Jump to content
IGNORERAD

Gör vi rätt?


Atom

Recommended Posts

22 minuter sedan, skrev janne_h:

Nu lär nog inte ha några problem med maten. Finns en stor asiatisk mataffär i rosersberg. 

Och även vad jag vet en i Märsta (om ni flyttar till Sigtuna?). 

Så Thai råvaror till mat finns det numera i vart och vartannat hörn i Stockholm med omnejd (finns till och med en thai shop i Sollentuna Centrum).

Så jag tror ni klarar er. Förutom det säljer ju dessutom dom flesta större matbutiker Tha grönsaker mm. Frun har använt morötter som substitut till papaya i somtam i många år. Så du lär nog kunna avnjuta samna goda thaimat som i Thailand. Bara det att den då är hemlagad och bättre. Problemet jag märkt med beställ mat t.ex via food panda. Är att dom ofta snålar. Med råvaror. Har fått Tom Yai kung där typ 2 räkor i mini storlek simmar omkring. 

Vilket ni inte lär ha problem med om ni lagar hemma. 

En annan fördel är socker 

I Sverige kan man köpa läsk som inte fullständigt dryper av socker. Precis som råvaror till mat som senap ketchup majonnäs mm. Där socker mängden i Thailand är klart högre än i Sverige. 

Så det finns många fördelar med Sverige ur mat synpunkt. Personligen älskar jag när jag kommer TILL Sverige. Att ta en dagens lunch och frossa i sallads buffen som den restaurangen jag brukar besöka har. 

Thailand har utvecklats på matfronten 

Men även Sverige har utvecklats. Så mat ser jag som ett icke problem den tiden jag delar mellan Sverige och Thailand. 

Jag skulle faktiskt rekommendera Kista Centrum, där finns all världens mat, även Täby e bra! Sen finns det en pizzeria i Upplands Bro som gör bästa plankan! Juggar! Söderut så e Skärholmens Centrum åxå ok! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    14

  • Alarik

    10

  • apknug

    10

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

33 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Annan god och bra svensk husmanskost är:

Finnbiff

Poronkäristys

Flæskesteg 

 

 

 

Nu blev hela diskussionen om mat jättekonstig 🤔. Det där är väl sådant som finnar och norrmän äter? Konstigare folk får man leta efter, blanda inte in dem när vi pratar svensk husman.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Nu blev hela diskussionen om mat jättekonstig 🤔. Det där är väl sådant som finnar och norrmän äter? Konstigare folk får man leta efter, blanda inte in dem när vi pratar svensk husman.

Visst är det så, när det diskuteras mat blir det svensk husman som medlemmar lagar själva. Undrar vad man ska ha thai kärring till när de varken lagar husman eller thai food? 

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
1 minut sedan, skrev apknug:

Visst är det så, när det diskuteras mat blir det svensk husman som medlemmar lagar själva. Undrar vad man ska ha thai kärring till när de varken lagar husman eller thai food? 

Har du Thai dam? Finns andra saker än mat. 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Nu blev hela diskussionen om mat jättekonstig 🤔. Det där är väl sådant som finnar och norrmän äter? Konstigare folk får man leta efter, blanda inte in dem när vi pratar svensk husman.

 

Finnbiff och renskav är väldigt vanligt käk i de nordliga delarna av Sverige.

Fläskstek i olika varianter är väl inte ovanligt i någon del av Sverige. 🤔

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev spooncreek:

Flæskesteg

Är danskt, måste vara en Ål från typ Skåne som tror det är "svenskt".

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev apknug:

Är danskt, måste vara en Ål från typ Skåne som tror det är "svenskt".

 

Och så kunde då inte apjäveln avhålla sig från att vara otrevlig i tråden.

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
On 11/5/2022 at 10:16 PM, Atom said:

Japp, nu är ansökan inskickad. Efter 24 år i Thailand, minus 1 år i Hong Kong och minus att jag normalt sett reser runtom Asien 2-3 veckor per månad, så är det om 1.5 år dags att avsluta 24 års boende i Thailand. Inte för gott dock, tror jag inte, men för kanske ett par år. Enligt Migrationsverkets hemsida så tar det, i genomsnitt, 17 månader att få ett beslut och mycket kan hända på 17 månader men just nu känns en flytt till Sverige som en done deal.

 

1425722307_Screenshot(2).thumb.png.24f5664c6e62aeafe83985af9696a5e4.png

 

Gör vi rätt? Det vet man aldrig men samtidigt har jag svårt att se att det skulle kunna vara direkt fel. Om vi inte trivs så är det ju bara att flytta tillbaka igen.

 

Finns det någon här som flyttat tillbaka? Vad är era erfarenheter? Ni som inte har erfarenheten men åsikter får gärna också kommentera.

 

Edit: Jag vet att man inte ska kommentera stavning men ett officiellt mail från en stor statlig organisation borde ändå kunna köra en stavningskontroll. "Payed"? Fan, lärde vi oss inte böjning av starka verb i 6:an?

Ja, jag är tillbaka i Thailand efter 12 år. 3 år i Sverige och 9 år i Spanien. Äldre och förhoppningsvis lite klokare. Sverige går tyvärr Atom, fet bort för mig då jag varit borta för länge och inte känner igen mig längre. Ett längre stopp i Stockholm i somras med målet att kanske köpa en lägenhet i Stockholm slutade med att den tanken nu är helt borta.

 

Men du har ju 24 år här, jag stack ju efter tio år 2010, men nu är jag som sagt tillbaka och som det känts det senaste året här så har jag valt rätt.

 

För övrigt 20 år sedan jag loggade in på TT för första gången, ja herregud vilken Thailands expert man var på den tiden :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tur att man känner trådskaparen rätt väl.  Annars hade man kanske fått lite bannor över att några  raljerande inlägg om mat till slut skapar otrevliga inlägg i en tråd  som egentligen handlar om något helt annat. Nåväl @Atom , vi hinner väl diskutera det över en pint Leo innan du är fast i det svenska kebabträsket.  😎

 

Ska vi ta väderdiskussionen nu istället kanske? Du som är van vid 350 dagar av sommar som kommer att reduceras till ett klimat med max 5 högsommardagar (Gretas klimatförändingskalkyler icke tagna i beaktande) . Skaffa hem med vedspis är mitt råd,  samt två feta  gasbrännare när ni ska ha grillfesten på midsommar och kräftskivan  på terassen.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Och så kunde då inte apjäveln avhålla sig från att vara otrevlig i tråden.

 

 

 

 

Otrevlig? Det är du som kallar folk vid okvädesord. Kalla folk jävel.... 

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
10 minuter sedan, skrev spooncreek:

Skaffa hem med vedspis är mitt råd,  samt två feta  gasbrännare när ni ska ha grillfesten på midsommar och kräftskivan  på terassen.

Då måste Atomen skaffa hus eller villa.

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
33 minuter sedan, skrev apknug:

Är danskt, måste vara en Ål från typ Skåne som tror det är "svenskt".

 

1 minut sedan, skrev apknug:

Otrevlig? Det är du som kallar folk vid okvädesord. Kalla folk jävel.... 

Ål kanske är ett otrevligt ord på något språk. 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Otrevlig? Det är du som kallar folk vid okvädesord. Kalla folk jävel.... 

 

Började inte du med öknamn kanske?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev ThailandNovise:

 

Ål kanske är ett otrevligt ord på något språk. 🤔

Vad talar ålen för språk? Att han är ytterst lättkränkt är sedan länge belagt.

Precis nyss, skrev Alarik:

 

Började inte du med öknamn kanske?

 

 

 

Precis nyss, skrev apknug:

Vad talar ålen för språk? Att han är ytterst lättkränkt är sedan länge belagt.

Som sagt var......

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Vad talar ålen för språk? Att han är ytterst lättkränkt är sedan länge belagt.

 

Apjävlar som du tjattrar en väldig massa strunt

och nu är du tydligen ute efter att fördärva en trevlig tråd.

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Apjävlar som du tjattrar en väldig massa strunt

och nu är du tydligen ute efter att fördärva en trevlig tråd.

 

 

Hur var det med "Flæskesteg" lika "svenskt" som rökt och inlagd Ål eller? 

 

Googla lite youtube nu istället som du brukar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
25 minuter sedan, skrev spooncreek:

Det är tur att man känner trådskaparen rätt väl.  Annars hade man kanske fått lite bannor över att några  raljerande inlägg om mat till slut skapar otrevliga inlägg i en tråd  som egentligen handlar om något helt annat. Nåväl @Atom , vi hinner väl diskutera det över en pint Leo innan du är fast i det svenska kebabträsket.  😎

 

Ska vi ta väderdiskussionen nu istället kanske? Du som är van vid 350 dagar av sommar som kommer att reduceras till ett klimat med max 5 högsommardagar (Gretas klimatförändingskalkyler icke tagna i beaktande) . Skaffa hem med vedspis är mitt råd,  samt två feta  gasbrännare när ni ska ha grillfesten på midsommar och kräftskivan  på terassen.


Där nämner du faktiskt något. 
Grillfest och kräftskiva. 
Vi snackar alltså bostad i falurött och vita knutar. Fönsterspröjs som extra tillval och öppenspis och ett stycke död björn på golvet där man inmundigar en flaska Barolo en mörk novemberkväll. 
Till vintern föreslås billiga ledslingor från kina för att dämpa ångesten och ett rostfritt bygge i garaget där man leker ”Den lilla hemmakemisten” under midvinterkvällarna. 
Våren går i slaskens och lerans tecken och bilbårdsprodukterna gör ett stort avtryck i den årliga budgeten, samtidigt som renoveringsbudgeten planeras inför sommarens snickerier. 
Sommaren går dock i IPAns tecken där systembolagets utbud provas allt för ofta och i allt för stora mängder. 
Sensommaren gör sitt intåg och man förstår att renoveringsplanerna sket sig även detta år, så man bestämmer sig för att blästra och lackera skottkärran och se till att inte lövräfsan inte penetrerar handens alla fingrar med stickor genom att köra några svängar med P80 sandpapper. 
 

Sedan sitter man där på björnskinnsfällen återigen med en flaska Barolo. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Hur var det med "Flæskesteg" lika "svenskt" som rökt och inlagd Ål eller? 

 

Googla lite youtube nu istället som du brukar.

 

Det undgick med all säkerhet inte dig att jag svarade på spooncreeks inlägg om att

det finns en del bra svensk husmanskost som Tom kha gai och Panang moo

utan du är bara ute efter att jävlas och att vara otrevlig

och det lyckas du väldigt bra med

då du tydligen är en väldigt otrevlig person av naturen

Du har tydligen också väldigt ont av att jag googlar

som om det skulle vara något ovanligt på forumet.

Lägg nu av och sluta fördärva tråden än mer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Där nämner du faktiskt något. 
Grillfest och kräftskiva. 
Vi snackar alltså bostad i falurött och vita knutar. Fönsterspröjs som extra tillval och öppenspis och ett stycke död björn på golvet där man inmundigar en flaska Barolo en mörk novemberkväll. 
Till vintern föreslås billiga ledslingor från kina för att dämpa ångesten och ett rostfritt bygge i garaget där man leker ”Den lilla hemmakemisten” under midvinterkvällarna. 
Våren går i slaskens och lerans tecken och bilbårdsprodukterna gör ett stort avtryck i den årliga budgeten, samtidigt som renoveringsbudgeten planeras inför sommarens snickerier. 
Sommaren går dock i IPAns tecken där systembolagets utbud provas allt för ofta och i allt för stora mängder. 
Sensommaren gör sitt intåg och man förstår att renoveringsplanerna sket sig även detta år, så man bestämmer sig för att blästra och lackera skottkärran och se till att inte lövräfsan inte penetrerar handens alla fingrar med stickor genom att köra några svängar med P80 sandpapper. 
 

Sedan sitter man där på björnskinnsfällen återigen med en flaska Barolo. 

 

Din beskrivning av Sverige ovan var så vacker att jag nästan grät, och påbörjade processen att boka en enkelbiljett raka vägen till Tavelsjö, eller motsvarande svensk idyll. 

 

Ända tills du nämnde IPA. Gick till kylen, korkade upp en Chang och insåg att jag har det bäst där jag är nu,.

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
7 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Där nämner du faktiskt något. 
Grillfest och kräftskiva. 
Vi snackar alltså bostad i falurött och vita knutar. Fönsterspröjs som extra tillval och öppenspis och ett stycke död björn på golvet där man inmundigar en flaska Barolo en mörk novemberkväll. 
Till vintern föreslås billiga ledslingor från kina för att dämpa ångesten och ett rostfritt bygge i garaget där man leker ”Den lilla hemmakemisten” under midvinterkvällarna. 
Våren går i slaskens och lerans tecken och bilbårdsprodukterna gör ett stort avtryck i den årliga budgeten, samtidigt som renoveringsbudgeten planeras inför sommarens snickerier. 
Sommaren går dock i IPAns tecken där systembolagets utbud provas allt för ofta och i allt för stora mängder. 
Sensommaren gör sitt intåg och man förstår att renoveringsplanerna sket sig även detta år, så man bestämmer sig för att blästra och lackera skottkärran och se till att inte lövräfsan inte penetrerar handens alla fingrar med stickor genom att köra några svängar med P80 sandpapper. 
 

Sedan sitter man där på björnskinnsfällen återigen med en flaska Barolo. 

Umä......sånt gör vi inte i sörlandet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Din beskrivning av Sverige ovan var så vacker att jag nästan grät, och påbörjade processen att boka en enkelbiljett raka vägen till Tavelsjö, eller motsvarande svensk idyll. 

 

Ända tills du nämnde IPA. Gick till kylen, korkade upp en Chang och insåg att jag har det bäst där jag är nu,.


Där hade du tur. Jag hade kunnat byta ut IPA mot Explorer eller Marinella och helt plötsligt hade du stått på någon torvåker i Jämtland och förberett näbbstövlarna inför vintern. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Umä......sånt gör vi inte i sörlandet. 


Jasså inte? 
Vad slags avart av människosläktet till hör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jasså inte? 
Vad slags avart av människosläktet till hör ni?

 Vi har åtminstone restauranger det går att äta på. 😆 Till och med Thai restauranger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Det undgick med all säkerhet inte dig att jag svarade på spooncreeks inlägg om att

det finns en del bra svensk husmanskost som Tom kha gai och Panang moo

utan du är bara ute efter att jävlas och att vara otrevlig

och det lyckas du väldigt bra med

då du tydligen är en väldigt otrevlig person av naturen

Du har tydligen också väldigt ont av att jag googlar

som om det skulle vara något ovanligt på forumet.

Lägg nu av och sluta fördärva tråden än mer.

 

 

 

 

 

 

 

Det undgick tydligen dig att Flæskesteg inte är svenskt i alla fall tills nån påpekade att du inte har googlat tillräckligt bra denna gång.

 

Sen att du inte ser ditt eget inlägg och inser att du är en av forumets mästare på att köra personangrepp samt vara otrevlig kommer ingen att häpna för. Kör hårt, nån gillar det säkert! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...