Jump to content
IGNORERAD

Nätadapters


lasseiudon

Recommended Posts

Jag har en ganska gammal Sony Vaio, som jag trivs med. Den är nätansluten hela tiden och nyligen la jag märke till att batteriet inte längre laddar (nytt batteri sedan ett par månader tillbaka). Kollar jag batterikonen står det att det är 19% kvar och att jag är nätansluten.

Googlar jag problemet får jag till svar att det oftast är nätadaptern det är fel på samt massor med tips på hur man kollar sin adapter.
Det är här jag inte fattar, hur kan det vara fel på adaptern, så att batteriet inte laddas, när jag hela tiden samtidigt är nätansluten?

 

Någon stenbordsexpert som kan förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lasseiudon

    9

  • apknug

    7

  • UglyFarang

    3

  • 65Selander

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag har en ganska gammal Sony Vaio, som jag trivs med. Den är nätansluten hela tiden och nyligen la jag märke till att batteriet inte längre laddar (nytt batteri sedan ett par månader tillbaka). Kollar jag batterikonen står det att det är 19% kvar och att jag är nätansluten.

Googlar jag problemet får jag till svar att det oftast är nätadaptern det är fel på samt massor med tips på hur man kollar sin adapter.
Det är här jag inte fattar, hur kan det vara fel på adaptern, så att batteriet inte laddas, när jag hela tiden samtidigt är nätansluten?

 

Någon stenbordsexpert som kan förklara.

En annan sak som kan hjälpa är att uppdatera BIOS, gå in på Vaios support sida för att se just din modell. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag har en ganska gammal Sony Vaio, som jag trivs med. Den är nätansluten hela tiden och nyligen la jag märke till att batteriet inte längre laddar (nytt batteri sedan ett par månader tillbaka). Kollar jag batterikonen står det att det är 19% kvar och att jag är nätansluten.

Googlar jag problemet får jag till svar att det oftast är nätadaptern det är fel på samt massor med tips på hur man kollar sin adapter.
Det är här jag inte fattar, hur kan det vara fel på adaptern, så att batteriet inte laddas, när jag hela tiden samtidigt är nätansluten?

 

Någon stenbordsexpert som kan förklara.

 

Hade tydligen slängt mina, skulle haft minst två Vaioo-adaptrtar

 

ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Jag har en ganska gammal Sony Vaio, som jag trivs med. Den är nätansluten hela tiden och nyligen la jag märke till att batteriet inte längre laddar (nytt batteri sedan ett par månader tillbaka). Kollar jag batterikonen står det att det är 19% kvar och att jag är nätansluten.

Googlar jag problemet får jag till svar att det oftast är nätadaptern det är fel på samt massor med tips på hur man kollar sin adapter.
Det är här jag inte fattar, hur kan det vara fel på adaptern, så att batteriet inte laddas, när jag hela tiden samtidigt är nätansluten?

 

Någon stenbordsexpert som kan förklara.

 

Är du säker på att det "nya" batteriet är friskt?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Enis:

 

Hade tydligen slängt mina, skulle haft minst två Vaioo-adaptrtar

 

ENis

Valbo adaptrar? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Valbo adaptrar? 

 

 

🤣 låg ett par Vaio-Sony datorer på vinden där... 

 

Kollade nyss i nätadapterpåsen om jag sparat, man vet ju aldrig vad som kan behövas. Men de hade tydligen städats bort istället för att tas om hand vid flytten.

2E4622CF-515D-4BE1-8E90-278578BE1776.thumb.jpeg.a32963f8d08011b942a581abea0419ff.jpeg

 

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev 65Selander:

En annan sak som kan hjälpa är att uppdatera BIOS, gå in på Vaios support sida för att se just din modell. 

 

Oj, det där är nog överkurs för mig, skall försöka titta i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Är du säker på att det "nya" batteriet är friskt?

Önskar jag visste ett sätt att testa det. Köpte ett nytt via Lazada för mindre än 6 månader senare, inget orginalbatteri med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Önskar jag visste ett sätt att testa det. Köpte ett nytt via Lazada för mindre än 6 månader senare, inget orginalbatteri med andra ord.

 

Har ni inget stort shoppingområde i Udon där det finns någon vettig elektronikshop som kan hjälpa dej?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Har ni inget stort shoppingområde i Udon där det finns någon vettig elektronikshop som kan hjälpa dej?

Annars åk ner till Khon kaen där finns Tuk kums som har allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tukcom finns även i Udon och Power Buy 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Annars åk ner till Khon kaen där finns Tuk kums som har allt

Hoppas att tukcom är bättre där än i pattis 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
On 2022-11-13 at 17:04, skrev berlitz:

Hoppas att tukcom är bättre där än i pattis 

Det är inte att ge sig fan på , men börjar bli bättre nu , ett tag stängde dem ner en massa affärer under Kovid skiten

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev apknug:

Ja hur gick det med datorn @lasseiudon? Du fick mycket tips här nåt borde ha löst DITT problem va? 

Inbillar mig att han ofta ställer frågor och får många råd och hjälp. Men sen återkopplar han nästan aldrig hur det gått?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev uptoyou:

Inbillar mig att han ofta ställer frågor och får många råd och hjälp. Men sen återkopplar han nästan aldrig hur det gått?

Är han inhyrd bara för att skapa nya trådar och trafik samt annonsintäkter? 

 

Med lite bilder på datorn, helst igång med adapter, så har han chansen att bevisa att så inte är fallet! 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev apknug:

Ja hur gick det med datorn @lasseiudon? Du fick mycket tips här nåt borde ha löst DITT problem va? 

Den ursprungliga frågan fick jag inget svar på. Tipset om att uppgradera Bios är lite över min nivå men skall kolla hur svårt det är vid tillfälle. Har kollat en del program för diagnos av batteriet men hittar inget användbart. 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Den ursprungliga frågan fick jag inget svar på. Tipset om att uppgradera Bios är lite över min nivå men skall kolla hur svårt det är vid tillfälle. Har kollat en del program för diagnos av batteriet men hittar inget användbart. 

 

Om din nätadapter klarar av att driva datorn när du använder den så borde den orka ladda batteriet också, speciellt när du har stängt av datorn om den är inkopplad.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Den ursprungliga frågan fick jag inget svar på. Tipset om att uppgradera Bios är lite över min nivå men skall kolla hur svårt det är vid tillfälle. Har kollat en del program för diagnos av batteriet men hittar inget användbart. 

En dum grej men väl värt att testa om du inte redan har gjort det, ta ur batteriet från datorn och strömsladden och tryck på strömknappen i ca 20-30 sekunder, sätt sedan in allting igen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-18 at 18:04, skrev 65Selander:

En dum grej men väl värt att testa om du inte redan har gjort det, ta ur batteriet från datorn och strömsladden och tryck på strömknappen i ca 20-30 sekunder, sätt sedan in allting igen.

 

Det testade jag på ett tidigt stadium, funkar inte för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Det testade jag på ett tidigt stadium, funkar inte för mig.

Hur länge går datorn på batteriet om du drar ur sladden?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Hur länge går datorn på batteriet om du drar ur sladden?

Just nu har batteriet 7% kvar och det tappat 1% ungefär varannan dag, skulle gissa att det skulle dö väldigt snabbt om jag drog ur sladden.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Just nu har batteriet 7% kvar och det tappat 1% ungefär varannan dag, skulle gissa att det skulle dö väldigt snabbt om jag drog ur sladden.

Skaffa ett nytt batteri det tar inte laddning

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
On 2022-11-13 at 04:01, skrev lasseiudon:

Önskar jag visste ett sätt att testa det. Köpte ett nytt via Lazada för mindre än 6 månader senare, inget orginalbatteri med andra ord.

 

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Skaffa ett nytt batteri det tar inte laddning

Kanske fel på det nya batteriet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...