Jag skrev något liknande för kanske ett år sedan; hur användandet av appar helt exploderat under nedstängningen, men då var det många som dök upp och berättade att så var det minsann bara i "mina fina kvarter i Bangkok"; i resten av Thailand var det ingen som använde appar (att jag spenderat 1.5 år i lilla byn när jag skrev inlägget var oväsentligt). Kul att se att Surin nu inkorporerats i Bangkok 😉.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...