Jump to content
IGNORERAD

Gör vi rätt?


Atom

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Jag försökte verkligen tänka länge innan jag svarade på ditt inlägg, för att komma några skäl till varför jag skulle vilja flytta till Sverige igen. Det gick trögt, men till slut kom jag faktiskt på tre stycken:

 

1. Kebabpizza

2. Max originalburgare

3. Halv Special

 

Utöver det, ingenting. 😎


Kebabpizza är fina grejer, framförallt på Tibro Bar & Grill och då med den riktiga intonationen keee-bab pizza. Någon norrländsk hamburgare eller en billig korv med pulvermos har jag dock inget intresse av.

 

Om svensk mat vore det bästa med Sverige så blev det garanterat ingen flytt, inte ens en semestertripp. På matfronten vinner Thailand överlägset.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    14

  • Alarik

    10

  • apknug

    10

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Hej Atom, din fråga är naturligtvis omöjlig att svara på jag har ju ingen aning om vad som fått er att ta detta beslutet.

 

Men för mej verkar det som att ni har ett rätt gott liv i Thailand med en massa goda vänner samt familj och frugan kan umgås med dem när du reser iväg några veckor i tjänsten.

Jag är osäker på om hon kommer att trivas på egen hand i en liten etta i Stockholm, ännu mindre mellan Vänern och Vättern, när du är ute på jobb. (nu förutsätter jag att du kommer att fortsätta med ett liknande jobb när ni flyttat hit).

Har din fru något att sysselsätta sig med, tex ett jobb, har hon goda vänner i Sverige?

Det är stor skillnad på att bo i Sverige och att semestra nån månad om året, men det har ni säkert diskuterat.

 

Tror det hade funkat bra om Dottern valt ett Universitet i Stockholm och bodde hemma hos er under tiden, men om jag fattat rätt så skall hon studera i UK?

 

Vi flyttade hit för 11 år sedan och det var nog det bästa för oss, men det har inte varit enkelt, första året tyckte frugan att Sverige var mörkt och kallt, dött på kvällarna och att "Storstaden Göteborg" som ligger 10 minuter hemifrån med bil 25 minuter med buss, var en liten byhåla, hon är ju uppväxt i Bangkok.

 

Önskar er all lycka!

Och som du skrev, ni kan ju alltid flytta tillbaka.

 

 

MVH


Tackar för ett bra svar. Vi flyttar inte för att vi inte trivs i Thailand, vi vill bara prova något nytt för ett år eller ett par år. Jag är tämligen säker på att vi efter några år flyttar tillbaka hit och nöjer oss med någon sommarmånad i Sverige.

 

Riktigt så spartansk som en liten etta hade vi nog inte tänkt oss, en trea behövs nog om dottern ska kunna bo där på loven. Jag antar att frugan ska gå på SFI och så har hon ju alla koreanska serier på diverse streamingtjänster, så det ska nog gå bra. Men visst blir det en stor omställning att inte ha ett tjog vänner som hon kan ringa och gå ut och äta med ett par gånger i veckan, flera av dem lämnar dock också Bangkok samtidigt som oss när ungarna tar studenten.

 

Vi gick igenom alla frugans pass när vi skrev ansökan och hon har varit i Sverige 29 gånger på 23 år. Som du säger är det en väldig skillnad på att turista och att bo, men hon klarade sig bra i Hong Kong under ett år, utan att känna någon, så förmodligen kommer det fungera. Hon är dessutom mer drivande än jag på att flytta så vill hon tillbaka till Thailand tidigare än beräknat så är det inga problem för mig.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev John Khonken:

Kan bara önska er välkommen hem. Det finns ett bra lag som spelar på Tele 2. Så där år inga problem. Det bästa för er tror jag är att flytta hit på våren så att frugan hinner bo in sig innan grå hösten och vintern. Den kan vara tung.


Tanken är att flytta i juni/juli 2024. Oktober och november kommer bli tufft, nog tuffare för mig än frugan dock.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Omväxling förnöjer och 24 år i Thailand är ju rätt lång tid. Personligen så har jag bara 10 år i Thailand och längtar absolut inte efter Sverige. Det finns förvisso enstaka grejer man saknar som en del mat, skulle gärna sett att det fanns mer mejeriprodukter här men det går. Känner just nu bara att jag är lyckligt lottad som kan bo här.

 

Kan tänka mig Sverige en kort stund på sommaren men på heltid nej fy satan. Men det skulle nog vara ganska lätt att få med tjejen till Sverige, hon tror ju att man kan plocka kantareller å blåbär året runt, men fram i November lär hon stå i fönstret i titta ut å fråga, ska det vara så här?... 

 

Men lycka till, så länge man inte har yngre barn är det ju lätt att vända om. 

Blir intressant att följa vad för bostad ni lyckas hyra i Sthlm, den marknaden är ju lite speciell. 


Frugan har varit i Sverige nästan 30 gånger och under alla årstider så lite koll på vad som väntar har hon. Dessutom har hon alla mina släktingar och kompisars fruar på FB och vi träffas varje år så Sverige är inte helt obekant för henne.

 

Hitta bostad i Stockholm blir helt klart en utmaning. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
4 minuter sedan, skrev Atom:


Frugan har varit i Sverige nästan 30 gånger och under alla årstider så lite koll på vad som väntar har hon. Dessutom har hon alla mina släktingar och kompisars fruar på FB och vi träffas varje år så Sverige är inte helt obekant för henne.

 

Hitta bostad i Stockholm blir helt klart en utmaning. 

Bostad finns för den som har pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:


Frugan har varit i Sverige nästan 30 gånger och under alla årstider så lite koll på vad som väntar har hon. Dessutom har hon alla mina släktingar och kompisars fruar på FB och vi träffas varje år så Sverige är inte helt obekant för henne.

 

Hitta bostad i Stockholm blir helt klart en utmaning. 

Det går rätt smidigt att hitta bostad att hyra. Knepet är bara att man skall gå genom en förmedling och kolla på de som hyr ut till företag. Många vill inte byta ut direkt till privatpersoner och accepterar bara företag som hyresgäster. Prislappen är dock oftast hög men om man är det som hyresförmån via en arbetsgivare så blir det rätt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ThailandNovise:

Bostad finns för den som har pengar.


Jo, så är det väl alltid. Jag är beredd att betala en hel del men givetvis finns det en smärtgräns.

 

1 timme sedan, skrev apknug:

Det går rätt smidigt att hitta bostad att hyra. Knepet är bara att man skall gå genom en förmedling och kolla på de som hyr ut till företag. Många vill inte byta ut direkt till privatpersoner och accepterar bara företag som hyresgäster. Prislappen är dock oftast hög men om man är det som hyresförmån via en arbetsgivare så blir det rätt ok.


Tackar för förslaget.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Om svensk mat vore det bästa med Sverige så blev det garanterat ingen flytt, inte ens en semestertripp. På matfronten vinner Thailand överlägset.

 

Håller med i stort om den thailändska maten. Den falukorven som O´Learys säljer till exempel är ju tillverkad i Thailand och smakar riktigt bra. Samma med hans julskinka. Köttbullar på thailändsk färs blir också väldigt goda.  

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
13 minuter sedan, skrev Atom:


Jo, så är det väl alltid. Jag är beredd att betala en hel del men givetvis finns det en smärtgräns.

 


Tackar för förslaget.

Om du ska jobba i Sverige så kan du också få lån. Sedan är det skillnad på priset var i Stockholmsområdet ni bor, hur stort, lägenhet, hus m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Atom:


Jo, så är det väl alltid. Jag är beredd att betala en hel del men givetvis finns det en smärtgräns.

 


Tackar för förslaget.


Har du tänkt jobba?

Ifall det inte är planen så kan man ju nästan bosätta sig var man vill, så länge det finns en flygplats inom rimligt avstånd eller att det inte är allt för lång resa med bil till närmsta civilisation. 
Nu menar jag inte direkt att slå upp bopålarna på någon åker, utan mer en lite mindre stad. 
Då passar väl iofs din gamla hembygd ganska utmärkt och nya kontakter behöver inte etableras. 
Egentligen skulle jag rekommendera Tavelsjö, men det är ju inte ens billigt i dagsläget. Det kan däremot säkert vara väldigt underhållandes. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ThailandNovise:

Bostad finns för den som har pengar.

och för den som har de rätta kontakterna

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Atom:

Japp, nu är ansökan inskickad. Efter 24 år i Thailand, minus 1 år i Hong Kong och minus att jag normalt sett reser runtom Asien 2-3 veckor per månad, så är det om 1.5 år dags att avsluta 24 års boende i Thailand. Inte för gott dock, tror jag inte, men för kanske ett par år. Enligt Migrationsverkets hemsida så tar det, i genomsnitt, 17 månader att få ett beslut och mycket kan hända på 17 månader men just nu känns en flytt till Sverige som en done deal.

 

1425722307_Screenshot(2).thumb.png.24f5664c6e62aeafe83985af9696a5e4.png

 

Gör vi rätt? Det vet man aldrig men samtidigt har jag svårt att se att det skulle kunna vara direkt fel. Om vi inte trivs så är det ju bara att flytta tillbaka igen.

 

Finns det någon här som flyttat tillbaka? Vad är era erfarenheter? Ni som inte har erfarenheten men åsikter får gärna också kommentera.

 

Edit: Jag vet att man inte ska kommentera stavning men ett officiellt mail från en stor statlig organisation borde ändå kunna köra en stavningskontroll. "Payed"? Fan, lärde vi oss inte böjning av starka verb i 6:an?

Har ni bestämt vilken ort ni flyttar till?  Såg sen att du skrivit Stockholm. Då blir det ju ipa på min veranda i Sollentuna på sommaren då. 😀🍺 I annat fall har jag redan nu färdigbyggd egen mango ipa här i Bangkok. Som jag dricker just nu. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Atom:


Frugan har varit i Sverige nästan 30 gånger och under alla årstider så lite koll på vad som väntar har hon. Dessutom har hon alla mina släktingar och kompisars fruar på FB och vi träffas varje år så Sverige är inte helt obekant för henne.

 

Hitta bostad i Stockholm blir helt klart en utmaning. 

Man har inte roligare än man gör sig. Jag är helt övertygad om att Du och din fru kommer att få en bra tillvaro. Och provar man inget nytt så får man ju aldrig veta hur det skulle bli. 😀

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:


Kebabpizza är fina grejer, framförallt på Tibro Bar & Grill och då med den riktiga intonationen keee-bab pizza. Någon norrländsk hamburgare eller en billig korv med pulvermos har jag dock inget intresse av.

 

Om svensk mat vore det bästa med Sverige så blev det garanterat ingen flytt, inte ens en semestertripp. På matfronten vinner Thailand överlägset.

 

Om typ norrländsk hamburgare och billig korv vore synonymt med svensk mat så hade jag absolut hållit med dig

men i jämförelse med thaimat tycker då jag att svensk husmanskost är absolut bra mycket godare.

Men äter gärna thaimat både hemma och ute på thairestaurang.

Då skall det vara på en restaurang med en thailändsk kock som det tyvärr inte alltid är.

I Thailand äter jag mestadels thaimat. Finns en hel del favoriter.

 

Lagar du och din hustru oftast mat hemma eller blir det mestadels färdiglagad mat om hörnet eller på restaurang?

och hur har ni tänkt att det kommer att bli i Sverige?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Håller med i stort om den thailändska maten. Den falukorven som O´Learys säljer till exempel är ju tillverkad i Thailand och smakar riktigt bra. Samma med hans julskinka. Köttbullar på thailändsk färs blir också väldigt goda.  

 

Ja, exemplen du nämner är ju typisk thailändsk mat  😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

 

Om typ norrländsk hamburgare och billig korv vore synonymt med svensk mat så hade jag absolut hållit med dig

men i jämförelse med thaimat tycker då jag att svensk husmanskost är absolut bra mycket godare.

Men äter gärna thaimat både hemma och ute på thairestaurang.

Då skall det vara på en restaurang med en thailändsk kock som det tyvärr inte alltid är.

I Thailand äter jag mestadels thaimat. Finns en hel del favoriter.

 

Lagar du och din hustru oftast mat hemma eller blir det mestadels färdiglagad mat om hörnet eller på restaurang?

och hur har ni tänkt att det kommer att bli i Sverige?


Jag äter gärna svensk husmanskost men mot det thailändska köket tycker jag det svenska står sig slätt.

 

Restaurang blir det oftast bara en gång i veckan men restaurangmat blir det ganska ofta via Grab. Att kunna gå ut och  äta en somtam med en stor stark för 50 spänn kommer jag givetvis att sakna lite men samtidigt är bra öl, kallskuret och mycket annat jag gärna äter klart billigare i Sverige. 
 

När jag var i Sverige i september såg jag att dagens lunch gått upp till 120 kronor och det går givetvis att få mycket billigare här på gatan eller i en food court. Jag tror dock inte jag ätit någon lunch på restaurang, sedan Covid, som varit under 500 Baht, så dagens lunch i Sverige får nog fortfarande anses som relativt prisvärd. Kvällsmat äter jag ofta sallad med något kallskuret och det är klart billigare i Sverige.

 

Så på det stora hela så tror jag inte mat och drickakontot blir så mycket större av en flytt till Sverige men helt klart får vi dra  ned på lyxen att beställa hem mat.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

 

Ja, exemplen du nämner är ju typisk thailändsk mat  😉 

 

Det finns en del bra svensk mat i Sverige som jag glömt nämna tidigare insåg jag nu:

 

-Tom kha gai

-Panang moo

 

Gatukök i varenda svensk småstad serverar väl denna svenska husmanskost. Rätt gött oftast.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
21 minuter sedan, skrev Atom:


Jag äter gärna svensk husmanskost men mot det thailändska köket tycker jag det svenska står sig slätt.

 

Restaurang blir det oftast bara en gång i veckan men restaurangmat blir det ganska ofta via Grab. Att kunna gå ut och  äta en somtam med en stor stark för 50 spänn kommer jag givetvis att sakna lite men samtidigt är bra öl, kallskuret och mycket annat jag gärna äter klart billigare i Sverige. 
 

När jag var i Sverige i september såg jag att dagens lunch gått upp till 120 kronor och det går givetvis att få mycket billigare här på gatan eller i en food court. Jag tror dock inte jag ätit någon lunch på restaurang, sedan Covid, som varit under 500 Baht, så dagens lunch i Sverige får nog fortfarande anses som relativt prisvärd. Kvällsmat äter jag ofta sallad med något kallskuret och det är klart billigare i Sverige.

 

Så på det stora hela så tror jag inte mat och drickakontot blir så mycket större av en flytt till Sverige men helt klart får vi dra  ned på lyxen att beställa hem mat.


Det är väldigt ovanligt att man spräcker sin budget på mat i Sverige, speciellt om man äter hemma. 
Jag har faktiskt lite svårt för den generella restaurangmaten i Sverige, åtminstone om man ser på utbudet här i Umeå. 
Att dra till med ett restaurangbesök om man vill äta thaimat är tämligen bortkastat. Det är kanske inte så dyrt, men som regel så faller det inte mig i smaken. 
 

Visst kan det vara gott med restaurangmat i Umeå, men då blir det oftast på en japansk ramen-restaurang. 
En del finkrogar finns, men jag tycker inte att det ger någon vidare utdelning i smak per krona och slänger hellre igång grillen där hemma. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Det är väldigt ovanligt att man spräcker sin budget på mat i Sverige, speciellt om man äter hemma. 
Jag har faktiskt lite svårt för den generella restaurangmaten i Sverige, åtminstone om man ser på utbudet här i Umeå. 
Att dra till med ett restaurangbesök om man vill äta thaimat är tämligen bortkastat. Det är kanske inte så dyrt, men som regel så faller det inte mig i smaken. 
 

Visst kan det vara gott med restaurangmat i Umeå, men då blir det oftast på en japansk ramen-restaurang. 
En del finkrogar finns, men jag tycker inte att det ger någon vidare utdelning i smak per krona och slänger hellre igång grillen där hemma. 
 


Särskilt många besök på Thairestauranger i Sverige lär det inte bli, har nästan alltid blivit rejält besviken. Vi var i Europa 6 veckor i somras och var bara på en Thairestaurang.

 

Jag tycker som sagt att Dagens Lunch oftast är prisvärt i Sverige men ska man ut och äta på kvällen så springer det iväg rätt rejält om det ska vara riktigt bra. Bra västerländsk mat i Bangkok är dock också riktigt dyr.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Atom:


Särskilt många besök på Thairestauranger i Sverige lär det inte bli, har nästan alltid blivit rejält besviken. Vi var i Europa 6 veckor i somras och var bara på en Thairestaurang.

 

Jag tycker som sagt att Dagens Lunch oftast är prisvärt i Sverige men ska man ut och äta på kvällen så springer det iväg rätt rejält om det ska vara riktigt bra. Bra västerländsk mat i Bangkok är dock också riktigt dyr.


Ja, bra mat kan vara dyr även i BKK. Skillnaden är att man kan få långt mycket bättre mat i BKK än man kan frambringa i Tibro eller Umeå även om man skulle plöja ner hela arvet i en middag här hemma. 
 

I BKK blir det alltid något besök i en japansk restaurang som har wagyu på menyn. 
I Umeå är det lite knepigare. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Atom:


Särskilt många besök på Thairestauranger i Sverige lär det inte bli, har nästan alltid blivit rejält besviken. Vi var i Europa 6 veckor i somras och var bara på en Thairestaurang.

 

Jag tycker som sagt att Dagens Lunch oftast är prisvärt i Sverige men ska man ut och äta på kvällen så springer det iväg rätt rejält om det ska vara riktigt bra. Bra västerländsk mat i Bangkok är dock också riktigt dyr.

Nu lär nog inte ha några problem med maten. Finns en stor asiatisk mataffär i rosersberg. 

Och även vad jag vet en i Märsta (om ni flyttar till Sigtuna?). 

Så Thai råvaror till mat finns det numera i vart och vartannat hörn i Stockholm med omnejd (finns till och med en thai shop i Sollentuna Centrum).

Så jag tror ni klarar er. Förutom det säljer ju dessutom dom flesta större matbutiker Tha grönsaker mm. Frun har använt morötter som substitut till papaya i somtam i många år. Så du lär nog kunna avnjuta samna goda thaimat som i Thailand. Bara det att den då är hemlagad och bättre. Problemet jag märkt med beställ mat t.ex via food panda. Är att dom ofta snålar. Med råvaror. Har fått Tom Yai kung där typ 2 räkor i mini storlek simmar omkring. 

Vilket ni inte lär ha problem med om ni lagar hemma. 

En annan fördel är socker 

I Sverige kan man köpa läsk som inte fullständigt dryper av socker. Precis som råvaror till mat som senap ketchup majonnäs mm. Där socker mängden i Thailand är klart högre än i Sverige. 

Så det finns många fördelar med Sverige ur mat synpunkt. Personligen älskar jag när jag kommer TILL Sverige. Att ta en dagens lunch och frossa i sallads buffen som den restaurangen jag brukar besöka har. 

Thailand har utvecklats på matfronten 

Men även Sverige har utvecklats. Så mat ser jag som ett icke problem den tiden jag delar mellan Sverige och Thailand. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Atom:


Tanken är att flytta i juni/juli 2024. Oktober och november kommer bli tufft, nog tuffare för mig än frugan dock.

Hej..

Jag bodde ett par år i Thailand i början på 2000 talet.Träffade min nuvarande fru där.Första gången hon var i Sverige var 3 veckor i Mars 2006 tror jag.Det snöade nästan varje dag dessa 3 veckor och va nog mellan en halv och en meter snö under våra vistelse..Första kvällen vi kom till Örebro tog jag med henne på hockey,klädde på henne mängder av lånade vinterkläder stora tunga skor.

Tror hon halkade minst 10 ggr på vägen dit..Hon bet ihop och kollade o skrek på matchen.På vägen hem muttrade hon att det va kallt om fötterna...Efter 3 veckor semestern i Sverige bar det tillbaka till Thailand.Döm av min förvåning när fruga efter 1 vecka i Thailand säger

Jag tycker vi säljer i Thailand och flyttar till Sverige...

Den såg man inte komma🤔

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

 

Det finns en del bra svensk mat i Sverige som jag glömt nämna tidigare insåg jag nu:

 

-Tom kha gai

-Panang moo

 

Gatukök i varenda svensk småstad serverar väl denna svenska husmanskost. Rätt gött oftast.

 

Annan god och bra svensk husmanskost är:

Finnbiff

Poronkäristys

Flæskesteg 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Ja, bra mat kan vara dyr även i BKK. Skillnaden är att man kan få långt mycket bättre mat i BKK än man kan frambringa i Tibro eller Umeå även om man skulle plöja ner hela arvet i en middag här hemma. 
 

I BKK blir det alltid något besök i en japansk restaurang som har wagyu på menyn. 
I Umeå är det lite knepigare. 
 

Är det inte lite som min fru säger, mat på Thairesturang, te,x Umeå är turist mat alla

Umeå bor har inte varit i Asien och skulle inte komma tillbakas och 'äta lunch nån fler

gång om det serverades Thai mat från Bangkok, Isan. Du kan beställa det du kallar

riktig Thai mat om du vill

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 minuter sedan, skrev Boa52:

Är det inte lite som min fru säger, mat på Thairesturang, te,x Umeå är turist mat alla

Umeå bor har inte varit i Asien och skulle inte komma tillbakas och 'äta lunch nån fler

gång om det serverades Thai mat från Bangkok, Isan. Du kan beställa det du kallar

riktig Thai mat om du vill


Ja, det är mycket som saknas i maten och din fru har helt rätt i det hon säger. 
Men det verkar dessutom vara svårt att få maten som man vill ha den även om man ger besked om det. 

Nu är väl smaken olika även bland thailändare, men det är få thailändskor som går på restaurang och det behöver inte vara på grund av att det är dyrt. Maten håller helt enkelt inte måttet. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...