Jump to content
IGNORERAD

Nätadapters


lasseiudon

Recommended Posts

53 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Just nu har batteriet 7% kvar och det tappat 1% ungefär varannan dag, skulle gissa att det skulle dö väldigt snabbt om jag drog ur sladden.

Återkom om två veckor då.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lasseiudon

    9

  • apknug

    7

  • UglyFarang

    3

  • 65Selander

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

20 timmar sedan, skrev ollenelli:

Detta vart ju ganska intressant fast jag vet inte om jag blir klokare för det.

984894698_Installedbatteries.thumb.jpg.ce82b07db684012a701c288a4c78e292.jpg

 

Första bilden visar vilket batteri jag har, varför den inte visar "cycle count" (antal uppladdningar) vet jag inte.

814837829_Recentusage.thumb.jpg.2e047ea50a1cb7d274198b7f1b12c8b7.jpg

Här skall man se senaste användningen och kvarvarande kapacitet. Fattar inte vad som menas med "Suspended".

 

 

Batterihistoria.thumb.jpg.8beb46936bec5ea90ecb6f035c5fb7cb.jpg

 

Här ser man hur det såg ut när jag bytte batteri under senvåren,  de två sifferkolumnerna visar FULL CHARGE CAPACITY resp. DESIGN CAPACITY. Uppenbarligen hade det nya batteriet lite bättre prestanda än det gamla. Man kan se att det gamla batteriet tappade kapacitet hela tiden. Det nya visar fortafarande 44.180 mWh i båda kolumnerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja du @lasseiudon då har det väl gått två veckor då. Datorn borde vara urladdad och död. Vad har hänt? Vad är status?

 

Du måste ge oss info om vad som hänt nu för att vi ska kunna hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev apknug:

Ja du @lasseiudon då har det väl gått två veckor då. Datorn borde vara urladdad och död. Vad har hänt? Vad är status?

 

Du måste ge oss info om vad som hänt nu för att vi ska kunna hjälpa dig.

Enligt batteriikonen är batteriet nu helt dött men jag är nätansluten så den startar utan problem. Planerar för inköp av ett nytt batteri men först skall jag prova "knepet" med att ta ur batteriet, installera om alla AP-kontroller för att sedan starta upp allting igen. Jag har gjort det en gång tidigare och då funkade det inte men om det kommer regning dag skall jag testa igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Enligt batteriikonen är batteriet nu helt dött men jag är nätansluten så den startar utan problem. Planerar för inköp av ett nytt batteri men först skall jag prova "knepet" med att ta ur batteriet, installera om alla AP-kontroller för att sedan starta upp allting igen. Jag har gjort det en gång tidigare och då funkade det inte men om det kommer regning dag skall jag testa igen.

Startar det utan nätadaptern? Kan du starta om den utan sladden i? 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-12-07 at 17:39, skrev apknug:

Startar det utan nätadaptern? Kan du starta om den utan sladden i? 

Tack för tipset, det blev väldigt intressant. I morse innan jag startade min gamla Sony Vaio drog jag ur nätsladden. Batteri-ikonen hade sedan nästan 2 veckor visat på 0%. Jag trycker på startknappen och maskinen startar! När skrivbordet visar sig dyker det upp en stor varningsskylt från Windows om att batteriet är nästan slut osv.. Jag stoppar i nätsladden och går ut i köket och kokar kaffe och är borta i kanske 5 minuter. Väl tillbaka möts jag av en batteri-ikon som säger 100% laddat!!!???

Detta är väl skumt, inte laddas ett helt tomt batteri på 5 minuter?

Är det Windows 10 som inte fullt lirar med min gamla Sony Vaio vad gäller energifrågor?

Efter ett par timmar testar jag att dra ur nätsladden igen och batterikapaciteten faller ganska snabbt från 100 till 80% (typ en halvtimma), jag stoppar tibaka nätsladden och batteriet börjar ladda och är tillbaka till 100% efter en timma.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Tack för tipset, det blev väldigt intressant. I morse innan jag startade min gamla Sony Vaio drog jag ur nätsladden. Batteri-ikonen hade sedan nästan 2 veckor visat på 0%. Jag trycker på startknappen och maskinen startar! När skrivbordet visar sig dyker det upp en stor varningsskylt från Windows om att batteriet är nästan slut osv.. Jag stoppar i nätsladden och går ut i köket och kokar kaffe och är borta i kanske 5 minuter. Väl tillbaka möts jag av en batteri-ikon som säger 100% laddat!!!???

Detta är väl skumt, inte laddas ett helt tomt batteri på 5 minuter?

Är det Windows 10 som inte fullt lirar med min gamla Sony Vaio vad gäller energifrågor?

Efter ett par timmar testar jag att dra ur nätsladden igen och batterikapaciteten faller ganska snabbt från 100 till 80% (typ en halvtimma), jag stoppar tibaka nätsladden och batteriet börjar ladda och är tillbaka till 100% efter en timma.

Kul att det funka! 

 

Jag har flera gånger på olika datorer varit med om samma sak. Fan skiten laddar inte! Men efter att allt gått ner på noll, ut med sladden och en ren omstart med "tomt" batteriet har det funkat.

 

Sen verkar det vara nåt knasigt med din dator och laddning men funkar den  för det du använder den till så kanske man inte ska lägga några pengar på det. Det är i alla fall en äldre dator.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Tack för tipset, det blev väldigt intressant. I morse innan jag startade min gamla Sony Vaio drog jag ur nätsladden. Batteri-ikonen hade sedan nästan 2 veckor visat på 0%. Jag trycker på startknappen och maskinen startar! När skrivbordet visar sig dyker det upp en stor varningsskylt från Windows om att batteriet är nästan slut osv.. Jag stoppar i nätsladden och går ut i köket och kokar kaffe och är borta i kanske 5 minuter. Väl tillbaka möts jag av en batteri-ikon som säger 100% laddat!!!???

Detta är väl skumt, inte laddas ett helt tomt batteri på 5 minuter?

Är det Windows 10 som inte fullt lirar med min gamla Sony Vaio vad gäller energifrågor?

Efter ett par timmar testar jag att dra ur nätsladden igen och batterikapaciteten faller ganska snabbt från 100 till 80% (typ en halvtimma), jag stoppar tibaka nätsladden och batteriet börjar ladda och är tillbaka till 100% efter en timma.

Härligt att det verkar fungera. Prova att köra så den laddar ur och ladda sedan upp den. Gör det några ggr och se hur statusen på batteriet verkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...