Jump to content
IGNORERAD

Kineser


Nerike

Recommended Posts

Thailand har längtat efter kineser under hela pandemin, nu har dom där men det gick väl som vanligt i LOS.

Dom ville ha kinesturister, och det fick dom men kanske inte som det var tänkt.
https://thepattayanews.com/2022/10/27/yannawa-district-superintendent-removed-from-his-position-following-major-raid-of-chinese-owned-illegal-nightclub-in-Bangkok-on-wednesday/

 

Dom ville ha rika kineser som investerar i LOS, och det fick dom men kanske inte som det var tänkt.

https://thepattayanews.com/2022/11/02/update-alleged-chinese-owner-of-busted-club-one-in-Pattaya-arrested-for-using-fake-thai-id/
 

Dom ville ha rika kinesiska turister, och det fick dom men kanske inte som det var tänkt.
https://www.pattayamail.com/news/1st-arrest-made-in-chinese-mans-Pattaya-kidnapping-and-torture-414964

 

Verkar vara många kineser som tar sig till Thailand, och många verkar inte ha rent mjöl i påsen.
Man läser dagligen om kineser som begår grova brott i LOS, är det detta nya trenden gällande kineser i Thailand eller vad tror ni.
Självklart är det bara en droppe i havet av kineser som är kriminella men dom lyckas hitta till LOS, men tänker man på hur många kineser är så finns det säkert många avskum som inte bryr sig om lagar.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
15 minuter sedan, skrev Nerike:

men tänker man på hur många kineser

Är 1 procent kriminella så motsvarar det 15 miljoner. 🤨

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Thailand är en Kinesisk koloni 

Visst e de så!

Frugan är 25% Kines , hennes Morfar var från Kina.

Det gör mina små barn till 12,5% kineser, 37,5% Thai, mor min var Finländska, Far Svensk, så 25% Finnar och 25% Svennar...

 

Platsen där Bangkok grundades var väl en kinesisk handelsplats före det? (Har jag för mig)

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj,, 

Min dotter fick reda på att min farmor hade lite finne på sin sida ( när vettefaen )  helt plötsligt så hade hon ev lite ryss i sig ( fråga mig inte varför hon e krystad på det )

Men när jag säger att hennes morfar troligtvis härstammar direkt från mao, så slår hon bakut o säger att ,, ja men jag e mest svensk,,

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tommy:

 

Platsen där Bangkok grundades var väl en kinesisk handelsplats före det? (Har jag för mig)

Nästan rätt och lika mycket fel.

Bangkok var typ en tullstation till Ayuttaya som var huvudstad innan den föll pga. Burma.

Kineser samt fransmän hade fort i Bangkok. Så dom som var först i Bangkok var thai pga. Tullstationen men dom första handelsmännen var kineser, burmeser, fransmän men vilka som var först där kan jag ej men tippar på burmeser.

En annan onödigt kunnande är att det bor typ 15 miljoner personer i BKK idag men i början av 60-talet bodde bara ca 1,5 miljoner där, att BKK har växt är inte pga. Av kineser utan jänkarnas olika krig i Asien samt av japaner ( mest affärsmän)

   

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-04 at 17:38, skrev Nerike:

Thailand har längtat efter kineser under hela pandemin, nu har dom där men det gick väl som vanligt i LOS.

Dom ville ha kinesturister, och det fick dom men kanske inte som det var tänkt.
https://thepattayanews.com/2022/10/27/yannawa-district-superintendent-removed-from-his-position-following-major-raid-of-chinese-owned-illegal-nightclub-in-Bangkok-on-wednesday/

 

Dom ville ha rika kineser som investerar i LOS, och det fick dom men kanske inte som det var tänkt.

https://thepattayanews.com/2022/11/02/update-alleged-chinese-owner-of-busted-club-one-in-Pattaya-arrested-for-using-fake-thai-id/
 

Dom ville ha rika kinesiska turister, och det fick dom men kanske inte som det var tänkt.
https://www.pattayamail.com/news/1st-arrest-made-in-chinese-mans-Pattaya-kidnapping-and-torture-414964

 

Verkar vara många kineser som tar sig till Thailand, och många verkar inte ha rent mjöl i påsen.
Man läser dagligen om kineser som begår grova brott i LOS, är det detta nya trenden gällande kineser i Thailand eller vad tror ni.
Självklart är det bara en droppe i havet av kineser som är kriminella men dom lyckas hitta till LOS, men tänker man på hur många kineser är så finns det säkert många avskum som inte bryr sig om lagar.

 

Jag tror inte någon av de arresterade kineserna är turister. Jag ska till Kina om ett par veckor och det går nu ett flyg per månad till Shanghai, innan Covid gick det 16 flyg om dagen.....Knappt en endaste kines har kunnat lämna Kina sedan början av 2020, så de arresterade kineserna bodde nog i Thailand redan innan Covid. De officiella siffrorna är att drygt 100,000 kinesiska medborgare bor i Bangkok men många uppskattar den faktiska siffran till runt en halv miljon.

 

På dotterns skola slog antalet kinesiska studenter i taket på max 20% redan 2015 och skolan har nu en kölista på över 1,000 kinesiska ungar, och det är en skola som tar närmare 1 miljon Baht per år i avgift, så det är inga fattiga kineser. Några är givetvis "riktiga" expats men min uppskattning är att de allra flesta är en familj utan sin far. Far är kvar i Kina där han har en relativt hög politisk position, en hög position på ett statligt företag, eller äger ett privat företag och skickar sin familj till ett land dit det är enkelt att skicka svarta, oftast kolsvarta, pengar.

 

Sedan finns det givetvis en stor mängd kineser som inte är i närheten av att kunna betala 1 miljon i skolavgift utan bor 12 pers i en etta och jobbar i något boiler room med diverse scams. De smälter dock in i Bangkok på ett helt annat sätt än småkriminella västerlänningar pga utseende, att de inte umgås utanför sin grupp samt att de oftast har ambitionen att lära sig hyfsad Thai.

 

Självklart är Kina en oerhört viktig turismmarknad för Thailand men jag hoppas att de aldrig bänder sig alltför mycket bakåt, typ Kambodja och Burma, för att anpassa sig till kinesernas krav.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Kineser. Jag var på deras Visa Center i Bangkok i måndags för att söka visum. Jag är "legal representative" för vårt dotterbolag i Kina och har därför företräde att åka till Kina men mina ansökningar i augusti och september fick jag aldrig ens svar på. Min ansökan i oktober gav dock respons så i måndags var jag på deras Visa Center i Bangkok. Jag hade en bokad tid för 09:00 och var där 08:30. Kom in i lokalen runt klockan 10 och var klar vid klockan 14. På måndag får jag veta om jag får mitt visum så börjat titta på flyg. Direktflyg till Shanghai kostar runt 40,000 SEK i ekonomiklass (4 timmars flyg) och flyg via Singapore eller Hong Kong landar på ynka 30,000 SEK. Sedan är det 10 dagars karantän med cold chicken feet soup 3 gånger om dagen  för 5,000 SEK om dagen. Fan vad jag ser fram emot denna resa.

 

visa.thumb.jpg.0aea8c4b1f8c34fc39630aee1dd6acf6.jpg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Atom:

Kineser. Jag var på deras Visa Center i Bangkok i måndags för att söka visum. Jag är "legal representative" för vårt dotterbolag i Kina och har därför företräde att åka till Kina men mina ansökningar i augusti och september fick jag aldrig ens svar på. Min ansökan i oktober gav dock respons så i måndags var jag på deras Visa Center i Bangkok. Jag hade en bokad tid för 09:00 och var där 08:30. Kom in i lokalen runt klockan 10 och var klar vid klockan 14. På måndag får jag veta om jag får mitt visum så börjat titta på flyg. Direktflyg till Shanghai kostar runt 40,000 SEK i ekonomiklass (4 timmars flyg) och flyg via Singapore eller Hong Kong landar på ynka 30,000 SEK. Sedan är det 10 dagars karantän med cold chicken feet soup 3 gånger om dagen  för 5,000 SEK om dagen. Fan vad jag ser fram emot denna resa.

 

visa.thumb.jpg.0aea8c4b1f8c34fc39630aee1dd6acf6.jpg

Du får se det som en playback för all tid du inte kunnat resa dit. 😀

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kina hit å dit, läste på Dagens Industri att Indien tar över mer och mer av marknaden från just Kina! Orsak? Indien ses som en demokrati! Nu skulle nog Isan Lover bli glad om han läste detta!😅

Många svenska firmor flyttar nu ditt sin verksamhet och det svider i Kinas ögon! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev audirs2:

Kina hit å dit, läste på Dagens Industri att Indien tar över mer och mer av marknaden från just Kina! Orsak? Indien ses som en demokrati! Nu skulle nog Isan Lover bli glad om han läste detta!😅

Många svenska firmor flyttar nu ditt sin verksamhet och det svider i Kinas ögon! 

En annan mer trolig orsak är nog att de senaste årens ständiga Covid-nedstängningar, pga "Nolltoleransen", gjort att det är för oförutsägbart och omständligt att driva företag i Kina nuförtiden...'

 

Men jag har inget emot om Indien tar andelar från Kina, det är inte en perfekt demokrati, men mycket bättre än diktaturen Kina.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-07 at 05:20, skrev Tommy:

En annan mer trolig orsak är nog att de senaste årens ständiga Covid-nedstängningar, pga "Nolltoleransen", gjort att det är för oförutsägbart och omständligt att driva företag i Kina nuförtiden...'

 

Men jag har inget emot om Indien tar andelar från Kina, det är inte en perfekt demokrati, men mycket bättre än diktaturen Kina.

 

 

MVH

 

Det är givetvis en "feel good" känsla över att tro att företag lämnar Kina pga bristen på demokrati men det var ju inte demokrati där när de satte upp sin fabrik för 10 eller 20 år sedan heller, så tyvärr är det nog inte anledningen.

 

Covid-nedstängningarna är nog en bidragande orsak, men fortfarande mindre än 20% av anledningen, i min uppskattning. Andra orsaker är nog viktigare men också beroende på anledningen till varför man byggde en fabrik där i första läget. Mest troliga orsaker enligt mig.

1. Skenande löner, hög personalomsättning och höga sociala avgifter.

2. Avslutade skattelättnader för utländska investerare.

3. Grym, och ofta orättvis, lokal konkurrens.

4. Rädsla för badwill och exportproblem om Kina närmar sig Ryssland.

5. Covidnedstängningar och andra politiska åtgärder. 

   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...